با وجودی که نام عبد‌الله شهبازی، به عنوان یکی از نویسندگان موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی در سایت این موسسه درج شده و کتاب‌های او با استقبال خوب مخاطبان همراه است، به تازگی نام او به عنوان مولف مجموعه «مطالعات سیاسی» از روی کتاب حذف و به جای آن عبارت «جمعی از پژوهشگران» درج می‌شود.

به گزارش خبرآن‌لاین، از چاپ چهاردهم به بعد مجموعه «ظهور و سقوط سلطنت پهلوی»حق‌التألیف کتاب را به عبدالله شهبازی پرداخت نشده و این در حالی است که هم اکنون چاپ بیست و هشتم مجموعه دو جلدی "ظهور و سقوط" در بازار وجود دارد و طبق قرارداد حق التالیف شهبازی، 10 در صد قیمت پشت جلد است. 

بنا بر اطلاع خبرنگار ما، اخیرا کتاب‌های عبد‌الله شهبازی را بدون ذکر نام نویسنده چاپ می‌کنند و یا روی آن می‌نویسند «جمعی از پژوهشگران» از جمله دو جلدی «مطالعات سیاسی» که نام مولف از روی جلدش حذف شده است!

شایان ذکر است، ظهور و سقوط سلطنت پهلوی عنوان کتابی است دو جلدی که در سال ۱۳۶۹ توسط انتشارات موسسه اطلاعات و موسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی منتشر شد. این کتاب تا امروز از چاپ بیست‌و هشتم نیز عبور کرده و با شمارگانی بالغ 180 هزار دوره، به‌عنوان پرفروشترین کتاب تاریخی ایران شناخته می‌شود. جلد اول شامل خاطرات ارتشبد حسین فردوست، دوست صمیمی محمدرضا شاه پهلوی از دوران کودکی و رئیس دفتر ویژه اطلاعات وی، است که توسط عبدالله شهبازی ویرایش شده و جلد دوم، با عنوان «جستارهایی از تاریخ معاصر ایران»، تالیف عبدالله شهبازی است. در این جلد برای اولین بار اسناد اطلاعاتی در تاریخ‌نگاری ایران مورد استفاده قرار گرفت و برخی مقاطع مهم تاریخ معاصر ایران و زندگی گروهی از رجال برجسته دوران پهلوی بازگو شد.

شهبازی در سال 13۳4 در شیراز به دنیا آمد. پدرش، حبیب الله شهبازی، از سران عشایر فارس بود که در حمایت از نهضت امام خمینی (ره) قریب به شش ماه به قیام مسلحانه علیه حکومت پهلوی دست زد و سرانجام در سال 1343 به شهادت رسید. تحصیلات خود را در شیراز و سپس در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران به پایان برد و از سال 1367 فعالانه وارد عرصه تحقیقات تاریخی و سیاسی شد. در تأسیس مؤسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی ایفای نقش نمود و به مدت یک دهه اداره امور پژوهشی این مؤسسه را به عهده گرفت.

عبدالله شهبازی، که در سال 84 از دکتر احمدی نژاد حمایت کرده بود، در حال حاضر از منتقدان دولت و از طرفداران میرحسین موسوی در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری محسوب می‌شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 48714

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۱:۵۱ - ۱۳۸۸/۱۲/۱۹
    0 0
    از دگر اندیشان چه خبر؟ آیا این بود آزادی دگر اندیشی و دگر اندیشان...مرسی به خاطر خبر
  • بدون نام IR ۱۵:۱۵ - ۱۳۸۸/۱۲/۱۹
    0 0
    زنده باد افشاگر فساد و زمین خواری در شیراز...زنده باد مورخ همیشه ماندگار...
  • بدون نام IR ۱۷:۲۸ - ۱۳۸۸/۱۲/۱۹
    0 0
    چند سالی هست که نام ایشان را از روی کتاب ها برداشته‌اند...همه اش به خاطر پرونده زمین‌خواری در شیراز است که شهبازی پای داستان ایستاد...و حتی دادگاهی هم شد و زندانی هم کشید.
  • امید آبادانی IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۸۸/۱۲/۲۰
    0 0
    آقای شهبازی یکی از مفاخر م ا هستند و کتاب هایی که ایشون نوشتند بهترین کتاب های تاریخی نمونه اش همین کتاب ظهور و سقوط پلوی و یا زرسالاران یهود
  • بدون نام IR ۱۴:۳۴ - ۱۳۸۸/۱۲/۲۰
    0 0
    کاری نداره مثل پروزه اطاق امن نام مسئولی را بنویسند تا امتیازش به دولتمردی برسد