نامه نیوز نوشت:کمیسیون برجام این روزها بیش تر از متن، حاشیه دارد و به نظر می‌رسد نتواند مسیری که درابتدا برای آنها متصور شده بود را طی کند.

در روزهایی که مجلس نشینان به تعطیلات رفته‌اند، کمیسیون تازه تاسیسی توانسته‌است همه نگاه‌ها را به خود جلب کند. کمیسیون ویژه برجام وظیفه بررسی متن توافق هسته‌ای بدون هیچ غرض ورزی سیاسی را در دستور کار دارد. عملکرد اعضای این کمیسیون در بررسی برجام اما حکایت دیگری دارد.
حضور چهره‌های شاخص مخالف برجام در این کمیسیون اولین ایرادی بود که صاحب نظران به این کمیسیون گرفتند. آنها بر این باور بودند که کسانی که از همان روزهای ابتدایی آغاز به کار دولت یازدهم، شمشیر نقد خود را برای روحانی و ظریف از رو کشیده‌اند، نمی‌توانند تمایلات سیاسی را وارد قضاوت خود نکنند. پخش کردن متن مذاکرات این کمیسیون از سوی شبکه خبر، مهر تاییدی بود بر این نظریه.

اعضای مخالف تیم مذاکره کننده هسته‌ای در این کمیسیون به اتحاد عجیبی رسیده‌اند و سعی می‌کنند با این روش تیم مذاکره کننده را به گوشه رینگ ببرند و با عصبانی کردن آنها، اعضای تیم مذاکره کننده را مجبور به اعتراف به اشتباه کنند. نبویان، بذرپاش، کوثری و با کمک کوچک زاده و رسایی که به عنوان مهمان در این کمیسیون شرکت می‌کنند، مسئول این کار هستند. حمایت‌های معنوی زاکانی نیز به آنها برای اجرای این عملیات کمک می‌کند.

حضور سعید جلیلی دیگر مسئله‌ای بود که بسیاری از نگاه‌ها را به خود جلب کرد. صرف حضور جلیلی در کمیسیون نمی‌تواند ایرادی را متوجه کمیسیون برجام کند. او بالاخره 6 سال عهده دار پرونده هسته‌ای بوده است و می‌تواند به عنوان یک کارشناس نظرات خود را در مورد برجام مطرح کند. مسئله‌ای که در این میان قابل توجه است، روندی است که به نظر می‌رسد قرار است به تطهیر سعید جلیلی ختم شود.

جلیلی در کمیسیون برجام از دستاوردهای بزرگی صحبت می‌کند که برای بسیاری تازگی دارد و برای اولین بار است که آنها را می‌شنوند. جلیلی در جلسات این کمیسیون گفته است:« داشته‌های راهبردی ما عبارت بودند از بی‌اعتبار کردن به کارگیری گزینه‌های ناامید‌سازی دشمن از تحریم‌ها، شکل‌گیری اقتصاد مقاومتی، ناامید سازی دشمن از فتنه 88، ثبات جایگاه منطقه‌ای ایران از جمله آورده‌های ما در این دوران بود و در چنین شرایطی پرونده را تحویل دادیم. آورده‌های سیاسی ما در زمان تحویل پرونده این بود که پذیرش حق هسته‌ای ایران مقابل NPT، وادار سازی طرف مقابل مبنی بر کنار گذاشتن چنین شرط‌هایی در مذاکرات، عدم استثنا شدن فعالیت هسته‌ای ایران، پذیرش مؤلفه‌های توافق خوب از طرف مقابل، حمایت اتفاق کشورهای عدم تعهد، از حق هسته‌ای ایران، وادار کردن طرف مقابل به ویژه آمریکایی‌ها مبنی بر غنی‌سازی ایران صورت گرفته بود.»

سعید جلیلی از توافق قبل ازدولت یازدهم سخن می‌گوید، سخنانی که او حداقل برای اولین بار رسانه‌ای می‌شود. این سخنان باعث می‌شود که سوالات زیادی در ذهن ایجاد شود. می‌شود از دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی پرسید که چرا پیش از این از دستاوردهای خود رونمایی نکرده بود؟ چرا در زمانی که همه نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری او را مورد هجمه قرار می‌دادند و دولت احمدی نژاد و تیم مذاکره کننده را عامل تحریم‌های ایران می‌دانستند از این داشته‌های راهبردی و سیاسی سخن به میان نیاورد؟ چرا او و تیمش این دستاوردها را با مردم در میان نگذاشتند؟ مگر قرار نیست مردم در جریان همه امور قرار بگیرند؟ خود این افراد وحامیانشان بارها ظریف را متهم به پنهان کاری می‌کردند اما به نظر می‌رسد سعید جلیلی خود ید طولایی در پنهان کاری دارد.

آنطور که رسانه‌ها روایت کرده‌اند جلسات سعید جلیلی در کمیسیون برجام برخلاف زمانی که عراقچی در این کمیسیون حضور دارد آرام و بدون حاشیه برگزار می‌شود.

جدا از علامت سوالی که در مورد حضور جلیلی در این کمیسیون وجود دارد، طرح سوالات تکراری که همه آنها در کمیسیون امنیت ملی از عراقچی و ظریف پرسیده شده‌ است علامت سوال دیگری است که به بی فایده بودن این جلسات مهر تایید می‌زند. شاه بیت سخنان عراقچی در این کمیسیون این جمله است که :« آقایان من این مسئله را بیش از ده بار توضیح داده‌ام.» به طور مثال علت انگلیسی بودن متن برجام و فارسی نبودن آن، سوالی بود که عضو ارشد تیم مذاکره کننده بارها به آن پاسخ داده و بازهم یکی از اعضای با مخطاب قرار دادن عراقچی از او می‌پرسد: «چرا متن برجام به انگلیسی است؟»

کمیسیون برجام این روزها بیش تر از متن، حاشیه دارد و به نظر می‌رسد نتواند مسیری که درابتدا برای آنها متصور شده بود را طی کند.

2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 456094

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۰
    11 0
    به بيان ديگر،آزمايشي براي اثبات همسوئي ياعدم همسوئي مجلس بامردم ودولت
  • بی نام IR ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۰
    13 0
    حضوراقای جلیلی برای تامین منافع حزبی وشخصی هست نه منافع ملی وگرنه هیچ دلیل دیگری ندارد.