سه شنبه 1 آبان 1397
پنجشنبه 19 شهریور 1394 - 05:14:00 چاپ

زیباکلام: جلیلی وقتی رئیس تیم مذاکره‌کننده بود، یکبار اجازه کوچکترین انتقاد به مذاکرات را نداد

سیاست > مجلس - روزنامه آرمان در گفت و گویی با صادق زیباکلام نوشت: ای کاش سعید جلیلی انصاف می‌داشت. من نمی‌خواهم بگویم سعید جلیلی در آن شش سال چه‌ها کردند. من نمی‌گویم دوستان آقای جلیلی در دولت احمدی‌نژاد و در آن هشت سال چه کارها کردند. من نمی‌گویم و از آقای جلیلی نمی‌پرسم چه کسانی موضوع هسته‌ای ایران را آنقدر عمیق کردند که دولت یازدهم مجبور شده است آن را از عمق مشکلات بیرون بکشد. اما همه حرف من با سعید جلیلی این است که‌ای کاش شما به همین اندازه درخصوص عملکرد خود پاسخگو می‌بودید.

اهم سخنان وي در اين گفت و گو از اين قرار است:

**به نطق‌هايي كه سناتورها و نمايندگان مخالف در آمريكا مي‌كنند گوش دهيد. آنها امتياز‌هايي كه آمريكا در مساله هسته‌اي به ايران داده است را برمي‌شمرند. اما جليلي به يكي از اين امتياز‌ها اشاره نمي‌كند. مخالفت جليلي بیشتر و ظاهرا سياسي است. اگر خود آقاي جليلي اين موفقيت را به دست آورده بودند، اگر جبهه پايداري و طرفداران آقاي احمدي‌نژاد اين موفقيت را به دست آورده بودند از آن به عنوان بزرگ‌ترين پيروزي تاريخ ياد مي‌كردند و قس علي هذا... اين نشان مي‌دهد كه نگاه اين افراد بیشتر نگاه حزبی و سياسي است.

**كار سعيد جليلي در نوع خود بسيار جالب است. ايشان از يك سو در ابتداي مصاحبه‌شان مي‌گويد دولت يازدهم در توافق هسته‌اي همه‌چيز را واگذاركرده و عقب‌نشيني كرده است آنگاه ابتداي سخنراني‌شان را فراموش مي‌كنند و در پايان سخنراني مي‌گويد كه تيم مذاكره‌كننده دولت يازدهم كاري نكرده است، اينها همان مذاكراتي بوده است كه ما انجام داده‌ايم، اينها همان پيشرفت‌هايي بوده است كه ما به دست آورده‌ايم و تيم دولت يازدهم تنها آن را تكميل كرده است. هنوز مشخص نيست از نظر ايشان بالاخره توافق درست است يا غلط؟ اين توافق مصالح و منافع كشور ما را دربرمي‌گيرد يا خير؟ اگر نمي‌گيرد پس چرا شما ادعا مي‌كنيد كه آن را آغاز كرده‌ايد و موجب پيشرفت آن شده‌ايد. اگر منافع كشور را در برمي‌گيرد و ادامه كاري است كه شما آن را آغاز كرده‌ايد پس چرا با آن اظهار مخالفت مي‌كنيد؟

**سعيد جليلي وقتي شش سال در حال انجام مذاكره بود در قبال انتقادها و سوالات حتي يك بار حاضر نشدبه صورت علني توضيحي مطرح كند. كي و در كدام تاريخ و چند بار در آن شش سال در يك سطح عمومي يا در يك دانشگاه يا تلویزيون يا هر جاي مشابه ديگري آمد و حاضر شد با منتقدانش درباره مسائل هسته‌اي صحبت كند. سعيد جليلي و تیمش از سال 86 تا 92 در حال مذاكره بودند در اين شش سال چند بار حاضر شدند با منتقدانشان سر يك ميز بنشينند و صحبت كنند و به سخنان منتقدانشان گوش بدهند و به آنها پاسخ بگويند؟ در شوراي عالي امنيت ملي كه ايشان در راس آن قرار داشت، در آن شش سال اجازه كوچك‌ترين اظهارنظر و اظهار عقيده‌اي درباره برنامه‌هاي هسته‌اي را نمي‌دادند.

