آنا نوشت: سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی از لغو اعزام به حج تمتع به دلیل لغو روابط دپیلماتیک عربستان با ایران خبر داد.

محمدعلی اسفنانی، سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی در مورد تاثیر قطع روابط دیپلماتیک عربستان با ایران بر موضوع حج تمتع امسال گفت: در فاجعه منا حق مطلب این بود که ایران در قطع روابط دیپلماتیک با عربستان پیشقدم شود نه اینکه دولت عربستان با ارتکاب این همه جنایت بخواهد در این مورد تصمیم‌گیری کند زیرا سعودی‌ها در فاجعه منا بسیاری از حجاج مظلوم و بی‌گناه را به شهادت رساندند و حالا نیز با وقاحت تمام اقدام به اعدام شیخ نمر کردند.

او گفت: قطع روابط دیپلماتیک عربستان با ایران، نهایت دنائت دولت وهابی را نشان می‌دهد بنابراین همزمان با قطع روابط دپیلماتیک عربستان با ایران، اعزام حجاج به حج تمتع نیز قطع می‌شود و در سال آینده امکان اعزام به حج تمتع وجود ندارد.

این نماینده مجلس ادامه داد: وقتی روابط دیپلماتیک به طور کامل قطع شود کنسولگری‌های آن کشور نیز تعطیل می‌شود و همزمان با تعطیلی کنسولگری، صدور ویزا و مجوزهای اقامت نیز قطع می‌شود مگر اینکه دولت واسطی بین ایران و عربستان، وساطتت و میانجی‌گری کند که به نظر من هیچ ضرورتی به چنین اتفاقی نیست زیرا درست است که بحث حج جزو واجبات محسوب می‌شود اما انجام واجبات در شرایط خاصی در شرع از جمله وقتی موجبات تعذر باشد وجوبش برداشته می‌شود.

اسفنانی تأکید کرد: وقتی از لحاظ حقوقی هیچ نوع ارتباط دیپلماتیکی با دولتی نداشته باشیم امکان اجرای توافقات مشخص شده در بحث صدور ویزا و اقامات و اعزام به حج و حضور نمایندگان ما در آنجا و تعهدات دولتی عربستان در برابر اتباع ایرانی نیز به صورت خود به خود لغو می‌شود.

او گفت: ضرورتی ندارد که بحث لغو حج تمتع در مجلس شورای اسلامی مطرح شود، البته مجلس می‌تواند در این موضوع ورود پیدا کند و مصوبه ای را بگذراند و یا دولت تصمیمی برای این موضوع بگیرد اما وقتی یک طرف به طور کامل روابط دیپلماتیک خود را با ما قطع می‌کند موجبی برای مصوبه و بحث وجود ندارد و به صورت خودکار روابط لغو می شود.

این عضو کمیسیون حقوقی مجلس یادآور شد: ایران می تواند در مورد فاجعه منا و تجاوز دو مامور خاطی عربستان ایران به مجامع بین المللی و دیوان لاهه شکایت کند و حقوق حقه خود را مطالبه کند.

اسفنانی گفت: متاسفانه رفتار زشت دولت عربستان در اعدام شیخ نمر نشان داد که دولت عربستان به هیچ عهد و پیمان و هیچ مساله انسانی و حقوق بشری پایبند نیست.

۴۲۲۳۶

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 495335

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۴
    0 1
    خیلی زودتر یاید این کار را میکردین نه اینکه این عربستان ملعون روابط دیپلماتیکش را قطع کرده تصمیم به اینم مهم بگیرید .بهرحال همیشه با راه های ساده تر هم می شود اعتراض خود را نشان داد
  • mhpr A1 ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۴
    0 0
    یعمی واقعیه؟ فیلمی چیزی . منبع موثقی هم هست؟
  • مجتبی A1 ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۴
    0 0
    خداوند شری را برساند که خیری در آن باشد. امیدوارم که اعزام به حج متوقف شود بلکه پول بیت المال کمتر به جیب آل سعود برود.
  • 1234 IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۴
    0 0
    صد هزار مرتبه شکر... مدتها بود خبر به این خوبی نشنیده بودم