بر اساس فهرست کامل نخبگان علمی کشور که به تازگی تهیه شده است ۱۷۳دانشمند از دانشگاه ها و موسسات پژوهشی کشور بین یک درصد برتر دنیا قرار دارند.

طهورا شهبازی: دانشگاه های دولتی که همواره بار کیفیت آموزش عالی را به دوش کشیده اند این بار و در تعداد نخبگان نیز سرآمد دانشگاه های دیگر شده اند.

در آخرین فهرست کاملی که از نخبگان علمی کشور منتشر شده است دانشگاه های جامع و صنعتی با ۵۰درصد سهم عمده ای در تعداد نخبگان دارند. در حالی که دانشگاه آزاد اسلامی و پیام نور تنها ۳درصد از تعداد نخبگان را به خود اختصاص داده اند. مساله از این جهت اهمیت می یابد که دانشگاه های دولتی در پذیرش دانشجو نیز نسبت به دانشگاه های دیگر با محدودیت های بیشتری روبه رو هستند.

همانطور که چندی پیش معاون آموزشی وزارت علوم اعلام کرده بود اگر چه فقط 15 درصد از کل جمعیت دانشجویی در دانشگاه های دولتی تحصیل می کنند؛ اما بخش اعظم کیفیت آموزشی را همین 15 درصد پوشش می دهند. در میان فهرست دانشمندان تاثیرگذار در هر دانشگاه تنها یک دانشگاه غیر دولتی قرار دارد که از میان ۱۷۳دانشمند، ۵دانشمند را به نام خود کرده است. و ۱۶۸دانشمند دیگر عضو ۲۹ دانشگاه دولتی هستند.

بر همین اساس سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) با اشاره به تهیه فهرست کاملی از نخبگان علمی کشور گفت: تاکنون به طور تقریبی 173 دانشمند از دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی کشور در زمره دانشمندان یک درصد برتر دنیا قرار گرفته‌اند.

رئیس مرکز منطقه‌ای اطلاع رسانی علوم و فناوری گفت: بر اساس آمار به دست آمده، توزیع دانشمندان در رشته‌های مختلف یکسان نیست. به طوری که 50.8 درصد این دانشمندان متعلق به حوزه علوم پایه هستند. بعد از علوم پایه، علوم پزشکی دارای بیشترین تعداد دانشمند است که شامل 21.4 درصد آن‌ها می‌شود. به لحاظ سهم حاصل از نخبگان، دانشمندان علوم فنی و مهندسی در جایگاه سوم قرار داشته و 21 درصد دانشمندان تاثیرگذار علمی کشور متعلق به این حوزه هستند. علوم کشاورزی 6.4 درصد از نخبگان بین‌المللی کشور را در اختیار دارد و تنها 0.6 درصد از این نخبگان مربوط به حوزه علوم اجتماعی و انسانی است.

تعداد دانشمندان تاثیرگذار شناسایی شده در هر دانشگاه کشور

تعداد دانشمند در هر دانشگاه

نام دانشگاه/موسسه

۲۱

دانشگاه علوم پزشکی تهران

۱۸

دانشگاه تهران

۱۲

دانشگاه صنعتی شریف

۸

دانشگاه شیراز

۷

دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه صنعتی اصفهان

۶

دانشگاه صنعتی امیرکبیر،شهید بهشتی،اصفهان

۵

دانشگاه علم و صنعت ایران، دانشگاه آزاد اسلامی

۴

دانشگاه تبریز، بوعلی همدان،دانشگاه علوم پزشکی اصفهان،دانشگاه مازندران

۳

دانشگاه یزد، کاشان، گیلان، رازی کرمانشاه و صنعتی بابل

۲

دانشگاه صنعتی شیراز، فردوسی مشهد، خلیج فارس، سمنان، خوارزمی، تحصیلات تکمیلی فناوری پیشرفته، یاسوج،علوم پزشکی شیراز و تبریز


 

 

 

 

 

 

 

 

رتبه اول در بودجه و آخر در تعداد نخبگان

نگاهی به آمار تعداد نخبگان برتر علمی کشور بر حسب نوع دانشگاه نشان می دهد که سهم دانشگاه های جامع در تعداد نخبگان برتر از دانشگاه های دیگر بیشتر است. دانشگاه های جامع با ۵۰درصد بیشترین تعداد نخبگان را به خود اختصاص داده اند. بعد از آن دانشگاه های صنعتی با ۲۳درصد و دانشگاه علوم پزشکی با ۲۱درصد بیشترین سهم را در تعداد نخبگان برتر دارند. اما نکته مهم در این رتبه بندی سهم ۳درصدی دانشگاه پیام نور و دانشگاه آزاد در تعداد نخبگان برتر علمی کشور است.

 

دانشگاه پیام‌نور که در چند سال اخیر در دریافت بودجه رتبه اول را به خود اختصاص داده است در تعداد نخبگان برتر رتبه آخر نصیبش شده است.

بودجه امسال دانشگاه پیام نور در حالی به بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرد که تولید علم آن با دانشگاه‌های معتبری همچون دانشگاه تهران، صنعتی‌شریف، علوم‌پزشکی تهران، شهید بهشتی و صنعتی امیرکبیر قابل مقایسه نیست، دانشگاهی که با حمایت‌های دولتی و به منظور کاهش میزان قدرت و نفوذ دانشگاه آزاد اسلامی و سایر موسسه‌های آموزشی آغاز به کار کرد و امسال نیز سیاست‌های دولتی آن را به جایی رسانده است که در بودجه سال٩٤، بودجه‌ای دو برابر دانشگاه تهران، چهار برابر دانشگاه‌هایی نظیر شهید بهشتی، صنعتی امیرکبیر، صنعتی‌شریف و ده‌ها برابر دانشگاه‌های شهرستانی و صنعتی برای آن در نظر گرفته شده است. 

در حالی که همین دانشگاه ها رتبه های برتر در تعداد نخبگان را از آن خود کرده اند. در بین دانشگاه‌های جامع، دانشگاه‌های تهران، شیراز، تربیت مدرس، اصفهان، شهید بهشتی، تبریز، مازندران و بوعلی سینا به ترتیب دارای بیشترین تعداد نخبگان هستند. در بین دانشگاه‌های صنعتی، دانشگاه صنعتی شریف، اصفهان، امیرکبیر، علم و صنعت ایران و نوشیروانی بابل بیشترین تعداد دانشمند تاثیرگذار شناسایی شده‌اند. چهار پژوهشگاه نیز به نسبت مساوی دارای نخبگانی در سطح یک درصد بین‌المللی هستند که شامل پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران، موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور، پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران و پژوهشگاه علوم و فناوری رنگ است.