**مشكل اساسي اين است مخالفت‌هايي كه با توافق هسته‌اي در مجلس صورت مي‌گيرد بیشتر سياسي است و ارتباطي عمیقی با برنامه هسته‌اي ندارد. اساسا هر برنامه ديگري كه مربوط به دولت يازدهم باشد اگر از آقاي رسايي، كوچك زاده، نادران يا مابقي اين افراد نظرخواهي كنيد قطعا مخالفت مي‌كنند. ظاهرا اين افراد انگار وظيفه خود مي‌دانند با دولت يازدهم مخالفت كنند چه توافق وين باشد، چه برنامه‌هاي اقتصادي، چه برنامه‌هاي سياسي و اجتماعي. وقتي اساس و مبناي مخالفت سياسي است، دولت چه ميزان مي‌تواند آن مخالفت را پاسخگو باشد و آن مخالفت چقدر ارزشمند است؟

** ‌اي كاش آقاي جليلي امروز به مردم توضيح مي‌دادند كه چرا اينگونه درباره توافق هسته‌اي اظهارنظر مي‌كنند اما در دوره‌اي كه خودشان رئيس تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي بودند، يكبار اجاره ندادند كه كوچك‌ترين اظهارنظري درباره برنامه‌هاي هسته‌اي صورت بگيرد؟

2727

 

 

 

کلید واژه‌ها : صادق زیباکلام - سعید جلیلی -
30 دیدگاه
  • بی نام
    پنجشنبه 19 شهریور 1394 - 05:34:46
    پاسخ
    298 15

    صادق زیبا کلام رو دوست دارم

    • بی نام
      پنجشنبه 19 شهریور 1394 - 09:07:56
      173 11

      من هم همینطور

    • ارسلان
      پنجشنبه 19 شهریور 1394 - 12:02:16
      104 2

      ما هم آره

  • مالک
    پنجشنبه 19 شهریور 1394 - 06:21:48
    پاسخ
    21 417

    واقعا زیبا کلام استاد خلط بحث و سفسطه ای اولا": مذاکرات و اصولاً هر کاری اگر درست پیش برود مفید است که شما آن را به باد دادید دوماً: مگر آقای جلیلی هنوز مذاکرات را تمام کرده و به برجام رسیده بود که بخواهد به منتقدانمنتقدان کاری که هنوز صورت نگرفته بود؟؟ جوابگو باشد جلیلی و تیمش فقط در حالی که در هر دور از مذاکرات منافع ملی را حفظ می کردند به درصدی از پیشرفت در کار هم می رسیدند، پرونده را با وجدان آسوده تحویل دادند. جناب زیباکلام از مغلطه و سفسطه دست بردار و احساسی حرف نزن

    • بی نام
      پنجشنبه 19 شهریور 1394 - 09:10:02
      192 5

      کل جملاتی که درباره مباحث فنی از مداکرات جلیلی در شش سال منتشر شده رو پشت سر هم بنویسی چهار جمله نمیشه. بعد کی میتونه ادعا کنه اصلا مداکرات چه مسیری رو داشت طی میکرد؟فقط خودش از خودش دفاع میکرد. عجب هنرمندی

    • محسن
      پنجشنبه 19 شهریور 1394 - 09:31:11
      198 1

      حداقل جلیل جواب بده که چی شد توی 6 سال هیچ کاری انجام نداد تحریم روی تحریم وجدان آسوده داره؟؟؟ شما مغلطه نکن لطفا

    • بی نام
      پنجشنبه 19 شهریور 1394 - 09:32:40
      163 1

      تا پیشرفت رو چب معنی کنیم اگر منظورتون از پیشرفت، افزایش بیسابقه و اعمال شدیدترین تحریم ها علیه ایران هست منم باهاتون موافقم. پیشرفتی که جلیلی در تحمیل تحریم به ایران داشت خداییش هیچ کسی نداشته.

    • بی نام
      پنجشنبه 19 شهریور 1394 - 09:38:36
      135 1

      مالک جان یه نگاه به آرای مخالف بنداز؟

    • رضا
      پنجشنبه 19 شهریور 1394 - 10:36:46
      60 0

      عزیز من مگه فقط باید قطعنامه صادر بشه که جواب بدی؟ چرا جواب این همه معطلی و عدم پیشرفت را نمیداد؟ مناظره با ولایتی را یادته؟ تا پرسیدند چرا پیشرفت نکردی همه چیز را انداخت گردن رهبری؟

    • رضا
      پنجشنبه 19 شهریور 1394 - 10:55:40
      62 0

      با ی قسمتی از نظر دوستمون موافقم، جلیلی که کاری از پیش نبرد چند سالی اونجا بیانیه خوند و غربی ها رو نصیحت کرد.

  • امير
    پنجشنبه 19 شهریور 1394 - 06:26:50
    پاسخ
    155 3

    هم در امريكا هم در ايران بيشتر انتقادها به خاطر رقابت سياسى بين رقبا هستش از امريكايى ها توقعى نميره كه به فكر مردم ايران باشند ولى از سياستمدران داخلى اين توقع ميره كنار رقابت هاى سياسى كمى هم به فكر اين مردم باشند

  • بی نام
    پنجشنبه 19 شهریور 1394 - 06:34:37
    پاسخ
    121 4

    احسنت، حرف حق زدید دکتر.

  • بدون نام
    پنجشنبه 19 شهریور 1394 - 06:41:50
    پاسخ
    146 3

    اصلاورودبه جريان مذاكرات،خط قرمزبود وفقط قطره چكاني اطلاعات رابيرون ميدادند!اماحالاكه به نتيجه رسيده ومنافع ملي ماراتأمين ميكنه آقايان دلواپسيشان گل كرده!!

  • بی نام
    پنجشنبه 19 شهریور 1394 - 07:20:24
    پاسخ
    161 8

    چرا نماینده 4 میلیون نفر باید برای بقیه تعین تکلیف کند؟

  • ایرانی
    پنجشنبه 19 شهریور 1394 - 07:28:21
    پاسخ
    80 3

    آقای سعید جلیلی خودی بود وایشان درمذاکرات دقیقا حرف آنهایی که ازجلیلی می خواستند درمجلس حاضر شود راتکرار می کرد. پس چه لزومی داشت تکرار حرفهای تکراری.

  • محمد
    پنجشنبه 19 شهریور 1394 - 07:37:24
    پاسخ
    120 2

    مردم ایران هم با شما موافقند اقای زیبا کلام.اما باید بدنبال چاره کار بود.چگونه باید این تندروها که مردم را به خاک سیاه نشانده اند از صحنه سیاسی و اجتماعی و فرهنگی کشور دور کرد .شما کارشناسان بررسی و انجام دهید.خواست ملت ایران از شمااین است

  • ناشناس
    پنجشنبه 19 شهریور 1394 - 07:37:30
    پاسخ
    9 159

    کدام موفقیت آقای زیبا کلام، اگر با دست پر نمی رفتیم الان نه دست خالی که اصلا دست نداشتیم لااقل زحمات شهدای هسته ای را نادیده نگیریم که با زمان بوجود آمده از نحوه مذاکرات به آن نتایج رسیدند که در دوره جدید بتوانند با آن معامله کنند.البته ببخشید این حرفها را نباید به کسی زد که اصلا غنی سازی و انرژی هسته ای را قبول ندارد.

    • حسن
      پنجشنبه 19 شهریور 1394 - 13:03:34
      44 1

      اولا دست اوردهای هسته ای در بعد فنی ربطی به جلیلی نداشت و مسئول ومجری کس دیگری بود. وظیفه اقای جلیلی مذاکره و استیناف حق سیاسی ایران بود که این کار را نتوانست انجام دهد و قطع نامه های متعدد علیه ایران صادر شد.

  • بی نام
    پنجشنبه 19 شهریور 1394 - 07:54:21
    پاسخ
    106 6

    الان هم جلیلی و جلیلی ها هستند که دارند انتقاد میکنند...کاری رو که خودشون توانایی انجامش رو ندارند غیرممکن میدونند

  • بی نام
    پنجشنبه 19 شهریور 1394 - 08:20:51
    پاسخ
    99 1

    این توافق هر مشکلی ام داشته باشه مردم در جریان مفادش هستن و همین شفافیت برای ما مردم مهمه نه اینکه شش سال مذاکره کنی و فقط خودت بدونی چی کردی

  • بی نام
    پنجشنبه 19 شهریور 1394 - 08:28:20
    پاسخ
    110 5

    شیر مادرت حلالت صادق زیبا کلام

  • بی نام
    پنجشنبه 19 شهریور 1394 - 08:35:55
    پاسخ
    113 6

    وقتی حرفهای سعید جلیلی را شنیدم یاد این بیت حضرت مولانا افتادم بوی حرص و بوی کین و بوی آز در سخن گفتن پدید آید چون پیاز

  • بی نام
    پنجشنبه 19 شهریور 1394 - 10:29:22
    پاسخ
    55 1

    افرادی مثل جلیلی جایگاهی در بین این مردم ندارند

  • بی نام
    پنجشنبه 19 شهریور 1394 - 11:04:55
    پاسخ
    42 1

    درود بر ظریف وتیم مذاکره کننده اش که امید به زندگی را برای ما جوانان زنده کرد

  • بی نام
    پنجشنبه 19 شهریور 1394 - 11:27:32
    پاسخ
    42 0

    بیچاره کاری نکرده بود که جواب بدهد

  • بی نام
    پنجشنبه 19 شهریور 1394 - 11:52:01
    پاسخ
    48 1

    به بهانه برجام صدا و سیما هم یه تریبون در اختیار اقا جلیل قرار داد.

  • بی نام
    پنجشنبه 19 شهریور 1394 - 15:54:34
    پاسخ
    29 1

    دوره جلیلی تمام شد.

  • بی نام
    پنجشنبه 19 شهریور 1394 - 18:36:14
    پاسخ
    12 0

    هیچ

  • بی نام
    جمعه 20 شهریور 1394 - 00:45:31
    پاسخ
    25 1

    فطعاً مردم ایران به یاد می‌آورند که آقای جلیلی و دوستانش مذاکره می‌کردند که مذاکره کنند و محل و زمان مذاکرات بعدی را تعیین کنند. آنها عملاً هیچ هدفی را در مذاکرات تعقیب نمی‌کردند جز مطرح شدن‌ خودشان را. آنها واقعاً از اینکه در صدر اخبار ایران‌ و جهان قرار می‌گرفتند، لذت می‌بردند. این تنها انگیزه آنها برای ادامه مذاکرات بود و لاغیر.

  • رعیت پوست کلفت
    جمعه 20 شهریور 1394 - 16:41:21
    پاسخ
    6 1

    باید نظر سنجی بشه از ملت بپرسند تا بفهمند که ملت با رفع تحریم موافقند مگر کسانی که کاسبیشان با تحریم گره خورده که جزیی ناچیز از ملت هستند

ارسال دیدگاه

قوانین ارسال نظر
  • خبرآنلاین نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید
  • اگرچه تلاش می‌شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 19 نوشته شود حداکثر تا 9 صبح روز بعد منتشر می‌شوند
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.

0/700