دورترین کهکشانی که در تاریخ رصد شد/شکار هابل در فاصله 13/4 میلیارد سال نوری

تلسکوپ فضایی هابل دستاوردهای زیادی در نجوم داشته است اما در یکی از تازه‌ترین موارد آن توانسته دورترین کهکشانی که تاکنون توسط بشر رویت شده را رصد کند.

كهكشان  GN-z11  دورترين كهكشاني كه تاكنون در تاريخ توسط بشر رويت شده است و نور آن 13/4 ميليارد سال طول مي‌كشد تا به ما برسد را رصد كرده است.  هابل حالا يعني با رصد اين كهكشان زماني را ديده كه تنها 400 ميليون سال از بيگ‌بنگ يا مه‌بانگ گذشته  است. اين يافته جديد پس از آن اعلام شد كه محققان درباره صحت اين رصد با تجزيه و تحليل نور كهكشان اطمينان حاصل كردند.

به گفته دانشمندان اندازه GN-z11 یک بیست و پنجم (۰.۰۴) کهکشان راه شیری است و جرم ستارگان آن فقط یک درصد راه شیری است. این کهکشان را «دوربین دید وسیع ۳» هابل که در سال ۲۰۰۹ توسط فضانوردان نصب شد شناسایی کرد. هابل آن سال برای آخرین بار سرویس شد.

رصد اين كهكشان يك رويداد تاريخي در سالهاي فعاليت هابل به حساب مي‌آيد. 26 سال است كه هابل در فضا اطلاعات گرانبهايي را براي بشر ارسال كرده و هنوز هم بي‌نظير بودن خود را ثابت مي‌كند. اين رصد اما ديگر نقطه اوج فعاليت هابل است و براي اطلاعات بيشتر بايد منتظر جايگزين آن بود كه بسيار پيشرفته‌تر است. تلسكوپ فضايي جيمز وب در حال ساخت است و برنامه پرتاب آن در سال 2018 مقرر شده است. ابزارهای این تلسکوپ جديد برای دیدن طیف فروسرخ تنظیم شده است؛ این بخشی از طیف الکترومغناطیسی است که نور اولین ستارگانی که در کیهان شروع به تابیدن کردند باید در آن قابل رویت باشد.

5454

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 516268

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کمال A1 ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۴
    22 3
    آفرین بر این محققان که واقعا برای بشری مثل داعش در تلاشند تا زندگی کنند