دیتاسنتر جدید فیس‌بوک، سیسکو را عصبانی کرده است

فیس‌بوک نقشه خود برای ساخت جدیدترین دیتاسنتر خود به نام EU2 در کلونی ایرلند رسانه‌ای کرد که این موضوع باعث عصبانیت بزرگان شبکه مانند کمپانی سیسکو شده است.

 

به گزارش خبرآنلاین، این دومین دیتاسنتر فیس‌بوک در اروپا است که بعد از دیتاسنتر لولئو/Luleå سوئد ساخته می‌شود و درمجموع ششمین دیتاسنتر فیس‌بوک برای مدیریت بهتر بر عکس‌ها، ویدئوها و لایک‌های سایت خواهد بود.

اما آنچه سیسکو و سایر بزرگان قوم آی تی را به‌نوعی عصبانی کرده، استفاده 100 درصد از فناوری موسوم به Open Compute Project است.

این فناوری همان‌طور که از نامش پیداست، بر مبنای متن‌باز چه درزمینهٔ نرم‌افزاری و چه درزمینهٔ سخت‌افزاری است و 100 درصد پاک محسوب می‌شود و آنچه در ایرلند ساخته خواهد شد بر مبنای انرژی بادی است و با OCP که فیس‌بوک از سال 2011 آن را آغاز کرده، سرورها و انواع سخت‌افزارهای درون دیتاسنتر را بهینه‌سازی کرده و برای عصر اینترنت بر مبنای اوپن سورس و رایگان (لینوکس+اندروید+سیستم موبایل) تعریف کرده است که این موضوع در وهله اول مصرف‌کنندگان بزرگ را قانع کرده تا به‌جای فناوری‌های عرضه‌شده توسط سیسکو و ... درزمینهٔ دیتاسنتر از این فناوری استفاده کنند تا ضمن کاهش هزینه‌ها، به محیط‌زیست نیز کمک کنند.{لینک}

این استراتژی فیس‌بوک بازار 141 میلیارد دلاری دیتاسنترها را تکان داده و مایکروسافت نیزقراراست از این فناوری در ساخت دیتاسنترهای خود بهره ببرد و این یعنی ضرر کامل برای سیسکو ، آریستا نت ورکز و شرکا!

جالب اینجاست که EU2 از صفرتا صد آن بر مبنای OCP است و علاقه‌مندان در حوزه آی تی می‌توانند گام‌به‌گام از تجربیات فیس‌بوک درزمینهٔ ساخت دیتاسنتر جدید بهره بگیرند.

از سال 2011 بدین سو که فیس‌بوک دیتاسنتر خود مبنی بر OCP را راه‌اندازی کرده، 2 میلیارد دلار صرفه‌جویی کرده است. از طرف دیگر 20 درصد قبض برق خود را کاهش داده و ساختار جدید سخت‌افزاری برای دیتاسنتر خود طراحی و بهره‌برداری کرده است و درنهایت موش و گربه بازی خود با اچ پی را به‌کلی کنار گذاشته است.

تصویر دیتاسنتر مستقر در سوئد بر مبنای OCP

 

5656

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 503200

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۵
    4 44
    بر اساس امار های دولت تدبیر 1 درصد کاربران فسیبوک ایرانی هستند. حال سوال این است . چرا فیسبوک 1 درصد سرور های خود را به ایران منتقل نمی کند؟
    • بی نام IR ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۵
      8 7
      چون فیلتر عزیزم ... بعدشم الآن کلی کاربر ایرانیش کم شده چون شبکه‌های اجتماعی جدید بدون محدودیت یا با محدودیت منطقی در اختیار کاربران هست
    • آلپای IR ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۵
      19 2
      حتما پزشک مراجعه کنید دوست عزیزم از چه سخنی ه نتیجه ای میگیرید حتما مراجعه کنید ، همین فردا
    • بدون نام ۰۰:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
      19 1
      گيريم كه همين فردا تمام كابينه كشور سوييس بياد اينجا و دولت تشكيل بده. با امثال اينا چه كنيم ما اخه. تو رو خدا نظرش رو ببين، يعني فقط ببين چي تو مغز اين بشر ميگذره. اعصابم خورد شد از اينهمه كوته نظري به خدا. اه
    • بی نام DE ۰۲:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
      13 1
      چه استدلال ضعیفی، یعنی باید در همه کشورهای دنیا پخش کنه دیتاسنترهاش رو؟ و از کجا معلوم فردا در ایران آتش زده نشن
    • hamid0098 IR ۰۵:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
      13 0
      دولت ما از پس دیتا سنترهای خودش برنمیاد، سازمان فناوری 7 تا دیتا سنتر دولتی راه اندازی کرده تو همینشم مونده کاسه چه کنم تو دست گرفته ، دیتا سنتر فیس بوک شوخیت گرفته
    • امیر A1 ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۷
      12 1
      چرت میگی یا تو این دیوونه خونه زندگی نمیکنی. چهار روز دیگه برادرای ارزشی ریختن دیتا سنترو پوکوندن تو جواب میدی