شرق نوشت:وقت‌کشی اصطلاحی است که بیشتر مردم فوتبال‌دوست ایران به واسطه هم‌گروهی با تیم‌های عربی با آن آشنا هستند.


٥٧ زمانی که این تیم‌ها در زمین فوتبال حریف رقیب نمی‌شوند، دست به تمارض و تلف‌كردن زمان می‌زنند، از هیچ ابزار و عملی هم دریغ نمی‌کنند. هم در پی فریب داورند و هم با زمین‌افتادن‌ها و مصدوم‌نمایی‌هاي گاه‌و‌بی‌گاه ثانیه‌ها را به سود خود هدر می‌دهند. این همان حکایت مردم و دولت با تندروها در موضوع برجام است. ٥٧ ساعت دیگر و احتمالا باز هم با جنجال. این خوابی است که تندروها برای ادامه بررسی طرح نحوه اجرای برجام برای دولت دیده‌اند..

بر اساس متن ٣٦ صفحه‌ای «پیشنهادها در مورد طرح یک‌فوریتی اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام» که دیروز منتشر شد، ١٧٢ پیشنهاد مطرح شده است. نمایندگان مجلس، يكشنبه کلیات طرح یک‌فوریتی نحوه اجرای برجام توسط دولت را در شرایطی تصویب کردند که با تمهیدات پیش‌بینی‌شده از سوی مخالفان، بارها و بارها صحن علنی تا مرز درگیری و تنش پیش رفت. ابتدا سخن از آبستراکسیون مخالفان بود که پس از اعلام پروژه از سوی کمال‌الدین پیرمؤذن، پروژه آنان تغییر کرد. اعتراضات و تذکرات پیاپی، که البته بی‌توجهی رئیس مجلس به آن برابر بود با جنجال و فریاد. اعتراضات و تنش‌هایی که کاملا سازماندهی‌شده می‌نمود و نشان از استراتژی خاص تندروها برای ایجاد توقف در ادامه جلسه داشت. در آن جلسه از ابتدا، مخالفان برجام که بیشتر آنان از اعضای جبهه پایداری بودند، در اقداماتی سازماندهی‌شده تلاش داشتند تا با طرح اخطار و تذکر و گاها با فریاد و در یک مورد تهدید، ادامه جلسه را با اختلال مواجه کرده تا زمان سپری شود و فرصت به رأی‌گیری برای تصویب طرح نرسد. به نظر می‌رسد بر اساس ١٧٢ پیشنهادی که عصر دیروز منتشر شد و «١٢٧» مورد از آن متعلق به کسانی است که در جلسه یکشنبه تمام توان خود را مصرف کردند تا کار به رأی‌گیری نرسد یا کلیات طرح تصویب نشود، مخالفان برجام تصمیم گرفته‌اند در بررسی و تصویب جزئیات طرح هم همان استراتژی پیشین را عملی کنند.

وقت‌کشی ١٤ جلسه‌ای
عصر دیروز مفاد ١٧٢ پیشنهاد نمایندگان مجلس برای تغییر جزئیات طرح یک‌فوریتی نحوه اجرای برجام منتشر شد. با بررسی اسامی نمایندگان پیشنهاددهنده مشخص می‌شود که ١٢٧ مورد از این پیشنهادها متعلق به مخالفان برجام و اعضای جبهه پایداری است. براساس ماده ١٥٢ آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، «پیشنهادهای چاپ‌شده به ترتیب مواد، توسط پیشنهاددهندگان قابل طرح در مجلس خواهد بود. در این صورت پیشنهاددهنده یا یکى از پیشنهاددهندگان در مورد پیشنهاد جمعى مى‏‌تواند براى هر پیشنهاد ظرف پنج دقیقه توضیح بدهد و پس از اظهارنظر یک‏ مخالف و یک موافق و عندالزوم توضیحات سخنگوی کمیسیون و نماینده دولت نسبت به پیشنهاد مزبور، اخذ رأى به عمل مى‏‌آید. پس از رد یا قبول پیشنهاد نسبت به اصل ماده رأى‏‌گیرى به عمل مى‏‌آید. چنانچه ماده به تصویب نرسید، بدون مذاکره نسبت به حذف آن رأى‏ گیرى خواهد شد و در صورتى که حذف ماده به تصویب نرسید پیشنهادهاى اصلاحى تازه در همان جلسه پذیرفته خواهد شد.»

بر همین اساس بررسی ١٧٢ مورد پیشنهاد در خوشبینانه‌ترین حالت، اگر قرائت پیشنهاد، سخنان مخالف و موافق و در نهایت رأی‌گیری در مورد آن، ٢٠ دقیقه به طول انجامد، به سه‌هزارو ٤٤٠ دقیقه زمان نیاز دارد، چیزی حدود ٥٧ ساعت. بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس، مدت زمان هر جلسه علنی، چهار ساعت است و اگر نیاز به ادامه جلسه پس از پایان این زمان باشد، باز هم باید رأی‌گیری انجام شده و در صورت تصویب جلسه ادامه یابد.

بنابر آنچه پیش‌تر گفته شد، ٥٧ ساعت برابر با حدود ١٤ جلسه مجلس شورای اسلامی خواهد بود. این تعداد جلسه در کمترین زمان بیش از یک ماه زمان خواهد برد. با رأی اکثریت نمایندگان مجلس به تصویب کلیات طرح اجرای برجام، مشخص شد جزئیات طرح نیز رأی می‌آورد، چراکه راهکار دیگری غیر از اجرای برجام وجود ندارد. آنچه یکشنبه در مجلس رخ داد و احتمالا در جلسات آینده که مختص بررسی جزئیات طرح نحوه اجرای برجام است، به وقوع خواهد پیوست، آخرین تیرهای ترکش آنان است، اتلاف زمان و وقت‌کشی برای اجرائی‌شدن‌ برجام.


17302

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 467396

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =