اتحاد استراتژیک تویوتا با دانشگاه استنفورد و ام آی تی برای ساخت خودروهای هوشمند

خودروسازی تویوتا اعلام کرد پروژه مشترکی با دانشگاه استنفورد و مرکز تحقیقات ماساچوست/MIT برای ساخت خودروهای هوشمند به‌جای خودروهای بدون راننده آغاز کرده است.

 

به گزارش خبرآنلاین، فاز اول پروژه،در اختیار قرار دادن 50 میلیون دلار سرمایه از سوی تویوتا است که محققان این دو دانشگاه به رهبری «گیل پرات»/ محقق سابق در DARPA بتوانند روی خودروهای هوشمند تحقیق کنند.

تویوتا با این پروژه به جهانیان گفته هدفش محو فاکتور انسانی از وسایل نقلیه نیست بلکه قصد دارد با ساخت خودروهای هوشمند، رانندگی بهتر را برای انسان به ارمغان بیاورد و این پروژه کاملاً با پروژه‌های خودروهای بدون راننده‌ای که سایر سازندگان دنبال می‌کنند 100 درصد متفاوت است.

به گفته محققان در اغلب حوادث رانندگی خطای انسانی دخیل است و در مواردی مانند خودروهای بدون راننده نیز دوباره خطای سازندگان سرزنش خواهد شد و به همین دلیل بهترین کار توسعه فاکتور هوشمند شدن در خودرو است تا بتواند به راننده در زمان‌هایی مانند خواب‌آلودگی و لغزش از جاده و ... کمک کند.

تویوتا قصد دارد تا با فناوری هوش مصنوعی و نظارت به راننده در وظیفه رانندگی کمک کند. شاید تویوتا به این نتیجه رسیده که رسیدن به زمانی که خودرو همه کار را خودش انجام دهد بسیار دیر خواهد بود و به همین دلیل با واردکردن فاکتور هوش مصنوعی به‌عنوان کمک‌راننده بتواند زودتر دغدغه‌های انسان هنگام رانندگی را کم کند.

در حال حاضر فناوری‌های دستیار در اتومبیل‌های جدید وجود دارند اما گسترده نیستند و شامل مواردی مانند سیستم هشداردهنده ، سیستم خروج از پارک و مانیتور کردن راننده است ولی آنچه تویوتا در این پروژه بدان فکر می‌کند، گسترده‌تر از این‌هاست.

توسعه چنین روشی در خودروهای هوشمند ممکن است روزی منجر به اصلاح خطای راننده به صوت هوشمند شود و مصلا راننده‌ای که خوابش برده را به کنار جاده هدایت کند (به‌جای هشدار دادن خالی) و یا راننده را وارد جاده اصلی کند و سپس او را از خواب بیدار کند.

محققان استنفورد و ام آی تی قرارداد 5 ساله با تویوتا بسته‌اند که باید سال‌های آینده منتظر محصولات آن باشیم.

 

5656

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 454300

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =