سفارتخانه های اروپایی شرایط ویزا برای ایرانی ها را آسان می کنند

تیتزیانا چاواردینی خبرنگار ایتالیایی روزنامه رپوبلیکا در یادداشتی برای "خبرآنلاین" نوشت:کنسولگریها به فکر سیستم تازه ای برای تسهیل روند صدور ویزا هستند.

از زمان انتخاب حسن روحانی به سمت رییس جمهوری و متعاقب توافق هسته ای، کاملا ثابت شده است که ایرانیان بسیاری مایل به دیداراز کشورهای اروپایی هستند. طی چند سال گذشته، درخواست ویزا افزایش یافته و سه برابر شده و سفارتخانه ها و کنسولگریهای کشورهای اروپایی که برای ورود به آنها ویزای شنگن لازم است، با مشکلاتی برای تسهیل صدور ویزا مواجه هستند.

ویزای شنگن مدرکی است که از سوی مقامات دارای صلاحیت برای متقاضیان ورود به حوزه شنگن و سفر در آن صادر می شود. حوزه شنگن شامل 26 کشور است که به جابجایی آزاد شهروندانشان در این حوزه به عنوان یک کشور واحد رضایت داده اند. از بین 26 کشور حوزه شنگن، 22 کشور جزو اتحادیه اروپا هستند و4 کشور دیگر جزو ایی اف تی ای که نام اختصاری انجمن تجارت آزاد اروپایی است.

شهروندان کشورهای خارج حوزه شنگن و از جمله ایرانیان برای ورود به حوزه شنگن باید ویزای شنگن بگیرند. حوزه شنگن اکثر کشورهای اروپایی را تحت پوشش قرار می دهد. غیر از انگلستان و کشورهایی چون رومانی، بلغارستان، کروآسی ، قبرس و ایرلند که به زودی بخشی از این حوزه مورد توافق خواهند شد. به هرحال کشورهایی جزو اتحادیه اروپا نیست،کشورهایی مانند نروژ، ایسلند، سویس، و لیختن شتاین که با این حال به حوزه شنگن تعلق دارند. با ویزایی که از این کشورها اخذ می شود، فرد فقط می تواند در کشور حوزه شنگنی که این ویزا را صادر کرده سفر کند یا در مواردی در کشورهای خاصی در حوزه شنگن که قبلا هنگام درخواست ویزا نام آنها را ذکر کرده باشد. غیر از این کشورهای حوزه شنگن، این نوع خاص ویزا برای دیگر کشورهای حوزه شنگن فاقد اعتبار است.

به تازگی بیشتر کنسولگریهای کشورهای اروپایی درتهران نامه های اعتراض آمیزی از سوی متقاضیان دریافت کرده اند که به خاطر دشواری و ایستادن در صف برای گرفتن وقت ملاقات بوده است. برای گرفتن روادید، شخص می بایست به کنسولگری مربوطه تلفن بزند و وقت ملاقات بگیرد، اما صف همیشه شلوغ است زیرا درخواست ویزا زیاد است. در واقع این شیوه برای بیشتر کنسولگریها خیلی پیچیده است. یک یا دو نفر کارمند که جوابگوی تلفنها باشند برای رسیدگی به همه تقاضاها کافی نیست.

راه دیگر برای گرفتن ویزا آن است که فردی در کشورهای اروپایی داشته باشی که لتواند تقاضای روادید را به کنسولگری بفرستد. علیرغم این روش آسان، متقاضی ویزا باید همه مدارکش را به کنسولگری بیاورد. راه دیگر مراجعه به اینترنت و ارسال تقاضا به ایمیل خاصی است که به این هدف درست شده است. این می تواند بهترین راه باشد، اما مشخص شده که عده ای هکر همه صفحات را مسدود کرده اند. به دلیل مشکل هکر درخواست وقت ملاقات از طریق ایمیل تقریبا ناممکن است. راه آخر مراجعه به آژانس مسافرتی است که ویزا را به همراه سفری سازمان یافته (یعنی بلیت و هتل) فراهم می کند. برخی بنگاههای مسافرتی در قبال دریافت پول ویزا می گیرند بدون بسته مسافرتی که این غیرقانونی است.

تحقیقات انجام شده در سفارت ایتالیا در تهران نشان می دهد که متاسفانه این مشکل تنها برای کنسولگری ایتالیا نیست، بلکه برای بیشتر کنسولگریهای اروپایی این وضع صدق می کند. به نظر می رسد این کنسولگریها در مواجهه با این مشکل بسیار ناامید شده اند. به طور مثال کنسولگری ایتالیا بر تعداد پرسنل خود افزوده تا روند صدور ویزا بهتر انجام شود اما تقاضاها آنقدر زیاد است که سرعت بخشیدن به این روند ناممکن است. تنها موضوع گرفتن وقت ملاقات نیست بلکه هنگامی که کارکنان تقاضای روادید را دریافت می کنند باید همه مدارک پشتیبانی کننده را برای مورد به مورد بررسی کنند، و ویزا صادر شود یا در صورت کامل نبودن مدارک درخواست رد شود. برای تسریع روند صدور ویزا، کنسولگری برای هر بنگاه مسافرتی تعداد حدود 40 سهمیه وقت ملاقات در نظر گرفته است.

بعضی وقتها بنگاه ممکن است نتواند همه تورهای مسافرتی خود را بفروشد بنابراین آنها از این سهمیه برای صرفا گرفتن روادید استفاده می کنند و ویزای ایتالیا را به بهای 100 تا 300 یورو می فروشند. این کار غیرقانونی است زیرا آژانس مسافرتی سهمیه را از کنسولگری گرفته تا ویزا را با تور مسافرتی بفروشد. شما تقریبا در هر روزنامه ای در ایران یک تبلیغ از آژانس مسافرتی را می بینید که پیشنهاد گرفتن ویزا در قبال پول را می دهد. لازم به یادآوری است که ویزای کنسولگری بدون پول اضافی است. بعضی ها این نظریه اثبات نشده را مطرح کرده اند که هکرهایی که اجازه تقاضای وقت ملاقات اینترنتی را نمی دهند مرتبط با آژانسهای مسافرتی خاطی هستند که البته هیچ مدرکی برای اثبات آن در دست نیست.

به تازگی مقابل کنسولگری ایتالیا عده زیادی صبح زود تجمع می کنند فقط برای اینکه که تظاهر کنند در صف اولین نفرات هستند. متاسفانه زودرفتن به معنای نفر اول بودن نیست زیرا فهرستی با وقت تعیین شده برای دیدار با هر نفر تنظیم می شود.

این را بگوییم که وضعیت ویزا خیلی بغرنج است و ایرانی های کم درآمدتر را که اغلب جوان و مایل به سفر به اروپا هستند می ترساند. همه سفارتخانه های اروپایی از این وضع ناراحت هستند و سعی دارند راهی برای مقابله با هکرها بیابند. کنسولگریها به فکر سیستم تازه ای برای تسهیل روند صدور ویزا هستند. کشورهای اروپایی مانند فرانسه، ایتالی، و آلمان تقریبا سالی 25.000 تا 30.000 ویزا صادر می کنند و امید می رود که با برداشته شدن تحریمها و پایان انزوای ایران افزایشی در روابط فرهنگی و تجاری رخ دهد و عده بیشتری از ایرانیها راغب به سفر به اروپا باشند.

 ترجمه: میترا معتضد

تیتزیانا چاواردینی خبرنگار روزنامه رپولیکا در ایتالیاست.


3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 458768

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
    1 1
    رفتار سفارت ایتالیا با متقاضیان بسیار زشته و نشان دهنده فرهنگپایین اون کشوره
  • یاسر IR ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
    0 0
    اره ولا ماخیلی گناه داریم، ولی اینقدر ویزا گرفتن مشکله که کلا پشیمون میشویم.