ده ها پرونده مفتوح احمدی نژاد در دستگاه قضا/ او شاکی است یا متهم؟

این روزها در حالی محمود احمدی نژاد در جایگاه شاکی، علیه معاون اول دولت، قد علم کرده که خودش به عنوان متشاکی چندین پرونده در دستگاه قضا دارد.

نسرين وزيري: شکات احمدي نژاد متعددند. از رئيس مجلس و رئيس کميسيون اصل نود گرفته تا 9 شاکي خصوصي که تنها نام يکي از آنها -يعقوب خليل نژاد- در فضاي رسانه اي کشور منتشر شده است. همه پرونده ها در شعبه 76 دادگاه کیفری استان تهران مفتوح است، به جز يکي که مربوط به همان شاکي خصوصي شناخته شده است که از اعتراضش به دليل مسائل حاشيه اي يکي از سفرهاي استاني احمدي نژاد انصراف داده است. چه بسا او به عنوان مطلع هم بايد رفت و آمد زيادي به اين دستگاه داشته باشد. چه در پرونده تخلفات سازمان تامين اجتماعي، چه در پرونده اختلاس هاي ميلياردي و ...اما او تمايلي به حضور در جلسات دادگاه ندارد. حتي وقتي براي پاسخگويي به شکايت نمايندگان احضار مي شود هم به بهانه اينکه احضاريه اي به دستش نرسيده، در جلسات حضور نمي يابد. احمدي نژاد براي پاسخ به سوالات نمايندگان هم با تاخير بسيار در مجلس هشتم حاضر شده و پاسخ هايش از منظر نمايندگان همچون «به توپ بستن مجلس» قلمداد شد.{اينجا}

شرح شکايت هاي مجلس از دولت قبل/عاقبت نامعلوم 23 پرونده!

در سه ساله اول عمر مجلس هشتم، چهار شکايت ۵۱ نماينده مجلس از احمدي نژاد در کميسيون اصل نود آن دوره از پارلمان ثبت شده است. به گفته سيد فاضل موسوی دبير کميسيون اصل نود مجلس هشتم اين موارد عبارت بودند از: «شکايت ۱۲ نماينده از رئيس جمهور درباره عدم معرفی به موقع وزير ورزش و جوانان به مجلس، شکايت ۸ بندی ۱۲ نماينده از رئيس جمهور راجع به ۴۰ الی ۵۰ مورد تخلف احصا شده دولت، شکايت ۱۲ نماينده از رئيس جمهور در خصوص مقاومت وی در اجرای حکم حکومتی مقام معظم رهبری در قبال وزير اطلاعات و شکايت ۱۵ نماينده از رئيس جمهور درباره نحوه ادغام وزارتخانه‌ها و بی‌توجهی به نظر شورای نگهبان».

محمود احمدی نژادالبته تا پايان عمر اين مجلس بر تعداد شکايت ها افزوده شد. «تخلف در وزارت نفت و عدم تدوين اساسنامه شرکت ملي نفت»، «عدم ارائه گزارش عملکرد سال های قانون برنامه»، «فاصله گرفتن از اهداف سند چشم انداز و تخلفات مکرر در اجرای قانون بودجه هاي سنواتي بر اساس گزارش های دیوان محاسبات کشور»، «استنکاف از ابلاغ برخی از قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی و تدوين آيين نامه هاي آن»، «ماجرای سفرهای خانوادگی به نیویورک و مسکو»، «واردات کالاهاي لوکس با ارز مرجع» و ... سر فصل مهمترين اعتراض هاي نمايندگان مجلس هشتم به رفتار و عملکرد دولت نهم بود که برخي از آنها تا مرز راي گيري در صحن علني و ارجاع پرونده به قوه قضاييه پيش رفت. به گفته مصطفی افضلی‌فرد،عضو کمیسیون اصل نود مجلس نهم از ميان اين موارد که در مجلس هشتم مطرح بوده، ٢٣ پرونده تخلف دولت گذشته از سوی اين کمیسیون و معاون نظارت مجلس به قوه قضائیه ارجاع شده است. اما سه پرونده عمده اي که به راي نمايندگان مجلس گذاشته شده و با مهر «شکايت» از بهارستان راهي ميدان 15 خرداد شد، مربوط به معرفی‌نکردن به‌ موقع وزیر ورزش و جوانان، پرداخت‌ نکردن بودجه مترو با وجود مصوبه مجلس و ارسال‌نکردن اساسنامه وزارت نفت بود. {اينجا}

در ميان اينها شکايتي که با امضاي علي لاريجاني به عنوان رئيس مجلس در زمينه عدم ابلاغ و اجراي قانون تشكيل وزارت ورزش و جوانان به دستگاه قضا ارجاع شد، بيش از همه در فضاي رسانه اي انعکاس يافت. اين قانون١٢اسفند سال ٨٩ در مجلس هشتم به تصويب رسيد اما احمدي‌نژاد آنقدر اجرايش نکرد که بالاخره پس از تذكرهاي پياپي نمايندگان و اخطارهاي متعدد رئيس مجلس در ٢٤ خرداد سال ٩٠ در نامه‌اي گلايه‌آميز به مجلس، وزير ورزش و جوانان را به مجلس معرفي كرد.

علاوه بر اين، شکايت حجت الاسلام ابراهيم نکونام رييس كميسيون اصل نود مجلس هشتم از رييس دولت قبل درباره «عدم اجراي مصوبه مجلس براي ارايه تسهيلات به متروي تهران و كلانشهرها» نيز ديگر پرونده اي است که همچنان در قوه قضاييه مفتوح است و اين کميسيون خود را پيگير آن مي داند. البته اين کميسيون پرونده شکايت 21 نماينده مجلس هشتم از دولت احمدي نژاد را هم همچنان مفتوح دارد. شکايتي که در چهار محور «توهین به نمایندگان»، «بیان مطالب خلاف واقع در پاسخ به برخی سؤالات نمایندگان»، «در رأس امور ندانستن مجلس» و «استنکاف از اجرای قوانین مطرح‌شده در سؤال و قانون ندانستن بعضی از قوانین» تنظيم شده بود.

به همه اينها بايد ليست بلندبالاي تخلفات دولت درتدوين آيين نامه هاي اجرايي قوانين مصوب مجلس را هم افزود. تخلفاتي که منجر به ارسال دهها نامه با امضاي لاريجاني از بهارستان به پاستور شد و کمتر با جواب قانع کننده اي روبرو شد. اختلافات دو قوه تا آنجا بالا گرفت که رئيس جمهور علنا اعلام کرد، برخي قوانين مصوب مجلس را اجرا نمي کند. اين موضوع به هيات حل اختلاف ميان قوا ارجاع شد، اما در اغلب موارد باز هم راي اين هيات، از سوي دولت وقت مورد توجه قرار نمي گرفت.

پاسخ هاي دستگاه قضا

آذرماه سال ٩٢ بنا بود نخستین جلسه دادگاه احمدی‌نژاد برگزار شود که نشد. سیامک مدیرخراسانی، قاضی رسیدگی‌کننده به پرونده، گفته بود: «از آنجا که پرونده در مرحله تحقیقات مقدماتی قرار گرفته، حضور متهم در دادگاه الزامی است». با استنکاف رئيس دولت نهم و دهم از حضور در دادگاه، زمان بررسي مجدد از آذر به دی موکول شد اما باز هم خبری از احمدی‌نژاد نشد. چندي بعد رئیس شعبه ٧٦ دادگاه کیفری استان تهران با بيان اينکه «اصلا مشخص نیست دادگاه محمود احمدی‌نژاد در چه تاریخی برگزار می‌شود»، به گمانه زني هاي رسانه اي درباره زمان برگزاري اين دادگاه پايان داد.

اينکه عاقبت پرونده هاي متعدد احمدي نژاد در دستگاه قضا چه شد؟ هم سوالي بود که محسن افتخاري رئیس دادگاه کیفری استان تهران در پاسخ به آن گفته بود «این پرونده در وقت نظارت است». حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای نیز در نشستی خبری عنوان کرده بود که «دادگاه احمدی‌نژاد در غیاب او در حال بررسی و پیگیری است». پاسخ هاي مسئولان دستگاه قضا در مواجهه با سوالات بي شمار رسانه ها در دو سال گذشته مبني بر اينکه بالاخره کي به اين پرونده ها رسيدگي خواهد شد؟، همواره يک چيز است: «پرونده در دست بررسي است».

اين در حالي است که به گفته افضلی‌فرد عضو کميسيون اصل نود مجلس نهم باید به اين موضوعات خارج از نوبت رسیدگی شود؛ چراکه دولتمردان مجری قانون‌اند و انتظار بیشتری از آنها در رعایت قانون می‌رود.

