نکات اشاره شده توسط رئیس جمهور ایران در گفتگو با پرزیدنت اولاند ،صرف نظر از بدیهی بودن آنها و این نکته که نه تنها اسلام بلکه تمام ادیانی الهی، اساس و پایه آنها بر احترام به مبانی حقوق بشر، حفظ کرامت،آبرو و جان و مال انسان ها گذاشته شده و بزرگان دین نیز همواره بر آن تاکید و تصریح کرده اند،اما متاسفانه و به طرز نگران کننده یی این آموزه ها از سوی مرتجع و خشونت طلب ترین افراد به بازی مخاطره آمیزی گرفته شده است.

چطور ممکن است در ادیان الهی که "ریختن خون یک انسان بی گناه به مانند کشتن همه انسانها"توصیف شده( حتی آزار یک حیوان گناهی بزرگ است) ،گروهی به نام دین و خدا دست به کشتار و قتل عام مردم می زنند!؟. منشاءاین تحریف و برداشت غلط از ادیان و مذا هب که هر انسان با وجدانی را مبهوت و سر آشوب می کند،کیست و کجاست؟.
رئیس جمهورایران حسن روحانی روز گذشته در گفتگو با فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه ضمن محکوم کردن وقایع 13 نوامبر پاریس تاکید کرد "خشونت ها و جنایاتی که به نام اسلام انجام می شود هیچ ربطی به دین اسلام ندارد و عاملان اینگونه حملات  جنایتکار هستند. مراکز اسلامی در اروپا خصوصا بریتانیا و فرانسه و نیزبرخی مقامات غربی با این نوع دیدگاهی که پرزیدنت روحانی به نوبه خود اعلام کرده ،همراهی و آن را تایید و بر دور بودن اسلام و هرگونه آموزه دیگرادیان الهی از اعمال خشونت و نفرت تاکید کرده اند.
نکته اشاره شده توسط رئیس جمهور ایران ،صرف نظر از بدیهی بودن آن و این نکته که نه تنها اسلام بلکه تمام ادیانی الهی، اساس و پایه آنها بر احترام به مبانی حقوق بشر، آزادی تفکر و اندیشه ، حفظ کرامت،آبرو و جان و مال انسان ها گذاشته شده و بزرگان و عالمان دینی نیز همواره بر آن تاکید و تصریح کرده اند،اما متاسفانه و به طرز نگران کننده یی این آموزه ها از سوی مرتجع وقشری ترین افراد به بازی مخاطره آمیزی گرفته شده است. این چرخه معیوب خشونت نگران کننده به سرعت در حال باز تولید سم مهلک رویارویی های مذهبی و قومیتی و باز خوانی بخش های سیاه تاریخ خشونت های بین الادیانی و مذهبی است. بازخوانی نفرت برانگیزی که محدود به سرزمین های اسلامی نیست. متاسفانه این چرخه خشونت از سوی مدعیان قشری و مرتجع سایر ادیان و مذاهب اعم از یهودی و مسیحی و.. نیز در حال گردش  است. نگران هستیم و باید هم باشیم. خدای من باور کردنی نیست....
تاریخ بشر بی سابقه از این نوع خشونت های بی مانند،شرم آور و بی رحمانه نیست، اتفاقا جزو بدترین آنهاهم بوده .اما در مقابل این نوع جنایات به نام دین و خدا، تاریخ نشان داده برای خاتمه آنها ،در کنار عقل و درایت لازمه سیاستمداران و حاکمان، این عالمان و بزرگان دینی بوده اند که با نفوذ و اعتبار بی مانندشان و تسلط بر قلبهای انسان ها (اعم از مومنین وفادار یا مردم عادی) عامل اصلی ایستایی وبازدارندگی در تولید و ترویج خشونت و متقابلا مبلغ و مدافع آرامش ،مدارا،گذشت،مهربانی، تساهل و تسامح در جوامع خود بوده اند. جالب است اخیرا از یک عالم دینی شنیدم که خداوند حتی به انسان اجازه نداده نسبت به خود خشونت اعمال کندچه رسد به دیگران.
اکنون زمانه غریبی است و فکر می کنم جا دارد بزرگان دینی و مذهبی ومبلغان کتب وحی اعم از اسلام،مسیحیت و یهودی بیش از پیش وارد عرصه مبارزه با خشونت و تحریف دین شوند. ایران در این زمینه می تواند و توان آن را هم به خوبی دارد که پیشقراول این عرصه گردد. آنچه سیاستمداران در جامعه بین المللی انجام می دهند لازم است اما کافی نیست. چگونه می توان جلو شرارت جوانی را گرفت که با تصوری غلط و تحریف شده، از مرگ استقبال می کند،بمب به خود می بندد،اسلحه به دست می گیرد و با شعار خدا ، بهشت و آخرت؛کودکانی بس معصوم ودیگرانی بس بیگناه را به همراه خویش به کام مرگ می کشاند.خدای من تصورش هم دیوانه کننده است!
این وظیفه بزرگان ادیان و مذاهب است که نامشروع بودن چنین تفکرات خطرناکی را اعلام کنند و یا با آن مفتی کج فهم سعودی" شیخ ابن عثیمین" و موارد مشابه در همه گروه ها و گرایش های مذهبی که کم نیستند و صدای بلندی دارند ،برخورد کنند. این مفتی بی رحم  امروز فتوا داده "کشتن کودکان وزنان برای به قول او ایجاد رعب دردل دشمنان اسلام مجاز است". گرچه دارالافتاءالازهر مصر فورا جواب او را داد ،اما آیا این کافی ست؟.
شخصا تصور می کنم ایران با استفاده از ظرفیت خود وبا همکاری دیگر کشور های اسلامی و غیر اسلامی به خوبی می تواند در یک تعامل راهبری، 2 اقدام فوری و استراتژیک را انجام یا مشوق آن باشد.
نخست؛ برگزاری کنفرانس بین المللی با همکاری سازمان کنفرانس اسلامی، به صورت جامع، فراگیرو با حضورهمه عالمان و بزرگان موثر وبانفوذ دینی و مذهبی از سراسر جهان اسلام بدون استثنا. (همه عالمانی که در بالاترین سطوح مذاهب متعدد اسلامی قرار دارند و با فتوا هایشان نبض جوامع تابعه خود را در دست دارند). با حمایت سیاستمداران نو اندیش هیچکس به جز این عالمان بزرگ قادر به دفاع از کیان دین و مذهب که اینگونه به نامش خشونت تبلیغ و اعمال می شود؛نیز نفی جنایت وزدودن پیرایه ها ،خرافه ها و تفاسیر غلط از دین نیست.
دوم؛برگزاری کنفرانسی مشابه و جهانی با همکاری سازمان ملل، با حضور سیاستمداران ، عالمان وبزرگان سایر ادیان الهی (وحتی ادیانی غیر الهی که میلیون ها پیرو در سراسر جهان دارند) برای دفاع جهانی از صلح و کیان دین در برابر قشریون مرتجع و خشونت طلب.باید بدانیم بخش زیادی از خشونت جوامع تنها به رخت بربستن دین از میان آنها مربوط نمی شود،بلکه دین تحریف شده و واهی در تولید خشونت وکشت بذر جنایت نقش موثرتر و مخرب تری دارد.
امروز همچون دیروز ادای این وظیفه ازعهده چه کسانی جز بزرگان دین بر می آید؟. فردا خیلی دیر است.matinmos@gmail.com

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 479899

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حميد IR ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۷
    2 0
    انصافا لذت بردم چقدر به جا موضوع را نويسنده محترم بررسي كرده است و به خصوص دو پيشنهاد جالب ايشان جا دارد از انها حمايت شود
  • سعید خان IR ۰۳:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۸
    2 1
    ما از نظر ایدئولوژیک نتوانسته ایم آنطور که باید و شاید با منطق پوچ تکفیری ها مبارزه کنیم . واین حلقه مفقوده ما در زنجیره مبارزه با داعش است . حالا اینکه خود غربیها و آمریکا در حمایت و پرورش داعش چه نظامی و چه تبلیغاتی و ....به حاطر منافع بسیار کوتاه مدت کم نگذاشته اند که در جای خود محل بحث می باشد .