اوپک 394 میلیارد دلار از درآمدهای خود را در سال گذشته به دنبال کاهش بهای نفت ازدست داده است که این رقم بیشترین میزان کاهش نسبت به دو سال گذشته بوده است.

در گزارش سازمان بین المللی انرژی که  در نیمه ماه ژوئن 2015 انتشار یافت، پیش بینی شده بود که کشورهای عضو اوپک 404 میلیازد دلار درآمد خود را از دست بدهند.این میزان کاهش بیشترین کاهش درآمد نفتی در 11 سال گذشته بوده است.

با وجودی که بهای نفت همچنان درآمد کشورهای عضو اوپک را در تنگنا قرار داده با این  حال اوپک همچنان بر سیاست های تولید بدون توقف ادامه می دهد.

دربین کشورهای عضو اوپک عربستان بیشترین زیان را از کاهش بهای نفت در درآمدهای خود داشته است.این کشور 247 میلیارد دلار از درآمدهای خود را در دو سال گذشته از دست داده که برای کشوری مثل عربستان که بزرگترین تولید کننده نفت عضو اوپک است،عدد بسیار بزرگی است.عربستان یک سوم از تولید نفت اوپک را به خود اختصاص می دهد.

در صورتی که این شرایط ادامه یابد،اوپک نمی تواند به شرایط قبل از کاهش بهای نفت بازگردد،به این دلیل که کشورهای تولید کننده عضو در همکاری برای محدودیت در تولید نفت با هم همکاری نمی کنند.

اوپک هم اکنون در یک برزخ به سر می برد؛ قیمت نفت اگرچه نسبت به ماه فوریه 80 درصد افزایش داشته، اما با نتایجی که از "برکزیت" بدست آمد، قیمت نفت  را دوباره با چالش کاهش  مواجه کرد.درواقع جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا سبب شد که قیمت نفت خام به دلیل کاهش تقاضا رو به کاهش بگذارد.

انتظار می رود که اوپک تولید خود را کاهش بدهد،البته اگر کشورهای عضو مثل عراق،لیبی،نیجریه و ونزوئلا تصمیم خود را برای کاهش تولید عملی کنند. خیلی از کارشناسان گفته اند که بازار نفت در سال جاری در عرضه و تقاضا به توازن می رسد.این را سازمان بین المللی انرژی در گزارش بازار نفت در ماه ژوئن هم اعلام کرده بود  و پیش بینی کرده بود که در نیمه دوم 2016 این توازن برقرار شود.

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 550639

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =