در میزگرد دیشب گفتگوی ویژه خبری درباره امنیت مواد غذایی و آلودگی احتمال در برخی از مواد بحث شد و موضوع مُهرهای اجاره ای دامپزشکان هم بررسی شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، امنیت مواد غذایی موضوع گفتگوی ویژه خبری دیشب بود که توسط مجری این برنامه دکتر میرسیدی اجرا شد. در این برنامه عنوان شد که آلودگی مواد غذایی در سالهای اخیر بسیار خبرساز شده. روزی حرف از روغن پالم، آلودگی میکروبی آب معدنی، برنجهای سمی وارداتی، خمیر مرغ، هورمون رشد و آنتی بیوتیک به دام و طیور زده می شود و خبر اجاره دادن مُهرهای دامپزشکی امروز اعلام شد. برخی از دامپزشکان در محل کار خود حضور ندارند و مهرشان را به کارفرما اجاره می دهندو این اگر صحت داشته باشد نگران کننده است.

مهدی خلج، رئیس سازمان دامپزشکی کشور و هدایت حسینی رئیس انیستیتو تغذیه و نماینده وزارت بهداشت به صورت حضوری و نیره پیروزبخت، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران به صورت تلفنی در این برنامه به اظهارنظر پرداختند.
در ادامه این گفتگو را می خوانید:


شما چقدر خبر مهرهای اجاره ای را تایید می کنید؟
خلج:
همکار ما نقشی بی بدیل به بهداشت دام و جامعه دارند. وقتی قرار است شمایی را در سیمای جمهوری اسلامی مطرح کنید باید به گونه ای پخش کنیم که امیدبخش باشد و مردم با نشاط و اعتماد به مسئولان کار را ادامه دهند؟

این مسئله شایعه است؟
خلج:
آمار می گوید ما سال 94، 2 میلیون و 840 هزار مورد بازدید دامپزشکی داشتیم.


اگر اطلاعات واقعی بدهیم به مردم بهتر نیست؟
خلج:
در این بازدیدها، ما 23 هزار تن فرآورده خوراکی را از بازار خارج کردیم و 5 هزار تن معدوم شده. 2 هزار تن لاشه دام ضبط شده و 15 هزار تن طیور از دسترس خارج شده. در تمام کشتارگاه های دام، علاوه بر اینکه طبق قانون، ما مسئولین فنی و بهداشتی از بخش خصوصی دامپزشکی را مجوز می دهیم، در عین حال نظارتهای ما چند لایه است. در اکثریت کشتارگاه های دام ما نیروهای رسمی و دولتی مستقر داریم. درباره کشتارگاه های طیور هم علاوه بر استقرار مسئولان فنی و بهداشتی باز هم همکاران دامپزشکی دولتی ما نظارت می کنند.

اجاره مهر را تایید می کنید؟
خلج:
ما خرید خدمت از دامپزشکان هم کرده ایم. شاید مورد خطایی باشد ولی به هیچ عنوان تایید نمی کنیم. بدیهی است تخلفی جایی اتفاق می افتد، جفا به دیگران است.

اطلاعات شما در این زمینه چیست؟
هدایت حسینی:
ما گزارشی نداریم. نظارت با سازمان دامپزشکی است. وظیفه سازمان غذا و دارو اطمینان از سلامت غذای مردم است. بازرسان ما مواد لبنی و حیوانی را پوشش نمی دهند. تقسیم کار شده که بازرسی مواد خام در کشتارگاه ها با دامپزشکی است. اگر مواد خام به کارخانه های مواد غذایی وارد شود، مورد بازرسی ما قرار می گیرد مانند گوشتی که به کارخانه های تولید سوسیس و کالباس وارد می شود.

نیره پیروزبخت رئیس سازمان ملی استاندارد به صورت تلفنی روی خط برنامه آمد.
خانم پیروزبخت، شما گزارشهایی درباره برگشت خوردن محموله های مواد غذایی دارید؟
پیروزبخت:
این بحث کلی است. بحث شما خاص سازمان دامپزشکی است و دکتر خلج پاسخ دادند. درباره کل مواد غذایی، همه سازمانها برای بحث صادرات، سازمان ملی استاندارد کنترلها را بر اساس ضوابط ملی و تفاهم نامه با کشور مقصد اعمال می کند.


