روز گذشته نمایندگان مجلس برای معافیت سربازی و برخی قوانین مرتبط با خانواده‌های شهدا و ایثارگران به جمع بندی جدیدی نسبت به قانون قبل رسیدند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، دیروز نمایندگان مجلس در جریان بررسی مجدد موادی از لایحه تنظیم برخی احکام برنامه های توسعه کشور، به بررسی ماده الحاقی 5 این لایحه پرداختند و با این ماده با 148 رای موافقت کردند. این تعداد رای موافق از مجموع 197 نماینده حاضر در جلسه اخذ شد و تنها 12 نماینده به آن رای مخالف دادند و 6 رای ممتنع ثبت شد.

یکی از مهمترین تغییرات اعمال شده مربوط به ماده 45 قانون خدمت وظیفه عمومی بود که با تغییراتی روبرو شد و یک تبصره هم به آن اضافه شد. در این تغییرات آمده که برای معاف شدن یک نفر از فرزندان آزادگان، جانبازان و رزمندگان دیگر نیازی به سابقه 24 ماه آزادگی نیست و این عدد به 12 ماه تقلیل پیدا کرد. همچنین شرط 25 درصد جانبازی به ده درصد و 30 ماه حضور در جبهه به 12 ماه حضور تغییر کرد. به این ترتیب شرایط معافیت برای فرزندان خانواده ایثارگران و جانبازان راحت تر از قبل شد.

همه تغییراتی که دیروز نمایندگان مجلس در قانون خدمت وظیفه عمومی و قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران اعمال کردند در جدول زیر قابل مشاهده است؛

قانون پیشین

مصوبه جدید

ماده 45 قانون خدمت وظیفه عمومی، بند3: به ازاء هر بیست و چهار ماه آزادگی، 25 درصد جانبازی و سی ماه سابقه حضور در جبهه یک نفر از فرزندان آزادگان، جانبازان و رزمندگان معاف می شود.

بیست و چهارماه آزادگی به دوازده ماه آزادگی، بیست و پنج‌درصد، جانبازی به ده‌درصد، جانبازی، سی‌ماه سابقه حضور در جبهه به دوازده‌ماه سابقه حضور در جبهه کاهش یافت. همچنین فرزند شهید مشابه جانباز پنجاه درصد محسوب می‌شود.

ماده 26 قانون جامع خدمت رسانی به ایثارگران: دولت موظف است به منظور حمایت از سلامت جانبازان پنجاه درصد (۵۰%) و بالاتر و جانبازان اعصاب و روان و شیمیایی به تشخیص کمیسیون پزشکی بنیاد و براساس شدت و نوع ضایعات ناشی از مجروحیت و میزان ساعت کاری که از جانبازان مراقبت می‌شود، نسبت به برقراری و پرداخت حق پرستاری و حق همیاری بر مبنای حداقل دستمزد ماهانه کارگران اقدام و اعتبار مورد نیاز را در لوایح بودجه سنواتی منظور نماید.

بعد از عبارت «جانبازان اعصاب و روان و شیمیایی» عبارت «جانبازان دارای محدویت جسمی، حرکتی» اضافه شد.

همچنین به این ماده تبصره ای به شرح زیر اضافه شد: والدین، همسران و فرزندان شهدا که دارای بیماری‌های خاص، صعب العلاج یا محدودیت جسمی حرکتی می‌باشند پس از تأیید کمیسیون پزشکی بنیاد شهید و امور ایثارگران مشمول این ماده می‌شوند.

ماده 66 قانون جامع خدمت رسانی به ایثارگران: بنیاد موظف است نسبت به تأمین و پرداخت صد درصد (۱۰۰%) هزینه شهریه کلیه دانشجویان شاهد (همسر و فرزندان شهدا)، جانباران بیست و پنج درصد (۲۵%) و بالاتر و همسر و فرزندان آنها و آزادگان و همسر و فرزندان آنان را که در مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی غیردولتی، پیام نور، شبانه‌ دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی و هر مؤسسه و دانشگاه آموزش عالی شهریه‌بگیر مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مشغول تحصیل می‌باشند، اقدام نماید.

جانبازان زیر 25 درصد نیز می توانند از این تسهیلات استفاده کنند.

تبصره۱ ماده 67 قانون جامع خدمت رسانی به ایثارگران: بنیاد موظف است نسبت به پرداخت کمک هزینه تحصیلی به دانش‌آموزان و دانشجویان شامل همسر و فرزندان شاهد، جانبازان بیست و پنج درصد و بالاتر، آزادگان و خانواده‌های آنان اقدام نماید.

به این بند هم عبارت "جانبازان زیر 25 درصد" اضافه شد.

ماده 70 قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران: وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و کلیه دانشگاههای دولتی و غیردولتی و دستگاههای اجرائی مشمول ماده 2 این قانون موظفند در اعطای سهمیه‌های ورود به دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی، بورسهای تحصیلی داخل و خارج از کشور، فرصتهای مطالعاتی و دوره‌های دکترای تخصصی بیست درصد از سهمیه را به همسر و فرزندان شاهد، جانبازان، آزادگان و همسر و فرزندان آزادگان و همسر و فرزندان جانبازان بالای بیست و پنج درصد اختصاص دهند.

از این ماده عبارت "بالای 25 درصد" حذف شد؛ به این معنا که همسر و فرزندان کلیه جانبازان می توانند از سهمیه اختصاص یافته استفاده کنند.

علاوه بر این تغییرات، در ماده الحاقی 5 لایحه تنظیم برخی از احکام برنامه های توسعه کشور آمده که روز گذشته موافقت نمایندگان را به دنبال داشت آمده است: دولت به منظور استمرار، توسعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، در جهت حفظ کرامت ایثارگران با اولویت عرضه منابع مالی، فرصتها، امکانات و تسهیلات و امتیازات به ایثارگران، پدر، مادر، همسر و فرزندان شهدا و همچنین جانبازان، آزادگان و افراد تحت تکفل آنان، اقدامات زیر را انجام می‎دهد؛

1- همسران و فرزندان شهدا از کلیه امتیازات و مزایای مقرر در قوانین و مقررات مختلف برای شخـص جانباز پنجاه‌درصد(50%) و بالاتر به استثنای تسـهیلات خودرو و حق پرستاری و کاهش ساعت کاری و حالت اشتغال برخوردارند. امتیازات ناشی از این بند شامل وابستگان فرزند شهید نمی‎شود.

2- به منظور ایجاد وحدت رویه در ارائه خدمات درمانی به ایثارگران با حفظ کرامت و عزت ایشان و با رعایت ماده(49) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت(2)، بیمه تکمیلی ایثارگران و هزینه‌های مازاد بر بیمه‌های پایه(بیمه سلامت)، تأمین کلیه داروها و تجهیزات و اقلام پزشکی موردنیاز و بیمه تکمیلی جانبازان و افراد تحت تکفل، آزادگان و افراد تحت تکفل، فرزندان شهدا و افراد تحت تکفل آنها و پدر و مادر و همسر شهید اعم از شاغل در دستگاههای اجرائی و بازنشسته و مشمولان قانون کار و تأمین اجتماعی و غیرشاغل به استثنای ایثارگران نیروهای مسلح برعهده بنیاد شهید و امور ایثارگران می‌باشد.

3- کلیه دستگاههای اجرائی موظفند بیست‌درصد(20%) از اعتبارات فرهنگی خود را در چهارچوب موافقتنامه مبادله‌شده با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، صرف ترویج فرهنگ ایثار و شهادت کنند.

4- به‌منظور کاهش هزینه‎های مهندسی ساخت مسکن برای خانواده‎های شهدا و ایثارگران، بنیاد شهید و امور ایثارگران مجاز است با رعایت قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب 22/12/1374 و مقررات ملی ساختمان، صددرصد(100%) هزینه‎های خدمات مربوطه را برای یک‌بار و حداکثر برای یکصدمتر مربع تأمین نموده و هزینه آن را در بودجه سنواتی پیش‎بینی کند.

5‍- بورس تحصیلی داخل و خارج کشور به جانبازان پنجاه‌درصد(50%) و بالاتر، آزادگان با حداقل پنج سال اسارت و فرزندان شهدا و در خصوص اعزام به خارج مشروط به شرایط علمی موضوع قانون اعزام دانشجو به خارج از کشور اعطاء می‎شود.

به این ترتیب طبق مصوبه جدید مجلس، نه تنها شرایط معافیت از خدمت سربازی که برخی موارد دیگر از جمله تحصیل و خدمات بهداشتی نیز برای ایثارگران و جانبازان و خانواده هایشان تسهیل شد.

