تلسکوپ هابل خدمات بسیاری به بشر کرده است اما حالا دانشمندان با تصاویر این تلسکوپ فضایی در تلاش برای کشف راز لکه‌‌ای سرخ و مرموز بر روی سیاره مشتری هستند.

تصاویر جدید با کیفیت بسیار بالای تلسکوپ هابل حالا رازهای جدیدی را درباره این لکه فاش کرده است. 

این عکس‌ها، که نخستین مجموعه از عکس‌های 4K سالانه از سیارات خارجی‌تر منظومه شمسی هستند، موج نادری را در شمال خط استوای مشتری نمایش می‌دهند. لکه قرمز دیده شده روی مشتری توفانی عظیم به بزرگی زمین است که ا ز حدود ۴۰۰ سال قبل در مشتری در حال وزیدن است و حالا که تصاویر باکیفیت ۴K از آن به دست آمده، دانشمندان با حیرتی بیشتر از قبل آن را نظاره می کنند.
این ویژگی نادر، در واقع یک بار در دهه‌های قبل توسط فضاپیمای Voyager 2 کشف شد اما از آن به بعد مشاهده نشده بود. دانشمندان گمان می‌کنند این موج که در منطقه 16 درجه شمال عرض جغرافیایی حرکت می‌کند و با توفان‌ها و گربادهای هوایی احاطه شده، ممکن است از یک لایه شفاف در زیر ابر منشا گرفته باشد.


محققان ناسا تاکنون فکر می‌کردند که موج مشاهده شده توسط فضاپیمای Voyager 2 ممکن است یک اتفاق بوده باشد، اما اکنون مشخض شده که رویدادی نادر است.
این تصاویر نشان می‌دهد که لکه سرخ بزرگ در بخش مرکزی‌اش بیشتر به رنگ نارنجی است تا سرخ. این لک همچنین در حال کاهش اندازه و دایره‌ای شکل شدن است. گفته می‌شود که محور طولی این لکه، 240 کیلومتر کوتاهتر از اندازه‌ای است که در سال 2014 مشاهده شده بود و دانشمندان آن را مطابق با روند طولانی مدت این رویداد می‌دانند.

اما بزرگترین شگفتی موجود در این تصاویر، رشته‌ای است که پیش از این هرگز دیده نشده بود و تقریبا در امتداد تمام عرض گردباد در حال پیچ و تاب خوردن بوده و توسط وزش باد با سرعت 531 کیلومتر در ساعت در جهت‌های مختلف در حال چرخش است.

۵۴۵۴ 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 467960

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی A1 ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
    2 0
    دستتون درد نکنه جالب بود
  • کوروش درخشان A1 ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
    1 0
    نگران نباشید حتما مسکن مهر مریخه ....
  • بی نام IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
    1 1
    جالب بود
  • بی نام A1 ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
    2 1
    الان دوستان سینه چاک روسیه میان میگن عکسا فوتوشاپه.
  • محمد A1 ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۳
    15 1
    اونا دنبال چين و ما دنبال چي
  • محمد A1 ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۳
    6 1
    عجبا