حمید ابوطالبی معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور دقایقی پس از مشخص شدن نظر سناتورهای آمریکایی درباره توافق هسته ای با ایران در توییتر خود مطالبی را به اشتراک گذاشت.

به گزارش خبرآنلاین آقای ابوطالبی نوشته است:

سناتورها درمذاكراتي طولاني روياها و مطالب شان رامطرح كردند؛ آنها در مورد نگراني هاي منطقه اي، تروريسم، آستانه هسته اي، اتهامات و ابهامات سخن گفتند. اما اين موافقت ها و مخالفت ها نكات جالبي هم دربرداشت. همه از قدرت ايران گفتند،چه مثبت و چه منفي و از ابهاماتشان در مورد اقدامات آتي ايران حرف زدند. دموكراتها دوگانه (توافق-جنگ) و جمهوري خواهان دوگانه (سلاح هسته اي-امنيت) را مطرح كردند درحاليكه عقلاي هر دو طرف از توافق دفاع تام كرده اند.
آنها استراتژي آمريكا را هم به سمت مسلح كردن منطقه به سلاح و موشك هاي بالستيك و...براي مقابله با ايران و قدرت آن سوق دادند؛ خطايي نابخشودني و بزرگ اما پذيرفتند كه كاركرد تحريم به پايان رسيده است و ديگر وحدتي بر سرتحريم شكل نخواهد گرفت؛گزينه نظامي هم خطري عظيم و باتلاقي تمام ناشدني است. 
سران مهم اروپا هم براي حمايت آنان نامه نوشتند و  گفتند از اينكه ديپلماسي راهي است كه از تداوم بي ثباتي جلوگيري كرده و توافق،آغاز تفاهمي بلندمدت خواهدبود.
رئیس جمهوری آمریکا هم با صدور بیانیه‌ای ناکامی جمهوریخواهان را «یک پیروزی بزرگ برای دیپلماسی و امنیت جهان توصیف کرده است.»
اكنون ما اينجا ايستاده ايم كه با بي اعتمادي شروع كرديم و به تفاهم رسيديم؛اما در مرحله اجرا بايد به تدريج اعتماد مبنا قرار گيرد.
زيرا در مذاكره مي توان مبنا را بر بي اعتمادي قرارداد ولي در عمل مشترك بايد اساس كار اعتماد تدريجي باشد.
اتحاد ٥+١كه براساس بي اعتمادي بود نيز شكسته شده و سفرهاي مقامات اروپا هم نويد اعتمادسازي نويني را مي دهد.رئیس جمهور اتريش گام اول را در اين راه برداشت.
حال ايران است كه بايد گام بردارد. نزاع قدرت ميان ايران و آمريكا ميطلبدكه مجلس ايران هم درمذاكراتي طولاني سخن بگويد، تا نيازي به راي گيري نباشد. شوراي امنيت ملي هم موافقت خود را طبق قانون قبلي مجلس اعلام نمايد؛ چراكه براي منافع ملي و سازندگي كشور بايد هرچه سريعتربه اين موضوع خاتمه داد.
 30817




برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 456050

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۳:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۰
    1 6
    وقتی چیزی رو داخل پرانتز مینویسید یعنی اگر هم حذف بشه به جمله صدمه وارد نمیشه. درحالی که عبارات داخل پرانتز در "دوگانه توافقجنگ و جمهوري خواهان دوگانه سلاح هسته ايامنيت " از بخش های اصلی جمله و غیر قابل حذف هستند. هنوز اینو نمیدونید؟