47304

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 537397

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 186
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۳:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
    آیا این قانون الان لازم الاجراست یا اینکه باید به تائید شوراهای نظارتی شورای نگهبان یا مجمع تشخیص و رئیس کل قوا برسه؟ ... خبر جان میشه طی یه گزارش از نحوه و زمان اجرای این قانون تهیه کنی؟ از فاصله دیروز که این طرح تصویب شده، شایعات زیادی در مورد نحوه اجرای این قانون تو فضای مجازی بوجود اومده ... ممنون
    • بی نام A1 ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
      به نظر من مدت خدمت سربازی مناسب است حتی اگر کمی بیشتر هم شود ایرادی ندارد فقط باید امکانات و خدمات بهتری در طول خدمت سربازی به سربازان ارائه شود.
    • بی نام IR ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۹
      چه عجب این مجلس دمه آخری یه حرکته مثبت انجام داد
    • بی نام A1 ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۳۱
      36 4
      در مرحله نخست، طرح يا لايحه در مجلس مطرح مي شود، پس از آن، مصوبه مجلس از جهت مطابقت با شرع و قانون اساسي در شوراي نگهبان بررسي مي شود و پس از تأييد آن توسط اين مرجع، مرحله وضع قانون به اتمام مي رسد. پس از آن، قانون به رييس جمهور براي امضا، ابلاغ و بعد از امضاي رئيس جمهور، قانون از طريق روزنامه رسمي منتشر مي شود. انتشار قانون حتما بايد در روزنامه رسمي كه زير نظر وزارت دادگستري اداره مي شود، صورت پذيرد و 15 روز پس از انتشار قانون در روزنامه رسمي، قانون لازم الاجرا مي شود که اين امر به اين معناست كه پس از طي اين مدت همگان نسبت به آن قانون، آگاه فرض مي شوند.
  • علی IR ۰۳:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
    خیلی ممنون به فکر غیر ایثار گری ها هم نیستین :|
    • بی نام IR ۰۵:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
      پدر شما هم می رفت از کشور دفاع می کرد تا الان شما معاف می شدی
    • بی نام A1 ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
      از فضل پدر تو را چه حاصل که معاف شی دوست عزیز؟
    • بی نام A1 ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
      یعنی فرق کسی که مثلا 4 سال و نه ماه اسیر بوده با کسی که 5 سال اسیر بوده چیه واقعا؟ خلوص نیت یکی کمتر بوده؟
    • بی نام A1 ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
      ذوست عزیز اینترنت هست شما یک سرچ کن ببین کشورهای دیگه برای سربازانشون که در جنگ جانباز می شن و یا کشته چه کارهایی که انجام نمی دهند در ضمن مردم اون کشورها خواستار رسیدگی بیشتر هستند نه مخالفت با اون مشکل شما اینه که اوضاع اقتصادی ایران خرابه و این جور رسیدگی هارو بد می دونید
    • بی نام IR ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
      بی نام اول یعنی چه ؟ مگه برای معافیت رفتن جنگیدن ؟ مگه اون موقع اصلا می دونستن چنین چیزایی هم در آینده خواهد بود ؟ به عنوان پسر یه ایثارگر از بچگی ایثارگری برای من برابر با انجام وظیفه شرعی و ملی تفهیم شده . واقعا براتون متاسفم
    • حمیدرضا A1 ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
      85 20
      بی نام اول پدر منم رفت جبهه،اتفاقا جانباز هم شد.ولی نرفت دنبال سهم خواهی و می گه باخدا معامله کرده .اوایل حرصم درميومد ولی فکر می کنم اینجوری عادلانه تره و جای کسی رو اشغال نکردم
    • من A1 ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
      بالاخره بین منی که یک عمر با پدر جانباز اعصاب و روان زندگی کردم با شمایی که زندیت در کمال آرامش بوده باید تفاوتی باشه
    • بی نام DE ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
      56 11
      بی نام سه شنبه 28 اردیبهشت 1395 09:34:41 پدر من سالها تو جبهه جنگید . حتما باید نصف از بدنش جدا میشد تا دولت نظر بهش داشته باشه
  • بی نام IR ۰۴:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
    186 4
    ای کاش سازمان بهزیستی هم در این قانون درخواست می نمود برادر یک معلول ذهنی معاف شود؟ واقعا حرکت دادن یک معلول ذهنی از توان پدر و مادر مریض خارج است ؟ قبلا این قانون وجود داشته ولی در حال حاضر اجرا نمی شود ؟و به دوبرادر ذهنی اضافه شده است ؟؟
    • بی نام A1 ۰۵:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
      80 8
      قبلا این قانون به صورت دستور رهبری وجود داشت که متاسفانه حدود 5 سال است که اجرا نمیشود. کاش خبر آنلاین موضوع را پیگیری میکرد.
  • سیامک IR ۰۴:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
    42 27
    این قانون از کی اعمال میشه؟
    • سامان A1 ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
      23 29
      وقتی تصویب شده یعنی از حالا
    • مهدی A1 ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۹
      18 3
      با خداست
    • میلاد IR ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۳۰
      22 5
      باید شورای نگهبان تاییدش کنن .. طبق رشته ی حقوقی که من خوندم باید 10 روزه جواب رو بده شورای نگهبان .. من یک ماه دیگه اعزاممه و پدرم 24 ماه جبهه داره
    • بی نام A1 ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
      3 0
      این قانون یک سال و خورده ایه که از تصویبش میگذره و شورای نکهبان تایید کرده و رئیس جمهور امضا کرده و تو روزنامه رسمی هم چاپ شده و الان میخواد اجرا بشه قابل توجه بعضیااااا
  • جواهر A1 ۰۴:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
    44 24
    با سلام این قانون معافیت از خدمت سربازی کی اجرایی میشه و سربازها می تونن ازش استفاده کنن؟ فکر میکنید چقدر طول بکشه ؟
  • شهرام IR ۰۴:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
    71 14
    لطفا جواب بدین یعنی اگه من تک فرزند باشم و پدرم بیشتر از 12 ماه جبهه داشته باشه، بدون شرط دیگه ای معاف میشم؟
    • بی نام A1 ۰۴:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
      46 4
      بلی
    • کیا A1 ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
      45 2
      ربطی به تک فرزندی نداره. یکی از فرزندان افرادی که پدرشون بالای 12 ماه جبهه بودن معاف خواهند شد
    • بی نام A1 ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
      14 55
      تمامی مصوبه های مجلس را ستاد کل نیروهای مسلح در صورت نیاز و مازاد نیرو و.... اجرایی می کند پس زیاد دلخوش مصوبات نباشید. نهاد تصمیم گیر نهایی خود ستاد است نه جای دیگر
    • بی نام A1 ۰۵:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۳۰
      20 1
      باید مصوبات مجلس را اجرا کند نهحرفهای خودش را ... چه حرفهای مردم میزنن... ستاد نیروی های مسلح قوه مقننه نیست عزیز من .. آیین نامه خلاف قانون تصویب کنه خود ما معافان خدمت در دیوان عدالت اداری دادخواست ابطالشو میدیم .
  • بی نام IR ۰۴:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
    37 19
    خیلی خیلی خیلی ممنون
  • بی نام IR ۰۴:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
    40 4
    از سازمان بهزیستی خواهش می کنیم مورد معافی یک برادر معلول ذهنی را که سالهای قبل اجرا می شد برای افراد زیر پوشش خود در خواست نماید؟ در حال حاضر هر خانواده با دو معلول یک تفر از سربازی معاف است ؟ ولی امکان حرکت دادن و نگهداری یک نعلول ذهنی برای یک پدر و مادر مریض امکان پذیر نیست ؟ باید معلول ذعنی یک تفاوت داشته باشد ؟ ایا باید همه این معلولین را به مراکز نگهداری بسپاریم ؟
  • رضا IR ۰۴:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
    30 8
    از کی اجرا میشه؟؟؟
  • احسان A1 ۰۴:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
    30 5
    میشه بیش تر پیگیر این موضوع باشید؟تاریخ اعزام من یکم تیرماهِ. پدرم هم ده درصد جانبازی داره،الان تکلیف من چیه؟این قانون کی اجرایی میشه؟
    • بی نام IR ۰۵:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
      38 5
      من هم همين مشكل رو دارم پدرم هم سابقه ٢٨ ماه حضور در جبهه رو داره
    • فرهاد RO ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
      25 5
      من هم مثل شما هستم. آقا کی این قانون ابلاغ میشه. باید اصلا به کجا مراجعه کنیم.
    • فرهاد RO ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
      18 8
      من هم اعزامم تیره. این قانون کی ابلاغ میشه. به گجا باید مراجعه کرد.
    • سرباز فدایی A1 ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
      12 7
      سلام من اعزامم 1تیر هست پدر 12 ماه سابقه جبهه داشته اما کارت ایثارگری نداره شامل حال من هم می شه در صورت اجرایی شدن این مصوبه یا زیاد دلم خوش نباشه؟ :
  • بی نام A1 ۰۴:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
    اين كه همش مرتبط با جانبازان و خانواده معظم شهدا شد پس سايرين چي
  • میلاد, A1 ۰۴:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
    52 66
    این شد یه طرح خوب, ب امید اینکه بازنگری های بیشتری بشه
  • بی نام IR ۰۴:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
    41 9
    سوال داشتم يعني من كه پدرم سابقه ٢٨ ماه حضور در جبهه رو داره از سربازي معاف ميشم؟ خب از كي اجرايي ميشه؟
    • بی نام IR ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
      13 0
      بله
  • پیمان A1 ۰۵:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
    33 9
    من برادرم قبلا از جبهه پدرم کسری گرفته الان میتونم من معاف بشم آیا؟؟ اگه کسی میدونه بگه لطفا؟ ؟
    • محمد طاها A1 ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
      12 0
      منم همچین سوالی دارم اگه میشه یکی جواب بده
    • بی نام IR ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۳۰
      8 3
      منم همینطورم برادرم عید سربازیش تموم شد 8 ماه کسری گرفت برا 24 ماه جبهه بابام با بیست و چهار ماه دو تا برادر معاف میشن الان تکلیف چیه ؟؟؟؟
  • داریوش معافی RO ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
    21 1
    سلام . یعنی منم که پدرم ده درصد جانبازی و شش ماه سابقه حضور در جبهه رو داره معاف میشم یا نه؟؟؟؟ یکی جواب منو بده خداوکیل
    • رضا IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
      15 3
      بله معاف ميشي
  • سعید A1 ۰۵:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
    113 4
    تا جایی که بودجه اجازه میده باید از خانواده های این عزیزان حمایت مالی بشه .اما اعطای بورس تحصیلی و سهمیه دانشگاه صرفا باید بر اساس شایسته سالاری باشه و همه چه ایثارگر و چه غیر ایثارگر با یه مقیاس سنجیده بشن. چون کسی باید از این بورس استفاده کنه که توانایی علمی داشته باشه. وگرنه پول ملت هدر میره.
    • بی نام A1 ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
      8 23
      بند پنج هم همین رو گفته دوست عزیز 5‍ بورس تحصیلی داخل و خارج کشور به جانبازان پنجاه‌درصد50 و بالاتر، آزادگان با حداقل پنج سال اسارت و فرزندان شهدا و در خصوص اعزام به خارج مشروط به ""شرایط علمی موضوع قانون اعزام دانشجو به خارج از کشور"" اعطاء می‎شود.
  • بی نام EU ۰۵:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
    19 44
    پس پول کسی که خریده ومشمول این قانون میشه پس بدین.
  • بی نام A1 ۰۵:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
    64 17
    کاشکی برای دانشجو دکتری هم یکم راحت می شد...
  • حسین A1 ۰۵:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
    11 5
    سلام اگر طبق قانون قبل یکی از فرزندان جانباز 25 درصد معاف شده باشد در قانون جدید امکان معافیت یکی از فرزندان دیگر وجود دارد؟باتشکر
  • داریوش تو رو خدا یکی جواب بده RO ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
    12 3
    سلام. یه سوال داشتم. یعنی منم که پدرم 10 درصد جانبازی و 6 ماه سابقه حضور در جبهه رو داره معاف میشم؟
    • بی نام A1 ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
      30 6
      اگه شیرینی میدی باید بگم که بله مبارک باشه.
  • rezaaaaaaaaaaaa IR ۰۵:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
    17 5
    سلام. میشه این بندی که گفته ۱۲ ماه جبهه، معافیت یک فرزند رو توضیح بدین فقط برای جبهه‌ داوطلبانه هست ؟ یا جبهه در طول دوران سربازی هم حساب میشه؟
  • ارشیا A1 ۰۶:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
    19 7
    آیا این طرح برای افرادی که پدرشان سابقه حضور 21 ماه در جبهه بوده و کارت ایثارگری ارتش هم دارا هستند هم شامل میشه یا نه؟
    • محمد A1 ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
      16 0
      بله که میشه پدر شما هم ایثارگره و ربطی نداره به ارتش یا سپاه یا سرباز یا رزمنده یا هر چی ایثار گر ایثارگره
  • بی نام A1 ۰۶:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
    14 4
    سازمان بهزیستی تهران اصلا همکاری نمیکنه برای فرزند پسر مادرسرپرست تحت پوشش بهزیستی برای معافیت از سربازی مثل توپ فوتبال مارو پاس میدن اینور و آنور آخرش هم هیچی در عمل هیچ کاری در جهت رفاه مادرهای فداکار سرپرست خانواده انجام نمی شه
  • بی نام A1 ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
    22 44
    تبعیض قایل نشدید بنده 21ماه خدمت کردم
  • بی نام A1 ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
    10 3
    سلام با توجه به مصوبه جدید مجلس مبنی بر اینکه سی‌ماه سابقه حضور در جبهه به دوازده‌ماه سابقه حضور در جبهه کاهش یافته است آیا استفاده از این قانون برای من که قبلا برادرم از 24 ماه سابقه حضور پدرم در جبهه استفاده کرده است امکان پذیر است.
  • مهدی IR ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
    18 34
    همچین این دو سال زود تموم میشه که یادتون میره یک ماه خدمت کردید یا چهار سال ولی بعدش تازه شروع میشه افسردگی هاتون من یکساله خدمتم تموم شده توی هزارتا مصاحبه و ازمون شرکت کردم ولی بخاطر نداشتن بند های پ و غیره قبول نمیشم کجایید بابا بیدار شیدددد
    • بینام DE ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
      14 13
      عزیز جان شما به دلیل اینکه راحت طلبی رو میخوای کار گیرت نمیاد . کمی دنبال علمی باشید که میخواین کار کنید نیازی به بندهای پ هم نیست . بهانه نیارید . متاسفانه جوانان مملکت ما بیشتر دنبال پشت میز نشستن هستند تا کار
  • بی نام IR ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
    12 15
    متولدین 72 به قبل هست نکنه باز؟؟؟؟؟؟؟
  • نحیف A1 ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
    4 4
    لطفا در مورد دو قلو ها و حتی سه قلوها اطلاع رسانی کنید که آیا ضریبی برای کاهش خدمت در نظر گرفته می شود؟
  • بی نام A1 ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
    19 28
    اينها همش شعار هست و مصرف داخلي دارد من خودم فرزند شهيد هستم تا حالا هم هر وقت به بنياد شهيد مراجعه كردم با در بسته برخورد كردم،نزديك به ٤ساله توي نوبت وام مسكن هستم اگر به بانك مراجعه كرده بودم تا حالا موفق شده بودم اي كاش اين بنياد شهيد رو كلاً ميبستند كه ديگه ما هم اسمش رو يدك نكشيم و روح پدرانمون هم در ارامش باشه
  • بی نام GB ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
    11 0
    با قانون قدیم یکی از فرزندها معاف می شد با قانون جدید دو تا از فرزند ها معاف میشه اگر با قانون قدیم یکی از فرزندها معاف شده و از معافیت استفاده کرده باشه فرزند دوم با قانون جدید معاف میشه؟ یا چون از معافیت استفاده کرده دیگه نمی شه استفاده کرد؟
    • حسین A1 ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
      5 0
      آقا خواهشا اگه کسی در مورد این سوال دوستمون اطلاعی دارن بهمون اطلاع بدن چون مشکل منم همین هست و الان سربازم
  • حمیدرضا IR ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
    13 4
    زیر 12 ماه هم شامل کسری میشن مجددا؟
  • علی RO ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
    7 1
    من پخ دی ۹۳ چهار ماه دیگه دارم تموم کنم بابام پنج ماه سابقه جبهه داره ولی بهم کسری نمیدن چون زیر شیش ماهه میخواستم بدونم قانون زیر شیش ماهم ورداشته شده؟از کی این قانون اجرا میشه؟
  • فرزین IR ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
    19 16
    خوشحال نشید معلوم نیست متولدین چه سالی جزء این طرح میشن .
  • محسن A1 ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
    12 24
    اقاجون این قوانین مجلس تصویب کرده تا ستاد نیروهای مصلح موافقت نکنه هیچ اتفاقی نمی افته. عمرا با همچین چیزی موافقت بشه. دوستان مثل اینکه در جریان نیستن مجلس قبلن هم از این دست قوانین تصویب کرده بود ولی موافقت نشد.
  • بی نام A1 ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
    5 2
    چرا به ماده 66 جانبازان 25 درصد اضافه شده اما در بقیه حذف شده؟ یعنی در ماده 66 میخوان با یک تفسیر این هزینه رو به جانبازان زیر 25 درصد ندن؟
  • بی نام A1 ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
    8 4
    ای کاش به جای دریافت پول بابت معافیت سربازان یه قانون میزاشتن که کسی که میخواد معاف بشه باشد برای یه نفر ایجاد اشتغال بکنه
  • مشنگ IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
    8 3
    آقا یعنی من پدرم جانبازه۵۰درصده معاف میشم.بعدش اشکال نداره که کارت پایان خدمت دارم.
    • rezaaaaaaaaaaaa A1 ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
      2 3
      چه اشکالی؟؟؟؟؟؟
  • بی نام US ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
    7 1
    من بابام هم جانبازن هم 15 ماه جبهه رفتن هم ایثارگرن.دوتا داداشیم.با این قانون جدید یکیمون معاف میشه یا هردوتامون؟درصد جانبازیه پدرم 15 ه.
  • بی نام RO ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
    21 1
    تکلیف مشمولان و سربازان تک فرزند که پدرشان زندانه چیه؟؟
  • محمدحسن IR ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
    1 2
    دوستان یک سوال...طبق تبصره گفته که فرزند شهید برابر با جانباز 50درصد میباشع و جانباز 50درصد هم میتونه فرزندش معاف بشه یعنی الان فرزنده فرزند شهید میتونه معاف بشه...نوه شهید میشه در اصل
  • معافیت A1 ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
    8 0
    سلام من بابام 13 ماه رزمندگی داره در قانون قبلی 4 ماه کسر خدمت گرفتم اما اصلا استفتده نکردم و دانشجو هستم الان میتونم معاف شوم؟؟ بهمن فارغ التحصیل میشم
  • حسین IR ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
    3 3
    معافیت چهار برادری سه برادر وچهارمی معاف را کاشکی به مرحله اجرا در می آوردند
  • امید A1 ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
    10 0
    من پدرم بیشتر از 12 ماه جبهه داره ولی من در حال حاضر در حال تحصیلم.کسی اطلاع داره که برای استفاده از این تسهیلات من باید فارغ التحصیل شم یا در حال تحصیلم میتونم واسه معافیت اقدام کنم؟ ممنون میشم راهنمایی کنین
  • علی A1 ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
    4 2
    از این نماینده های مجلس بپرسید چرا ماده 9 معافیت از سربازی :در خانواده های دارای فرزند معلول تنها یک فرزند ذکور بالای 18 سال داشتند آن فرزند از سربازی معاف می شد. حذف شده؟
  • سعید IR ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
    2 2
    دوستان من پدرم 10 ماه و بیست روز داره با این وضع معاف نمیشم؟ بعد کسری چجوری محاسبه میشه الان برا من؟ ممنون میشم بگین من دانشجوی دندانپزشکی هستم و البته تا اونموقع متاهل هم میشم
    • ناشناس A1 ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
      0 4
      در مورد کسری قانون جدیدی وضع نشده،احتمالا همون قانون قبلی اعمال شود فکر کنم حدود چهار ماه بخاطر رزمندگی
  • بی نام DE ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
    7 0
    من ۸ ماه خدمت کردم و پدرم ۲۴ ماه سابقه جبهه داره و کسری ش هم ثبت کردم، تو رو خدا برسد تکلیف ما چی ميشه؟ میتوانیم کارت پایان خدمت بگیریم؟
  • س DE ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
    6 3
    سلام من متولد 73 هستم پدرم 16 ماه جبهه داره شامل تو این قانون جدید شامل معافیت میشم؟
    • جواد DE ۰۶:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۳۱
      2 9
      نه. قانون کسری دمت و معافیت رزمندگان مربوط به متولدين قبل از سال 1372 می باشد
  • محسن A1 ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
    9 0
    تا کنون هیچ خبرگزاری و منابع خبری درمورد چگونگی اجرای این طرح از مسولان مربوطه سوالی نکرده اند و مردم همچنان منتظرن
  • امبن IR ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
    16 0
    من از مسعولان نظام وظیفه سوال دارم من الان یک کار برای خودم راه انداختم و نو پاس چطوری کار و زندگیمو ول کنم برم سربازی ایا شما تضمین میدین بعد سربازی کارم رو داشته باشم یکمی هم به فکر ما باشید
  • س IR ۰۵:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۹
    8 1
    سلام من اعزام 1 تیرماه هستم وپدرم 16 ماه جبهه داره ومتولد 73 هستم با این شرایط جدید شامل معافیت میشم؟
  • بی نام A1 ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۹
    7 4
    پدر ما هم رفت 27 ماه سال 63تا 65 ولی من رو معاف نکردند
    • بی نام IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۹
      25 1
      سرتو بگیر بالا،
  • .... IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۹
    3 0
    سلام من بابام 35جانبازی داره و نه مال جبهه یه داداشم با 25جانبازی معاف شده ایا من با 10باقی مونده میشه معاف بشم؟
  • mostafa IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۹
    10 1
    با سلام خدمت شما دوستان گرامی من الان یک ماهه که از آموزشیم تو ارتش میگذره و یک ماه دیگش مونده، پدرم 24 ماه جبهه داره، من کی میتونم برای گرفتن معافی اقدام کنم؟؟؟ با تشکر از شما
    • شايان IR ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۹
      8 1
      بله معافي شامل حال شما هم ميشه ربطي به اين نداره در حال خدمت باشي خيلي ها در حال خدمت بودن و اتفاق هايي افتاده كه باعث شده در حين خدمت معافي بگيرند
  • سعید A1 ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۹
    17 3
