واقعیت آن است که پیام مهم نتیجه انتخابات در ایران به دنیا دو موضوع اساسی بود اول اتکائ نظام جمهوری اسلامی به مردم و احترام به گردش نخبگان در تصددی مسئولیت ها و پاسخگو بودن آنها در برابر مردم و دوم ادامه مسیر تعامل با دنیا ضمن حفظ ارزش های انقلاب و اسلام در متن پیش رو سعی کردم به 18 مورد اساسی اشاره کنم که هر کدام می توانست در جای خود مقاله ای شود

سرانجام ستاد انتخابات کشور روز دوشنبه دهم اسفند ، نتایج نهایی و قطعی شده انتخابات مجلس خبرگان  ومجلس شورای اسلامی تهران را اعلام کرد . نتیجه بدست آمده در تهران از لحاظ گرایش سیاسی مردم، اگرچه با آنچه که در کل کشور بدست آمد، تفاوت اساسی دارد .اما به جهت وزن تاثیرگذاری منتخبان تهران و نیز به دلیل انتخاب نشدن  رئیس  کنونی مجلس خبرگان ، قابل ارزیابی دقیق تری است .

1- باید بپذیریم که نفس برگزاری چنین انتخاباتی پر شور و رقابتی  با وجود رد صلاحیت کاندیداهای مطرح در تهران ، حکایت از اقتدار ملی و توسعه سیاسی در جامعه ایران دارد . توجه به این مساله از جهت برگزاری یک انتخابات با امنیت سطح بالا  و درفضای رقابتی با کمترین میزان تخلف گزارش شده ، اهمیت اساسی دارد . زیرا  باعث افزایش توان ملی و ایجاد همبستگی ملی می شود. به تبع ان موجب بالارفتن امنیت ملی و سطح تاثیرگذاری ایران در عرصه منطقه و جهان خواهد شد.

2- نتاج این انتخابات حکایت از این واقعیت دارد که نظام سیاسی ایران در مجموع متکی به آراء عمومی است و ضمن آنکه به دنبال کسب مشروعیت مردمی و اسلامی است برگردش آزاد نخبگان در عالی ترین  سطح تاکید داشته و  ساز و کار اجرای آن را نیز فراهم می سازد.

3- اگرنتایج انتخابات تهران در هر دو مجلس را در نظر بگیریم بخوبی روشن است که مردم تهران بصورت لیستی رای داده اند . این اقدام هماهنگ ضمن تقویت روحیه همبستگی اجتماعی موجب ارتقاء سطح رقابت های مسالمت آمیز از طریق صندوق های رای در ایران شده و احتمالا در آینده نیز خواهد شد. درواقع اکثریت مردم بخوبی دریافته اند رای آنها خوانده می شود و تاثیرگذار نیز هست .

4- آگاهی مردم تهران درباره ماهیت آنچه که درعرصه رقابت های رسانه ای انتخاباتی مطرح شد و درک تفاوت این تبلیغات با واقعیت های صحنه رقابت های انتخاباتی ، در نهایت موجب شد تا اکثریت مردم تهران با رای دادن به  لیستی که از طرف جناح رقیب ناشیانه متهم به  تبعیت از انگلیسی ها شده بود، نشان دهند که هوشمندانه  فریب جو سازی های خبری را چه در لندن ساخته و پرداخته شده باشند و چه در تهران ، نخواهد خورد .

5- اکثریت مردم ایران درطول تاریخ با مداخله خارجی ها در امور داخلی خود مخالف بودند و هر نوع وابستگی به کشورهای دیگر بویژه اگرآن کشورسابقه استعماری داشته باشد، امری ناپسند می دانند . بویژه اگرکسی به وابستگی به انگلیس متهم می شد ، حتما در میان مردم جایگاهی نداشت . اما  روشن است که هر کشوری می تواند با استفاده از رسانه های خود در باره افکار عمومی  داخل یا خارج کشور تاثیرگذار باشد. این تاثیرگذاری درهیج کجا به معنای دخالت درامور داخلی یک کشور محسوب نمی شود . اگراینگونه بود باید در زمان برگزاری انتخابات درهر کشوری در عمل رسانه های خارج آن کشور از پرداختن به موضوع انتخابات خودداری کنند. یا حداقل در باره اولویت های خود در باره کاندیداهای مطرح گزارشی منتشر نکنند. در حالی که بنده در سالهای طولانی درکار رسانه های برون مرزی صدا و سیما ، خود شاهد بودم بر اساس وظیفه خبری و اطلاع رسانی در باره انتخابات اکثر کشورها بویژه آمریکا و انگلیس در رادیو و تلویزیون های برون مرزی به زیان های مختلف بصورت گسترده به همه ابعاد موضوع های صحنه انتخابات و عمدتا با جهت گیری افشاگرانه می پرداختیم. کسی هم ما را متهم به دخالت در امور داخلی آمریکا ویا انگلیس یا حتی ترکیه و عراق نمی کرد. چون همه می دانستند این روال کار رسانه ها است که با توجه به ارزش های خبری و جهت گیری های رسانه ای خود، به ابعاد مختلف  انتخابات آن کشور، بویژه درباره مسائلی که معمولا در رسانه های داخلی کشورهدف کمترپرداخته میشد، حتما توجه کرده و پوشش مناسب خبری و تحلیلی بدهیم .

