سالار عقیلی هنرمند و آوازخوانی که صدایش برای نسلی از مخاطبان فارسی زبان در هر گوشه این کره خاکی خاطره‌انگیز است و اشعار شعرای کهن و نو را زمزمه کرده و می‌کند، به دلیل حضور در یک شبکه تلویزیونی فارسی زبان آن سوی آب از جشنواره موسیقی فجر حذف شد.

درباره چرایی چنین حضوری و این که آیا آیین‌نامه‌های وزارت ارشاد درباره حضور یا عدم حضور هنرمندان در شبکه‌های فارسی‌زبان با منطق و قوانین بالادستی ما(قانون عادی و قانون اساسی) که بر آزادی‌های بیان تاکید می‌کند،همخوانی‌دارد یا ندارد، در جایی دیگر باید سخن گفت و چه خوب است که حقوقدانان در این زمینه وارد میدان شوند. اما این که دفتر موسیقی و دبیر جشنواره موسیقی فجر، که بر حسب تصادف همزمان مدیرعامل نهادی صنفی است به بلندگوی چنین حذفی تبدیل شوند، جای اما و اگر فراوانی را برای اهالی موسیقی و فرهنگ و هنر بر جای می‌گذارد. 

در این گونه موارد  و رخدادها نقش روابط‌عمومی‌ها چگونه است و نهادی با این همه امکان ارتباطی، توان برقراری یک تماس ساده تلفنی با آقای عقیلی را دارند یا ندارند؟ آیا با ایشان بعد از این اتفاق صحبتی شده است یا نه و دلیل حضورش را پرسیده‌اند یا نه؟ آیا خود ایشان و یا مدیر برنامه‌هایش به این مسئله وقوف داشته‌اند یانه و آیا مشورت‌های لازم در این گونه سفرها به افرادی چون او که مدام در معرض هجوم و درخواست این گونه رسانه‌‌ها هستند، داده شده است یانه؟ این‌ها همه پرسش‌هایی است که به حوزه سیاست‌گذاری‌های بخش موسیقی کشور باز می‌گردد و باید اجرایی شود تا بتوان به تصمیم و برداشت موثر و مفیدی از این رخداد رسید.
اما یک چیز برای نگارنده و اهالی موسیقی مشخص است و آن اینکه صدای سالار عقیلی به آسانی به دست نیامده است. او هنرمندی است که دقیقا از ۲۰ سال قبل وارد فضای حرفه‌ای موسیقی شده است و حذف او به خاطر یک مصاحبه( متن مصاحبه هم هیچ نکته منفی که نداردهیچ، حتی مصاحبه‌ای است در تبلیغ غزل وزبان فارسی و این‌‌گونه مسائل) از جشنواره و بعدها تصمیمات شدید و غلیظ‌تر کاری است ناروا.
به یاد داشته باشیم که سالار عقیلی‌ها سرمایه‌های هنری این مرز و بومند و با برخی حرکت‌های احساسی و تحت تاثیر فشارهای رسانه‌ای جریانات مخالف ارشاد و هنر موسیقی نباید تصمیمات عجولانه‌ای گرفت که به حذف و تاراندن هنرمندان از این آب و خاک منجر شود.

حذف و خراب کردن آسان است و دولتی که به تدبیر و امید و گشودن قفل‌ها شهره است، نباید از همان ابتدا چوب حذف بلند کند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 503252

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
    20 6
    به قول یکی از دوستان آقای سالار عقیلی که با صدا و سیما و پول ملت مشهور شده حالا داره ژست روشنفکری میگیره که بگه من وابسته به جایی نیستم . در صورتی که همه حقیقت رو میدونیم.
  • علی IR ۰۶:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
    22 5
    آقای عزیز اولا کسانی که این خبر را را دقیقا پیگیری کرده اند میدانند که مسئله فراتر از حضور در یک شبکه ی خارجی بوده، ثانیا از نظر من در این کشور که آماج تهاجمات فرهنگی است ، باید در مسائل فرهنگی بیشترین حساسیت را داشته باشیم. در ضمن تابه حال برخوردی هم که شده چندان سخت گیرانه نبوده.
  • سلامت DE ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
    8 19
    عالی بود. ما ایرانی ها، دست به نابود کردنمون حرف نداره. افسوس.
  • بی نام GB ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
    5 3
    فقط هر شخصی که در راستای اهداف یک جناح خاص فدم برداره حق زتدگی در اینجا رو داره
    • وع IR ۲۲:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۸
      1 0
      بودن یا نبودن ، مسئله این است...
  • بی نام A1 ۰۶:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
    31 8
    جناب مختاباد لطفا تند نروید . ایشان یعنی آقای سالار عقیلی حقشان است که در چنین دامی گرفتار آید . می پرسید چرا؟ عرض میکنم: تا قبل از انتخابات 88 کسی سالار عقیلی را نمی شناخت یعنی در واقع با حضور استاد شجریان دیگر جائی برای خواندن شبیه به صدای استاد وجود نداشت. پس از تحریم صدا و تصویر استاد شجریان از جانب صدا وسیما که باعث شد محبوبیت استاد نیز هزار چندان شود ، ایشان یعنی سالار خان عقیلی به طمع گردآوری اسم و رسمی برای خود اقدام به تقلید از صدای استاد نمودند و صدا و سیما نیز برای پر نمودن جای خالی استاد میدان وسیعی به آقای عقیلی داد و سالار خان نیز تا توانست تاخت و تاخت و تاخت .
    • قابض A1 ۰۵:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
      3 0
      دوست عزیز . شما هم تند نروید. مسئله کپی کردن صدای آقای شجریان و تکرار تن صدای ایشان سالهاست که گریبان جامعه آوازی مملکت را گرفته و ربطی به سال 88 و غیره نداره. دهها نفر با صدای ایشان بزرگ شده اند و انرا هم کپی می کنند.صدا و سیما بیشتر این سالها خوانندگان پاپ را بزرگ کرد و خوانندگان سنتی با سعی زیاد و با داشتن نبوغ و فعالیت مستمر و پشتکار زیاد تنها توانسته اند گوشه ای را برای خود باز کنند. سالار خواننده ای بسیار قوی است و نمی توان به او از نظر کار حرفه ای ایراد گرفت.
  • حقگو A1 ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
    5 1
    درود بر شما. مشکل اینها نیست. مشکل اصلی اینه که درون بسیاری از مردم ما رو نفرت و کینه ای عجیب فرا گرفته و نابود کردن شخصیت افراد انتقامیه که اینجور آدمها میتونن از اجتماع بگیرن. سالار عقیلی هم بهانه ای بیش نیست.
  • بی نام IR ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
    5 1
    یعنی الان آدم و عالم مقصر هستند جز خود سالار عقیلی که رفته با شبکه مناعد گپ زده ؟؟؟ بابا چقدر خوبه که زور جوگیر نشیم .........
  • فرهنگ A1 ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    4 0
    درود بر جناب مختاباد و نقد درست و منصفانه ایشان نسبت به نگاه حذفی و تخریبی حاکم و لزوم نگاه جذبی نسبت به هنرمندان و اندیشمندان....
  • متخصص روان شناسی A1 ۰۶:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
    2 0
    این فقط صدای خوب و پر نفوذ استاد سالار عقیلی بود که او را بین المللی کرد نه رسانه پیگوری ملی که اصلا مخاطب ندارد چرا این همه خواننده تو کشور داریم مثل استاد سالار عقیلی نشدند چقدر شما دولتی ها الکی از خود متشکرید این از نظر روان شناسی یعنی عقده خود بزرگ بینی که همه شما ها دارید و باید درمان بشید