شرق نوشت: اکبر ترکان رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور از تخلف ٤٠‌میلیاردتومانی در سازمان نظام‌مهندسی خبرداد.

نشست خبری دیروز اکبر ترکان، خالی از حاشیه نبود. ترکان در این نشست پرده از اختلاس در دوره قبلی نظام‌مهندسی برداشت. او با اشاره به تخلف ٤٠‌میلیاردتومانی در سازمان نظام‌مهندسی گفت: آنچه رئیس فعلی سازمان نظام‌مهندسی استان تهران، آقای بی‌طرف، به من گزارش داده‌اند این است که هیأت‌رئیسه دوره قبلی سازمان نظام‌مهندسی استان تهران بدون اطلاع سایر اعضا بخشی از منابع سازمان را نزد بانکی سپرده‌گذاری کرده است.

ترکان ادامه داد: تا این مرحله موضوع معمول و متداول است اما تخلف اینجا صورت گرفته است که در برابر این سپرده‌گذاری، تسهیلاتی برای یک شرکتی که ارتباطی با سازمان نظام‌مهندسی نداشته اخذ شده است و این یعنی اختلاس، یعنی استفاده از مال غیر برای استفاده‌های نابجا. این موضو ع را به شورای انتظامی ارجاع داده‌ایم و قوه ‌قضائیه پیگیر آن است.

رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان همچنین با تأکید بر اینکه آیین‌نامه کنترل ساختمان پیشنهادشده از سوی وزارت راه و شهرسازی خلاف قانون است، گفت: ما برای این ادعای خود استدلال‌های مختلفی داریم.
او درباره استدلال‌های سازمان مبنی بر خلاف قانون‌بودن آیین‌نامه کنترل ساختمان ادامه داد: کنترل نقشه ساختمان در سازمان نظام‌مهندسی انجام می‌شود اما این مأموریت در آیین‌نامه جدید حذف شده است.
ترکان افزود: تعیین مهندس ناظر هم از وظایف سازمان نظام‌مهندسی است که این وظیفه هم در آیین‌نامه جدید حذف شده است. همچنین صدور شناسنامه فنی ملکی ساختمان هم از مسئولیت‌های سازمان‌ نظام‌مهندسی است که این نقش را هم در آیین‌نامه جدید از سازمان نظام‌مهندسی گرفته‌اند و به‌طورکلی کنترل ساختمان از سوی سازمان نظام‌مهندسی در آیین‌نامه جدید دیده نشده است.
وقتی از ترکان درباره اختلافاتش با وزیر مسکن، راه و شهرسازی پرسیده شد، گفت: اختلافی با شخص آقای آخوندی، وزیر راه و شهرسازی، ندارم. اختلاف ما بر سر آیین‌نامه کنترل ساختمان است و اتفاقا در موضوع منشور اخلاق حرفه‌ای وزارت راه و شهرسازی خوب کار کرد.

رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان همچنین در واکنش به سخنان وزیر راه و شهرسازی مبنی بر اینکه مسکن مهر مزخرف است، گفت: این پاسخ مردم نیست. مردم زندگی خود را فروخته‌اند تا خانه‌ای از واحدهای مسکن مهر بخرند. البته به مسکن مهر انتقاداتی وارد است. در دولت قبل از مهندسان ناظر برای نظارت بر ساخت‌و‌سازهای مسکن مهر دعوت نشد و مسکن مهر بدون مهندس ناظر ساخته شد. 

دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور همچنین در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه حقوق شما چقدر است، گفت: بارها این را اعلام کرده‌ام من یک شغل دارم و به جز مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد، شغل دیگری ندارم و ریاست سازمان نظام‌مهندسی شغل موظفم نیست. در ابتدای کار دولت یازدهم از آنجایی که هنوز معاون اجرائی رئیس‌جمهوری منصوب نشده بود، سرپرستی چند واحد را به من واگذار کردند. 

ترکان ادامه داد: در دو ماه زمان این واحدها را تعیین تکلیف کردم یکی از آنها معاون امور بین‌الملل بود که منحل شد؛ موضوع بعدی تعیین‌تکلیف دبیرخانه اجلاس عدم تعهد بود که به وزارت امور خارجه منتقل شد. موضوع بعد تعیین تکلیف سازمان فضایی کشور بود که به آقای شریعتمداری واگذار شد و درنهایت موضوع بعدی شورای‌عالی ایرانیان خارج از کشور بود که آقای شریعتمداری ادامه کار را انجام دادند. بابت همه این کارها حقوقی نگرفته‌ام و حقوق و مزایایم به دستگاه‌های اجرائی داده شده و هر وقت که صلاح بدانند فیش حقوقی مرا منتشر می‌کنند. 

ترکان با بیان اینکه حقوق من کمتر از مدیران مناطق آزاد است، گفت: هروقت که لازم باشد رقم حقوقم را اعلام می‌کنم. البته او با بیان اینکه فقط یک منطقه آزاد است، که مدیرانش حقوق بالای ٢٣‌ میلیون دارند، ادامه داد: همه مدیران مناطق آزاد حقوق کمتر از ٢٠‌میلیون تومان دارند و این مجموع دریافتی‌هاست.
از طرفی رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان با بیان اینکه سیستم ارجاع کار از سال ٩١ شروع شد، گفت: قبل از اینکه ارجاع کار انجام شود ٧٠ درصد کارهای استان تهران فقط به ٢٧ شرکت ساختمانی داده می‌شد. در آن زمان استان تهران ٧٠‌ هزار مهندس داشت که امروز این تعداد به صد‌هزار مهندس رسیده است. 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 553295

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 52
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسن A1 ۰۴:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
    نوش جانشان من نظری ندارم .
    • امیر تبریز اوغلی IR ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
      احسنت.... این نظر یعنی یک دنیا حرف.
    • آقای متاسف IR ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
      44 6
      فساد که بد است. خودشون هم خوب میدونند. این هم در مقابل فسادهای دیگر، نه برای من که برای خودشان، عددی نیست. دارند با این خبر و احتمالا خبرهای دیگری که شک ندارم در روزهای آتی خواهیم شنید، ذهن مردم را از "رسوایی فیش های حقوقی چند ده میلیونی" به سمت دیگری هدایت و در واقع منحرف می‌کنند
    • احسان A1 ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
      63 2
      کی نوبت اختلاس من بشه ؟ همه دارن میبرن پس ما چی؟
  • بی نام A1 ۰۵:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
    120 5
    اونوقت الان چه کسانی بر ساخت و ساز ساختمانها نظارت می کنند تا ببینند استاندارد ها رعایت شده یا نه. برای همین برج طلووس آتش می گیرد و کسی پاسخگو نیست. البته واقعا متاسفم که عده ای تنها کاری که بلد بودند نشستن بر سر سفره آماده پول مردم بود و خوردند و بردند در جایی که افرادی چون آقای کیارستمی تمام عمر خود را وقف بالندگی سینمای ایران کرد. واقعا ما را چه شد؟
  • بی نام IR ۰۵:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
    71 93
    سازمان نظام مهندسی بایدبرچیده بشه وبره زیرنظرشهرداری.خیلی دارن ظلم میکنن.خیلی بخوربخوردارن.وقتی هم اعتراض میکنیم خیلی راحت میگن بروشکایت کن.
    • بی نام RO ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
      202 1
      شهرداری؟ شوخی میکنی؟ مگه شهرداری وضعیتش از نظام مهندسی بهتره؟
    • اریا A1 ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
      176 0
      بنده خدا شهرداری ک بخور بخور تر هستش.اصن شهرداری با فروش تراکم غیر مجاز باعث این همه فساد شده در ساخمان سازی.
    • بی نام ES ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
      41 0
      شهرداری؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟احتمالا خود شما تو شهرداری هستید؟؟؟؟؟
    • بی نام IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
      24 0
      شعار شهرداری یعنی تا میتونی مردم و درست کن و به بدترین شکل ممکن با مردم رفتار کن. البته خداییش ظلم نشه نسبت به شهرداری اکثر ادرجات کشورمون همینه
  • سقراط IR ۰۵:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
    213 0
    بخدا سرم داره گیج میره. اینجا یه فساد اونجا یه فساد یعنی همه جا فساد؟ بابا یه کی بمن بگه اینا همش دروغه
    • بی نام IR ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
      فسادهمیشه بوده وهست .
  • شادونه A1 ۰۵:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
    97 6
    اگر به تمام تخلفات دوره قبل رسیدگی بشه فکر کنم 85 هیات مدیره دوره قبل محکوم بشند.
  • بی نام EE ۰۵:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
    201 2
    چی می گذره تو این کشور چرا اینقدر اختلاس؟؟؟؟؟؟
  • بی نام US ۰۶:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
    113 1
    گل بود به سبزه نیز آراسته شد
    • بی نام A1 ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
      25 1
      کار از آراسته شدن به سبزه گذشته است کشور تبدیل به سبزه زار شده است
  • جلال A1 ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
    90 20
    به نظر من به عنوان مهندس پایه یک میبایست تغییرات جدی در قوانین سازمان نظام مهندسی صورت پذیرد .متاسفانه با رشد بی رویه پذیرش دانشجو در رشته های عمران و معماری و پایین آمدن کیفیت آموزشی در دانشگاهها و افزایش نجومی تعداد اعضائ نظام مهندسی نه به کیفیت ساختمانها میتوان اعتماد داشت و نه آینده شغلی مناسب برای مهندسین ..
    • سیا A1 ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
      55 18
      جناب مهندس پایه یک.حاضرم شرط ببندم اگه از شما ازمون محاسبات و نظارت و اجرا گرفته بشه قبول نمیشی.فراموش نکردیم چند سال پیش در برابر دستورالعمل ازمون مهندسان پایه یک چه اشوبی بپا کردین.دوره شما نه ازمونی بود و نه دستورالعملی.قوانین تغییر کنه که شما مهندسان به اصطلاح قدیمی فربه تر بشین و جوانان این مملکت بابت خطای دولت در پذیرش دانشجو نادیده گرفته بشن.خداروشکر که طرز تفکر خطرناک امثال شما حداقل تا امروز در وزارتخانه و سازمان خریداری نداشته.
    • مهندس ارشد IR ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
      57 56
      جناب آقا یا خانم سیا ما وقتی دانشگاه رفتیم برای قبول شدن در رشته عمران می بایست رتبه زیر 1000 کنکور داشت فکر نکنم امثال شما بدونید این یعنی چی ؟ چون الان دانشگاه آزاد و پیام نور و غیر انتفاعی و .... همینطوری دارن مدرک میفروشن من به شما توهین نمیکنم ولی بالای 90 درصد مهندس های جدید از پس طراحی یه تیر دو سر ساده هم بر نمیان و البته معدل لیسانس شون هم بالای 18 است شرمنده ولی این جونها هرچی باشن مهندس نیستن و بالطبع من مهندس ارشد خیلی خودم رو بالاتر از شماها بدونم
    • بی نام RO ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
      9 3
      البته دوست عزیز مهندس ارشد فراموش نشه که در سیستم آموزش عالی الان فازغ التحصیلان با رتبه های زیر 1000 تدریس میکنن
    • بی نام RU ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
      8 8
      اقای مهندس ارشد که خودت را بالاتر از بقیه می دانید و گاهی این جا و شبکه های اجتماعی دیگر میای بقیه را میکوبونی،فکر نکن چون دانشگاه امیر کبیر خوندی خیلی بارت هست یک بار قبلا می گفتی شریف و تهران بی خودی اسم در کردند یک بار هم میگی دانشگاه ازاد و ... با پول مدرک می دند محض اطلاعت بگم که تعداد قبول های ارشد یک از واحد های متوسط دانشگاه ازاد از دانشگاه امیر کبیر بیشتر بوده این به غیر از همون دانشگاه تهران و شریف هست که دانشجوهایش سریع بورسیه خارج می شوند
    • پارسا A1 ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
      13 2
      جناب اقای مهندس ارشد.شما وقتی اون زمان ک ازمون دریافت پروانه نبود و همین طوری پروانه اشتغال به کار دریافت میکردید لطفا نگید سطح من از بقیه بالاتره.الان کسی بخواد ازمون قبول بشه.باید حداقل 10 مبحث مقررات ملی ساخمان رو خونده باشه.چطور شما ک حتی این مبحث هارو نخوندید و الکی الکی پروانه گرفتین.میگید من سطحم بالاتره.به خدا الان ازت ازمون بگیرن به زور نمرت ب 20 برسه.
    • رر A1 ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۶
      2 5
      اکثر بچه های امیرکبیر اعتماد به نفس کاذبی دارن به جز ی سری رشته ها مثل پلیمر هوافضا و ی سری گرایش های مکانیک و برق امیرکبیر جلو شریف لنگ هم نمیندازه
  • بی نام A1 ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
    69 0
    فساد فساد فساد......
  • امیر US ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
    47 2
    لطفا به سازمان نظام مهندسی البرز هم یه سری بزنین بد نیس
  • مهدی IR ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
    63 2
    فساد در نظام مهندسی بیداد میکنه. کافیه درگیر یک پروژه ساختمانی باشید تا ببینید بدون زیر میزی حتی اگر کارتان مطابق آیین نامه و بدون اشکال باشد یک امضا و تاییدیه به شما نمی دهند. ای کاش دغدغه کیفیت داشتند نه ولی دغدغه اصلی پوله کثیفه ...
  • بی نام A1 ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
    87 1
    فقط 40 میلیارد ؟
    • بی نام A1 ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
      27 0
      جالبه آروم آروم مردم درجه حساسیت مردم رو با ترفندهای مختلف بالا بردند تا به رقم های پایین واکنش نشون ندند..جایی که صحبت از هزاران میلیارد است، 40 میلیارد رقمی نیست
  • محمد A1 ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
    64 0
    توروخدا جلوی این اختلاسارو بگیرید تا کار به جای باریک نکشیده
    • رامین A1 ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
      27 1
      دوست عزیز فکر میکنی مثلا جوی اب هست که جلو ش رو بگیرن این نتیجه عملکرد غلط سی چهل ساله هست حتی اگر هم بخوان نمیتونن جلوش رو بگیرن مثلی بدنی که سرطان همه جاش رو ریشه دونده
  • مجید از تهران A1 ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
    150 1
    زیاد کششششششششششششششششششششششششششششش ندین قصیه رو
  • بی نام FR ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
    14 0
    هر دم از این باغ بری می رسد
  • بی نام A1 ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
    28 0
    آقا به نظر من از این به بعد ارگان هایی که فساد مالی ندارند رو به مردم معرفی کنین. کارتون سبک تر میشه
  • سعید A1 ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
    19 0
    هردم از این باغ بری میرسد. یعنی اختلاس بعدی مربوط به کدوم سازمان میتونه باشه؟
  • بی نام A1 ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
    23 0
    کلا ممکلت شده اختلاس ... هر جاشو نگاه کنی اختلاس هست .
  • سعید A1 ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
    17 0
    فساد اینجا فساد اونجا فساد همه جا
  • بی نام US ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
    23 0
    یه چند وقت بود خبری از اختلاس نبود داشتم نگران میشدم
  • بی نام A1 ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
    21 0
    کجا اختلاس نشده است و سالم است اینها را بگید ؟
  • بی نام IR ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
    14 0
    یک سری هم به نظام مهندسی یزد بزنید تا با ارقام اختلاس جدید آشنا شوید
  • بی نام IR ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
    11 0
    خيلي باحال گفتي سقراط فساد اينجا ، فساد اونجا ، فساد همه جا ياد زبل خان افتادم
  • بی نام A1 ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
    13 0
    اختلاس اینجا ، اختلاس اونجا ، اختلاس همه جا عجب زبل خانی هست این اختلاس
  • آریا BY ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
    10 8
    امیدوارم روحانی حداقل به قولش برای خشکاندن فساد اداری عمل کند
  • بیکار IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
    12 0
    اختلاس در امور دارایی و مالیات هست.
  • محمدی IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
    23 0
    کشور راباحرف زدن نم شه اداره کرد تمام ارگانها از داخل پوسیده
  • رضررضضضضض A1 ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
    31 0
    به به بخورید بچاپید نه قبر است نه قیامت ازداعش هم نترسید که ما هستیم
  • مهران A1 ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
    27 0
    ما را به پیشرفت این کشور امیدی نیست.....
  • بی نام A1 ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
    14 6
    بیشتر از تحریم امریکا مدیران ومسئولان به ما ضربه زدند امید واریم جامعه ما به طرف اسلامی شدن پیش برود منتظر برچیده شدن این بی عدالتی ها هستیم تا امروز شعار دادیم از فردا منتظر عملیم
  • حق گو IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
    5 0
    بعید میدونم در این خصوص رتبه نظام مهندسی چالوس جزو 5 تای اول نباشه .
  • آریا A1 ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
    12 0
    لطفا به مدیر عاملان مخابرات هم یه سری بزنین بد نیس
  • بی نام A1 ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
    9 2
    به پای این رکود کمر شکن همین شهرداریها و نظام مهندسی میباشد
  • بی نام A1 ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۶
    7 0
    به به عجب کشوری داریم ... الگوی اخلاق و زندگی سالمه ...
  • بی نام IR ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۷
    1 3
    مهندسااان دلاوران نام اوران....