نرخ سود سپرده ها 5 درصد مثبت است/تقوی:کجای دنیا بانکها چنین سودی به سپرده گذاران می پردازند؟

مهدی تقوی اقتصاددان می گوید:«کسانی که می گویند اقتصاد ایران در رکود است درکی از رکود ندارند؛ وقتی بحث از رکود در اقتصاد مطرح می شود یعنی رشد منفی است،در حالی که اکنون رشد اقتصاد مثبت است.»

مهدی تقوی استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی در گفت وگو با خبرآنلاین با طرح این سئوال که چه کسی گفته اقتصاد ایران در رکود است،گفت: کسانی که می گویند اقتصاد ایران در رکود است درکی از رکود ندارند؛ وقتی بحث از رکود در اقتصاد مطرح می شود یعنی رشد منفی است، در حالی که دولت آقای روحانی اقتصاد ایران را از نرخ های رشد منفی زمان آقای احمدی نژاد به نرخ های مثبت تغییر داده،که ما اقتصاددان ها به این پدیده رونق می گوییم.

این اقتصاد دان تصریح کرد: وقتی از نرخ های رشد منفی به رشد مثبت می رسید، این تغییر رونق نام دارد، حال ممکن است برخی بخش ها در اقتصاد ایران دچار رکود باشند، اما هرکسی که می گوید اقتصاد در رکود است،درکی از اقتصاد ندارد.

وی با اشاره به بسته های دولت که برای خروج از رکود ارایه شد،عنوان کرد:این بسته ها برای بخش هایی بود که رکود داشتند،اما کل اقتصاد ایران در حال رونق است.

تقوی با اشاره به تاثیر تصمیم شورای پول و اعتبار برای کاهش نرخ سود تسهیلات و سپرده ها در اقتصاد ایران نیز گفت: آنچه در اقتصاد مهم است،نرخ بهره واقعی است؛ در دولت آقای احمدی نژاد نرخ تورم 40  درصد بود،بانک ها به ما به عنوان سپرده گذار 20 درصد بهره می پرداختند، یعنی نرخ بهره واقعی منهای 20 درصد می گرفتیم،در حالی که حالا که تورم به 9 و نیم رسیده، نرخ های بهره 20 درصدی بانکها باید پایین بیاید که نرخ بهره واقعی  شود.

استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی تصریح کرد: با وجود تورم 9.5 درصدی نرخ بهره واقعی بانکها  5 درصد مثبت است که این رقم در مقایسه با نرخ بهره جهانی رقم بسیار بالایی است؛ بنابراین کسانی که در بانکها سپرده گذاری کرده اند نباید از کاهش نرخ سود سپرده ها  ناراحت باشند، چون وقتی تورم 40 درصد به 10 درصد رسیده ارزش پول آنها حفظ شده است.

به گفته وی در واقع با بهره 20 درصدی و نرخ تورم 40 درصدی قدرت خرید مردم پایین آمده بود.

تقوی در پاسخ به این سئوال که گفته می شود، احتمال خروج سپرده ها از بانکها با کاهش نرخ سود وجود دارد،نیز گفت: به مردم بگویید این 15 درصد نرخ بهره واقعی است که هیچ جای دنیا این نرخ را به سپرده گذاران نمی پردازند، بانکها دارند نرخ واقعی می دهند. ما نباید خودمان را با اروپا مقایسه کنیم.وظیفه من به عنوان اقتصاددان و شما  به رسانه این است که به مردم بگویید سپرده هایشان را از بانکها خارج نکنند .

وی تاکید کرد: موقعی که احمدی نژاد رییس جمهور بود، نگه داشتن پول با بهره 20 درصد به معنای از دست رفتن ارزش پول بود، اما حالا با بهره 5 درصدی مثبت، ارزش پول حفظ می شود.

 

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 551316

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 71
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بوئين زهرا PT ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
    92 5
    درج اين خبر قبل از خبر فوق توسط خبر آنلاين محترم : بهمن آرمان کارشناس اقتصادی می گوید:کاهش نرخ بهره به صورت دستوری نمی تواند موجب خروج اقتصاد از رکود شود. این تئوری که کاهش نرخ سود سپرده ها منجر به رونق اقتصادی می شود، ممکن است به علت پیچیدگی اقتصاد ایران اتفاق نیفتد و شاید هم نشود از رکود خارج شویم . آرمان خاطرنشان کرد: همانطور که پرداخت وام برای خرید خودرو نتوانست خودروسازان را از بحران خارج کند، کاهش نرخ سود سبب می شود که پولها از سیستم بانکی خارج می شود و در نهایت قدرت وام دهندگی بانک ها کاهش می یابد . ديديد كه با وجود علماي اعلم اقتصاد دان در اينجا ، بيش از اين هم نبايد انتظار معجزه و حتي يك حركت درست را از بدنه اقصاد داشته باشيم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • کیوان A1 ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۱
      3 0
      فکر میکنم بانکها اگه نتونن وام بدن بسیار هم خوبه . به مردم عادی که وام نمیدن.به اونایی که میدن انگار یه جورایی بلاعوضه. ذره ذره پول مردمو جمع میکنن یه جا میدن به صاحبان رانت
  • بی نام A1 ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
    174 4
    کجای دنیا وام با این بهره بالا می دهند
  • طولابي US ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
    76 5
    ایلنا به نقل از محمد طبیبیان اقتصاددان نوشت:درست است که تورم کاهش پیدا کرده اما اقتصاد هنوز راه نیفتاده است. تا زمانی که شغل و فعالیتی ایجاد نشود و زندگی مردم راحت‌تر نشود و رفاه در جامعه گسترش نیابد اعلام این آمار کمکی احساس به بهبود وضعیت معیشتی نخواهد کرد. دولت باید برای این امور فکری کند و گرنه اعلام نرخ تورم ۱۲ یا ۸ درصدی برای مردم مهم نیست و چندان اهمیتی ندارد..... احتمالا آقاي تقوي تو بهترين دانشگاه اقتصادي دنيا درس خونده اند و ديگر بزرگواران اقتصادي ما در نا كجا آباد
  • جان سخت در ایران IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
    75 6
    اقای تقوی اقتصاد دان محترم استاد دانشگاه علامه طباطبایی بهتر است یک بار تعریفی از رکود را بیان کنیم. رکود عبارتست از پر سدن بازار داخلی از کالاهای داخلی که تقاضایی در مورد آن وجود ندارد و زمانی هم که تقاضایی نباشد تولیدی وجود ندارد و به همین موال باعث تعطیلی کارخانجات و مراکز تولید می شود و این یعنی اخراج کارکنان و کارگران کارخانه ها و همین اخراج افراد یعنی نداشتن شغل یعنی کاهش قدرت خرید یعنی زندگی بدتر مردم. که نمونه انها ورشکست شدن بنگاههایی نظیر ارج یا سرپا نگه داشتن کارخانه هایی نظیر ایران خودرو و سایپا با پول نفت. رکود یعنی ریزش سهام شرکتها که همگی مشاهده میکنیم. اقای دکتر تقوی در هیچ جا از دنیا سود دور قمی به افراد پرداخت نمی شود ولی سود تسهیلات هم دو رقمی نیست.
  • بی نام IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
    141 2
    و کجای دنیا بانکهایش چنین سودی و دیرکردی از قبال وامها میگیرند ؟
  • بی نام A1 ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
    82 4
    دوره‌ی احمدی‌نژاد توان اقتصادی قشر متوسط رو از بین بردن و منابع مالی خانواده‌های متوسط سرازیر شد سمت نوکیسه‌های پرورده‌ی دولت، نتیجه‌ش این شده که داد و ستد اقتصادی الان بین یه عده‌ی معدود در جریانه، متعجب هم هستن که مثلا چرا ماشین وارد می‌کنیم کسی نمی‌خره چرا پولاشون رو گذاشتن بانک بهش دست نمی‌زنن چرا خونه نمی‌خرن چرا پولشون رو واسه تولید به کار نمی‌اندازن قضیه فقط دو دو تا چهار تای اقتصادی نیست، جنبه‌ی روانی رو کسی در نظر نمی‌گیره، کسی به وضعیت کشور اعتماد نداره. تو مملکتی که مال همه نیست مردم عادی جرأت ساده‌ترین کارها رو ندارن.
  • آیس IR ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
    139 4
    شاید هیچ جای دنیا، چرا که هیچ جای دنیا یک شبه ارزش پولشون یک سوم نمیشه..
  • گگه IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
    115 6
    تو در رکود نیستی بلکه مردم دررکود هستند. شماها که پول ملت را پاروکی کنید غمی ندارید.
  • بی نام A1 ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
    89 7
    کارشناس محترم گفته :به مردم بگویید این 15 درصد نرخ بهره واقعی است که هیچ جای دنیا این نرخ را به سپرده گذاران نمی پردازند، و بعد مجدداً اضافه کرده:ما نباید خودمان را با اروپا مقایسه کنیم خوبه که جواب خودت رو میدی...آقا جان همه شرایط رو باید در نظر گرفت...پرفسور...در گذشته دلار 3500 بود مسکن هم همین قیمت بود ، ماشین هم به همین قیمت کوفتی ارائه میشد، ولی مردم سود بانکی بیشتر میگرفتن...ولی حالا همون شرایط ثابته ولی به سپرده دارن 15 درصد سود میدن...تازه بهره بانکی هم پایین نبوده پرفسووووووور...استاااادفیلسووووف
    • بی نام IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
      56 4
      احسنت. این اساتید از توی جزوه شون بیرون نمیان که بدونن دنیا دست کیه حتی اگه ازشون بپرسی تعداد پله های دانشکده بعد 30 سال که اومدی و رفتی چند تا است نمیدونه چون در جزوه زندگی کرده ولی اگه ازش بپرسی فلان صفحه جزوه ات چی نوشته اینو خبر داره میدونه پاراگراف چندم مهمه و کدوم پاراگراف رو به عنوان سوال باید هر ترم به دانشجوها در امتحان بدهد کلا حزوه هاشون هم مربوط به زمان گروهبان دومیه هیتلره اگه ازشون بپرسی که جزوه رو کی نوشتی میگن این جزوه مربوط به مرحوم دکتر فلانیه سر کلاسشون نوشتم یادش بخیر زمان جنگ جهانی بود. و..با این اساتید اقتصاد باید هم وضعمون این باشه همه چیمون باید به هم بیاد. خدا به داد جامعه ای برسه که اساتیدش این دوستان و ارجمندان هستند.
  • سقراط فیلسوف A1 ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
    83 12
    من با بدبختی 10 ملیون جمع کرده ام که بگذارم بانک و سود آن را بخورم. چرا از قبل اعلام نمیکنند که می خواهیم سود را پایین بکشیم؟
    • آی آی آی A1 ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
      40 24
      آخه ده میلیون پوله که سودش خوردن داشته باشه
    • بی نام IR ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
      60 5
      اگه فکر میکنی ده میلیون پول کمی است چرا ده میلیون مجانی بهش کمک نمیکنی که مشکلاتش کم بشه مگه نمیگی ده میلبیون کمه؟ فکر کردی همه مثل شماها حقوق 300 میلیونی میگیرن؟ طرف کارگره با حقوق 200 هزار تومنی دهه 80 اینا رو جمع کرده در تورم سال 91 ارزشش از بین رفته خیلی از مردم پول نونشون رو ندارن و نسیه میگیرن.
  • جهت اطلاع IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
    93 1
    کجای دنیا همه چیزش مثل ایران است؟
  • بی نام A1 ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
    84 3
    آقای مهدی تقوی سوال کردن کجای دنیا بانکها 5 درصد سود بالاتر از نرخ تورم به سپرده گذاران می پردازند؟ پاسخش بسیار روشنه سود رو همان جایی که میپردازند که وقتی نرخ تورم بالای 40 درصد بود نرخ سود سپرده را به 17 درصد کاهش دادن یعنی سودی معادل منفی 23 درصد یعنی نه تنها بانکها سود ندادن بلکه 23 درصد ازز ارزش سپرده های مردم کم کردند و در واقع مردم زیان دادند. حالا یک سوال از جناب تقوی دارم آقای اقتصاد دان زمانی که مردم بالای 23 درصد زیان میدادن شما کجا بودی؟ چرا سکوت فرمودین؟ حالا چرا ناراحتی ؟ ادعای تورم 10 درصدی رو حتی اگر واقعی باشه مردم حسش نمیکنن چون هر روز با افزایش قیمت درگیرند
  • سید IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
    62 1
    خوب میشه بفرمائید این رونق بازار کجاست؟ خدا رو شکر تورم تک رقمی شد و سود سپرده ها هم پایین آمد، حالا چرا نرخ تسهیلات بالا مونده یا چرا قیمت دلار حداقل نصف نمیشه تا ارزش از دست رفته مال مردم کمی جبران شه؟ چرا نمیشه به عقب برگشت و قیمت ها برگرده به سال 91؟ البته باید انصاف داشت و بگم بازار اجاره بها رونق پیدا کرده
  • سهیل IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
    41 3
    آخه مرد مومن اوضاع زندگیه ما بدتر شده بهتر نشده من نمیدونم این عددو ارقامو تحلیلا از کجا میاد اما میدونم که اوضاع اصلن بهتر نشده شمام که کاملا مشخص ن رکود حس میکنی ن فشار
  • بی نام IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
    35 6
    وقتی مردم بیکارن و یا حقوق کمی دارن درآمدشون از سود بانک هایی بود که مردم به خودشون وابسته کرده بودن. و الان سود بسیار تند و سریع کم کردن مردم چگونه درآمدی که از سود بانک ها بود جبران کنند؟ به این سوال باید پاسخ داده بشه؟ این پول ها کجا میخواد بره چی از اقتصاد میدونن مردم, مردمی که در دانشگاه حتی یه واحد درسی اقتصادی پاس نکردن. بعد توقع دارید پول مردم بره به سمت تولید؟؟ تورم 40شده 10؟؟ارزش پول ما حفظ شده ؟ قیمت ها که همونن فقط گرون تر نشدن. ما شاهد ارزونی نبودیم که بگیم تورم کاهش پیدا کرده
    • بی نام US ۰۴:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۱
      2 0
      عزیز من تورم یعنی گرونی یه بار جمله ات بخون"ما شاهد ارزونی نبودیم که بگیم تورم کاهش پیدا کرده" وقتی تورم شد صفر دیگه گرونی نداریم. وقتی منفی شد یعنی ارزونی داریم. تو دنیا فکر کنم فقط ژاپن تورم منفی نیم درصدی داره
  • علی AE ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
    37 2
    البته جناب تقوی توی اقتصاد فقط خودشون رو قبول دارن ... این عین جمله ای بود که ایشون سر کلاسشون در دانشگاه علوم تحقیقات بیان نمودند. جناب دکتر، رشد اقتصادی بخش خصوصی خیلی خیلی منفی هست. دولتی ها هم که از بودجه دولتی ارتزاق می کنند و به زور رانت و انحصار و هزار دغل بازی تولیدشون رو حداقل ثابت نگه داشتن. اون چیزی که توی ذهن شما میگذره با واقعیت های روز جامعه کاملا متفاوته .... در مورد سود سپرده گذاران هم بانک ها زمانی ک دلار سه و نیم برابر شد به کدوم سپرده گذارشون سود اضافی دادن؟ وقتی بورس سه برابر رشد کرد بانک ها با پول ملت سرمایه گذاری کردن و سود کلان بردن به سپرده گذاران سود تشویقی دادن؟ یک طرفه نرید لطفا. اینا با پول سپرده گذاران شعبه های چند ده میلیاردی ساختن و پول ها رو اونجا بلوکه کردن.
  • سیدمهدی IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
    21 73
    پول گذاشتن تو بانک هیچ وقت سود نداره وبه نظرم اصلا برکتی هم نمیکنه
    • بی نام IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
      46 3
      حاجی این پول رو بانک میده به تولید کننده و..این پول رو مردم بذارن بانک بهتره یا ببرنش دلالی توی دلار و مسکن؟ چیکارش کنن؟ من 15 میلیون دارم چیکارش کنم به نظرت؟ فکر میکنی این وامهایی که بانکها به تولید کننده ها میدن از کجا میاد؟ رئیس بانک میره بیل میزنه پولش رو میده به تولید کننده؟
    • بی نام IR ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
      39 0
      کاری که برکت داره چیه؟ مرذم به نظرتون چیکار کنن در این بیکاری؟
    • بی نام IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۰
      20 0
      دوست عزیز من از بانک مهر اقتصاد یک وام مشارکتی جهت واحد تولیدی گرفتم با نرخ بهره 28 درصد که جهت دیر کرد اقساط 36 درصد دارن ازم سود میگیرن.واحد تولیدی من در حال تعطیلی میباشد و اقساط وامم عقب افتاده.و فقط مونده بانک منو بابت بدهیم به کلاغهای کور نشون بده و وقتی به بانک میگم که شما این وام رو در قالب مشارکت دادین پس بهم فرصت بدین تا بتونم اقساط رو بدم بهم میگن که بانک فقط سود رو میشناسه. آخه کجای دنیا تولید کننده باید سود 36 درصدی به بانک بده.
  • مجتبی A1 ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
    2 62
    ما باید در همه زمینه ها به ویژه اصلاح ساختار اقتصاد ایران و تقویت آن از منویات مقام معظم رهبری پیروی کنیم....در اقتصاد مقاومتی باید سود بانکی کم شود تا اقتصاد رونق گیرد...مردم باید بیشتر رعایت کنند..فرهنگ قناعت پس کجا رفت؟؟...ما بیشتر از مسئولان مقصریم...نوک پیکان و اتهام نباید فقط رو به مسئولان باشد.
    • بی نام RO ۰۴:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۱
      4 0
      اشتباه مثبت دادم
  • بی نام RO ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
    41 0
    حقوق مردم نسبت باهزینه ها خیلی کم است / در کجای دنیا که میگویید برویید حقوق مردم هم ببینید با خدمات دولتشون/ شما بیا یه زیر پله اجاره کن ببین کرایه مغازه هم نمیتونی بدهید چون بازار در رکود بدی قرار گرفته این اعداد و ارقام که میگویید همه اش اشتباه است / بیا یید بین مردم کاسبها و مغازه دارها انوقت متوجه رکود میشوید
  • یک ناشناس دیگه A1 ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
    32 1
    سالیان سال و خصوصا هشت سال دوران محمود و دوسال ابتدایی دولت روحانی که سود سپرده ها بسیار بسیار کمتر از تورم بود این اقایون متخصص و کارشناس کجا بودند؟ زمانی که ارزش پول مردم اب می شد و مردم بر اثر این کاهش ارزش به خاک سیاه می نشستند و از اونطرف بانکها و رانتخوارانی که می تونستند وام بگیرند و برنگردانند و یا بر اثر تورم پولی را که برمیگردانند ارزش واقعی ان نصف پولی باشد که گرفته اند ، اقایان کجا بودند؟؟؟
  • بی نام A1 ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
    29 1
    من تو دانشگاه مالیه بین المل راباایشان پاس کردم تو دانشگاه تعریف دیگری ار رکود وتورم داشت1
  • الکس A1 ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
    53 1
    لطفا مارو با دنیا مقایسه نکنید چون هیچیمون مثل اونا نیست
  • بی نام A1 ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
    38 1
    مگه همین "اقتصاددانها" نبودن از هدفمندی یارانه ها حمایت میکردن؟گندش که در اومد همه بر غلیه اش سخنرانی کردن.به قول معروف همه میدونن اقتصاد ایران در رکوده غیر آقای تقوی اقتصاددان
  • احسان A1 ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
    47 1
    دیروز رفتم بانک ملت سود سپرده 15 درصد و سود تسهیلات ده میلیونی با سفته و ضامن 26 درصد. کجای دنیا این اختلاف بین سود سپرده و تسهیلات هست آقای اقتصاد دان؟
  • تقی A1 ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
    56 1
    اقای اقتصاد دان در کجای دنیا یک شبه نرخ دلار را از 1000تومن به 3500 تومن میرسانند
  • بی نام A1 ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
    32 2
    این کاهش تورم ناشی از رکوده ناشی از فریز کردن اقتصاده توسط دولت همه جای دنیا وقتی تورم کم و کمتر میشه و نرخ رشد حول و حوش 0 هست به مفهوم عمیقتر شدن رکوده دوست عزیز اون زمانی که تورم 40 درصد بود چرا با کشورهای دیگه نرخ سود رو مقایسه نمیکردین؟ چرا همیشه مفایسه کردنهای شما باید در شرایطی باشه که به ضرر مردمه بعد این همه خوبی اقتصادهای دیگه داره چرا اونها رو مقایسه نمیکنید؟ الان مردم پولشون رو از بانک دربیارن باید کجا ببرن؟ طرف این پول رو گذاشته بانک که بزنه به یکی از زخمهای زندگیش حالا شما سود کمتری هم بهش میدی ایا از عهده هزینه هاش برمیاد؟ ایا هزینه هاش کمتر شده که سود هم کمتر بشه؟ سلام ما رو هم به اقای جمشید پژویان برسانید بفرمایید خط دادن های شما به احمدی نژاد کشور را وارد رکود کرده
  • بی نام IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
    56 1
    کجای دنیا یک شبه ارزش پول ملی یک سوم و یک چهارم می شود و همه دارایی فرد هم همین سرنوشت رو پیدا می کنه؟ کجای دنیا تورم بالای۴۵ درصد داره و سود بانکی اش از ۲۲ درصد فراتر نمی ره و سپرده گذار اینقدر ضرر می ده؟ کجای دنیا بانکها با هم تبانی می کنند در روز روشن و با حمایت آشکار بانک مرکزی تا نرخ سود را پایین بیاورند و نرخ تسهیلات را دست نزنند؟ کجای دنیا بنزین رو ده برابر گران می کنند ولی وقتی قیمت نفت نصف می شود ،قیمت بنزین را دست که نمی زنند هیچ صحبت از گراتی بیشتر می کنند.باز هم بگم؟
  • بی نام A1 ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
    5 32
    مردم مقصرند نه مسئولان...اینها همه تحلیل های نادرست است...
    • بی نام A1 ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۰
      2 0
      این یه نفری که مثبت داشته عجب جراتی داشته
  • بی نام A1 ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
    1 74
    مسئولان خیر و صلاح مردم رو می خواهند...مراقب تحلیل های خود باشیم...آرمان های انقلاب رو زیر سوال نبرید..
  • بی نام IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
    23 3
    این دولتها که میایند سر کار هر وقت پول کم میاورند زود اسکناس چاپ میکنند . خوب باید ریال بی ارزش شود. دولتها بلد نیستد چگونه باید در آمد زایی کرد این ضعف تمامی دولتهایی که سر کار امدهاند. . ازطرفی با آن حقوقهای کلانی که به مدیرا پرداخت میشه خوبه معلومه که پول هم کم میاره . خلاصه شیر تو شیر شده اوضاع . برای بالا بردن ارزش ریال تنها یک را است دولت دلار 3000 تومانی به میزان زیاد به بازار بدهد و ریالهای جمع شده جمع و اتش بزند. و حقوقها را به سطح عادلانه برساند آنوقت میتواند موفق باشد.
  • مرتضی A1 ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
    41 3
    تو تمام مدت عمرم رکود رو تا این اندازه لمس نکردم . رکودی که خود دولت باعث وبانی اونه.
  • بی نام A1 ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
    46 1
    تورم 9.5 درصدی در کجای مملکت هست؟اگر معیار جیب مردم باشد که تورم خیلی خیلی بیشتر از این حرف ها است مقایسه کنید قیمت امسال خرما،برنج،مرغ،حبوبات ،نرخ تلفن ،اب و... را نسبت به پارسالتازه کنارش رکود هم پدر مردم را درآورده.
  • سیاوش IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
    35 0
    وقتیکه ارزش پول پایین بیاید. این حرفها بیخود است. 30 سال پیش اگر حقوق من 5000 تومان بود کرایه خانه 500 تومان میدادم. یعنی یک دهم حقوقم را. حالا چقدر میشود؟؟؟؟؟
  • بی نام IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
    36 0
    کجای دنیا تسهیلات با بهره 28 الی 32 درصد از مردم می گیرن؟؟؟؟؟؟؟ من از بانک ملی پارسال ده میلیون با بهره 28 درصد گرفتم
  • بی نام IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
    37 0
    استاد ای پرفسور کجای دنیا هزینه ها به دلاره و حقوق ها به ریال؟ کجای دنیا حقوق کارگر 260 دلاره؟ ای پرفسور ای اقتصاددان بزرگ کجای دنیا مثل ایرانه که ما رو با اونجا مقایسه می کنی یه کم نگاه به اطرافت کن ببین در کجای دنیا ایستاده ای ای استادی که میخواهی همه تئوری ها رو روی مردم ما تست کنی بعد این همه سال متوجه نشدی که تئوری های اونجا به درد این اقتصاد نمیخوره؟ ابدارچی اداره ما فهمید شما نمیخای دست برداری؟ هدفمندی رو مگه شما پیشنهاد ندادی نتیچه چه شد؟ اون همه تئوری های شکست خورده رو چه کسانی پیشنهاد میدادن؟ مش جعفر ابدارچی ما پیشنهاد داده؟
  • آبتین A1 ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
    35 0
