مافیای کمپینی یا مافیای خودرویی؟ / مطالبات مردم از خودروسازان به حق است

مناقشه بین خودروسازان، وارد کنندگان و کمپین نخریدن خودروی صفر همچنان ادامه دارد.

مریم یعقوبی
برخلاف بازار خرید و فروش خودرو که با وجود انکار خودروسازان مدت ها است گرفتار رکود است، بازار کمپین های مختلف این روزها بسیار داغ است؛ از کمپین معروف«نخریدن خودرو» که بگذریم ظاهرا خودروسازان هم به فکر پاتک به این کمپین افتاده اند و تمام توان رسانه ای خود را بکار گرفته اند تا کمپین هایی با هدف خنثی کردن رکود براه اندازند.

گذشته از این نبرد کمپینی اما بنظر می رسد ریشه های اصلی گرفتاری صنعت خودروسازی داخلی را در جای دیگری جستجو کرد؛ بازی با مافیاهای تخیلی و فرافکنی های رسانه ای دیگر چندان کارساز نیست.

فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو در این باره معتقد است مشکلات صنعت خودروسازی ایران عمیق تر از آن است که با روش های فرافکنانه ای مانند مافیاسازی بتوان آن ها را توجیه کرد.

این روزها بازار کمپین ها و اتهام زنی ها برای توجیه مشکلات صنعت خودرو داغ است. به نظر شما این قبیل پرداخت به موضوع چقدر می تواند به حل مشکلات کمک کند؟

وجود یک مافیای قدرتمند چه در صنعت خودروسازی و چه در میان واردکنندگان، اتهامی است که طرفین درگیر در این صنعت یکدیگر را به آن متهم می کنند و چنین مافیاهایی را علت اصلی ناکامی ها و مشکلات خود می دانند. واردکنندگان مافیای خودروسازی را عامل وضع تعرفه بالای واردات می دانند و معتقدند این مافیا مانع از کاهش هزینه های واردات می شود. از سوی دیگر نیز خودروسازان مافیای قدرتمندی را تصویر می کنند که می خواهد صنعت خودروی ایران را تعطیل کند و به واردات اقلام ارزان چینی دست بزند. بعضی هم وجود یک مافیای قدرتمند را در شبکه قطعه سازان، علت عقب ماندگی صنعت خودروسازی می دانند.

واقعا این مسائل درست است؟

نه اصلا. به نظر می رسد بیشتر از وجود یک مافیای قوی که قصد ضربه زدن به منافع افراد و منافع ملی را داشته باشد، تفکر قدیمی و تصمیمات اشتباه مکرر مدیران صنعتی علت اصلی مشکلات ایجاد شده باشد. در واقع خلق این مافیاها و ترویج آن ها، محصول تفکر کسانی است که دنبال مقصر های بیرونی و عناصر نامطلوبی می گردنند که بنا دارند در حق صنعت و مردم اجحاف کنند ولی خودشان با تصمیمات اشتباه دائما منافع ملی را به خطر می اندازند. این تفکر، در سال های گذشته سبب شد صنعت خودروسازی ایران از بازارهای جهانی کاملا عقب بماند و مردم را به یک اعتراض اجتماعی سوق دهد.

اعتراضی که علیرغم ادعای مسئولان خودروسازی که آن را بی اثر و بازارهای خود را مملو از مشتری می دانند واقعا به اساس و بنیان این صنعت فشار می آورد. صنعت خودروی ایران متأسفانه در تمامی سال های گذشته بیشتر از آنکه نگران وضعیت مشتریان خود باشد حیاط خلوت مدیران خاص بود و آنچنان در خصوص مدیریت بر آن مرافعه ایجاد می شد که به استهلاک کامل آن انجامید.

منظورتان از سیاست های اشتباه دقیقا چیست؟

این صنعت از درون در حوزه مالی و اقتصادی با سیاست های غلط اشتغالزایی در سایت های غیر اقتصادی و خرید سایت های زیانده تخلیه شد. از لحاظ کیفی با جایگزینی قطعات ایرانی با قطعات چینی به جایی رسید که خودروهای صفر کیلومتر تولیدی، مشتری ثابت تعمیرگاه ها باشند و در برخی موارد نیز اشکالاتشان قابل رفع نباشد.

در واقع علیرغم بسیاری از تبلیغات مطرح شده، صنعت تولید خودرو در حال تبدیل شدن به یک پرده حاجب بر روی قطعات چینی بوده و بحث اشتغال میلیون ها ایرانی در آن بیشتر به یک بهانه شبیه می شود تا واقعیت. خودروسازان به سراغ شرکتهایی از چین رفته اند که عمر آنها به ده سال نمی رسد و عجیب اینکه منتظر انتقال تکنولوژی از آنها هم هستند!

این رفتار فقط به خود خودروسازان خلاصه می شود؟

نه. سازندگان قطعات هم در عوض یافتن روش هایی برای اقتصادی کردن تولید خود، بیشتر به سمت چین حرکت کردند و عملا خود صنعتگران داخلی بیشتر باعث اشتغال کارگران چینی شدند تا مصرف کننده یا واردکننده ایرانی. بنابراین در چنین شرایطی که کیفیت و قیمت خودروها هیچ تناسبی با قدرت خرید و سطح انتظار مردم ندارد، هرگونه توهین به کرامت مشتریان  یا سخن گفتن با زبان زور و تهدید تنها منجر به تشدید بحران و وخامت اوضاع می شود.

با چنین اوضاعی راه حل چیست؟

واقعیت این است که شدت بحران به حدی جدی است که لازم است رئیس جمهوری برای حل آن دخالت کند. متاسفانه سیاست گذاری در حوزه صنعت و تجارت با واقعیت های روز چندان تطابق ندارد و نیاز به ایجاد تغییر در این حوزه و استفاده از مدیران جوان تر و آشناتر به مسایل روز خصوصا آشنا با قدرت شبکه های اجتماعی و فناوری های روز خودروسازی بسیار ضروری است.

در این بین، قرار نیست صنعت ایران محدود به دو خودروساز نیمه دولتی بماند، اصرار مجموعه وزارت صنایع بر محدود ماندن صنعت خودرو در دوشرکت بزرگ موجود مشکلات را نه تنها حل نمی کند که در آینده می تواند مشکلات بزرگتری ایجاد کند. از این رو لازم است، وزارت صمت سیاست سرمایه گذاری مستقیم را در خصوص صنعت خودرو در پیش بگیرد که اگر بنا است محصولی در بازار ایران ارائه شود و شرکتهای خارجی از مزایای بازار بزرگ ایران برخوردار شوند مستقیما ولی نه الزاما در محل مشخص مورد نظر وزارت صمت سرمایه گذاری کنند.

این سرمایه گذاری به چه شکلی باید باشد؟

این سرمایه گذاری می تواند در قالب خرید کارخانجات داخلی یا احداث سایت های تولیدی باشد. استفاده انحصاری از دو شرکت موجود منجر به ارتقای سهم سرمایه گذاری در کشور نمی شود همانطور که در سالیان گذشته این سیاست جواب نداد. مشتری ایرانی می تواند از فضای رقابتی بین شرکتهای بزرگ خودروسازی استفاده کند و محصولی را مطابق وضعیت اقتصادی و مالی خود با کیفیت مورد نظرش بخرد.

در این صورت وزارت صمت مجبور نیست به عنوان حامی دو شرکت در مقابل مردم موضع گیری کند خصوصا اینکه عملکرد  این دو مجموعه در سالیان گذشته چندان مطلوب نبوده است. به خاطر داشته باشیم سیاست های حمایتی در هیچ کجای دنیا نتیجه مناسبی نداشته و بسیارند برندهایی که به علت عدم پذیرش تغییرات بازار، به موزه ها منتقل شدند. برندهایی مانند پونتیاک، الدزموبیل، امریکن موتورز، یوگو و بسیاری دیگر نتوانستند خود را با بازار تطبیق دهند و نهایتا خود و مدیرانشان جایگاهی بهتر از برگهای از کتب تاریخ صنعت خودروی جهان نصیبشان نشد.

 

22339

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 454583

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 34
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۵:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    وارد کننده های خودرو مافیا نیستن پس کی مافیاست؟
    • بی نام IR ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
      244 1
      تعرفه خودرو بايد برداشته شه تا خودرو ساز ها بفهمند چجوري ماشيني تو المان با اون هزينه زياد مونتاژ ماشين با كيفيت تر و ارزان تر از ماشيني مثل دنا توليد ميشه ولي تو ايران ميگن همش ضرره ... چاپ كن
    • بی نام A1 ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
      168 1
      دوست عزیز اینو دیگه همه میدونن که پژو و ایران خودرو مافیا هستن. در کشور سالیانه بیش از 100 هزار نفر که از جمعیت یک شهر بیشتر است بعلت بی کیفیتی خوردو های داخلی و عدم خدمات پس از فروش مناسب کشته میشند. آیا خودرو سازان داخلی پاسخگوی خانواده این کشته شدگان هستن؟
    • بی نام IR ۰۴:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
      3 0
      ايشون نگفتن كه مافيا نيستن، بلكه گفتن عامل اصلي ايجاد و ادامه كمپين نه مافياي خودروسازه و نه مافياي واردكننده
  • مجید IR ۰۵:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    359 2
    نخریدن خودرو گران و بی کیفیت حق ماست. ما مردم تصمیم گرفتیم تا قدرت خودمون رو به کسانی که سال ها در پوستین حمایت از تولید داخلی گلوی ما مردم رو با دندون طمع گرفته بودن نشون بدیم. اینها با واژه ها بازی می کنند و فقط به فکر جیب خودشون هستند. مردم خودرو گران و بی کیفیت نخرید.اتجازه ندید با دسترنج شما مردم برای خودشون کاخ بسازن و از جایگاه بالا با شما صحبت کنن.
    • بی نام A1 ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
      13 0
      بسیار عال مرحبا من با توام باور کن یه سال میخوام بخرم حاضرم یکسال دیگه هم صبر کنم .افرین
  • zamyad IR ۰۵:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    180 2
    در فرهنگ زبان ژاپنی کلمات زیادی درباره چگونگی خودکـشی وجود دارد. "هاراگیری" یا "سپ پوکو" به معنای خودکشی با دریدن شـکم، "کان شی" به معنای خودکشی به خاطـر اعلام اعتراض، "جونشـی" به معنای مرگ پاک ،"فون شـی" به معنای خودکشی با بریدن گلوی خویش و موارد دیـگری که نشان ازعجـین بودن خودکشی با زنـدگی ژاپنی از گذشته های دور دارد. دیگه انتخاب با خود مونتاژکاران داخلی است....
  • عباس IR ۰۵:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    200 2
    سلام خودرو سازهاي ما چون تك قطبي بوده هر جور اونا زدن ملت رقصيدن اصلا فكر اين روزها رو نمي كردن كه يه روزي بايد به ملت جواب پس بدن حال بيان دوباره لات بازي در بيارن ببينيم كجا رو ميگيرن انشاالله ايناهم به زباله دان تاريخ بپيوندن.
  • جاویدان IR ۰۵:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    290 1
    برنامه پایش را فکر کنم تمام کسایی که پیگیر خودرو بودن دیشب دیدن. باز هم دو حامی این خودرو ساز با عدله غیر منطقی رفتار خودروسازان داخلی را توجیه کردند. یکی از کارشناسان پراید را قابل رقابت با بسیاری از خودرو های دیگر از جمله یکی از مدل های هیوندا می دانست. صدا و سیما باید پاسخ گوی عمل کرد خود در این رابطه باشد. مردم چه گناهی کردند که باید این خودرو ها را بخرند؟ آنهم در این کسادی بازار و بی پولی. خودرو سازان پاسخ گو باشند. اگر خودرو از چین می آورید و منتاژ می کنید چرا خودرو های بی کیفیت آنها را می آورید؟ این خودرو سازان دلشان برای مردم نمی سوزد. شرکت تویوتا به خاطر یک ایربک ساده که مشکل فنی پیدا کرده بود کلی عذر خواهی کرد و سر انجام چند تن از مدیرانش استعفا دادند.
  • بی نام IR ۰۶:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    76 1
    بسیار عالی بود
  • امير IR ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    143 2
    سعي نكنيد با اين مافيايي بازي ها و فرافكني ها از اصل مطلب دور بشيد . اين همه سال وقت داشتيد امنيت و كيفيت و قيمت خودرو رو بهبود بديد . نتيجش چي شد ؟ الان هم اگه مردم اعتراض نمي كردن 10 سال ديگه اين اعترضات شكل مي گرفت باز دوباره همين حرف ها رو مي زديد . به جاي دست رو دست گذاشتن و پول مفت گرفتن از مردم به فكر چاره مي بوديد همه مسائل رو به مافيايي بازي و اين مزخرفات وصل نمي كرديد
  • مهرداد IR ۰۶:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    185 1
    آقای رییس جمهور چرا سکوت کردند؟ چرا به شکل قاطع تری با مسءولین صنعت خودرو برخورد نمی کنند؟ چرا برای مردمی که به ایشان رای اعتماد داده اند توضیح درستی نمی دهند؟ البته یادمان باشد در مورد افزایش ساعات کار اداره جات نیز که باعث ایجاد ترافیک عذاب آور و آلودگی بیشتر هوا گردید ایشان و معاوشان هم توضیح قانع کننده ای به مردم ندادند.
  • بی نام A1 ۰۶:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    46 0
    به نظر من فربد زاوه خیلی خوب درباره شرایط کنونی گفتن ایول داری داداش
  • رضا A1 ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    9 362
    چرا خودروی ایرانی نخریم ؟ مگه پورشه نبود که تصادف کرد سرنشین خانم اون فوت کرد ؟ خودروی ایرانی کیفیت بدی هم نداره لااقل از از این چینیا بهتره اون کسایی که این طرح کمپین رو راه انداختن یک مشت خائن و وطن فروش هستن همین احمدی نژادی های عزیز و شک نکنید این کار برای تضعیف دولت روحانی هست و مردم باید به هوش باشن و بیشتر از قبل از این کارخانه ها حمایت کنن ما پشت دولت آقای روحانی و خودروساز ها هستیم
    • بی نام IR ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
      119 0
      عزيزم اون ماشين با سرعت ٢٠٠ كيلومتر زد به درخت ... بحث اصلي اينه تست تصادف دو خودرو در سرعت ٨٠ كيلومتر رو مقايسه كنين تصادف ماشين كمپاني هايي مثل تويوتا يا نيسان رو با تصادف پرايد مقايسه كنيد ميفهمين ايمني يعني چي ...
    • بی نام A1 ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
      137 0
      تصور کن پراید با 200 تا سرعت بره تو درخت اگه با تانک هم خودتو بندازی تو دره میمیری ، جای تاسف داره که چنین افرادی به خودشون حق اظهار نظر میدن و البته جای خوشحالی داره که همینا با خرید فرغون های داخلی زیاد زنده نمیمونن .
    • بی نام A1 ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
      105 0
      هیچ ربطی به احمدی نژاد و روحانی نداره مردم یادشون نرفته این آقایون چطور کاسب کارانه به بهانه تحریم پشت مردم رو خالی کردن و تولید رو پایین آوردن تا قیمت ماشینای بی کیفیتشون چند برابر بشه حالا که اوضاع اقتصادی ثابت مونده باید کیفیت تولید و قیمتهاشون رو تثبیت کنند و دست از مونتاژکاری چینی بردارن خودرو پژو 80 درصد قطعات داخلیش چینی شده من خودم پارسال پارس صفر خریدم ولی شاید تا حالا بیشتر 20 بار بردمش نمایندگی کجای دنیا اینجوره خودرو های کره ای و ژاپنی تا 5 سال حتی نمیخواد در کاپوتش باز بشه الان بیشتر از 50 سال از قدمت خودرو سازی ایران میگذره تو این پنجاه سال صنعت خودرو 50 سال از دنیا عقب تره چرا این امکانات برای صنایع دیگه نیست چرا جناب عالی راحت میری تلویزیون الجی و سامسونگ میخری ؟
