پژوهشگران برای جلوگیری از آسیب‌های مغزی، اسپری خنک‌کننده‌ای اختراع کرده‌اند که گاز خنک‌کننده پرفلوئوروکربن را با فشار درون بینی می‌پاشد و طی 90 دقیقه؛ دمای خون را به 34 درجه سانتی‌گراد می‌رساند.

ابوالفضل کریمی: در بیمارانی که دچار ایست قلبی می‌شوند، سرد کردن دمای بدن مصدومان می‌تواند از آسیب رسیدن به مغزشان جلوگیری کند. این موضوع آن قدر مهم است که در شهرهای بزرگی مانند نیویورک، پرسنل آمبولانس‌ها موظفند دمای بدن بعضی از بیماران خود را تا 20 دقیقه قبل از حرکت به سمت بیمارستان با دستگاه‌های سردکننده پایین نگاه دارند.

اما به گزارش پاپ‌ساینس، اکنون تکنسین‌های فوریت‌های پزشکی می‌توانند از اسپری‌های قابل حمل جدیدی استفاده کنند که با خنک کردن مستقیم مغز بیماران، شانس نجات آن‌ها را افزایش می‌دهد. این دستگاه رینوچیل نام دارد.

ده سال، پیش پزشکان متوجه شدند پایین آوردن دمای بدن می‌تواند متابولیسم سلول‌های مغزی را کاهش دهد و از تشکیل مولکول‌های سمی که می‌توانند باعث بروز آسیب‌های مغزی پایدار شوند، پیشگیری کند. در بسیاری از بیمارستان‌ها برای انجام این کار، یک لوله سرد را داخل یک رگ اصلی بدن وارد می‌کنند، اما اجرای این تکنیک در محل حادثه بسیار خطرناک است.

برای این که بتوان این روش درمانی را در جاده‌ها استفاده کرد، شرکت پزشکی BeneChill سردکننده‌ها و یخچال‌ها را به کنار گذاشت و در روشی جدید، مایعی را که بسیار سریع تبخیر می‌شود، با فشار وارد بینی فرد مصدوم می‌کند و به این ترتیب مغز او را خنک می‌کند.

تحقیقی که در نوامبر / آبان گذشته روی 200 بیمار انجام شد، مشخص کرد افرادی که از رینوچیل استفاده کرده‌اند با احتمال 15درصد بیش‌تر زنده می‌مانند و نجات‌یافتگان نیز با احتمال 15درصد، کم‌تر به آسیب مغزی دچار می‌شوند. این شرکت امیدوار است با آغاز فروش این ابزار از تابستان سال جاری در اروپا، تاییدیه اف.دی.ای (سازمان غذا و داروی ایالات متحده) را طی 2 سال آینده دریافت کند.

فکر می‌کنید ایده استفاده از مسیر بینی از کجا آمده است؟ آلن روزنبرگ، مدیر ارشد اجرایی BeneChill در این باره گفت: «وظیفه دوم بینی، مکیدن هوای سرد به درون بدن است تا مغز را خنک و راحت نگاه دارد. رینوچیل فقط به این پروسه سرعت می‌دهد».

برای استفاده از این اسپری، ابتدا باید دستگاه را نصب کرد. متخصص پزشکی لوله‌های رینوچیل را داخل سوراخ بینی و مسیر تنفسی بینی قرار می‌دهد. سپس با اسپری کردن، پیشران گاز سرد کننده پرفلوئوروکربن را با فشار وارد لوله‌ها می‌کند و در داخل آن به شکل مه در می‌آید. این مه وارد مسیر تنفسی بینی و غشای بالای گلو شده و به سرعت تبخیر می‌شود؛ به این ترتیب خونی که به سمت مغز جریان دارد طی 90 دقیقه به دمای 93.2 درجه فارنهایت / 34 درجه سلسیوس می‌رسد. 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 50976

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۸۹/۰۱/۰۶
    0 0
    90ددقیقه یا ثانیه؟