    جناب آقای تقوی بله درست میفرمایید کجای دنیا بانکها چنین سود بالایی میدهند اما شما بفرمایید در کجای دنیا بانکها و موسسات چنین سودی میدهند اما وقتی خودشان به مشکل خوردند پول و سرمایه مردم را میخورند مثل موسسه ثامن الحجج اما همین بانکها و موسسات وام با سود 28درصد به مردم میدهند با ضمانتهایی که خود ضمانتها بار مالی برای مشتری دارد و حتی هزینه کارشناسی ضمانت را از مشتری میگیرند که در نهایت وام برای مشتری نزدیک به 36درصد آب میخورد و وقتی مشتری به مشکل مالی خورد از او سود مرکب میگیرند تا جایی که ملک ضمانت مشتری جواب سود و اصل را بدهد آنوقت همین قوه قضاییه که در جریان موسسه ثامن الحجج سکوت اختیار کرده با احکام آهنین اقدام به چوب حرج زدن بر اموال مشتری نگون بخت شکست خورده میکند آقای تقوی
  • بی نام IR ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
    32 0
    اقای تقوی کجای دنیابانکهابجای سودوام بانکی نزول وربا ازمردم میگیره؟؟؟؟؟کجای دنیابانکهاشون زندگی مردم به اتیش میکشه وهمه چیزشونومصادره میکنه؟؟؟؟
  • بی نام IR ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
    44 0
    اســــــــــــــــــــــــــــتاد ای خدای علم اقتصاد جزوه رو ول کن از قرن بیست و یکم 16 سال گذشت ای استاد ای پروفسور ای افلاطون ای فریدمن
  • بی نام IR ۰۴:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۰
    2 0
    کجای دنیا تورم 50 درصد است؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بی نام RO ۰۴:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۰
    1 0
    بانکها مثل سد مى مونن بايد پولهاى مردم رو جمع کنن و با نظارت دولت سرمايه گذارى کنن و سود مناسب به مردم بدن. در شرايطى که ما دستمال توالتمون از چين مياد هيچ عقل سليمى سرمايه اندک رو تو کار توليدى کوچک کار نمى اندازه کلاه بردارى افزايش پىدا مى کنه. مستاجرا بدبخت مى شن. و تورم ايجاد مىشه. همه اين مشکلات از عدم مديريته کاش مى شد کارشناس اقتصادى از چين وارد کرد.
  • بی نام EU ۰۶:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۰
    27 2
    با توجه به قیمت دلار و قیمت مسکن برای خروج از رکود و ایت داستانهای مردم گول زن باید نرخ سود بانکی میشد 45درصد یعنی تازه میرسید به نرخ دلار و بجای اتلاف وقت در دانشکاه باید میومدید دم در حجره تا بفهمید اقتصاد ایران یعنی چی مشتی تقوی
    • بی نام IR ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۰
      1 16
      جزوه مهمتر است یا در حجره؟ پاسخ جروه استاد هر چی توی جزوه استاد باشه
  • dr.hamid A1 ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۰
    1 0
    کجای دنیا تورم واقعی حداقل ۲۰ درصدی داره
  • بی نام A1 ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۰
    0 0
    بابا جمعش کن، کجای دنیا، کجای دنیا در مياريد و صداتون از جای گرم در میاد، هیچ چیز ما با هیچ جای دنیا قابل مقایسه نیست، این ملت بی پول بی پول، میفهمید؟؟؟؟؟
  • بی نام A1 ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۰
    1 0
    با سلام خواهشا چاپ کنید و به گوش مسئولین برسونید با وضع فعلی میتونید امتحان کنید اگر سود بانکی را هم صفر کنید مردم پولشون را از بانک خارج نمی کنند کار جای دیگه لنگه
  • بی نام A1 ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۰
    30 0
    کجای دنیا تو خیابوناش پراید اجازه تردد داره کجای دنیا تورم 40 درصده کجای دنیا یه مدیر 200 میلیون حقوق میگیره ولی یه کارمند 1 میلیون هم دستشو نمیگیره کجای دنیا 20 میلیون نفر بیکارن و............................