    • بی نام A1 ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
      68 1
      برادر رضا جان مردم اهمیت بیشتری داره یا حمایت از فلان دولت و فلان خودرو ساز؟ این خودرو سازها هیچ ارتباطی با دولت ندارند.
    • قندک A1 ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
      50 0
      اینکه باید دولت را حمایت کنی دلیلی برای انجام کار اشتباه نمیشه. قبل هم تجربش را داریم خواستیم به یکی نه بگیم رفتیم به یکی دیگه رای دادیم بدون شناخت و تفکر نتیجه اش را هم دیدیم.
    • بی نام IR ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
      51 1
      ببین داداش من...: مقایست خنده داره.طرف با 200 تا با پورش زده به درخت مرده.تو با پراید با 20 تا بزنی زنده نمیمونی...
  • بی نام IR ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    77 0
    ما كه نميتونيم ماشيناي با كيفيت خارجي سوار شيم اونايي كه دارن به سلامتي،فقط يه سوال ذهنمو درگير كرده كه به عنوان مثال كارخانه رنو تو فرانسه با كارگري كه 5برابر كارگر ماحقوق ميگيره ومواد اوليه واراداتي ال 90 زير 6000دلار به فروش ميرسونه اونم مونتاژ رنو فرانسه ولي چطور تو ايران به 40 م ميرسه قيمتش . واينكه واقعا مسئولين كه ازايران خودرو وسايپا حمايت ميكنن خودشون چه ماشيني سوار ميشن وزرا نمايندگان مجلس مديران مسئولين استانها مقامات لشكري و اعضاي هيئت مديره شركتهاي دولتي ليست ماشيني كه سوار ميشن بدن درضمن هرساله چند ده هزار نفر بر تصادفات كشته ميشن كه با مجروحين وخانواده هاي آنها كه اكثرا ازقشر آسيب پذيرجامعه هستن با مشكلات عديده يي روبرو ميشن كه خيلي از ايت تصادفات در اثر عدم كيفيت مناسب خودرو
  • محی IR ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    54 0
    کاربرعزیزرضاچراهمه چیزرابه سیاست گره میزنیدخودروگران است بی کیفیت است و.......بایدکل مسایل دررابطه باخودرواصلاح شود.والسلام
  • بی نام IR ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    48 0
    چه ربطی به دولت الان داره مگه اصلا خودراسازی ما یکی از نهادهای ریاست جمهوریه که با روی کار اومدن هر ریس جمهور عوض بشه
  • محمد A1 ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    58 0
    از رئیس جمهور محترم خواهشمندم به عنوان منتخب میلونها نفر ایرانی به این اوضاع نابسامان و یاغی گری خودرو سازان از خدا بی خبر رسیدگی بفرمایند کار از وزیر و مجلس گذشته اقای رئیس جمهور لطفا چشم پوشی نفرمائید حق این ملت بیش از اینهاست تا کی این وضعیت تداوم داره ؟؟؟؟؟
  • علی IR ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    74 0
    آقا اصن بحث پورشه نیست حرف اینه مردم ایران بعد 40 سال از پیکان به پراید رسیدن اخه چرا دنیا رو به جلو میره ما رو به عقب... لیاقت مردم ایران کمتر از پورشه نیست که سوار بشن تا اینکه توی 405 آتیش بگیرن و جون بدن کی جواب داد ؟ کدوم مسوول اخراج یا محاکمه شد؟ درود بر کمپین.
  • عبادی IR ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    50 0
    خودروهای صفر کیلومتر تولیدی، مشتری ثابت تعمیرگاه ها باشند و در برخی موارد نیز اشکالاتشان قابل رفع نباشد. اینجانب اگرخودروی ایرانی نمیخریدم به بی کیفیتی و.... آن پی نمی بردم این دومین خودروی تیبا هست که خریداردومین تیبا شرکت سایپامورخ93/7/7هستم بگذریم که خودروی قبلی هیچ وفانکرداین خودروبی کیفیت ترین وناامن ترین وازنظرفنی بیشترین ایرادات رادارد وهیچ رضایتی ازآن ندارم وهمیشه درگیررفع ایرادات آن ومراجعه درهردفعه کمترازیک ماه به نمایندگی می باشم چون درعرض10ماه ازتحویل خورو93/7/7بیش از15باربرای رفع ایرادات خودروبه نمایندگی مراجعه وهردفعه بیش از2روزخودرودرنمایندگی درتعمیرگاه مانده است بازهم هرروزبدترازروزقبل می باشد ودرهرمراجعه هزینه های زیادی رودستم می گذاردوروزبه روزبدترمی شودوایرادات جدیدی
    • مهدی A1 ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
      34 1
      من 33 میلیون 200 پول دادم واسه رانا یک هفته بعد از تحویل در حالی که ماشین فقط 150 کیلومتر راه رفته بود سیستم برق مشکل پیدا کرد فیوز می سوخت ، فیوز رو درست میکردم شیشه های بالابر خراب شدن اونو درست کردم اونو درست کردم ماشین تو حرکت قطع وصلی داشت همه اینا تو کیلومتر زیر 1000 بود خلاصه بگم به معنای واقعیه کلمه پشیمون هستم
  • ناشناس A1 ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    85 3
    ان شاء الله تا شکست کامل خودروسازان در مقابل مردم این کمپین بطور جدی ادامه دارد
  • شهروند A1 ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    24 7
    نباید گناهو فقط به گردن خودروسازان انداخت ، اونوقتا که اختلاف قیمت خودرو در کارخانه با بازار آزاد زیاد و قابل توجه بود همین هموطنان عزیزمون چنتا چنتا پراید و پژو 405 ثبت نام میکردن تا در بازار آزاد بفروشن و اتفاقاً خیلی هم از بالا رفتن قیمت خودرو خوشحال و راضی بودن ولی حالا که چند وقتیه بعلت رکود در بازار قیمت خودرو هم ثابت مونده و در برخی موارد قیمت اون در کارخانه از بازار بالا تره و دیگه ثبت نام صرفه نداره کمپین نخریدن خودرو راه انداختن ، اگه از همون اول به طمع بدست آوردن سودهای بادآورده چنتا چنتا خودرو ثبت نام نمیکردید و مثله کشورهایه دیگه هر کس طبق نیازش خودرو میخرید خودروسازا هم حول نمیشدن و سعی میکردن به کیفیت محصولاتشون بیشتر توجه کنن و همینطور قیمت خودرو هم بی رویه بالا نمیرفت .
    • جاویدان IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
      19 9
      تویوتا این همه خودرو می فروشه و تو جهان رتبه نخست فروش رو داره. آیا حول شده و کیفیت خودروهاش مشکل داشته؟
    • قندک A1 ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
      9 0
      از مقدمه نتیجه ی کاملا متضادی گرفتی، تمام شرکتها دنبال فروش بیشتر برای سود بیشتر در نتیجه توان سرمایه گذاری بیشتر در تحقیقات و کیفیت تولیداتشون هستن. این سود هم فرقی نمیکنه از خرید چندتا چندتا باشه یا خرید یکی یکی.
  • بی نام A1 ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    29 0
    نمی‌خریم نمی خریم .....
  • بی نام RU ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    25 0
    این مساله یک مساله سیاسی نیست که مثل بقیه مسائل مایه کوبیدن احزاب وگروهها بشه یک مساله انسانی است و با جان انسانها سرو کار داره که متاسفانه تنها چیزی است که این وسط بهش اهمیت نمی دهند
  • حبیب US ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۹
    4 1
    من درخوزستان زندگی میکنم ب نظر من خودرهای پلاک اروند خیلی عالی هستن هم از لحاظ قیمت و راحتی و ایمنی مصرف سوخت و عمر مفید زیاد و آیا وقتی من با 45 میلیون میتوانم سوناتا سوار شوم و درآرامش کامل استفاده کنم میرم 45 تومن بدهم دنا ؟؟؟؟؟؟؟؟ آیا فول آپشن بودن هر دوی آنها باهم قابل مقایسه است؟؟؟؟