جراح جنجالی اعلام کرد: اولین پیوند موفقیت آمیز سر روی یک میمون/عکس باورنکردنی

سرجیو کاناورو جراح ایتالیایی که با اعلام برنامه‌اش برای اولین پیوند سر انسان در سال 2017 حسابی مشهور شده است حالا اعلام کرده توانسته اولین پیوند موفقیت‌آمیز سر را روی یک میمون انجام دهد.

به گزارش ديلي‌تلگراف،سرجیو کاناورو با اعلام اين خبر تصويري از اين ميمون منتشر شده كه به نظر مي‌رسد سر آن پيوند زده شده است. در اين عكس بخيه‌ها دور گردن ميمون ديده مي‌شود. اين جراح اعلام كرده كه در عمل جراحی میمون، سر تا منفی 15 درجه سانتیگراد سرد شده و این که حیوان بدون آسیب عصبی زنده مانده است. تيم جراحي اعلام كرده‌اند كه با وجود موفقيت آميز بودن عمل جراحي  این میمون 20 ساعت بعد به دلایل اخلاقی کشته شده است؛مسئله‌اي كه شك و شبهه‌ها در اين رابطه را زياد كرده است.

انتقادها و جنجال‌هاي زيادي درباره پيوند سر وجود دارد اما گروه پزشكي اين عمل جراحي در حال پيش‌بردن برنامه‌هاي خود و ساخت تجهيزات لازم و ويژه خود هستند. د عمل پيوند سر آن قدر جنجالي بوده كه انجام آن در هر جايي ممكن نباشد و دکتر سرجو کاناورو جراح ایتالیایی كه ايده پيوند سر روي انسان را 2 سال قبل مطرح كرد مجبور به انتخاب چين شده است. پيوند سر در اروپا با آمريكا هم با انتقادهاي جدي روبرو شده و آن را غير اخلاقي مي‌دانند.

دکتر کاناورو نخستین بار در سال ۲۰۱۳ این ایده را مطرح کرد و داوطلب اولين پيوند سر انساني جهان هم والری اسپریدانوف،كارشناس كامپيوتر اهل روسيه است. او از یک بیماری ژنتیک نادر تخریب کننده‌ عضلات رنج می‌برد و امیدوار است که بتواند یک بدن جدید برای خود پیدا کند. پزشكان تخمين زده‌اند كه اين عمل حداقل 36 ساعت طول خواهد كشيد و هزينه آن هم بيشتر از 11 ميليون دلار برآورد شده است.

در اين جراحی سر فردی که دچار مرگ مغزی شده اما بدنش سالم است با سر فردی دیگر که دچار ضایعه نخاعی یا بیماری های تخریب کننده عضلات و اعصاب است جابجا می شود. برای این جراحی بدن فرد دهنده و گیرنده سر در ابتدای جراحی سرد می شود تا مدت زمانی که سلول ها می توانند کمبود اکسیژن را تحمل کنند افزایش یابد. سپس بافتهای گردن جدا می شوند و رگهای بزرگ با لوله هایی ظریف به هم متصل می شوند. بعد نخاع فرد دهنده پیوند را قطع کرده و سر او را روی بدن فرد گیرنده قرار می دهند، سپس نخاع با ماده ای به نام پلی اتیلن گلایکول که مثل چسب عمل می‌کند به نخاع بدن جدید متصل می‌شود.

سپس فرد حدود چهار هفته در اغمای مصنوعی فرو خواهد رفت تا در مدتی که بافتها ترمیم می‌شوند تکان نخورد. در این مدت اعصاب و نخاع با شوک های الکتریکی خفیف تحریک می شوند تا پیوندها و ارتباطات آنها بین سر و بدن جدید محکم شود. اما برای اینکه بدن، سر پیوند شده را پس نزند باید فرد تحت درمان با داروهای قوی سرکوب کننده سیستم ایمنی قرار داشته باشد. دکتر کاناورو معتقد است فرد بعد از به هوش آمدن قادر است سر خود را تکان دهد و صورتش را حس کند، با صدای قبلی صحبت کند و در عرض یک سال قادر به راه رفتن خواهد بود.

5454

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 502018

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 19
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۲
    28 11
    چه وحشتناک
  • بی نام A1 ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۲
    30 7
    مو به تنم سیخ شد
  • بی نام A1 ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۲
    19 60
    دروغه چند هفته دیگه معلوم میشه خبر ساختگی بوده
  • شمس تبریزی A1 ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۲
    2 4
    به نظرم دکتر یه اشتباهی کرده و یا مترجم مطلب اشتباه ترجمه کرده. ایشان گفته فرد گیرنده سر بعد از به هوش آمدن با صدای قبلی صحبت میکنه. خب مگه تارهای صوتی این فرد، همان تارهای صوتی فرد دهنده پیوند نیست؟ از گردن به بالا پیوند کرده. درست؟فرکانس ارتعاش های تار صوتی که میشه همان فرکانسهای تار صوتی فرد دهنده. پس باید صداش مثل صدای فرد دهنده باشه و نه فرد گیرنده.
    • بی نام IR ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۳
      2 0
      اصل متنو بچسب . ول کن باهوش بودنتو
  • شمس تبریزی A1 ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۲
    5 5
    یه سوال می پرسم، ببینم خوانندگان چه جوابی دارن. فرد گیرنده سر، مطالبی را که دهنده سر یاد گرفته در ذهن خواهد داشت، یا مطالبی را که خودش پیش از پیوند سر یاد گرفته؟ یا ترکیبی از هر دو؟
    • علی A1 ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۳
      9 1
      خب مشخصه اونی که سرش رو میده
  • sasan A1 ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۲
    8 5
    به نظرم خیلی خوش بینانه بهش نگاه شده و در عمل روی انسان امکان پذیر نباشه.ولی اگر درست باشه و بشه همچین کاری کرد تبعات خوبی به همراه نخواهد داشت مخصوصا برای سیاستمدارن تشنه به قدرت
  • محمد جواد A1 ۰۵:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۳
    6 6
    این جراح عقده معروف شدن داره که اسمش بیاد بمانه . اگر راست میگه سر خودشو برای خودش نگه داره.
  • شهاب IR ۰۵:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۳
    3 3
    مگه داریم؟ مگه میشه؟ الکی میگه.
  • ناشناس A1 ۰۶:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۳
    3 1
    عالی بود
  • بی نام A1 ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۳
    5 2
    این میمون چه مشکل اخلاقی داشته که نوشته مشکل اخلاقی
  • مهدی DE ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۳
    11 1
    امیدوارم دانشمندانی که در امور مثبت تلاش می‌کنند و کارشان موجب کم شدن آلام انسان‌های دیگر می‌شود هرگز با محدودیت‌‌های جاهلانه مواجه نشوند.
  • بی نام A1 ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۳
    2 4
    کشتش یا ناموفق بوده الکی گفتند که کشته شده
  • بی نام US ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۳
    2 5
    حالا اگه یکی ندونه فکر میکنه اینها خیلی اخلاق حالیشونه حالا چرا زدید کشیتش میزاشتید میدیدم که ممیون انسانی چه شکلی میشه یا مرده که اخلاق روبهونه میکنید اگه قرار بود بکشید چرا عملیش کردید بیچاره رو اخلاق رو بهونه نکنید که بیچاررو الکی کشید نگفتید اخلاقی بوده فیلمی بیش نیست ما هم گوشامون درازه باور مکنیم
  • علی RO ۰۴:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۴
    1 2
    احتمالا دروغه، اگه میتونه بیاد اینهمه آدمه قطع نخاع رو با چسبش نخاعشون رو پیوند مجدد بده.
  • بی نام ES ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
    3 0
    عزیزم چرا میگی دروغه پیشرفت پزشکی الانو با صد سال پیش مقایسه کن بعد تصور صد سال اینده یا هزار سال بعد یا ده هزار سال بعدو بکن اونوقت میفهمی که مغز شماست که قدرت تحلیل نداره نه اینکه این نظریه دروغ باشه
  • ماکسی میلیان IR ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    1 0
    ین دکترها پرفسرها اگه رو رویش مجدد مو توانستن کاری بکنن اون وقت بهتره برن رو پیوند سرخدا به این بنه خدا رحم بکنه این جراح ایتالیایی جالب خودش تاس مو نه داره نه توانسته برای خودش یک تاره مو بزاره حالا سر جا به جا بکنه عجیب این بند خدا رو بزارید به حال خوش مثل لاله ولادن نکنید
  • ماکسی میلیان IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    0 0
    ین دکترها پرفسرها اگه رو رویش مجدد مو توانستن کاری بکنن اون وقت بهتره برن رو پیوند سرخدا به این بنه خدا رحم بکنه این جراح ایتالیایی جالب خودش تاس مو نه داره نه توانسته برای خودش یک تاره مو بزاره حالا سر جا به جا بکنه عجیب این بند خدا رو بزارید به حال خوش مثل لاله ولادن نکنید