  • دات کام A1 ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۰
    24 2
    همونجایی که ارزش پول ملی یه شبه هیچ شد. این کارشناسا خیلی جوک میگن این روزا
    • بی نام A1 ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۰
      2 9
      این کارشناس استاد تمام کارشناسان توایران هستند محاله اقتصادانی کتابهای ایشون را نخواند
  • مرتضی IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۰
    27 0
    کجای دنیا اینطوری اختلاس میکنن
  • بهزاد A1 ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۰
    9 0
    به آقای تقوی بفرمایید کجای دنیا نرخ سود تسهیلات 25 درصد است؟ نرخ سود تسهیلات در همه ی دنیا حدود 2 درصد است و آخرین نرخ بهره ی آمریکا که در جلسه ی ماه گذشته ی فدرال رزرو تصویب شد برابر 0.5 درصد در نظر گرفته شد. بنابراین نرخ سود تسهیلات در ایران 10 درصد مثبت است و در همه جای دنیا که ایشان از آن حرف می زنند 1.5 درصد. خواهشا نظر بنده را چاپ کنید تا کسی گول این حرف های عوام فریبانه را نخورد
  • سینا A1 ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۰
    4 6
    چند نکته رو میخوام بگم اولا کشورهای منطقه با تورم 3الی4 درصد سود 1 الی 2 درصد میدن چون سرمایه باید در گردش باشه نه دست بانک های که خون مردم در شیشه کردن چقدر منفعت طلب شدیم و کوته بین شدیم فقط نوک بینی مون رو میبنیم با این سرمایه های که دارید میتونید شغل جدید داشته باشید با 50 میلیون 30 تا میشه یه شغل ساخت حال اقتصاد خوش نیست رکوده به سرمایه احتیاج داره بانک ها هم فقط منافع خودشون در نظر میگیرن حمایت نمی کنن
  • هادی A1 ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۰
    23 0
    ««کسانی که می گویند اقتصاد ایران در رکود است درکی از رکود ندارند»» آقای اقتصاددان اگه میخواهید رکود رو با گوشت و پوست و استخون و از اعماق وجودتون درک کنید کافیه سری به بازار و اصناف و وضع حال خرید و فروش کسبه بزنید تا معنی واقعی رکو دستون بیاد. بنده خودم تو صنف کامپیوتر مشغولم تو همین دو سه ماه گذشته چندین و جند نفر از همکارام مغازه هاشون رو با کلیه اجناسش یا واگذار کردن یا دارن واگذار میکنند. تا جاییکه بنده از بازار خبر دارم باقی اصناف هم حال و روز خوشی ندارن حالا شما درکی از رکود ندارید یا مـــــا ؟؟؟
  • ناشناس A1 ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۰
    4 0
    اعمال سیاست های جدید بانکی کاملا در جهت کاهش رفاه اقشار ضعیف جامعه است.مشکل تولید از جای دیگری است.تولید مدیرانی پاکدست می خواهد.تولید علم روز می خواهد در سیستم اقتصادی ایران که به تازگی از دام تحریم های عنکوبی رهایی یافته تولید امکان پذیر نیست...
  • احمد A1 ۲۳:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۰
    0 5
    خوب تا وقتی نرخ سود بالا باشه نرخ تسهیلاتم بالا هست پس اگه میخواید وام های با کارمزد4 درصد میخواید پس باید قبول کنید نرخ سود پایین باشه نمیشه هم خدا رو خواست هم خرما رو
  • بی نام A1 ۰۳:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۱
    0 10
    ايشان كارشناس هستند و در زمينه اقتصاد صاحب نظر ، مردم عادي نبايد نظر بدهند
    • بی نام A1 ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۱
      4 0
      نظرات مردم از نظر این اقتصاددان واقعی تره مردم ما بعد انقلاب همه اقتصاددانند نگران نباش
    • بی نام A1 ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۲
      3 0
      نظر اصلی رو کسی میده که درد کشیده....تحصیلات دیگه به درد نمی خوره
  • بی نام A1 ۰۴:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۱
    10 0
    كجاي دنيا بانك ١٠٠ ميليون وام ميده ٢٥٠ پس ميگيره ؟
    • دات کام RO ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۱
      4 0
      همون کشوری که این آقای به اصطلاح اقتصاد دان میگه در رکود نیست
  • ناشناس A1 ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۱
    2 0
    شرممان باد ز تصمیمه ی الوده ی خویش گر بدین فضل وکرم نام کرامات نهیم
  • بی نام IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
    4 0
    خدایا ایران را از خشکسالی و دروغ و اساتید دانشگاه در امان بدار