۰ نفر
۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۷

یکی از گرفتاری‌های همیشگی رسانه‌های ایرانی عدم تعادل میان منابع و مصارف آن‌هاست؛ موضوعی که تعداد زیادی از رسانه‌ها اعم از دیداری و شنیداری، مکتوب و مجازی را در دو بخش دولتی و خصوصی دربر می‌گیرد.

یکی از گرفتاری‌های همیشگی رسانه‌های ایرانی عدم تعادل میان منابع و مصارف آن‌هاست؛ موضوعی که تعداد زیادی از رسانه‌ها اعم از دیداری و شنیداری، مکتوب و مجازی را در دو بخش دولتی و خصوصی دربر می‌گیرد. درباره چرایی آن هم دلایل متعددی را می‌توان بر شمرد. 

البته رقابت نابرابر رسانه‌های وابسته به ساختار حاکمیت که به نحوی از بودجه عمومی کشور و یا اعتبارات خاص ارتزاق می‌کنند با رسانه‌های خصوصی که تلاش می‌کنند با حداقل حمایت‌های دولتی، منابع و سرمایه در اختیار به تولید پرداخته و در چرخه فرهنگی کشور سهمی را به خود اختصاص دهند، حکم می‌کند که مشکلات اقتصادی آن‌ها هم بصورت مجزا آسیب‌شناسی شود اما مشکلات مشترکی نیز وجود دارد.
از جمله چالش‌های مشترک اقتصادی رسانه‌های دولتی یا عمومی و بخش خصوصی، بی‌توجهی به مقوله‌های «اقتصاد رسانه» و قواعد «بنگاه‌داری» است. به جز دو، سه مورد روزنامه که آنهم با منابع عمومی شکل گرفته و از ابتدای فعالیت خود با ایجاد بازارهای انحصاری آگهی، فروش و توزیع توانسته‌اند پس از مدتی به سمت پیاده‌سازی اصول «اقتصاد رسانه» و قواعد «بنگاه‌داری» حرکت کنند و یا یکی دو مورد در بخش خصوصی، کدام بنگاه رسانه‌ای را سراغ داریم که از ابتدای شکل‌گیری بر مبنای دانش و استانداردهای «اقتصاد» و «بنگاه» حرکت کرده باشد؟
مدیر رسانه‌ دولتی یا عمومی که کمتر دل‌نگران کسب درآمد، تأمین آگهی، افزایش تیراژ، فروش و حتی توزیع و برگشتی است و منابع مالی‌اش از سوی سرمایه‌گذاران دولتی و نهادهای مشابه تأمین می‌شود به دلیل ناآشنا بودن با ساختار حرفه‌ای رسانه و مسائل ذکر شده، در برقراری تعادل میان منابع و مصارف ناتوان است و عموماً هزینه‌هایش، پیشی می‌گیرد، از یک سو می‌نالد و مدیر رسانه خصوصی هم که مجبور است برای تأمین هزینه‌هایش به کسب درآمد پرداخته و استرس درآمد- هزینه را به جان بخرد از سوی دیگر!
تأمین اقتصاد رسانه‌ها ضامن حیات آن‌هاست که به نظر معیوب می‌آید و بطور طبیعی، روند اثربخشی و مطلوبیت رسانه‌ها نزد مخاطبانشان دچار اشکال می‌شود. برای آموزش دستیابی رسانه‌ها به اصول و قواعد اقتصادی و بنگاه‌داری که تضمین کننده منابع پایدار برای تولید رسانه‌ است باید به همت و تدبیر ذینفعان بکار گرفته شود. به نظر می‌رسد وظیفه‌ و البته حقوقی متوجه حکومت، مدیران و کارکنان رسانه‌ها و مخاطبان است.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 530644

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام RO ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
    0 0
    عالی