۴۷۲۳۳

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 27
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا IR ۰۴:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۳
    57 35
    نویسنده این مقاله مرتکب اشتباه عمدی شده ، همه میدونن که دانشگاه ازاد و پیام نور در هر شهری هستن و طبیعیه که بودجش زیاد باشه.
    • بی نام IR ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۳
      18 1
      آقای رضا نکته ای که شما به آن توجه نکردید این است که در کل دانشگاههای آزاد و پیام نور اینقدر نخبه کم است. اگر کل دانشگاههای دولتی را با هم جمع بزنید یک دهم دانشگاههای آزاد هم نمی شود
    • بی نام A1 ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۳
      19 32
      من خودم دو سیستم پیام نور و دانشگاه جامع رو تجربه کردم باید بگم دانشگاه های بزرگ ما هیچ درون مایه ای ندارن وقتی وارد میشی میبینی همین پیام نور از خیلی جهات سرتره. مثال دانشگاه دولتی استاد یه جزوه میده که تفاله کتاب هم نیس زاییده ذهن ناقصش هس ولی پیام نور یک کتاب استاندارد رو میخونن. دانشگاه دولتی امتحان که میگیرن کاملا سلیقه استاده ولی پیام نور سیستم استاندارد هس سوال معلومه جواب هم معلومه فقط کافی بعد پژوهش تقویت بشه اونوقت میبینی چه اتفاقی میفته. بشخصه ممتازین دانشگاه دولتی رو آدم های بیسوادی دیدم که چهارتا جزوه را بلعیده و پس داده بودند و پاچه های اساتید رو خورده بودن. چاپش با خودت
    • کاوه IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۳
      13 4
      باید مشخص شود نخبه را چگونه تعریف کرده اند. وگرنه من با چندین باصطلاح نخبه برخورد داشتم که در تعریف برخی از ساده ترین و ابتدایی ترین مفاهیم و اصطلاحات علمی رشته ی خودشان درمانده بودند. شاید بگویید نخبه ها را بر اساس مقالات و پژوهش ها انتخاب می کنند . در آن صورت یک نفر برای من توضیح دهد که چطور نخبه ای که از بیان معنا و مفهوم ابتدایی ترین اصطلاحات و مفاهیم رشته ی خودش عاجز است می تواند در آن رشته پژوهش ارزشمندی داشته باشد؟
    • بی نام A1 ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۳
      13 6
      عزیز من که میگی پیام نور بهتره چون باید کتاب بخونی.اکثر امتحانای پیام نور از سوالات سالهای قبل طرح میشن.مگر در مواردی که منبع جدید اعلام بشه که اونم چند ترم بعد کلا سوالات امتحانی که ازش میاد سوالات ترمهای قبل هست.
  • حمدی A1 ۰۴:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۳
    78 34
    اگر قرار باشد همه هزینه و بودجه فقط صرف نخبگان شود انوقت مردم عادی میبایستی بیسواد بمانند
    • بی نام IR ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۳
      12 1
      بنظر میرسه شما سواد رایگان و همگانی را با سواد آکادمیک و دانشگاهی اشتباه گرفتی. دولت وظیفه داره سواد 12سال آموزش و پرورش را در اختیار همه اقشار جامعه قرار دهد. بعلاوه برای افراد مستعدی که امکان پرداخت هزینه تحصیلات تکمیلی ندارند شرایط ویژه ای دانشگاه های سراسری رایگان نظیر صنعتی شریف و تهران و ... را قرار میدهد. سایر افراد نیازمند پرداخت هزینه هستند. ذکر چند نکته بنظر لازم میاد: اول اینکه همه اقشار جامعه نیازمند ورود به دانشگاه نیستند و این سیاست غلطی هست که سالیان دراز اتخاذ شده دوم اینکه دولت موظف به پرداخت یارانه تحصیلات تکمیلی به همه افراد نیست و فقط افراد مستعد و کوشا بهره مند میشوند سوم اینکه این رنکینگ ها خیلی مستدل نیست و پارامترهای زیادی دخیله و میشه هرجوربخواهیم تحلیل کنیم
    • امین IR ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۳
      11 4
      مگه همین الانم دانشگاه آزاد و پیام نور داره باسواد تحویل میده؟
    • میلاد A1 ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۳
      20 4
      مردم عادی اگه خیلی فکر سوادن میتونن برن چارتا کتاب بخرن بخونن ، اینو دیگه همه میدونن که نود درصد کسایی که میرن دانشگاه غیرانتفاعی و پیام نور واسه مدرک میرن ، فقط گند زدن به مدرک کارشناسی و مهندسی ، یه مهندس دانشگاه دولتی دیگه کوچکترین اعتباری تو این مملکت نداره
    • بی نام IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۳
      8 6
      تازه همه این نخبگان هم به فکر مهاجرت هستند
  • ۸۷ A1 ۰۴:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۳
    80 10
    با این وضعیت کسی مثل ریس جمهور سابق با اعمال بومی سازی ۸۵ درصد در سال ۸۷ به خیال خام خودش فک می‌کرد کشور آباد کرده. این نخبه کشی خیلی زود فراموش شد ولی تاریخ روزی از همه مسببین آن انتقام خواهد گرفت.
  • هاشم IR ۰۵:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۳
    14 7
    من نمیدونم این نخبه ها چرا از بازکردن حتی یک گره از مشکلات مردم عاجزند و چرا نخبه ها در آنور دنیا معجزه می کنند. نخبه نداریم، بیهوده خبررسانی نکنید.
  • بی نام IR ۰۵:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۳
    1 0
    از این داستان درس و مشق دست بردارید دیگه مشکلی رو حل نمیکنه مطمئن باشید کشورای صنعتی، "علمی" رو بهتون سرایت میدن که نتونید ازش پول آنچنانی در بیارید....گاهی اوقات آدم باید حتی برای "مصرف" هم لیسانس و دکترا داشته باشه، "تولید" پیشکش
  • حمید A1 ۰۵:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۳
    16 0
    عمده نخبگان واقعی ایرانی در دانشگاههای معتبر آمریکا، اروپا، کانادا و استرالیا جاخوش کرده اند لطفا سری به یکی از سفارتهای آمریکا در دوبی یا آنکارا بزنید تا ببینید روزانه چند صد نفر ار دانشجویان شریف و امیرکبیر و ... تقاضای ویزای دانشجویی میدهند. رفتنی که غالبا با برگشت همراه نیست. میدانید چرا؟ 1 بودجه های تحقیقاتی خوب بین 50 الی 1000 برابر ایران، امکانات پژوهشی عالی، پرداخت حقوق به دانشجویان دکترا 2 برنامه های واقعی تحقیقاتی نه صرفا تعریف پایان نامه به منظور گرفتن مدرک و تولید مقاله 3 ایزوله نبودن دانشگاههای خارجی و امکان تبادل دانشجو و محقق 4 داشتن آینده ای به مراتب روشنتر از ایران برای محققان 5 و البته ازادی عمل و احترامی که کمتر در ایران به چشم میخورد
  • مجتبي A1 ۰۶:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۳
    11 4
    به نظر من اصلا" فلسفه وجودی دانشگاه آزاد و يا پيام نور اشتباه است خصوصا" در رشته های پايه و مهندسی و با وجود اين همه فارغ اتحصيل بيكار ،اگر از كيفيت آموزشي آنها بگذريم ، همين مساله نخبه ها و افراد مستعد هستند،در نظر بگيريد جوان مستعدی كه از كنكور سخت و رقابتی گذشته و در شريف مهندسی گرفته و ديگري كه در يك شهر كوچك در دانشگاه آزاد در همان رشته با دوپينگ پول ، همان مدرك را اخذ كرده.به نظرشما كداميك ميتوانند نقششان را در جامعه بهتر ايفا كنند؟
  • بی نام IR ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۳
    5 0
    این «دانشمند» که میگید از نظر شما یعنی چی؟؟
  • بی نام A1 ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۳
    15 2
    نخبگان ایران در دانشگاه های آمریکا و کانادا جا خوش کرده اند.
  • 87 A1 ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۳
    4 0
    مشکل اینکه هر کی به جایگاهی می رسه هرکاری دوست داشته باشه انجام میده و کسی نیست جلوشون رو بگیره. واقعا باید مسببین بومی سازی سال 87 محاکمه بشن.
  • بی نام IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۳
    14 4
    دانشگاه امیرشریف.
  • بی نام A1 ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۳
    5 0
    دانشگاه علوم پزشكي تهران اعتبارش بيش از اينهاست......
  • تورک اوغلو A1 ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۳
    5 22
    هیچ کدوم با شریف که دانشگاه خودمه قابل مقایسه نیستن
  • بی نام A1 ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۳
    1 11
    از دانشگاههای جامع منظور علمی کاربردیه ؟ یعنی نخبگان علمی کاربردی بیش از دانشگاههای صنعتی علم و صنعت و شریف و.. هستن؟ یا نخبگان آزاد و پیام نور فقط 2 درصد کمتر از دانشگاههای صنعتی شریف و امیر کبیر و.. هستن ؟ عتبار این آمار مشخص شد.
  • محمد A1 ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۳
    4 2
    اما من تو دانشگاه کاشان درس میخونم
  • مهدی A1 ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۳
    9 0
    نخبگان ایرانی تا جایی که من میدونم در آمریکاش شمالی و اروپا درس می خوانند . اگر نخبه ای هم اینجا مونده باشد یا خانواده نگذاشته اند یا یا وضع مالی اش خوب است
  • بی نام IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۳
    6 1
    خبر انلاین لطف کنید و اسامی این دانشمندان را منتشر کنید تا بیشتر و بهتر با آنها اشنا بشیم. من به شخصه دوست دارم اسم آنها را بدانم
  • وحيد A1 ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    2 6
    همه دانشگاههاي كشور اعم از صنعتي و جامع بايد بيان جلوي دانشگاه اول ايران و معتبرترين و تاريخ ساز ترين و مهمترين و تاثير گذارترين و باقدمت ترين دانشگاه ايران يعني دانشگاه معظم تهران سر تعظيم فرود بيارن، علي الخصوص شريف و تربيت مدرس و امير كبير
  • محمد A1 ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۸
    0 0
    کاش ابتدا "نخبه" را تعریف می کردید.