6- بنابراین مردم تهران با رای خود در مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی نشان دادند که از سواد رسانه ای لازم برای تفکیک  قائل شدن بین یک کار خبری جهت دار، توسط رسانه های سایر کشورها با موضوع وابستگی به بیگانگان ، برخوردار هستند. در نتیجه اتهام ناروای "لیست انگلیسی " از سوی جناح رقیب ، در عمل موجب شد مردم بیشتر تحریک شوند و نشان دهند که دوره اینگونه بازی های تبلیغاتی به سر آمده است. این مساله بویژه زمانی تاثیر بیشتری بر نتایج انتخابات هردو مجلس داشت که طرف مقابل با حیاء و متانتِ لازم با این اتهام بزرگ برخورد کرد و درنتیجه حمایت ازمظلوم هم چاشنی سایرانگیزه ها  در میان اکثریت مردم تهران شد.

7- اگر جناح اصلاح طلبان می توانستند کاندیداهای تائید صلاحیت شده  بیشتری برای نمایندگی مجلس خبرگان داشته باشند  و لازم نبود حداقل هشت کاندیدای اصول گرا را که با توجه به موضع گیری های آنها نزدیک تر به خود می دیدند، در فهرست خود وارد کنند؛ در ان صورت بیشتر مشخص می شد که آیا انگیزه مخالفت با کاندیداهای شاخص اصولگرا موجب کسب رای بیشتر برای فهرست معرفی شده از سوی هاشمی ، روحانی ، خاتمی  ، شده است . یا آنکه اصولا اکثریت تهرانی ها دنبال رای دادن به شکلی بودند که رای آنها دیده و خوانده شود. بنابراین زمان برای بررسی عمیق و دقیق نتیجه عملکرد هر دو جناح فرارسیده و خوب است بجای خوابیدن در باد پیروزی و یا توجیه رای نیاوردن، به درک شرایط کنونی ایران و ضرورت همدلی و همکاری درمجلس جدید برای رفع مشکلات مردم همت گمارده شود.

8- اصلاح طلبان که امروز ترکیبی ازهواداران هاشمی ، روحانی و خاتمی هستند با استفاده از انسان فرهیخته ای مانند عارف در راس فراکسیون اصلاح طلبان در مجلس آتی ، بهتر و بیشتر از هر زمان دیگر می توانند از این فرصت بدست آمده در راستای ایجاد وفاق ملی حرکت کنند. زیرامجلس دهم نیاز به همکاری بین همه جناح ها دارد تا در دوران بعد از برجام ایجاد تعامل را از مجلس جدید آغاز کنند . اگر هر دوجناح بتوانند با هم تعامل سازنده داشته باشند می توانند بدور از هرگونه دغدغه وابستگی به بیگانگان با قدرت و قوت و از موضع اقتدار دولت را برای پیشبرد تعامل سازنده با دنیا پشتیبانی کنند.

9- علی لاریجانی و موضع گیری های منطقی او در سالهای اخیر نشان می دهد که می تواندکاندیدای بسیار خوبی برای ایجاد وفاق بین جناح های مختلف مجلس با همکاری عارف باشد. بویژه آنکه اکثر افرادی که در برابر هرگونه همکاری بین مجلس و دولت مانع ایجاد می کردند ، رای لازم را برای ورود به مجلس بدست نیاوردند.

10- اصلاح طلبان امروز بر خلاف گذشته می دانند که اصولگرایان یک واقعیت انکار ناپذیر در جامعه ایران هستند و نجابت انها برای پذیرش آراء و تمکین به آنچه که از صندوق های رای بیرون آمده است زمینه بسیار مناسبی را فراهم می کند تا بجای دعوا بر سر تقسیم قدرت و یا مسابقه برای کسب امتیاز بیشتر از طریق حذف رقیب ، ببینیم که چگونه می شود در راستای اعتلای کشور برنامه ریزی کرد .

11- نتایج انتخابات مجلس دهم و مجلس خبرگان همچنین نشان می دهد که توسعه سیاسی همگام با توسعه اقتصادی و فرهنگی در ایران پس از انقلاب اسلامی رو به رشد است. در این مسیر مردم تهران بیش از سایرشهرها استفاده از صندوق رای برای ایجاد تغییرات لازم در آنچه را که به هر دلیل نمی پسندند به رخ سایر شهرها و حتی جهانیان کشاندند.

12- نباید این واقعیت را نادیده گرفت که رهبری کشور در اقدامی حساب شده با تاکید بر مشارکت حداکثری مردم و صیانت از آراء عمومی و ارزش های انقلابی ، فضای بسیار مناسبی را فراهم کرد تا ایران بتواند دربرابر دنیا سربلند باشد که ما می توانیم مردم سالاری دینی داشته باشیم  وبه آن افتخار کنیم .  13- گرچه نقدهای جدی بر عملکرد شورای نگهبان  وارد است اما به هیچ وجه بیانگر آن نیست که اساس نظام انتخاباتی زیر سئوال قرار می گیرد. اتفاقا برعکس دنیا می داند در هر نظامی بالاخره ممکن است مشکلاتی هم در باره نحوه کاندیداتوری و شرایط شرکت در انتخابات وجود داشته باشد.

14- هرنظام سیاسی باید بتواند از اینکه انعکاس دهنده خواست اکثریت مردم است ، دفاع کند . خوشبختانه درایران امروز اینچنین است حالا ما چه این اکثریت مردم را قبول داشته باشیم چه نداشته باشیم . بطور قطع نمی توانیم مصادره به مطلوب کنیم . یعنی آن بخشی را که می پسندیم بپذیریم و آن بخشی را که به هر دلیل نمی پسندیم محکوم کنیم . اگررای تهران را می پذیریم باید رای بیش از صد کاندیدای اصولگرا در سایر شهرهای ایران را هم بپذیریم و به ان احترام بگذاریم در این صورت است که می توانیم تعامل سازنده را برای ساختن ایرانی آباد و آزاد بین یکدیگر بوجود آوریم .

15- برای آنکه به اهمیت آرای اصولگرایان در کشور توجه کنیم لازم است به تفاوت معنا دار مطلق آراء کاندیدای ردیف اول درمجلس خبرگان تهران  با نفر شانزدهم  دقت کافی شود بیش از یکی میلیون رای و همچنین تفاوت قدر مطلق آرای اقایان عارف نفر اول و حداد عادل نفر 31 لیست مجلس در تهران بخوبی بیانگر این واقعیت است که اصولگرایی ریشه در بین مردم ایران دارد و باید بجای حذف و تقابل به جریان همکاری برای افزایش کارامدی سیاسی مجلس کمک کرد.

16- دراینجا نمی توانم افسوس شخصی خودم را از انتخاب نشدن انسان های ارزشمندی مانند دکتر حسن سبحانی ، دکتر احمد توکلی ، دکتر خوش چهره که می توانستد به غنای مباحث اقتصادی مجلس کمک کنند  و حجت الاسلام ابوترابی فرد، که به عنوان نایب رئیس مجلس،  نقش بسیار مهمی در به اعتدال رساندن  برایند موضع گیری های مجلس داشت ، بیان نکنم . ای کاش آنها در لیست اصلاح طلبان قرار می گرفتند

17- رای آوردن آیت الله جنتی نیز برای من بسیار قابل توجه و احترام آمیز است . زیرا معتقدم آدم هایی که اینچنین پایداردرمواضع خودشان می ایستند ، قابل احترام هستند. حتی اگر ما  با انها اختلاف نظر داشته باشیم . جامعه ما به افرادی اینچنین با ایمان و استوار در مواضع شان نیاز حتمی دارد . زیرا ما بیشتر از کسانی ضربه خوردیم که هر روز به یک رنگ در امده اند و هر روز مغازه ای جدید را برای کاسبکاری سیاسی شناسایی کردند.

18- این انتخابات به دنیا نشان داد مسیر گفتگو و تعامل سازنده با حفظ ارزش ها همچنان ادامه خواهد یافت. این موضوع برای سرمایه گذاران بسیار اهمیت داشته و دارد. 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 515026

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
    0 0
    آفرین