یک ارزیابی از شرایط اقتصادی استان زنجان

متاسفانه مطابق آمار سال 1391 تولید سرانه ناخالص داخلی( GDPسرانه) استان زنجان 30 درصد پائین تر از میانگین کشوری است و از این نظر در رتبه 26 ام بین 31 استان کشور قرار دارد.

به عبارت ساده تر زنجان 30 درصد فقیرتر از میانگین کل کشور است. حالا تصور کنید سطح در آمد در زنجان چه مقدار از استانهایی مثل تهران، اصفهان و آذربایجان شرقی پائین تر خواهد بود. همچنین کمبود توجه دولت باعث شده اعتبارات تملک دارایی استان در رده بیست و هفتم بین استانهای کشور باشد.

هر چند تعداد دانشجویان به ازای هر یک صد هزار نفر جمعیت در استان زنجان 500 نفر بیشتر از میانگین کشوری است. اما متاسفانه نرخ بیسوادی در آن 17/6در صد بوده و از میانگین کشوری (2/15 در صد) بالاتر است. توجه کنید که نرخ بیسوادی در کشور های توسعه یافته عموما صفر است. این ارقام تناسبی با موقعیت و جایگاه زنجان ندارد. برای شهری که از طریق خط هوایی ، ریلی و اتوبان بین نیم تا حدا کثر 4 ساعت با مرکز کشور فاصله دارد این رتبه ها قابل قبول نیست.

اخیرا آقای خرازی در جمع مردم زنجان از آقای بیل گیتس "بنیان گذار ماکروسافت" نقل کردند که ایشان بدلیل وجود تعداد زیادی از مهندسین زنجانی در این غول نرم افزاری، علاقه مند به دیدار این شهر بوده است. حتی اگر در صحت این نقل قول نیز تردید داشته باشیم روشن است که زنجان استعداد بالایی در سطح کشور داشته و همیشه نخبگانی را بر این کشور تقدیم نموده . همین شهید دکتر شهریاری را در نظر بگیرید. گمان کنم رتبه دوم کنکور سراسری بود. اما دلیل بالا بودن نرخ بیسوادی را باید در پائین بودن وضعیت اقتصادی جستجو نمود.

باید در شرایط پسا تحریم مسئولین استان اهتمام بیشتری برای جذب سرمایه گذاری های خارجی ( اعم از خارج از استان یا خارج از کشور) به خرج دهند. البته فرهنگ مردم استان نیز در جذب سرمایه گذاری یا دفع آن بسیار موثر است. به لحاظ فرهنگی برخی مردم داشتن ثروت را بر نمی تابند. بسیار شایع است که زنجانیها دارایی خود را به دلیل اینکه مردم چشم دیدنش را ندارند خارج از زنجان سرمایه گذاری میکنند. این دیدگاه خود ضد توسعه است. باید این نگرش را تغییر داد. خوب یا بد، توسعه، کار و اشتغال با سرمایه گذاری بیشتر محقق میشود. و سرمایه در دست سرمایه داران است و تا زمانی که مقامات ذی صلاح و دادگاههای صالحه نامشروع بودن یک سرمایه را تائید نکرده اند ما باید آنرا پاک فرض کرده و برای جذب آن فرش قرمز پهن کنیم. البته بهتر میدانید من خود به این قشر تعلق ندارم ولی مصلحت توسعه کشور و استان را در جذب سرمایه ها میدانم و نه دفع آن.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 503979

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۷
    2 2
    زنجانی های سمت غرب تهران که ما دیدیم اکثرا وضعشون خوب بوده بالاتر از متوسط
  • امیراقا IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۷
    4 0
    خداي من آقاي شاه محمدي محترم، شما زنجاني هستيد؟ اگر هستيد كه احتمالاهستيد، همين نوشته شما و آن استناد شما به نقل قول آقاي خرازي بهترين دليل براي اين وضعيتي است كه از آن ميناليد. من زنجاني هستم و هيچ كسي را حز خودمان مقصر اين وضعيت نميبينم. شما كه مثلا قرار است روشنفكر اين شهر باشيد وقتي اين ادعا اهانت آقاي خرازي را كه در عينا در قزوين و ساري و چند شهر ديگر مملكت هم عينا ذكر شده است را باور ميكنيد و به حساب «ما خيلي خوبيم» ميگذاريد، ديگر چه انتظاري از باقي ميتوان داشت. آيا ممكن است لطفا دو تاي آنها را نام ببريد؟؟ لطفا بياييد واقع بين باشيم كلاه مان را بالاتر بگيريم و براي اجرايي كردن نيت خيري كه داريد و داريم عاقلانه تر رفتار كنيم
  • علیرضا IR ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۷
    5 1
    آی قربون دهنت..خوب گفتی. یارو اومده زنجان خواسته تو شهرک صنعتی شرکت بزنه که کم کمش ۱۵۰ نفر میتونستن مشغول به کار بشن که مسئولین محترم استان لطف کردن عوض حمایت، گیر دادن به احداثش,یارو نتونسته کارهای اداری رو جایی برسونه,مسئولین استان یزد حمایتش کردن رفته تو یزد کارخونه رو زده،ای خدا به داد جوانان زنجان برس فقط..
  • بی نام DE ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 0
    شما کلا تو همه چیز صاحب نظرید آفرین.
  • جمشید A1 ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۵
    0 1
    همشهریان عزیز. من یک زنجانیم و عرق فراوانی به زنجان دارم. به مقتضای تحصیل و مسایل کاری بیش از دو دهه در زنجان نبوده ام و الان چند سالی است که مجددا در زنجان سکونت دارم. من ریشه عقب ماندگی زنجان را فقر فرهنگی و خرافات مذهبی که شدیدا امیخته با فرهنگ زنجانیاهست میبینم. زمانی که نوحه خوان در مسجد مکالمه بین اسب شمر با یابوی حربن یزید ریاحی را واو ننداز تعریف میکند و حضار در مسجد زار زار گریه میکنند٬ فکر میکنید از این مردم چه انتظاری میتوان داشت. ایا میتوان امید داشت این مردم به فکر اصلاح و پیشرفت در زندگی خود و دیگران باشند؟ نمیتوان انتظار داشت. زمانی که مردم دست از خرافات برداشته وبا منطق تصمیم گیری و زندگی نمایند میتوان غنتظار پیشرفت داشت٬ نه زمانی که با خرافات امیخته با مذهب زندگی نمود.