موردی از عدم دادن نشان استاندارد به محصولات دام و طیور داشتید؟
پیروزبخت:
این به ما مربوط نیست و مهر استاندارد به دام و طیور نمی دهیم. با این حال با سازمان دامپزشکی تفاهم کرده ایم. درباره مواد لبنی مواردی بوده که اجازه صدور به کشورهای همسایه نداده ایم و مواردی هم بوده که برگشت دادیم و منهدم کردیم.


دکتر حسین زاده از دامپزشکان کشور به صورت تلفنی وارد گفتگو شد:
شما مواردی از تخلف دامپزشکان و اجاره مهر دیده اید؟
حسین زاده:
نباید کار را ماستمالی کنیم. در حال حاضر بستر مناسب برای کنترل مسایل دامپزشکی فراهم نیست. مسئول فنی و بهداشتی حقوق از کارفرما می گیرد و ممکن است پس از اتمام قرارداد، اخراج شود. وقتی دامپزشک امنیت شغلی ندارد، چطور می تواند امنیت غذایی را برای مردم فراهم کند؟


یعنی به خاطر امنیت شغلی خود، گاهی از تخلفات کارفرما چشم پوشی می شود؟
حسین زاده:
فرضا یک شب در کشتارگاه طیور، یک دامپزشک 100 کیلو طیور را به دلیل مشکل بهداشتی حذف کند، باعث ضرر و زیان کارفرما می شود. کارفرما، دامپزشک را انتخاب می کند و به او حقوق می دهد و پس از اتمام قراردادش می تواند او را اخراج کند. مسئله را واضح گفتم.


بر اساس قانون، دامپزشک نباید از کارفرما حقوق بگیرد. چرا هنوز این اتفاق می افتد؟
خلج:
خدمت مردم عزیز و مصرف کنندگان اعلام می کنم سازمان دامپزشکی یک سازمان مرجع بین المللی در سطح 180 کشور است و در 70 کالا بالغ بر 27 هزار مجوز صادرات کالا می دهیم. آبزیان ما به همه کشورها از جمله روسیه صادر می شود. مردم اطمینان پیدا کنند خادمانشان، خدمت می کنند. یک مورد کالای صادر شده ما به ایران برنگشته. سال گذشته 170 هزار تن گوشت و تخم مرغ صادر کردیم. این دلیل است که محصول ما سلامت است.


جواب سئوال را می دهید؟
خلج:
طبق قانون سازمان دامپزشکی کشور، آیین نامه ای تهیه شده و طیف وظایف سازمان دامپزشکی بسیار گسترده است، تجدید مهندسی کردیم و یک سازمان پیش قراول برای خصوصی سازی هستیم. در اینجا فارغ التحصیلان موظف شدند به عنوان مسئول فنی و بهداشتی به کار گرفته شوند. دستورالعملی پیش بینی شده که به گونه ای کار رغم خورد که ارتباط مالی مسئولان فنی و بهداشتی با کارفرمایان قطع شود. دو مکانیزم برای این موضوع داریم. یکی حقوق آنها باید به حساب سازمان دامپزشکی وارد شود و حقوق را از آنجا بگیرند. دوم، کارفرما موظف است در بانک عامل حقوق چند ماه را پیشاپیش بریزد که ارتباط مالی برقرار نشود.


قبول دارید حقوق ناظر بهداشتی از کارفرما گرفته می شود و ممکن است مشکل ایجاد کند؟ چرا خودتان پرداخت نمی کنید؟
خلج:
در کشورهایی مانند استرالیا اگر 10 دامپزشک دارد، 9 نفر استخدام کارفرما هستند و یک کادر دولتی بازرسی بر همه چرخه می کند. پیشنهاد ما برای رفع این نقص است. در استانها انجمن صنفی مسئولان فنی و بهداشتی تشکیل شده اند و نمایندگانشان برای امنیت شغلی آنها، چند پیشنهاد داده اند. یکی اینکه مسئولان فنی و بهداشتی کادر کشتارگاه شوند و سازمان نظام پزشکی نیرو مستقر کند. دوم این که حقوق آنها به سازمان نظام پزشکی داده شود و سازمان، حقوق مسئولان فنی و بهداشتی را بدهد. این صحبت شده.


شما در جریان این مسایل هستید؟
هدایت حسینی:
مسئولان فنی طبق قانون، افرادی هستند که صلاحیتشان را وزارت بهداشت تایید می کند.گزارشهای مستمر به دانشگاه ها می دهند. ما بازرسی های معمول و غیرمترقبه داریم تا فرآیند تولید را صحه گذاری کنیم.


برخی از دامپزشکان می گویند برخی از کشتارگاه ها مجوز ندارند. تایید می کنید؟
خلج:
مصرف هورمون در مرغ، نه علمی است نه عملی. این که مرغ رشد می کند، محصول کار اصلاح نژادی است.

با آن کاری نداریم!
خلج:
درباره آنتی بیوتیک ها، ما دربرابر 40 آلاینده آزمایش می کنیم. مهر ما مخاطره ندارد. نمونه برداری در استانها داریم. مرغ را ما صادر می کنیم.


چرا خط ارتباط مالی را بین دامپزشک و کارفرما قطع نمی کنید؟
خلج:
بحث ما هورمون بود. ما 265 کشتارگاه صنعتی طیور داریم که همگی پروانه دارند. سازمان دامپزشکی ممتازترین سازمان کشور درباره سامانه های ردیابی است. ما در سال 800 میلیون قطعه ذبح سالانه داریم. محموله مشخص است از کدام آشیانه و مرغداری آمده و کجا کشتار شده. بر اساس برنامه ملی، کشتارگاه های سنتی با کمک وزارت کشور و شهرداریها در حال تبدیل به کشتارگاه صنعتی است.


قبول دارید برخی دامداریها از خوراک کپک زده استفاده می کنند؟
خلج:
در همه کشورهای دنیا استفاده از محصول کپک زده حتما وجود دارد و مخاطره آمیز است. امروز دامداران ما به خوراک دام به عنوان اصلی ترین جزء محصول سالم نگاه می کنند. ظرفیت ما در کشتارگاه ها بالغ بر 14 میلیون تن است.


به شما گزارش هایی درباره این سم رسیده؟
هدایت حسینی:
این سم دارای عوارض جدی است و احتمال سرطان کبد می شوند. اگر موادی وارد چرخه تولید می شود، حتما کنترل می شود. شیر مورد ارزیابی قرار می گیرد و مواردی نیز شیر را دریافت نمی کنیم. آمار را ندارم ولی مواردی است که در غربالگری مواد اولیه، به دلیل وجود سم ناشی از خوراک کپک زده، مردود می شود. خط مقدم تامین بهداشت انسان خوراک دام است. اگر خوراک دام، مشکل داشته باشد، وارد گوشت و شیر دام می شود.

استاندارد در این زمینه چقدر موفق بوده و استاندارد به محصولات زیان آور نداده؟
پیروزبخت:
اولا یک توضیح درباره مسئولان فنی و بهداشتی بدهم. ما هم درگیر هستیم. ما مسئول کنترل کیفی واحدهای مشمول استاندارد اجباری هستیم. ما نمی گوییم دولت را بزرگ کنیم و بخشی از مسئولان فنی و بهداشتی و کنترل کیفی را به بخش دولتی منتقل کنیم. راه حل ما این است که از نظامات تایید صلاحیت توسط شخص ثالث استفاده کنیم. می تواند بحث صدور گواهی به صورت شخصی یا محصول باشد. این توسط شخص ثالث انجام می شود. در کشورهای اروپایی این شخص ثالث تعریف شده است. ما نباید هراسی از این داشته باشیم که حقوق مسئول فنی از واحد تولیدی دریافت شود.


شما ایده تان را تاکنون به دولت داده اید؟
پیروزبخت:
با تفاهم نامه با وزارت بهداشت که هنوز اجرایی نشده، یکی از پیشنهادهای ما این بود با همدیگر هماهنگ کنیم یک نفر مسئول فنی شود تا هم هزینه های واحد تولید کم شود. هنوز به نتیجه نرسیده ایم. مقداری دوستان ما در وزارت بهداشت با ما تعامل نمی کنند.

چرا اینطور است؟
هدایت حسینی:
توضیح می دهم.
پیروزبخت: درباره مسایل لبنی مانند شیر ما باید علامت استاندارد بدهیم. در برخی موارد نیز شیرخام را ما با کمک وزارت جهاد کنترل می کنیم. اگر مواردی از آلودگی ببینیم از چرخه تولید خارج می کنیم. در دو سال اخیر موردی نداشتیم. در سال 92 برخی گزارشها داشتیم که به وزارت جهاد دادیم. کنترل شیرخام با ما نیست. ولی محصول نهایی را می توانیم نمونه برداری کنیم و برخی مواقع به سرمنشا آلودگی توجه می کنیم.

هدایت حسینی: درباره تفاهم نامه با توجه به وظایف قانونی مستلزم نوشتن آیین نامه و تصویب هیات دولت است. ما در وزارت بهداشتی وظایفی داریم و سازمان استاندارد نیز وظایفی دارد. باید آیین نامه این تفاهم نامه در هیات دولت تصویب شود که نشده.


قبول دارید تعدد مسئولیت باعث می شود اینطور مشکلات به وجود بیاید؟
خلج:
وظایف تفکیک شده است. دامپزشکی مسئول سلامت دام است که با هیچ دستگاه دیگری همپوشانی ندارد. برای صادرات فرآورده های دامی باید فقط مهر دامپزشک داشته باشد.


گفتند شما تعامل ندارید؟
خلج:
خانم پیروزبخت از مسئولان کنترل کیفی سخن گفتند حرف بنده درباره مسئولان فنی و بهداشتی است. به عنوان مثال اگر شیرخام سالم باشد، باید تحت نظارت بهداشتی دامپزشکان باشد و جز دامپزشکان کس دیگری نمی تواند این نظارت را کند. این ربطی به حقوق ندارد. مردم دارند تلاش می کنند تولید خود را ارتقا دهند.

چرا استانداردها متفاوت است؟
پیروزبخت:
هر سازمانی وظایف خود را دارند و اگر دنبال وظایف خود باشیم همپوشانی پیش نمی آید. ما استاندارد هستیم و طبق ضوابط خود اقدام می کنیم. وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی هم تحت ضوابط خود کار می کنند.


اخیرا مصوبه مجلس که نظارتها را به سازمان شما داد، چیست؟
پیروزبخت:
این سوبرداشتی بود که برای برخی عزیزان پیش آمده بود. ما در قانون خود تجدید نظر کردیم و در صحن علنی مجلس مطرح شد و تداخلی با هیچ سازمانی ندارد. ما سازمانی فرابخشی، حاکمیتی و نظارتی هستیم. سازمان استانداردهای انگلیس و آلمان وظایف خاص خود را دارند و همپوشانی با دیگران ندارند.


شما در وزارت بهداشت چه تعدادی از موارد بیماری و مرگ و میر را ناشی از عدم رعایت امنیت غذایی می دانید؟
هدایت حسینی:
توضیح کوتاهی بدهم. در همه دنیا به نظام جامع ایمنی مواد غذایی قائل هستند و الزاما با یک سازمان نیست. تبادل و تعامل سازمانها باعث یک شبکه غذایی می شود. درباره مشکلات خوردن مواد غذایی، ما مواردی درباره خوراکهای سنتی و فله و فاقد مجوز گزارشهای متعدد داشتیم که آمار دقیقشان را ندارم. گزارشهای متعدد از بیماری به دلیل مصرف مواد غذایی فله، بدون بسته بندی و فاقد مجوز داریم. درخواست می کنم از مواد غذایی مورد تایید سازمانهای بهداشتی استفاده شود.

خلج: تفاهم نامه به معنی بروز اختلاف نیست. به معنی دغدغه برای استفاده از ظرفیت همدیگر است.

 

47231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 530393

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
    0 0
    فقط سلامت فراورده های صادراتی را بازگو کردن ایشون,اقای خلج پس بخش مصرف داخلی چی؟ ضمنا ناظری که حقوقش رو از فرد یا شرکت تحت بررسی دریافت کنه نمیشه ازش انتظار بررسی دقیق ومبارزه با تخلف رو داشت.