۰ نفر
۱۷ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۳

آنچه انگیزه نوشتن این سطور است ادای دینی به مهربانی های مردم کردستان است که در تمام سفرهایم به این استان به عنوان یک غریبه و مسافر شاهد آن بوده ام؛ چیزی که قبل از سفر و دیدن از نزدیک، شاید باور آن سخت باشد. این بار ناسپاسی دانستم که اقلا یادداشتی در این باره ننویسم.

هفته پیش برای چندمین بار به کردستان سفر کردم و علاوه بر سنندج به شهرهای مریوان و اورامان و پاوه نیز رفتم. اولین بار در سال 62 در زمان جنگ، سفری ده روزه و تبلیغی از طرف دفتر تبلیغات قم به سنندج داشتم. در سال 91 برای نشستی فرهنگی با اساتید دانشگاه کردستان و سخنرانی برای دانشجویان بار دیگر در سنندج حضور یافتم و سال بعد از آن در سفری دیگر به بانه رفتم. امسال نیز برای چهارمین بار عازم کردستان شدم. میزبان بنده و همسر و فرزندم مصطفی، در این سفر و دو سفر قبلی برادر و دوست عزیزم جناب حجت الاسلام آقای محمد شیخ الاسلامی جانباز سرافراز انقلاب و برادر دو شهید عزیز احمد و مهدی شیخ الاسلامی و مسئول دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه کردستان بود که نقشی بسیار مثبت و سازنده در این نهاد و دانشگاه داشته است.

آنچه انگیزه نوشتن این سطور است ادای دینی به مهربانی های مردم کردستان است که در تمام سفرهایم به این استان به عنوان یک غریبه و مسافر شاهد آن بوده ام؛ چیزی که قبل از سفر و دیدن از نزدیک، شاید باور آن سخت باشد. این بار ناسپاسی دانستم که اقلا یادداشتی در این باره ننویسم.

آنچه در برخورد با عموم مردم کردستان کاملا مشهود است، مهربانی و ادب و نجابت آنها در برخورد با غریبه هاست به گونه ای که هرگز احساس غربت در این استان مرزی و متفاوت از برخی جهات قومی و مذهبی با دیگر استانها، نمی کنی. وقتی از آنها آدرس می پرسی راضی به ارائه طریق صِرف نیستند بلکه در صدد ایصال الی المطلوب بر می آیند. وقتی در مریوان در بوستان کنار دریاچه زیبای زریوار آدرس وضوخانه و نمازخانه را از فردی بومی پرسیدم، از جا برخاست و با طی مسافتی طولانی من را همراهی کرد و به مقصد رساند و وقتی دریافت که از قم آمده ام ابراز صمیمت و محبت بیشتری کرد.

برخورد فروشندگان و مغازه داران نیز با مسافران در همه شهرهای استان همیشه مودبانه و صمیمی است و تعارف «قابل ندارد» و «مهمان من باشید» از زبان آنها نمی افتد.

بر اساس آنچه آقای شیخ الاسلامی می گفت اساسا برخوردهای خشن و منازعه آمیز در میان مردم کردستان نسبت به استانهای دیگر از جمله تهران از سطح پایین تری برخوردار است و کمتر با چنین صحنه هایی در خیابانها مواجه می شوید.

استنباط من این است  که آنچه مانع آن بوده است که دشمن نتواند اهداف خود را در این استان پی گیری کند و به توفیقی دست یابد، همین نجابت و فهم و سرشت لطیف و انسانی و فرهنگی قوم کرد به خصوص کرد ایرانی بوده است و اگر جز این بود تاکنون دشمن توفیقات زیادی کسب کرده بود. مردم کردستان ایران به ایرانی بودن خود افتخار می کنند و خود را چند سر و گردن از کردهای دیگر کشورهای منطقه به حق بالاتر می دانند. جریان های سلفی و تکفیری و وهابی نتوانسته اند کمترین جای پایی در این استان سنی نشین پیدا کنند و این علاوه بر عامل شافعی مذهب بودن به خاطر همان روح لطیف و منش انسانی و فرهنگی مردم کردستان و تعلق ویژه آنها به ایران است. 

هدف دیگر من از این نوشته آن است که به مردم دیگر مناطق ایران توصیه کنم که سفر به کردستان را غنیمت بشمارند و علاوه بر دیدن زیبایی های فراوان طبیعی این استان، زیبایی های اخلاقی و منشی و فرهنگی هموطنان کرد خود را به نظاره بنشینند و پرده پندار تفاوت فاصله انداز بین قوم فارس و غیر فارس را با قوم کرد، بدرند و ببینند که چگونه مسلمان و ایرانی بودن از همه آنها یک قوم و ملت ساخته است همان طور که به مردم عزیز کرد توصیه می کنم سفر بیشتر به دیگر مناطق ایران را در برنامه های خود بگذارند، از جمله سفر به مشهد مقدس برای زیارت امام رضا علیه السلام که حبّ اهل بیت علیهم السلام از ارکان مذهب شافعی و ويژگی های مردم کردستان است. پیشنهاد من به آستان قدس رضوی و یا هر نهاد مسئول دیگر، ساخت زائر سرایی آبرومند و ویژه برای مردم کردستان در مشهد است، اقدامی که مورد رضایت اهل بیت و حضرت ثامن الحجج علیهم السلام است و موجب تحکیم روابط مذهبی و فرهنگی بین الاقوام در ایران خواهد بود.

در مرکز شهر سنندج امامزاده ای با عنوان هاجر خاتون که از نوادگان امام موسی بن جعفر علیهما السلام است و من در این سفر توقیق زیارت آن را داشتم، مورد توجه مردم سنندج است. وجود بازارچه قماش و پارچه های زنانه در جنب امامزاده، بیانگر تردد و توجه زیاد بانوان کرد به این امام زاده است.

شاید برای برخی از خوانندگان جالب باشد که بدانند محمد بن ادریس معروف به امام شافعی رییس مذهب شافعی (150 ـ 204 ق) در ابراز ارادت و محبت به اهل بیت علیهم السلام در میان دیگر چهره ها و عالمان اهل تسنن، نقشی ممتاز و زبانزد دارد. شافعی  که علاوه بر تبحر در فقه و حدیث، ادیب و شاعری قوی نیز بوده است، در یکی از سفرهای حج در جمع حاجیان و در شرایطی که برخی دشمنان اهل بیت نیزحضور داشتند،  این گونه محبت خود را نسبت به اهل بیت علیهم السلام اعلام می کند:

یا راکِباً قِف بالمُحَصَّبِ مِن منیً

وَاهتِف بِقاعِدِ خَیفِها وَالنَّاهِضِ

سَحَراً إذا فاضَ الحَجیجُ إلی مِنیً

فَیضاً کَمُلتَطِمِ الفُراتِ الفائِضِ

إن کانَ رَفضاً حُبُّ آلِ مُحمَّدٍ

فَلیَشهَدِ الثَّقَلانِ أنّی رَافضِی (دیوان امام شافعی، ص 93)

{ای سوارگان بر شنزارهای منا، سواره بمانید و به نشستگان درّه ها و بلندی ها خبر دهید، به زائرانی که سپیده دمان به مانند رود خروشان فرات به سوی منا سرازیر می شوند، بگویید: اگر محبت اهل بیت رفض و کفر است، جنّ و انس بدانند که من رافضی هستم.}

شافعی در اشعاری دیگر با اوج بیشتری می گوید:

یَا آلَ بَیتِ رَسولِ الله حُبُّکُمُ

فَرضٌ مِنَ الله فی القُرآنِ أنزَلَهُ

کَفاکُم مِن عظیمِ القَدرِ أنّکُم

مَن لَم یُصلِّ عَلَیکُم لَا صَلَاهَ لَهُ (همان، ص 115)

{ای خاندان نبوّت، محبّت شما فریضه ای است که از جانب خداوند در قرآن آمده است. همین در عظمت شأن شما کافی است که آن کس شما را در نماز درود نگفت، نمازی ندارد.}

البته از دیگر بهره های این سفر بازدید از مناطق مرزی با عراق و یادآوری رشادتها و مجاهدتهای رزمندگان از جمله شهیدان چمران و بروجردی و پیشمرگان مسلمان کرد در دوران دفاع مقدس بود.

تذکر این نکته نیز به مسئولان مفید است که مبادا مرزی بودن استان کردستان و یا تفاوتهای قومی و مذهبی سبب عدم اعتنای لازم به عمران این خطه باشد. البته در همین سفر شاهد گازرسانی به شهر اورامان که منطقه ای کاملا کوهستانی و صعب العبور است و به زودی به شبکه گاز متصل خواهد شد، بودم.   

آخرین مطلب این که لباس محلی کردی با آن شال و دستار زیبایش همیشه برای من جالب و تحسین برانگیز بوده است، اما افسوس که امروز در هجوم فرهنگ بی روح و فاقد عمق و فضیلت مدرن مثل خیلی از سنتهای دیگر قومی و مذهبی در مناطق و کشورهای مختلف در حال کم رنگ و محو شدن است.

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 455163

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عباس IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    7 0
    سلام ،بنده کرد نیستم وپارس وشیعه هستم هر چند که اعتقاد دارم کردها وپارسها تیره های یک قوم هستند ولی از نزدیک با خواهران وبرادران گل کردم معاشرت داشته ام.کردها تیره ای آریایی وصددرصد ایرانی و مردمی بسیار مهربان ،با معرفت ،خوش قول،عاطفی ،مهماندوست وبا فرهنگ هستند. علاقه بنده نسبت به مردم کردم فقط دوست داشتن نیست بلکه عشقی بی پایان است که در تمام وجودم شعله می کشد وبا تمام وجود دوستشان دارم چه عزیز کردی باشدکه در داخل ایران زندگی می کند وچه عزیزی که در کردستان عراق ،سوریه ،ترکیه ویا هرجای دیگر دنیا باشد همه شان را دوست دارم وبه همه شان عشق می ورزم.
  • بی نام A1 ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    7 0
    وتی کردها خیلی ماه و جنتلمن هستند مخصوصا آقایونشون.ما هر وقت میریم کردستان واقعا از برخوردهاشون لذت میبریم.بانه که رفتیم تازه فهمیدیم فروشنده مشتری مدار هم تو ایران پیدا میشه
  • سیدحسین میرشرف الدین IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    5 2
    سلام. بی هیچ شکی اقوام مختلف کرد و کردستانی های عزیز، از خالص ترین و دوست داشتنی ترین مردمان ایران هستند، من نیز آن ها را صمیمانه دوست دارم. اما روی سخنم با شماست؛ جناب نصیری: نخست ایتکه به قدری جملات شما شعاری و تکراری بود که احساس کردم از نگارش این سطور نیت دیگری دارید «مردمان کرد خیلی صمیمی هستند، خیلی مهربان هستند، خیلی خوب هستند، اصلا قربانشان بروم...» فکر کنم زمانه ی نگارش این گونه متن ها خیلی وقت است که سرآمده، بهتر است کاری برای شرایط نابسامان کردها کنیم تا اینکه مثل برنامه های صداوسیما فقط به به و چه چه کنیم. دوم اینکه شما بنابر فعالیت ها و ادعاهایتان فردی هستید پژوهشگر و محقق: از این زاویه نوشتارتان بیشتر به خاطرات یک کودک پس از تعطیلات تابستان در جواب پرسش تابستان خود را چگونه...
  • سیدحسین میرشرف الدین IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    2 2
    گذراندید دبیر انشاء بود. جناب نصیری، مدیرمسئول سابق کیهان، از گفتن این دو نکته نتیجه ی خاصی را پیگیری می کنم؛ ایران ما امروزه از متن ها، افکار، اندیشه ها و فعالیت هایی همچون افکار و فععالیت های شما و دوستانتان خسته است. نیاز به هوای جدید داریم، به افکار نو، به افکار بدیع. نیاز به پژوهش داریم. نیاز به اطلاعات و آگاهی های عمیق داریم. کاری که به عنوان شخصی که از نزدیک شما را می شناسم تا به حال از جنابتان ندیده ام. فضا را باز کنید، نسل من فعالیت های شما را دیده است و آن ها را نپذیرفته. ما به شما نقد داریم، نقدهای زیادی هم داریم، پس لطفا اکنون، در این سال ها دوباره تلاش نکنید خود را تکرار کنید. اندکی علم، اندکی آگاهی، اندکی تدقیق، اندکی پژوهش؛ ما تشنه ی این ها هستیم.
    • بی نام A1 ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۰
      2 1
      مقصود آقای نصیری از این نوشته ارائه یک کار پژوهشی و تحلیلی نبوده بلکه آن گونه که از تیتر مطلب هم بر می آید صرفا ادای دینی نسبت به برخوردهای مهربانانه مردم کردستان در سفر ایشان به کردستان بوده است. همین. ضمنا خوب بود مقصودتان از افکار نو و بدیع را بیشتر توضیح می دادید تا شما هم شعار نداده باشید
  • کوروش A1 ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۸
    11 0
    ما چاکر تمام هموطنهایمان هستیم و قدمشان را سر چشم میگذاریم. امیدواریم مناطق کردنشین از جمله استان کردستان با برنامه های فوق برنامه دولت از محرومیت خارج بشوند. این مناطق نیازمند توجه مضاعف هستند.
  • مهدي RO ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۸
    11 0
    من عاشق كردستانم ولى تا حالا نشده برم:
  • بی نام A1 ۰۳:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۹
    3 1
    مطلب بجايي است.
  • بی نام A1 ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۰
    1 1
    آقای میر شرف الدین نگفته اند که چگونه نمایندگی از نسلشان را به دست آورده اند که از طرف یک نسل سخن می گویند و مواضع گذشته آقای نصیری را تخطئه می کنند؟