    پس تکلیف تحصیل کرده ای که درسو ول کرد رفت خدمت و تازه خدمتش تموم شد و الان فهمید با یکی از این قوانین معاف میشه چیه؟؟ یعنی نمیشه اینجا واسه یکی دو سال برنامه ریزی کرد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • مجتبی IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۹
    46 4
    دوستان این مصوبه مجلس هست و اینکه این طرح را ستاد نیروهای مجلس معمولا با موافقت رهبری به مجلس میفرسته و مجلس تصویب کرده...2 هفته طول میکشه تا شورای نگهبان این مصوبه را بررسی کند که احتمال زیاد تایید میشه و نیروهای مسلح هم تایید میکنه...احتمال زیاد این قانون تا پایان خرداد لازم الاجرا میشه...تبریک به دوستانی که معاف میشن و امیدوارم روزی برسه که جوانانمون هیچ کاری رو مجبور نباشند به زور انجام بدهند.
    • علي A1 ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۹
      6 1
      دوست عزيز اينو مطمئنيد؟
    • بی نام A1 ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۹
      4 0
      شما مطمعن هستی که اجرایی میشه ؟؟؟
  • shahab A1 ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۹
    0 2
    من 8 ماه خدمتم پدرم 14 ماه سابقه جبهه داره بنظر شما من معاف میشم؟ قبلا کسری گرفتم
  • احمد A1 ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۹
    2 3
    ما که خدمتمون تموم شد حالا هی برید کامنت بذارین و هی از سربازی بگید بشینید تا معاف بشید :
    • بی نام GB ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۳۱
      10 1
      خود شما که سربازی رو تموم کردین خبرهای سربازی رو ول کنید دیگه مگه بیکارید یا شایدم میخواهید دوباره برید؟
  • حسن A1 ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۹
    3 0
    کسایی که کمتر از 12 ماه دارن چی به ازای هر ماه چقدر کم میشه؟مثلا من 6 ماه سابقه جبهه داره چقدر کم میشه؟
  • سربازی A1 ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۹
    0 0
    من پدرم 28 ماه سابقه جبهه دارم برادرم باهاش معاف شد... آیا چیزی شامل ما میشه؟ کسی اطلاع داره جواب بده. باتشکر
    • بی نام A1 ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۳
      1 0
      خیر متاسفانه
  • محمد A1 ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۹
    4 0
    سلام من پدرم 10درصد جانباز با 24ماه جبهه داره ولی قبلا برادرام از این دو سهمیه برا کسری خدمت استفاده کردن الان من میتونم از یکیشون استفاده کنم یا نه
  • محمدرضا A1 ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۹
    7 1
    کسایی که این نوع تخفیف شامل حالشون میشد اکثرو خدمت وفتن و خدمتشون تمام شده فکر نکنم اینکه میگن 12 ماه سابقه جبهه پدر و معافیت یک فرزند تعداد زیادی وجود داشته باشن. اکثریت خدمتشون تموم شده. حالا این طرح کی اجرایی میشه؟؟؟
  • حانیه US ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۳۰
    6 1
    دوستان ماده70 تو کنکور 95 اجرایی میشه؟ تو رو خدا هرکی میدونه بگه
  • امین IR ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۳۰
    4 4
    سلام دوستان.الان من سربازم،این قانون 12 ماه جبهه شامل من میشه یا نه؟1/8/94 اعزام شدم.پدرم 36 ماه جبهه داره
    • بی نام GB ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۳۱
      5 0
      خوب دوست عزیز همین الان هم هر کی پدرش 30 ماه جبهه داره یک فرزندش معاف میشه
    • بی نام A1 ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۳۱
      4 0
      بله دوست عزیز شما الان هم معافی در حال حاضر ۳۰ ماه جبهه هم معافه
  • سرباز خدمت رفته ... A1 ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۳۰
    11 6
    تکلیف ما بدبختا که رفتیم خدمتو حالا با این تغییر قانون معاف میشدیم چی میشه ؟ دو سال عمر و جوونیمون رفت ، کی پاسخگویه ؟ چرا نمیشه تو ابن کشور واسه ذو سال ایندت برنامه ریزی کنی ؟
  • میلاد RO ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۳۰
    19 6
    انشالله تصویب بشه
    • بی نام A1 ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۳۱
      8 0
      انشاالله
  • هادی کرمی IR ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۳۰
    10 1
    سلام خواهشمندم درمورد این مصوبه از سردار کمالی سوال کنید کی این مصوبه اجرایی میشه؟ آیا سربازان غایب هم می توانند از این مصوبه بهره مند شوند؟
  • مهدب A1 ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۳۰
    9 2
    آقا یکی بگه از کی اجرااییی میشه؟؟؟؟؟؟؟ لطفا ، ممنون
  • بی نام A1 ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۳۰
    8 4
    این قانون مشمول متولدین 73 به بالا هم میشه؟
    • سجاد IR ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۳۱
      8 6
      بله.ربطی به سن نداره
  • شاهرخ عليپور A1 ۲۱:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۳۰
    6 0
    اوج بد شانسي يعني ميزان جبهه ي باباي من كه ١١ ماه و ٢٦ روز هستش بنظرتون آيا معافيت شامل من ميشه ؟؟؟ كسي داره ٤ روز به ما قرض بده
  • لطفا پیگیری کنید .. A1 ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۳۰
    4 0
    خبرآنلاین عزیز عاجزانه درخواست میکنیم پیگیری کنید خبر رو .. خواهشا..
  • محمد IR ۲۳:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۳۰
    1 2
    با سلام دو سال پیش یک قانون به اسم معافیت نوه والدین شهدا با رضایت انها والدین شهدا تصویب شد ولی تا الان اجرایی نشده است از خبر انلاین میخوام این مسئله را پیگیری کنید چی شد اخه مادربزرگم جز من کسی را نداره؟؟؟
  • پسر افتاب IR ۰۰:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۳۱
    0 5
    سلام منی ک سربازی رفتم ولی فرار کردم و الان دو سال فراریم این قوانین شامل حال بنده هم میشه عطف به ما سبق میشود یا خیر؟ و اینکه به این دلیلی ک تصویب شده لازم اجرا است از تاریخ امروز یا خیر؟ خواهشا اگه کسی میدونه پاسخ بده
  • hosein IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۳۱
    2 2
    اقاااااا من الان در حال خدمتم پدرم 8ماه جبهه داره خودمم متولد 72هسم رو این حساب ایا 75 از خدمتم کسر میشه؟؟؟؟
  • بهروز A1 ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۳۱
    5 0
    سلام پدم من سی درصد جانبازی داره شش ماه بیست نه روز خدمت تو‌جبهه مبردار بزرگ‌من از بیست پنج درصد استفاده کرده من میتونم با اون پنج درصدو شش ماه جبهه معاف شم یا نه لطفا ج بدید ممنونم میشم
  • محمدرضا A1 ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۳۱
    5 2
    ممکنه که ردش کنن؟ یعنی سازمان نیروهای مسلح یا مثلا نظام وظیفه قبولش نکنه؟ یا مثلا شورای نگهبان؟ این مصوبه باید هفت خوان رستم رد کنه بابام 28 ماه حضور در جبهه داره انشالله موافقت کنن
  • سیامک A1 ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۱
    6 3
    سلام. من الان توی 19 ماه خدمتم و پدرم 21 ماه جبهه داره. ولی به خاطر قانون قبل چون متولد 73 بودم کسری بم تعلق نمیگرفت. ایا با این قانون جدید میتونم توی اردیبهشت ماه کارت پایان خدمت رو بگیرم و معاف بشم؟
    • بی نام A1 ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۱
      11 0
      ١٩ ماااااااااه خدمت كردى بعد واسه فقط ٢ ماه فكر معافى هستى
  • بی نام A1 ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۱
    8 3
    پس واسه مردم عادی چی؟نگفتیم معاف بشیم..حداقل کمش کنین..چه خبره 21 ماه
  • بی نام IR ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۱
    2 1
    با عرض سلام پسرمن متولد 73 می باشد و حدود 19 ماه خدمت سربازی را سپری کرده پدر او 21 ماه درجبهه حضورداشته آیا این معافیت شامل حال پسرم می باشد یا خیر؟
    • محمدرضا IR ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۱
      4 2
      بله میشه هر 12 ماه خدمت یک فرزند معاف میشه ومحدودیت سنی هم ندارد.من شنیدم که در حین خدمت هم میشه معافی گرفت.
  • صادق A1 ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۱
    5 2
    آقا اگه کسی میدونه خواهشا جواب بده..من بابام 21 ماه سابقه جبهه داره که داداشم طبق قانون قدیم حدودا 15 ماه کسری گرفت..با قانون جدید چیزی شامل من میشه؟؟
  • saeid A1 ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۱
    5 2
    سلام کسی میدونه که این مصوبه چه مدت طول میکشه تا اجرا شه؟
  • شایان A1 ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۱
    3 0
    سلام برادر من قبل از فوت پدرم معاف شد و بعد از فوت 10 جانبازی مونده برام،آیا من میتونم با این 10 معاف بشم؟ 
  • محسن A1 ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۱
    10 2
    طبق پیگیری من از روابط عمومی مجلس و شورای نگهبان، کل لایحه "تنظیم برخی احکام برنامه های توسعه کشور" که سه شنبه تصویبش تموم شد، ارسال میشه به شورای نگهبان و مورد بررسی قرار میگیره. این لایحه مواد زیادی داره، که یکیش همین اصلاح قانون خدمت سربازی هست. بخاطر همین حدود 3 الی 4 ماه طول میکشه تا اجرایی بشه بخاطر اصلاحات احتمالی شورای نگهبان و مدت زمانی که طول میکشه مجلس رفعشون کنه و دوباره بفرسته شورا. اگر کسی دقیق تر می دونه، تصحیح کنه.
  • بی نام A1 ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۱
    6 1
    خب ای همه راه تابرسه دست جناب ریس جمهوروامضابشه جقدوقت میبره من همش دوماه مونده اعزام بشم
  • محمد IR ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۱
    7 0
    سلام، من متولد 69 هستم. پدرم 24 ماه در جبهه سرباز سپاه بوده،آیا من هم معاف میشم؟چقدر طول میکشه تا این قانون اجرایی شه؟
    • جلال A1 ۰۵:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۲
      4 1
      سلام اگر تصویب بشه شامل شما میشه
    • میثم IR ۰۵:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۲
      6 0
      سلام بله اگه اجرا بشه معافی. به شرط اینکه غیبتت تا الان موجه باشه. مثل تحصیل
  • حجت A1 ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۲
    7 0
    سلام میگم پدر من 27ماه خدمتش تو جبهه بوده والان فقط کارت پایان خدمت داره با همین مدرک کافیه برا اینکه ثابت کنیم پدرم تو جبهه بوده برا معافیت و من متولد 73هستم به ما تعلق میگیره اصلا
  • مهدی IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۲
    4 2
    بچه ها فقط ی سوال مهم مطمئنین این قانون اجرا شه در حین تحصیلم میشه معافیت گرفت؟؟؟؟؟؟
  • بی نام A1 ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۲
    0 5
    ایا غابین هم شامل این قانون می شوند لطفا اگرکسط می داند جواب دهد
  • علی A1 ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۲
    2 2
    پدر بنده 24 ماه در زمان جنگ در بهداری سپاه در بیمارستان های اطراف اهواز خدمت کرده، آیا این طرح شامل حال ما هم میشه یا حتما باید در مناطق عملیاتی جبهه خدمت کرده باشه؟
  • جواد A1 ۰۵:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۳
    12 11
    سلام طبق خبری که من از اداره قوانین مجلس شورای اسلامی گرفتم این مصوبه به شورای نگهبان ارسال شده است. با توجه به اینکه حجم اصلاحات این مصوبه زیاد هستش احتمالا دو تا سه ماه طول میکشه که تاییدیه شورای نگهبان رو بگیره. احتمال تایید این مصوبه توسط شورای نگهبان زیاده. بعد از مهر تایید شورای نگهبان بر این مصوبه این مصوبه به قانون تبدیل میشه و برای همه ارگان ها لازم الاجرا ست. کسری به افرادی تعلق میگیره که متولد سال 1372 و قبل آن هستند. اگر کسی از اعضای خانواده فرد از این تسهیلات استفاده کرده باشند دیگه توسط بقیه فرزندان قابل استفاده نیست. اگه این مصوبه با مشکلی مواجه نشه احتمالا از اوایل مرداد اجرایی میشه.
    • بی نام IR ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۳
      9 0
      «كليه‏ مصوبات‏ مجلس‏ شوراي‏ اسلامي‏ بايد به‏ شوراي‏ نگهبان‏ فرستاده‏ شود. شوراي‏ نگهبان‏ موظف‏ است‏ آن‏ را حداكثر ظرف‏ ده‏ روز از تاريخ‏ وصول‏ از نظر انطباق‏ بر موازين‏ اسلام‏ و قانون‏ اساسي‏ مورد بررسي‏ قرار دهد و چنانچه‏ آن‏ را مغاير ببيند براي‏ تجديدنظر به‏ مجلس‏ بازگرداند. در غير اين‏ صورت،‏ مصوبه‏ قابل‏ اجرا است‏.»
    • بی نام IR ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۳
      8 0
      کجا نوشته این قانون فقط برای متولدین قبل72 هستش؟ اون کسری های خدمت بود که برای متولدین قبل 72 بود این معافیت ه فرق میکنه کلا
    • رضا A1 ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۳
      11 4
      مصوبه های مربوط به نظام وظیفه، برخلاف سایر مصوباته . یعنی بعد تصویب باید به تایید رهبری برسه . که این مصوبه بعیده برسه البته امیدوارم من اشتباه کنم.
  • علی IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۳
    9 5
    من پدرم ۱۲ماه میزون جبهه داره شامل من میشه تورابخدا جواب بدین
    • بی نام A1 ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۶
      5 1
      سلام آقا علی . آره داداشم فقط باید تو کارت ایثارِ پدرِ گرامیتون 12ماه خدمتشون قید شده باشه . اگه تایید بشه این قانون شما معافی
  • محمد A1 ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۳
    2 5
    تا جاي كه من ميدونم متولدين ٧٣ به بالا از جانبازي وه جبهه نمىتونن استفاده كنن
    • مصطفی IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۴
      7 0
      داش امتولد 72 به بعد واسه کسری نمیتونه اقدام کنه نه واسه معافیت.یعنی واسه متولدین 72 به بعد یا 30 ماه جبهه کامل یا 25 درصد جانبازی معافیت میگیره یا اگه یک روز هم کمتر باشه هیچی معافیت نمیدن درصورتی که اگه مثلا متولد 72 باشی میتونی کسری بگیری.که الان طبق قانون جدیدی که هنوز به تایید شورای نگهبان نرسیده 30 ماه به 12 ماه و 25 درصد به 10 درصد تقلیل پیدا کرد
  • محمدرضا A1 ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۶
    9 1
    سلام من متولد 73 هستم. پدرم 16 ماه خدمت کرده کرده.ایثار گر هم هستش. آیا میتونم معافی بگیرم؟ و آیا این معافیت برای اشخاصی هست که داوطلب رفتن یا سرباز شدن هستش؟ ممنون میشم جواب سوالم رو بدین
  • مجید A1 ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۷
    10 0
    سلام،من الان حین خدمتم اگه این قانون تصویب نهایی شه اجرا شدنش احتمالا طول بکشه،من میتونم معافیت تحصیلی بگیرم،بعد که اجرا شد اقدام به معافی کنم؟؟؟
  • کامیار A1 ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۷
    7 0
    تو مصوبه های قدیمی گفته 20درصد سهمیه دانشگاه ها به فرزندان آزادگان و .....تعلق میگیرد ولی در اصل اینجوری نیست ک....سال 93 تصویب شد که 25 درصد سهمیه دانشگاه به این افراد تعلق میگیرد خواهشن اصلاح کنید
  • عبدالوهاب A1 ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۷
    20 1
    سلام شورای نگهبان مصوبات مجلس رو تایید کرد یا نه؟؟؟؟
  • سعید IR ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۹
    15 2
    ان شاالله خبرهای خوش در راه است...
    • بی نام IR ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
      8 1
      اگه خبری دارید بگید مردیم از نگرانی
  • بابك IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
    10 1
    نماينده رشت،غلامعلي جعفرزاده ايمن ابادي راجع به اينكه قانون جديد معافيت سربازي بعد از تاييد شوراي نگهبان و مقام معظم رهبري بايد اجرا بشه،صحبت هايي كردند،اينجور كه من فهميدم احتمال تصويب زياده ولي باز نبايد از سمت ستاد نيروي مسلح إيرادي برش گرفت
  • بی نام IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
    7 1
    باسلام.پدر بنده جانباز شیمیایی 15 درصد هست.طبق قانون جدید من باید معاف بشم؟؟
  • وحید IR ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۶
    15 0
    سلام این قانون جدید چه موقع اجرا میشه؟
  • شاهین A1 ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
    14 0
    چرا کسی جواب گو نیست؟؟؟ چرا نمیگن تصویب شده یا نه؟؟؟؟
  • شهاب A1 ۰۵:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
    12 3
    سلام پدر من زانوش ترکش خورده شنوای گوششم از دست داده انگشت دستشم ترکش خورد کرده ، ولی رفت دنبال پروندش گفتن سوخته حالا ما باید به کجا مراجعه کنیم که با استفاده از تشخیص پزشک کارمون بشه
  • بی نام IR ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
    6 1
    استرس این قانون مارو که پیر کرده به خدا از خود سربازیم بد تره
  • رامتین IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۱
    4 1
    یه سوال لطفا هرکی میدونه جواب بده این قانون بازم محدودیت سنی داره؟ یعنی واسه متولدین 73به بعدم هست یا مثل قبل فقط تا 72 شامل میشه؟
  • مهرداد A1 ۰۵:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۲
    2 0
    ایشاالله تصویب میشه بچه ها کسی میدونه اگه معاف شیم با این قانون اموزشی رو باید بریم یا نه؟
  • کامران IR ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۲
    2 0
    ما چقد باید منتظر بمونیم؟ فکر نکنم حالا حالا اجرا شدنی باشه. من تا آخر تیر صبر می کنم، اگر خبری نشد دفترچه رو پست می کنم. دوستان اطلاع دارن از تاریخ پست دفترچه تا اعزام چقدر فاصله ست؟
  • علی A1 ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۲
    12 5
    از خبرآنلاین خواهش می کنم این خبر رو پاک کنه تا کسی اشتباهی فکر نکنه قانونی به نفع خانواده ی ایثارگران تصویب شده
  • حمید US ۰۵:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۷
    4 1
    سلام دوستان پدرم 42 ماه سابقه جبهه داره که از 22 ماهش داداشم برای کسری استفاده کرد و 9 ماه کسری خدمت گرفت... میخواستم بدونم من میتونم از 20 ماه باقی موندش استفاده کنم؟
  • حمیدرضا A1 ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
    6 0
    من خواهشم از خبر آنلاین اینکه به مسئولین خبر رسانی کنه تا بیش از این خانواده های محترم ایثار گران خون دل نخورند......زیراکه مستحق این خون دل خوردنها نیستند.......بسیار متشکرم
  • د A1 ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
    2 0
    دوستان هيچ خبر تازه اي نداريد؟
  • محمد A1 ۰۴:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۲
    3 0
    من بابام 24 ماه جبهه داره ایا معافم الان؟
  • بیتا A1 ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۲
    3 0
    ایا کسری تاثیری درجریمه سربازی داره
  • ارش A1 ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
    7 0
    سلام این قانون از کی عملی و اجرا میشه یا اینکه فقط در حد حرف
  • س A1 ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۵
    8 0
    فعلا رد شد تو فراکسیون ایثارگران نگاه کنید هر کس نماینده شهرش عضو هست برید پیگیری کنید بالاخره برمیگرده مجلس
    • مهدی A1 ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
      8 3
      برگشت به مجلس و کلا حذف شد از متنی که مجلس به عنوان اصلاحیه به شورای نگهبان خواهد فرستاد. خبرآنلاین لطفا پیگیری
    • بی نام A1 ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
      2 1
      سلام واقعا این طرح خیلی خوبیه پدر من شیمیایی شده داخل جبهه ای کاش وقتی مریض میشه یه شب پیشش باشین ببینید چه میکشه
  • سیروس A1 ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    0 0
    سلام ببخشید لطفا اخرین اخبار رو بگذارید خیلیا چشم انتظارن....ممنون
  • ناشناس IR ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۸
    6 0
    بند ب ماده الحاقی 5 معافیت سربازی به ذیل ماده 36 منتقل شده و به شورای نگهبان ارسال شد .
  • سربازم RO ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۸
    8 2
    آقا اگه شد که شد. دم همه کسایی که دنبال این قانون باشن گرم و من که۱۲ماه از خدمتم مونده بازم معاف بشم همش دعاشون میکنم اگرم که نشد ما سرباز این مملکتیم و آقا چندین سال پیشم بابامون واسه وطنش جنگید جانبازم شد بدون چشم داشتی منم سربازیمو تموم میکنم واسه کشورم چه تو خیابون چه مرز چه تو پادگان. ماها دستمون رو باس بزاریم رو زانومون بلند شیم امید الکی ندلشته باشید
  • حسين A1 ۰۴:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۷
    4 1
    سلام. اگه يکى از فرزندان جانباز 25 درصد از معافيت قبل استفاده کرده باشه آيا امکانش هست ه فرزند دوم از اين قانون بهره ببرد؟؟؟
  • ugd A1 ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
    8 4
    بنظر من جانباز ها ارزششون خیلی بیشتر از این حرف هاست و هرکی که 1 روزم رفته جبهه باید فرزندانش معاف بشن چه برسه به ده درصد
  • فرشاد A1 ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۲
    4 7
    من برادرم از کارت ایثار گری پدرم استفاده کرده ایا منم می تونم استفاده کنم برای کسری
  • عارف A1 ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    3 2
    سلام. من متولد 74 هستم. پدرم 27 ماه جپهه داره پنج درصد جانبازی. آیا به من کسری تعلق میگیره؟ بهم گفتن مدارکو با خودت ببر آموزشی. چند روز دیگه هم اعزامم.
  • بی نام IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۳
    4 3
    چي شد اخرين خبر چيه خبر انلاين خودت مارا بيخبر نزار
  • حامد IR ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
    6 3
    سلام متولد ٧٥ تك پسرم پدرم ١سالو ٤ماه منطقه جنگي داره يا نميدونم ايثارگري ايا معافم يا اينكه كسري ميخوره
  • بی نام A1 ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۶
    4 1
    سلام ،آقا بالأخره اين قانون متولدين ٧٣ رو شامل ميشه يا نه ؟
  • اسما عیل مختاری A1 ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۶
    1 1
    من ۲۷ ماه جبهه رفتم ولی ازکارت ایسار خبری نیست
  • فرزاد رضایی A1 ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۵
    11 1
    سلام ایاباقانون جدید کسری خدمت رزمندگان شامل سنین 73 به بالا میشود ؟
  • بی نام A1 ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۱
    1 1
    سلام ببخشید این قانون جدید سال 96برای کسری خدمت میانگین سنی هم داره
  • مهدی A1 ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۸
    5 1
    سلام من متولد سال ۷۳ هستم پدرم ۲۲ماه سابقه حضور در جبهه رو داره ۷سال بسیجی دارم معاف میشم یا ن
  • بی نام DE ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
    0 0
    سلام خسته نباشید ببخشد من پدرم سال ۶۵ تا ۶۷ خدمت کرده به مدت ۲۷ ماه و ده روز ۱۰ ماهشو تو اهواز بوده و بقیشو در تهران، خودمم الان چهار ماهه که سربازم خواستم بپرسم ایا شامل کسری میشم اگه میشم دقیقا چن ماه بهم‌کسری تعلق میگیره با قانونی که تازگی گذاشتن خواهشا اگه اطلاعی در این مورد دارید بگید تا تکلیفمو بدونم با تشکر