براساس اصل ١٤٠ قانون اساسی، دادگاه‌های عمومی دادگستری می‌توانند به جرائم احتمالی رئیس‌جمهور و وزرا با اطلاع مجلس رسیدگی کنند و هیچ منع قانونی در این زمینه وجود ندارد. همچنین براساس بند ١٠ ماده ١١٠ قانون اساسی، زمانی که بحث عزل رئیس‌جمهور مطرح باشد بعد از طی تشریفات قانونی موضوع در دیوان‌عالی کشور مطرح می‌شود.

شکايت هاي احمدي نژاد از ....

شکايت روز گذشته احمدي نژاد از اسحاق جهانگيري، نخستين شکايت ثبت شده از او در محاکم قضايي نيست. اتفاقا او يد طولايي در اين باره دارد. احمدي نژاد و رئیس دفتر وی از دو مداح (‌حاج منصور ارضی و حاج سعید حدادیان) به ترتيب به اتهام تهدید به قتل بر اساس ماده 669 قانون مجازات اسلامی و به اتهام توهين به مقامات بر اساس ماده 608 همین قانون به دليل سخنانشان در شب هاي رمضان سال 90 شکايت کرده بودند. احمدي نژاد سال 92 هم از علي مطهري به دليل اظهاراتش در مجلس شکايت کرده بود. {اينجا} پنج تن از نزديکان احمدي نژاد (محمدرضا رحیمی، اسفندیار رحیم مشایی، علی‌اکبر جوانفکر، حمید بقایی و سعید مرتضوی) نيز از احمد توکلي به دليل مطالب منتشره در سايت الف، در فروردين ماه امسال شکايت کردند. بهمن ماه سال گذشته هم دانشگاه ایرانیان از دو نفر از مدیرکل‌های این وزارتخانه به دلیل سنگ اندازی در روند کار این دانشگاه اقدام شکایت کرده بود. البته «معاونت حقوقی ریاست جمهوری» شکايات بسياري از رسانه ها و حتي برخي نمايندگان مجلس از جمله نادر قاضي پور را در دستگاه قضايي به ثبت رسانده است که شمارش از تعداد انگشتان دو دست بيشتر است.

اگرچه به برخي از شکايت هاي احمدي نژاد در جايگاه «شاکي» رسيدگي شده و در مواردي همچون شکايت از مداحان، به صدور حکم قضايي نيز منجر شده، اما شکايت هايي که احمدي نژاد در آن نقش «متشاکي» را دارد، همچنان بي سرانجامند. کما اينکه به گفته محمدرضا خباز نماينده مجلس پيشين، هنوز از نمايندگان شاکي براي حضور در مراجع قضايي دعوتي نشده {اينجا} و به گفته افضلي فر، دستگاه قضا گزارشي از روند اين بررسي ها به کميسيون اصل نود ارائه نداده است.

حال که رئيس دولت قبل عليه معاون اول دولت کنوني طرح شکايت کرده بايد منتظر ماند و ديد که اين بار هم دستگاه قضا بررسي شکايت وي را به جاي پرونده هايي که او در آن متهم است، در اولويت قرار مي دهد؟ استقبال معاون اول براي برگزاري اين دادگاه جهت ارائه مستنداتي از تخلفات و سوء مديريت هاي احمدي نژاد، به جايي خواهد رسيد؟

2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 440461

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 31
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۲:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
    2 30
    راستی جالب نیست تا حالا اینقدر حمایت از دو طرف ایران و امریکا را نسبت به هم دیده بودین؟ چه باحاله اوباما طرفدار ایرانیهاس دولت ما هم در راستای اوناس. اینو می گن زندگی مسالمت آمیز حالا همه با هم می خونیم یک دو سه همه چی آرومه من چقدر خوشبختم همه چی ارزونه اینو من می خواستم تو چقدر با حالی من نمی دونستم
    • بدون نام ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۷
      3 0
      ???? ?? ????? ?????? ? ????? ????? ??? ?? ?? ????
  • ایرانی A1 ۰۳:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
    22 1
    دست پیش گرفته که پس نیفته
  • علي A1 ۰۳:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
    29 1
    چقدر خوب شد شکايت کرد به عنوان «متهم» که به دادگاه نرفت، بلکه ان شاء الله به عنوان «شاکي» تشريف فرما شوند و در دادگاه حضور يابند
  • وارسته A1 ۰۳:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
    15 1
    يک تحوّل و جابجايي اساسي «متهم» جاي «شاکي»
  • محمد A1 ۰۴:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
    22 1
    من به عنوان يك كارمند از مليونها كارمندي كه ارزش پولي و درامدم در دوران ايشان يك سوم شد و به علت گراني هزينه زندگي 2 سال است اطراف تهران زندگي ميكنم و روزي 4 ساعت در مسير رفت و برگشت هستم از بي تدبيري و به باد دادن اموال ملي و سرمايه بيمه گزاران در تامين اجتماعي و هاپولي كردن ان بين خودش و دوستانش از اقاي احمدي نژاد شاكي هستم .ايا دستگاه قضا به ان رسيدگي ميكند . جواب ان پيش ا پيش روشن است.
  • بی نام A1 ۰۴:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
    3 20
    راستی از قرارداد کرسنت چه خبر؟ تخلفات این قرارداد که در زمان دکتر زنگنه بسته شده چند میلیارد دلاره ؟؟؟
  • م A1 ۰۴:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
    2 16
    نگارنده عزيز قلم بدست گرفته وبا همفكري خيلي ها دست به قلم فرسايي زده وتنها با توان چند برابري به صفحه تاخته ونوشته برعليه فردي همچون دكتر احمدي نژاد .اكثر قريب به مطلق شكايتها ناشي از برداشت افراد از قانون بوده نه تخلفات مالي پس خوب مي دانيد اگر شكايت از دولت هاي سازندگي و اصلاحات واعتدال 2 ساله براساس هوچي گري همچو خودشان باشد هزاران هزار پرونده بايستي مفتوح وبه تخلفات مالي خود وآقازاده هايشان رسيدگي شود .نويسنده عزيز وجدان كه داري چطور احمدي نژاد نبايد از اين همه دروغ راستگويان شكايت نكند .اگر قانون اسلاميست بايد رئيس جمهور وكابينه اعتدال به اتهام دروغ گويي وعوام فريبي مردم برعليه دولت مردمي نهم ودهم محاكمه نمايد
  • بی نام A1 ۰۴:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
    18 1
    تا قوه قضاییه ما اینگونه مسامحه کار باشد و بی تدبیر همین است. اکثر ناهنجاریهای جامعه که اکنون به معضل تبدیل شده بخاطر بی لیاقتی سران حکومت و مسولان قضاست.
  • بی نام IR ۰۴:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
    14 4
    زنده باد جهانگيري
  • محمد IR ۰۴:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
    20 2
    ایشان به جرم سقوط اقتصاد . سیاست . اخلاقیات . اختلاس . بی ارزش کردن پول ملی . ناکارآمدی و افراطی گری باید به ملت ایران در دادگاه پاسخگو باشند
  • قندک A1 ۰۴:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
    20 1
    ایشون نه شاکین نه متهم، ایشون طلبکار هستند از من از شما از همه مردم و از کل کشور.
  • هاشم IR ۰۴:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
    22 1
    سوالی که برام پیش اومده اینه که آقای احمدی نژاد چطور با این حجم تخلف در دولتش، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظامه؟
  • بی نام IR ۰۴:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
    9 1
    اگه تفاوت شاکی و متشاکی رو میدونست که نمیگقت اینقدر تحریم کنین تا تحریم دونتون بزنه بیرون و ...
  • بی نام IR ۰۴:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
    14 1
    بنده به شخصه اعتقاد دارم هیچ کدام از پرونده های احمدی نژاد به سر انجام نمیرسه
  • بی نام IR ۰۵:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
    56 9
    واقعا اگر اين همه تخلف درزمان رياست جمهوري هركس ديگري جز احمدي نزاد بود چه رفتاري با آن شخص مي كردن .مثلا در زمان خاتمي يا هاشمي يا هركس ديگري .اين همه مدارا با ايشان كه حتي رهبري رو كاها دور زدن .واون 14 روز خانه نشيني .فقط بخاطر اينكه چون مورد تاييد وحمايت افراد اول نظام بوده نيست چون در اين صورت خود اون افراد هم يه جوري مقصر بودن .
  • مارال A1 ۰۵:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
    34 7
    این یکی رو نمیدونید این میاد از یک نفر شکایت میکنه اسمش تو رسانه ها میاد بعد مثلا بزرگواری میکنه از شکایتش منصرف میشه لابد فکر میکنه همه میگن عجب جوانمردی از شکایتش منصرف شد اگه مردی تا اخر شکایتت وایستا اگه مردی که
  • بی نام IR ۰۵:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
    13 41
    چرا اینقدر اصلاح طلبان از این شکایت وحشت کرده ا ند ودر رسانه های زنجیره ایشان جریانی راه انداخته اند که این موضوع را.تحت الشعاع قرا دهند.تا شاید قوه قضاییه را به انفعال وادار کنند.
    • بی نام A1 ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۸
      2 0
      استقبال دفتر «جهانگیری» از شکایت «احمدی‌نژاد»
  • بی نام A1 ۰۵:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
    13 37
    شما چرا انقدر نگران شدید از دادگاه جهانگیری و حمله به احمدی نژاد رو شروع کردید؟ الله و اعلم
  • بی نام IR ۰۵:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
    49 9
    2سال از اون 8سال گذشته اینهمه خرابکاری کسی یقه ایشونو نگرفته .برای همین هم کار انتخاباتی میکنه هم میخواد معاون ریس جمهورو بندازه زندان.عجب .....والا
  • بی نام IR ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
    47 10
    پس چرا کاریش ندارن؟ اینجوری میخوان اعتمادسازی کنن؟ وااسفا
  • بی نام IR ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
    12 1
    عدالت قضايي کجاست؟؟؟ چرا به پرونده ايشون رسيدگي نميشود؟؟؟ مطالعه پرونده تا کي و چه وقت؟ مردم حق دارند بدانند که ايشان از کجا حمايت ميشوند؟؟؟ چرا به راحتي رئيس دولتي بدون محکمه قضائي و دادگاهي شدن ممنوع التصوير ميشود و ديگري با اين همه تخلف آشکار راست راست ميگردد؟؟؟
  • بی نام IR ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
    10 1
    "او" پرروووووووووووست
  • مهران A1 ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
    1 11
    دلیل طرح شکایت نشر اکاذیب و افترا با همین دلیل میتونه از کل دولت راستگویانخخخخخخا ز بالا تا پایین شکایت کنه
  • بی نام A1 ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
    10 1
    يه فكر اساسي بايد به حال سيستم قضايي كشور بكنند. مشكل اساسي در عدم استقلال و فرعي كاري قوه قضاييه هست.
  • محمد FI ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
    1 16
    صبح نزديك است دوباره يار مى آيد باز احمدي با قدرت وارد انتخابات بعد خواهد شد وشما اينجا فقط بشينيد وضدش مقاله ومطلب چاپ کنید
  • بی نام A1 ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
    10 1
    دکتر زیباکلام : علت شکایت احمدی نژاد از اسحاق جهانگیری را مخدوش کردن موفقیت های اخیر دولت است او می خواهد ، توجه و موفقیتی که به نفع دولت در زمینه انعقاد توافق وین به وجود آمده را ، مقداری کدر کند . ایشان می خواهد با شکایت از اسحاق جهانگیری ی فضای حقوقی و حقیقی را بهم بریزد و مخدوش کند و مسائلی که در رابطه با آقای بقایی و پرونده های متعددی که در رابطه با دولت ایشان در آن هشت سال به وجود آمده خدشه دار کند.وی با ایجاد شلوغی می خواهد ، بخشی از مردم متوجه نشوند که حقیقت چه بوده و در آن هشت سال چه بر سر مملکت آمده است. با سر و صدا راه انداختن و شکایت کردن و مصاحبه می خواهد مانع توجه به مسئله اصلی فساد شود.فساد دولت نهم و دهم تاریخی بود ، شما در هیچ دوره ای چنین چیزی مشاهده نمی کنید.
  • بی نام A1 ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
    2 17
    قبول کنید که احمدی نژاد بی گدار به اب نمی زند پس منتظر طوفانی باشید که همه ی ناجوانمرد هایی را که در این دو سال اخیر بر علیه او دروغ بافتند با خود خواهد برد .
  • بی نام A1 ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
    15 1
    اون دوستانی که مدعی هستند همه اینها شایعه هست باید جوب بدن صدور قطعنامه علیه ایران اون همه تحریم 3 برابر شدن دلار افزایش ثانیه ای قیمتها و اون همه بلا که سر مردم اومد و هنوز هم ادامه داره هم شایعه هست؟
  • بی نام RO ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
    13 1
    فرار رو به جلو. شک ندارم زمان باز شدن پرونده احمدی نژاد رسیده است و او برای تحت تاثیر قرار دادن ماجرا اقدام به شکایت از جهانگیری کرده است.