برآوردی جدید از ایجاد اشتغال/ توضیح رییس کمیسیون صادرات اتاق ایران از دلایل رشد منفی صادرات غیرنفتی

برآوردها حکایت از آن دارد که هر یک میلیارد دلار صادرات قادر است 100 هزار شغل ایجاد کند؛ همان‌طور که هر یک درصد رشد اقتصادی نیز می‌تواند 100 هزار شغل پایدار به وجود آورد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سید رضی آقامیری، رییس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران اظهار داشت: صندوق بین‌المللی پول می‌گوید در سال 2015 اقتصاد ایران با کسب مقام هجدهم، با 24 میلیارد دلار افزایش نسبت به سال قبل، یک‌هزار و 381 میلیارد دلاری شده است.

وی افزود: هند که مقام سوم را داراست، 5.8 برابر و چین اقتصاد اول، 14 برابر اقتصاد ایران است. هیچ‌یک از آنها نه‌تنها نفت ندارند، اقتصادشان تک‌محصولی نیست و به طور مستقیم متمرکز بر تولید صادرات‌محور و صادرات هستند.

رییس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران تصریح کرد: صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی می‌کند اقتصاد ایران در سال جاری با 78 میلیارد دلار افزایش، یک‌هزار و 459 میلیارد دلاری شود.

آقامیری با اشاره به وضعیت بازار کار، عنوان کرد: نرخ بیکاری در پایان سال 94 معادل 11 درصد گزارش شده؛ در حالی که کارشناسان نظر می‌دهند باید سالانه حداقل 800 هزار شغل ایجاد کنیم تا جلوی رشد فزاینده آن را بگیریم و باز برآورد شده است که هر یک میلیارد دلار صادرات قادر است 100 هزار شغل ایجاد کند؛ همان‌طوری که هر یک درصد رشد اقتصادی نیز می‌تواند 100 هزار شغل پایدار به وجود آورد.

وی متذکر شد: برای حصول به نتیجه‌ای که منجر به تراز تجاری مثبت شده، باید از دولت قدردان بود، زیرا این‌که کشور بدون توجه به توان مالی خود بی‌حد و حساب مبادرت به واردات کند، امری مضموم و عادتی کهن است که باید ترک شود.

رییس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران گفت: اما نکته مهم، توجه به این بخش از آمار است که صادرات ما در حالی که نفت بخش مهمی از آن را تشکیل می‌دهد، رشد منفی داشته است.

وی خاطرنشان کرد: بزرگ‌ترین عامل رشد منفی صادرات غیرنفتی در کشور، نرخ غیرواقعی ارز و بی‌ثباتی آن و نرخ تورم داخلی بوده است.

در همین حال، در این جلسه ناصر ریاحی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران اظهار داشت: بانک‌های اتریشی علاقه‌مند هستند که با ایران همکاری کنند.
وی تصریح کرد: بانک اتریش فعالیت خود را با بانک‌های ایرانی شروع کرده و به تفاهم رسیده است.

ریاحی با اشاره به تمایل بانک‌های اتریشی برای ورود به بورس ایران، عنوان کرد: اتریش اعلام کرده که شرکت‌های ایرانی می‌توانند در بورس استانبول شرکت کنند؛ چراکه بورس استانبول نیز مانند ایران است

22539

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 526315

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =