زمان برای رسیدن به روز اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و برداشته شدن تحریم‌ها علیه ایران به شماره افتاد و مذاکرات 12 ساله ایران و غرب بالاخره نتیجه داد.

به گزارش خبرآنلاین، آنگونه که خبرگزاری ها گزارش داده اند محمد جواد ظریف، وزیر امرو خارجه کشورمان که به وین رفته بود، ديروز گفت: امروز روز خوبی برای مردم ایران است و تحریم‌ها لغو شد. معتقدیم برجام انجام می شود و پیش می‌رود و از فرصت‌های اقتصادی و دیپلماسی آن استفاده خواهد شد.

مذاکرات هسته اي در حالي در دولت يازدهم نتيجه بخش شد که به گفته علی لاریجانی رئيس مجلس اواخر دولت قبل تمایل به مذاکرات از سوی طرف مقابل وجود داشت اما عواملی نمی‌گذاشتند این کار به درستی پیش رود.

در همین حال؛ نمایندگان مجلس نیز در اظهار نظرها و گفت و گوهایی به استقبال اجرای برجام رفته اند.

اسم نماینده

سمت و کمیسیون

اظهارنظر

علی لاریجانی

رئیس مجلس

 

این روز‌ها برجام به مراحل آخر خود می‌رسد و تحریم‌ها برداشته خواهد شد و در مجموع نظام، تصمیم درستی گرفت که دانش هسته‌ای در ایران بماند و خللی در آن وارد نشود و از طرفی تحریم‌ها نیز برداشته شود. برداشت تحریم‌ها امروز پله اول ماست و بعد از آن باید تلاش کرد تا عمران و آبادانی در کشور شکل گیرد.

نوذر شفیعی

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی

مخالفان برجام نمی‌توانند در روند اجرای آن توقف ایجاد کنند و آن ها در تمام فرآیند مذاکرات به بالاترین وجه ممکن مداخله کردند تا مذاکرات به نتیجه نرسد اما حالا که برجام به شکل یک تعهد حقوقی درآمده کشورها ملزم به اجرای آن هستند و لذا به نظر می آید ادامه تلاش‌ها تقریبا بی فایده است.

علاء الدین بروجردی

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی

در شرایط کنونی به زمان اجرای برجام نزدیک می شویم٬ اما در این میان کشور آمریکا هیچ جایگاهی در عرصه اقتصادی ایران نداشته و کشورهای اروپایی در این بخش حضوری فعالی دارند٬ این در حالی است که آمریکایی‌ها با استفاده از برجام به‌دنبال افزایش درآمدهای اقتصادی خود بودند.آمریکایی‌ها در شرایط کنونی به این نتیجه رسیده‌اند٬ که ایران پس از اجرای برجام در مرحله جدیدی قرار می‌گیرد٬ از این‌رو نمایندگان لابی‌های صهیونیستی در کنگره تلاش می‌کنند٬ بازی برجام را به هم بزنند.

عباسعلی منصوری آرانی

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس

با آغاز دوران اجرایی شدن برجام، فضای روانی مناسبی در جامعه حکمفرما خواهد شد که همین فضای مساعد، بسترهای دستیابی به موفقیت‌های بعدی را فراهم خواهد کرد، اما برای رسیدن به نقطه مطلوب باید چند ماه منتظر بمانیم.دولت باید در چارچوب‌های برجام عمل کند و در این مسیر، مجلس نیز باید با ریل‌گذاری در بخش‌های مناسب در راستای حل مشکل رکود و برون‌رفت از مشکلات اقتصادی به دولت یاری برساند.برجام توانست جو تبلیغاتی منفی علیه ایران را آهسته آهسته تغییر دهد و امروز فضا بسیار مساعد‌تر از گذشته است.

حسین سبحانی نیا

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی

بدخواهان نظام می‌خواهند اجرای برجام را ناکام بگذارند. عربستان، رژیم صهیونیستی و برخی از همراهان آنها در منطقه بی میل نیستند که برجام به سرانجام نرسد چون احساس می‌کنند این موضوع باعث قدرت جمهوری اسلامی و روابط خوب ایران با کشورهای دنیا می‌شود. عربستان به دلیل این که نتوانست مانعی در توافق ایجاد کند اکنون تلاشش را به کار گرفته تا در آن خللی ایجاد کند تا برجام به صورت ناقص و یا با کندی اجرا شود.

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی

عضو کمیسیون برنامه و بودجه

دو مجموعه در تلاش هستند که برجام به نتیجه نرسد،‌ یکی عربستان که واقعا متضرر می‌شود زیرا از تحریم بسیار سود برد و برای اینکه بتواند خودش را در منطقه مطرح نگه دارد به دنبال تضعیف ایران است.متاسفانه کسانی در داخل هم در راستای سیاست های مورد نیاز آنها حرکت می‌کنند.

موید حسینی صدر

عضو کمیسیون صنایع و معادن

ایران با پذیرش برجام حسن نیت خود را به طرف مقابل نشان داد وحال، نوبت آن هاست که با رفع تحریم ها پاسخ همراهی ایران با جامعه جهانی را بدهند.دولت، دیپلمات ها، مجلس و همه کسانی که در داخل کشور تریبون دارند همکاری خوبی برای تحقق این توافق انجام دادند و امروز این معیاری بسیار قوی و مشخص است که ببینیم غربی ها پیمان شکنی می کنند یا به قول خودشان وفا می کنند. اگر آن ها تحریم ها را رفع کردند، طبیعی است جایگاه تیمی که طرفدار گفتگوست، تقویت می شود و امکان همکاری بیشتر برای ایجاد ثبات در دنیا افزایش پیدا می کند.

ابوذر ندیمی

عضو کمیسیون اقتصاد و امور دارایی

ما باید بپذیریم و انصاف بدهیم که رئیس جمهور و تیم دیپلماسی ما کاری که انجام  دادند، جزء آرزوهای این ملت بود چون ما هرچند که با دنیا اختلافات فکری داریم ولی لزوما این اختلاف به معنای جنگ نیست و در حالیکه پیش از پذیرش برجام کشور به شرایطی جنگی نزدیک می شد هر چند که این جنگ ابتدا از نوع اقتصادی بود اما کم کم داشت به یک جریان نظامی تبدیل می شد.

اتفاقی که پذیرش و تصویب برجام افتاد این بود که ما باید قبول کنیم که با این تصمیم عقلانی، هم تهدید نظامی را دفع کردیم و هم تهدید اقتصادی را.

رمضان شجاعی کیاسری

عضو کمیسیون شوراها و امورداخلی

یکی از موفقیت های دولت روحانی در عرصه بین الملل به نتیجه و سر انجام رساندن برجام بوده است.

اجرایی شدن برجام جنبه های مثبتی دارد که یکی از آن ها این است جمهوری اسلامی به حق و دستاورد فناوری هسته ای خود رسید و دنیا پذیرفت که ایران جز چند کشور دارای این فن آوری باشد و دیگر اینکه با لغو تحریم ها فضایی باز شود که باعث رونق اقتصادی،تعاملات فرهنگی و درعین حال توسعه روابط با کشورها شود.نکته دیگری که می توان به این موضوع اشاره کرد این است که برجام درون خود نوعی تعامل نانوشته با آژانس بین المللی انرژی اتمی دارد و این تعامل، می تواند در آینده موجب رونق و توسعه همین فناوری بشود و همین فناوری هسته ای ما توسعه پیدا کند.

منصور حقیقت پور

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی

برخی اعتقاد دارند که نباید به این سرعت کار خروج قلب راکتور اراک انجام می شود اما این گروه فراموش کردند که فاز عملیاتی و اجرایی شدن توافق هسته ای شروع شده است و هر روزی که در اجرای آن تاخیر کنیم به ضرر کشور تمام می شود.

هر روز تاخیر در اجرای برجام 250 میلیارد تومان به کشور خسارت وارد می کند و اکنون که برای فعالیت هسته ای به توافق جهان دست یافته ایم و قرار است تحریم های ظالمانه علیه کشور وارد شود نباید در اجرای آن تاخیر کنیم. حتی اگر چند روز اجرا را به جلو بیندازیم به نفع ما خواهد بود. در حال حاضرتوپ اجرای برجام در زمین غرب است.

علی مطهری

عضو کمیسیون فرهنگی

کنگره آمریکا چندی است که با هدایت لابی صهیونیست تلاش مذبوحانه ای را برای اجرا نشدن برجام آغاز کرده است؛ به نظر می رسد که مجلس ایران باید در خصوص قانون محدودیت صدور ویزا مقابله به مثل کند و با مصوبه ای مثلا برای ورود خبرنگاران و تجار آمریکایی به ایران محدودیت هایی قائل شود.

علیرضا زاکانی

عضو کمیسیون شوراها و امورداخلی

اگر به نامه مقام معظم رهبری درست عمل شود عملکردمان در بحث اجرای برجام خوب خواهد بود و این مهم باید مورد توجه دولتمردان باشد.بالاترین خواسته ملت ایران از اجرای برجام لغو تحریم و حفظ موضع هسته‌ای ماست و آن چیزی که از برجام استخراج می‌شود این است که تحریم‌ها با این شیوه رفع نمی‌شود.

عزیز اکبریان

عضو کمیسیون صنایع و معادن

لایحه حمایت از تولید ملی در مجلس به تصویب رسید چراکه نیازمندیم با اجرای درست برجام، صنعت کشور از رکود خارج شود. برجام یک تصمیم ملی بوده و مجلس و مسئولین تحت ولایت مقام معظم رهبری همه باید برای اجرای آن دست در دست هم دهیم و باید قدر دان تیم مذاکره کننده باشیم.

27220

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 499797

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =