آخرین مناظره رقبای نامزدهای دموکرات آمریکا با موضوع برجام گذاشت که بازتاب فراوانی در شبکه های اجتماعی به همراه داشت.

 

 

 

 

به گزارش خبرآنلاین، شبکه ان.بی.سی آمریکا که این شب ها میزبان مناظره های رقبای انتخاباتی دو حزب اصلی جمهوری خواهان و دموکرات ها است، شب گذشته مناظره دموکرات ها به روی انتن این شبکه رفت، اهم مناظره جنجالی آنها در خصوص اجرای برجام و چگونگی رابطه ایران و آمریکا در روابط دیپلماتیک اینده دو کشور بود.

این آخرین مناظره دموکرات ها قبل از رای گیری روز اول فوریه در ایالت آیووا است.

ایسنا به نقل از همین شبکه نوشت:  رقبای کسب نامزدی حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا یکشنبه شب در مناظره‌ای تلویزیونی از پیشرفت در اجرای موافقتنامه جامع اتمی با ایران تمجید کرده و درباره چشم انداز روابط دو کشور بحث کردند.

برنی سندرس، سناتور اهل ورمانت، هیلاری کلینتون، وزیر خارجه و سناتور سابق و مارتین اومالی، فرماندار سابق ایالت مریلند سه رقیب باقی مانده در کارزار انتخاباتی دموکرات‌ها هستند.

آنها در این مناظره در کارولینای جنوبی که شبکه ان بی سی میزبان آن است عمدتا در مورد نظام بیمه درمانی و مساله کنترل سلاح برای کاهش جرایم خشن بحث کردند. اما ایران هم از مسائل مهم مورد بحث بود.

به گزارش بی.بی.سی برنی سندرس از رئیس جمهور آمریکا به خاطر نحوه مدیریت مذاکرات و اجرای توافق اتمی با ایران تقدیر کرد.

هیلاری کلینتون هم گفت که این توافق مایه افتخار اوست و نقش خود را در مذاکرات به عنوان وزیر خارجه پررنگ کرد. او در چهار سال نخست ریاست جمهوری باراک اوباما وزیر خارجه بود.

با این حال خانم کلینتون گفت که پیش از گرم شدن روابط با ایران باید به دقت مراقب رفتار ایران بود.

سناتور سندرس هم گفت که او مایل به بهبود بیشتر روابط با ایران است اما آماده نیست که همین فردا سفارتخانه آمریکا را باز کند.

این در تضاد با مواضع رقبای کارزار انتخاباتی جمهوری خواهان است که بعضی از آنها می‌گویند در صورت رسیدن به ریاست جمهوری قصد باطل کردن توافق اتمی را دارند.

سندرس گفت: "فکر می‌کنم کاری که باید بکنیم این است که با حداکثر شدت در جهت عادی سازی روابط با ایران حرکت کنیم. البته یادمان هست که از بسیاری جهات رفتار ایران را قبول نداریم: حمایت آنها از تروریسم (!) و شعارهای ضدآمریکایی که از رهبران این کشور می‌شنویم برای ما قابل قبول نیست."

ایران اتهام حمایت از تروریسم را رد می‌کند.

او گفت: "بنابراین اگر سوال شما این است که آیا من می‌خواهم روابط در آینده مثبت تر شود؟ بله. اما آیا می توانم بگویم که باید فردا در تهران سفارتخانه باز کنیم؟‌ نه فکر نمی کنم باید چنین کنیم. اما فکر می‌کنم که هدف باید همانی باشد که با کوبا کرده ایم، یعنی به سوی روابط گرم با یک کشور خیلی قدرتمند و مهم در جهان حرکت کنیم."

او در مورد سیاست آمریکا در منطقه خاورمیانه گفت:‌ "در مورد اولویت‌های ما در منطقه باید بگویم که اولین اولویت ما باید نابودی داعش باشد. اولویت دوم ما باید خلاص شدن از دست اسد باشد، از طریق راه حلی سیاسی در همکاری با ایران و روسیه."

کلینتون هم به نقش خود در اعمال تحریم‌ها علیه ایران، که به اعتقاد او از عوامل پای میز مذاکره آوردن ایران بود اشاره کرد، و در مورد چشم انداز آینده گفت:‌ "ایرانی‌ها تا این مرحله به تعهدات خود براساس توافق عمل کرده‌اند. اما من فکر می کنم هنوز باید با دقت آنها را زیر نظر داشته باشیم. بعد از ۳۶ سال یک روز خوب داشته‌ایم و من فکر می‌کنم باید روزهای خوب بیشتری داشته باشیم تا بتوانیم با سرعت بیشتری به سوی هرگونه عادی سازی روابط حرکت کنیم."

او همچنین گفت: "به علاوه باید آنها را در مورد بسیاری دیگر از رفتارهای بدشان در منطقه که باعث مشکلات عظیم در سوریه، یمن، عراق و سایر کشورها می‌شود تحت فشار قرار دهیم."

او گفت: "سناتور سندرس پیشنهاد کرده است که نیروهای ایرانی در تلاش برای پایان جنگ سوریه به کار گرفته شوند که من از آن انتقاد دارم."

خانم کلینتون در نظرسنجی‌های ملی پیش است اما سناتور سندرس تهدیدی جدی برای او در ایالات مهمی است که اولین انتخابات را برگزار می‌کنند و با این کار به مسیر انتخابات جهت می‌دهند.

اومالی به فاصله زیاد از این دو عقب است و ناظران شانس زیادی برای او قائل نیستند.

49310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 500511

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =