اگرچه برخی از کارشناسان و مقامات دولتی پیش‌بینی می‌کردند که نیمه دوم امسال رکود از بازار مسکن رخت می‌بندد، اما همچنان نشانه‌ها و علائم در بازار مسکن، از ادامه رکود در بازار حکایت دارد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، از سال 92 رکود سنگینی بر بازار مسکن سایه انداخت و تمهیدات و برنامه‌ریزی‌ها برای مقابله با این معضل کارساز نشد؛ به طوری که امید به رونق این بازار از سالی به سال دیگر رسید و تمام فکر و ذکر مردم و مسوولان به آینده معطوف شد تا سناریویی را بنویسند که این آشفته بازار به سامان برسد.

در این، بین اگرچه اتفاقاتی همچون برجام و یا پرداخت وام 160 میلیونی رقم خورد و انتظارها را به سمت گره‌گشایی از مشکلات این بخش برد، اما گزارش‌های میدانی و نیز صحبت بسیاری از کارشناسان بازگوی چیز دیگری است. (ایــنــــجـــــــــــا)

کارشناسان معتقدند که عاملی که باعث شده رکود از اقتصاد ایران نرود، بدهی سنگین دولت به پیمانکاران است.بدهی‌ای که رقم آن از سوی اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهور 380 هزار میلیارد تومان اعلام شده است. جهانگیری دیروز در همایش «فرآیند قانونگذاری؛ الزامات و راهکارها» با اشاره به گزارش وزیر اقتصاد در صحن علنی مجلس عنوان کرد: «حدود 380 هزار میلیارد تومان بدهی دولت به بخش خصوصی است؛ در حالی که در تمام دنیا برای پرداخت بدهی دولت اوراق بدهی منتشر می‌کنند

بیت‌الله ستاریان، کارشناس بخش مسکن در این خصوص گفته است: «بدهی بسیار فاحشی از دولت قبل به دولت جدید منتقل شده و دولت به بخش‌های مختلف مثل بانک‌ها و پیمانکارها و از طرفی به مجموعه سازمان‌ها بدهکار شده است.»

به اعتقاد وی، «این بدهی1.5 برابر بودجه سالانه خودش است و این مسایل باعث شده که ما رکودی سنگین داشته باشیم.»

در این میان، در حال حاضر بخش بزرگی از درآمد اقتصاد ایران از نفت تامین می شود؛ درآمدی که کم و زیاد شدنش تاثیرات مثبت و منفی بر اقتصاد و البته روند توسعه می‌گذارد. وقتی نفت روزهای پرپولی را دارد، هم می‌تواند آفت باشد که بدان بیماری هلندی می‌گویند و هم می‌تواند عاملی برای توسعه باشد؛ به شرط آنکه در پروژه‌های سرمایه‌ای و توسعه‌ای صرف شود. (ایــنــــجـــــــــــا)

برای اقتصادهایی مثل ایران که به درآمد نفتی وابسته است، کاهش بهای نفت بر روی حتی درآمدهای دولت، مثل درآمدهای گمرکی و مالیاتی اثر می‌گذارد. همه این عوامل در کنار رکودی که بدان دچار هستیم، موجب شده تا دولت نتواند با همه تلاش‌هایی که برای خروج اقتصاد از رکود داشته، به موفقیت برسد.

البته در این شرایط رکودی، حامد مظاهریان، معاون وزیر راه و شهرسازی معتقد است که «رکود فعلی بازار بهترین شرایط را برای خریداران دست‌به‌نقد مسکن فراهم کرده است، چون هیچگاه چنین زمان طولانی‌ای در تاریخ اقتصاد مسکن کشور نداشته‌ایم که قیمت این کالا ثابت بماند و حتی اگر براساس شاخص‌های تورم محاسبه کنیم، حتی می‌توان نام آن را کاهش قیمت مسکن گذاشت.» (ایــنـــجـــــــــــا) نکته‌ای که می‌توان در گزارش‌های میدانی از شهرهای جدید به روشنی دید؛ به طوری که رکود سنگین بازار مسکن در شهر تهران موجب شده که شهرهای جدید هم از رونق بیفتند و خرید و فروش در این شهرها به پایین‌ترین حد خود برسد. (ایــنــــجـــــــــــا)

ایرج رهبر، یکی از اعضای انجمن انبوه‌سازان استان تهران با تایید این موضوع، گفته است: «رکود بازار مسکن در تهران، تاثیر زیادی را در شهرهای جدید گذاشته و کاهش قیمت بسیاری را داشته است.»

در این شرایط در حال حاضر سوالی که ذهن بسیاری را درگیر کرده، این است که برای رونق بازار مسکن در سال 95 چه باید کرد؟ در نظرسنجی‌ای که در این خصوص چندی پیش در خبرگزاری خبرآنلاین صورت گرفت، کاربران خبرآنلاین پیشنهاد افزایش قدرت خرید مردم را دادند.

یکی از کاربران خبرآنلاین معتقد بود که «قیمت‌های مسکن با قدرت خرید مردم هیچ تناسبی ندارد. باید قدرت خرید را بالا برد؛ البته نه با وام‌هایی که قدرت بازپرداخت اقساط آن وجود ندارد و یا قیمت‌ها را به گذشته باز گرداند.»

همچنین برخی تحلیل‌ها حکایت از آن دارد که یکی از روش‌های رونق بازار مسکن در سال 95، افزایش سرمایه‌گذاری در ساخت‌وساز و تولید است که سرمایه‌گذاری خارجی و افزایش مناسبات با سایر کشورها در بخش مسکن به عنوان یک گزینه مهم و تاثیرگذار تلقی می‌شود. (ایــنــــجـــــــــــا)

به‌هرحال بخش مسکن یکی از تاثیرگذارترین بخش‌های اقتصادی است که در صورت رونق حدود 150 شغل در حوزه کسب‌وکار به دنبال آن رونق خواهد گرفت.

22539

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 534436

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۴:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۹
    20 19
    رکود مسکن زمان از بین می رود که مردم امکان پس انداز خوب داشته باشند البته نه پس انداز بانکها که هزار تومان وام بگیری یک میلیارد تومان پس بدی
  • رضا الف IR ۰۵:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۹
    25 19
    خلاصه وضع خیلی خرابه
  • امیراسد A1 ۰۵:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۹
    28 23
    با سلام خدمت جناب ستاریان...... پیش کشیدن مباحثی از این دست که بده کاری دولت و غیره باعث رکود است، در واقع کوبیدن سر واقعیت به سقف است. این واقعیت را همگان میدانند که افزایش وحشتناک قیمتها در یک سال ونیم منتهی به بهار 1392 توسط بساز و بفروشها و دلالان، حداقل در تهران ، باعث این رکود طولانی است و تا این عده از آز و طمع دست برندارند، گشایشی حاصل نخواهد شد.
  • میرزاییان A1 ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۹
    16 8
    باسلام و احترام محضرتان تشکر بابت مطالب زیبا چند صفحه از سایت رو دیدم سایت بسیار زیبایی دارید.. قالب سایت هم خیلی زیباست افتخار ما آشنایی با شماست باسپاس بیکران
  • عباس A1 ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۹
    17 27
    هنوزحباب قیمت مسکن ازبین نرفته است وتاواقعی شدن قیمت مسکن هنوزخیلی فاصله داریم.سازندگان با عدم فروش آپارتمانهای خودهمچنان برقیمتهای قبلی پافشاری میکنندغافل ازاینکه چه خطری سرمایه آنها را تهدیدمیکند خطراول بالارفتن سال ساخت واحدهاست که بازای هرماه افزایش عمرساختمان نوساز بایک درصد افت قیمت مواجه هستند و خطردوم کاهش سودنهایی بدلیل خواب سرمایه است که حدود بیست درصد قیمت کل ساختمان در سال را با محاسبه فقط سودبانکی ضرر میکنند.مثلاتولیدکنندگان شایدازاین خوشحال شوند که پس ازسه سال یک واحدیک میلیاردی را به همین قیمت فروخته باشندولی در واقع 600 میلیون تومان ضررکرده اندچراکه اگرسه سال پیش این واحد را به هشتصدمیلیون فروخته بودندالان نزدیک یک میلیاردوسیصد سرمایه داشتندوسیصدمیلیون بیشتر سودمی کردند.
  • بی نام IR ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۹
    12 21
    اوضاع در مشهد خراب تر از کل کشور است
  • خسرو A1 ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۹
    21 31
    آیا واقعاً لازم است که ما به هر نحوی شده بازار مسکن را از رکود در بیاریم؟ یا بهتر است بازار مسکن یه مدتی با قیمت ثابت باقی بماند و دولت به عنوان اصلی ترین و مهم ترین وزنه اقتصادی کشور سعی کند که سرمایه های مردم را با راهکارهای تشویقی و انگیزشی به سمت تولید سوق دهد تا ارزش تولید کند، سوال دیگر بنده این است، این چند سالی که بازار مسکن رونق داشته چه گلی به سر کشور و اقتصاد ما زده؟
  • بی نام IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۹
    7 0
    بدهی دولت سی درصد تولید ناخالص داخلی وبدهی خارجی کم دارد ژاپن چند برابر تولید ناخالصش بدهی دارد دولت باید بعد از تغیر مجلس لایحه جدید در مورد انشار اوراق قرضه و فروش اسناد خزانه اسلامی به مجلس ارائه کند تا کمی از بدهیش را از این طریق بدهد
  • بی نام A1 ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۹
    7 1
    باید سه تا کار صورت بگیره: 1. وام به تولید کننده گان افزایش پیدا کنه. 2. مالیات به مسکن بلااستفاده بسته بشه 3. قوانین از خرید و فروش قسطی مسکن حمایت کنند تا فروشنده و خریدار خودشون قرارداد ببندند و به این ترتیب وامی که به تولید داده شده در نهایت به قدرت خرید خریدار کمک می کنه، قیمت ها رو میشکنه و عرضه مسکن رو بالاتر می بره. با توجه به رقم هنگفت نقدینگی که مثل بمب ساعتی داره تیک تیک می کنه، دادن وام مستقیم به خریدار می تونه خیلی خطرناک باشه و دو باره یک جهش قیمت در مسکن و املاک داشته باشیم ولی باید حتما وام مستقیم به خریدار تا سی درصد قیمت مسکن با توجه به توانایی بازپرداخت گیرنده وام و قیمت مسکن در نظر گرفته بشه.
  • بی نام A1 ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۹
    4 6
    باید به سازندگانی که مشتاق ساختن بیشتر هستند با تضمین های محکم وام داده بشه این سازنده برای فروش خودشون تسهیلات برای خریدار در نظر می گیرند. ساختمان سازها و صاحبین ساختمانی که به دنبال سوداگری و نه تولید هستند هم منتظرند به خریدار وام داده بشه تا بروند ساختمانها را گران بخرند. اگر بساز بفروشها حاضر به فروش نیستند با دادن وام به کسانی که مشتاق ساخت و ساز و فروش هستند تنبیه باید بشند. بساز بفروشها به صورتی علنی منتظر بالا رفتن قیمت هستند و باید با بستن مالیات به واحدهای خالی و دادن وام به سازندگان مشتاق در این بازار از خجالتشون در اومد.
  • بی نام A1 ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۹
    5 8
    خیلی جالبه تمام نظرها مبنی بر اینه که بازار حالا حالاها راه نمیفته و اصلا نباید راه بیفته تا به مردم فشار بیاد ولی جالبه که تمام نظرات لایک منفیشون بیشتر از مثبتاشونه, در صورتی که اگه اینجوریه و نظرات منفی بیشتره, پس چرا اینایی که منفی میدن خودشون کجان؟ چرا خودشون یه نظر نمیدن؟ پس کاملا مشخصه که تمام لایک های منفی از طرف خود بچه های خبرآنلاینه, دیگه کاملا مشخص شد که شما بیشتر بجای اینکه یه خبرگذاری باشین, بیشتر در صنف محروم و مستضعف بساز بفروش های محترم هستین, ولی بدونین در نهایت جا الحق و زهق الباطل
  • بی نام IR ۰۳:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۰
    5 9
    بيشترين ركود در حال حاضر در واحدهاي متراژ بالا در مناطق خوب هست،كه با توجه به قدرت خريد مردم تنها در صورت ادامه كاهش قيمت ركود از بين خواهد رفت. بويژه اين معضل در آپارتمانهاي بالاي ١٥٠متر با افزايش متراژ بيشتر نمايان ميشود.