ایسکانیوز نوشت: تا امروز کشورهای متعددی برای احیای دریاچه ارومیه اعلام آمادگی کرده اند که از آن جمله می توان به کشور ژاپن و ایتالیا اشار کرد.

دکتر حسین شاهباز مسئول امور بین الملل ستاد احیای دریاچه ارومیه دراین باره می گوید: علاوه بر ایتالیا و ژاپن با 3 دانشگاه در آمریکا، یک دانشگاه در هلند و2 دانشگاه در آلمان همکاری می کنیم.

ایتالیایی ها و ژاپنی ها چه اقداماتی در جهت بهبود و احیای دریاچه ارومیه انجام داده اند؟

ما هنوز اقدامی را با کشور ایتالیا در این زمینه شروع نکرده ایم بلکه در حال بررسی پروپوزال های ارئه شده توسط آنها هستیم ولی هنوز به اقدام فیزیکی نرسیده است که بتوان از آن یاد کرد اما یک پروپزالی که از طرف آن ها برای ما ارسال شده است، طرح کشاورزی یک پارچه است که درحال بررسی آن هستیم. به این معنی که هدف ما در ابتدا کاهش آب کشاورزی بوده تا درمرحله آخر به فروش محصولات در بازار های بین المللی برسد که معنای آن در اصطلاح از مزرعه به سر سفره است. این پروپوزال در اختیار ما قرار گرفته تا بتوانیم نقطه نظرات افراد متخصص در این زمینه را بررسی و در صورت امکان بتوانیم برای این موضوع قراردادی تنظیم کنیم.

این اقدامات انجام شود چه اندازه در احیای دریاچه ارومیه موثر خواهد بود؟

در واقع ما به بحث کشاورزی به صورت یک پارچه در منطقه نگاه نکرده ایم در این پروژه هر کسی از وظیفه خاصی برخوردار است و آن را به خوبی انجام می دهد ولی افراد به صورت پیوسته فعالیت می کنند. اگر بتوانیم به صورت پیوسته از ابتدا تا مرحله آخر مصرف آب و میزان بهره وری از آن را کاهش دهیم باعث افزایش درآمد کشاورزان می شود.

جلسه با سفرای ۲۵ کشور در وزارت امور خارجه حول دریاچه ارومیه برگزار شد، همه این کشورها در پروژه احیای دریاچه ارومیه مشارکت دارند؟

کشورهای متعددی برای این امر پیشقدم شده اند . مثلا با 3 دانشگاه در آمریکا ، یک دانشگاه در هلند و2 دانشگاه در آلمان همکاری می کنیم. همچنین مکاتباتی با سازمان محیط زیست استرالیا انجام شده تا امکان همکاری با آنها فراهم شود . با دانشگاه وان ترکیه و چند شرکت در این کشور نیز کار می کنیم و به طور کلی کشور های متعددی هستند که در زمینه احیای دریاچه با ما همکاری می کنند. این کمک ها تنها شامل مسائل مالی نمی شود بلکه ممکن است بیشتر این فعالیت ها در قالب کمک های علمی و فنی و استفاده از تجربیات آنها باشد.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 541579

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    5 0
    بابا چرا نمی خواهید بفهمید که تنها راه حل نجات دریاچه ارومیه تخریب 17 سد ساخته شده بر روی رودخانه های ورودی و پل میان گذر غیر فنی روی آن می باشد.
  • بدون نام ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    1 3
    هر كه به اميد همسايه بشينه شب كرسنه مي خوابه
    • بدون نام ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
      0 0
      يادگيري دانش عار نيست.
  • بی نام IR ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    0 0
    ایتالیایی ها و ژاپنی ها و سایر دوستان برای سایر دریاچه ها و تالاب های از بین رفته چه کرده اند؟؟؟
  • بدون نام ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    0 0
    از خبرانلاين بابت توجه به درياچه ي اروميه تشكر فراوان مي كنم.