ایرنا نوشت: سخنگوی جبهه پیروان بیانیه اخیر رییس جمهور در مبارزه با فساد مالی و پرداخت‌های نامتعارف را نشانگر عزم جدی دولت برشمرد. نماینده تهران نیز بروز برخی از این مشکلات را از اشکالات در قانون‌گذاری کشور دانست.

کمال سجادی سخنگوی جبهه پیروان با بیان این که موضوع حقوق های نجومی و نامتعارف فضای نامناسبی را در جامعه ایجاد کرده است، افزود: در چند روز گذشته انتشار اخباری در زمینه استعفای پی در پی مدیران بانکی و دولتی موجب بی اعتمادی مردم به نظام مدیریت کشور شده است اگر چه هر دولتی مسئول بخش خودش است و مسئولیت ها وعملکرد دولت گذشته ارتباطی به دولت روحانی ندارد.

وی افزود: در هر صورت اگر تخلفی صورت گرفته باشد دولت یازدهم نشان داد که با جدیت پیگیری می کند.
این فعال سیاسی اصولگرا تصریح کرد: حواس مردم جمع است وحافظه خوبی دارند، آنان به یاد دارند که در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی بسیاری از مدیران حقوقی در قبال عملکرد خود دریافت نمی کردند ولی امروز شاهد هدایا و وام های میلیاردی برخی مدیران هستیم .

سجادی با بیان این که اگر دولت قبلی هم در این زمینه تخلف داشته است باید پاسخگو باشد و این مسئله باید در جایی ریشه کن شود، اظهار داشت:از سوی دیگر دستگاه های نظارتی نیز باید به موضوع حساس باشند واز مکانیزم های لازم در این زمینه استفاده کنند .

وی خاطر نشان کرد: مجلس شورای اسلامی یکی از نهادهای نظارتی است بنابراین اگر مشکل خلاء قانونی است باید قانون گذاری لازم برای مبارزه با فساد انجام شود ودر بخش نظارتی نیز محکم وارد عمل شوند .

سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری یادآور شد: این موضوعات نباید تنها به مسئله استعفا ختم شود وباید موضوع فساد درمان و ریشه کن شود .

سجادی افزود: از طرفی همه دستگاه ها و قوا نیز باید از این اقدام دولت حمایت کنند چرا که آبروی کشور است واز سوی دیگر همه می دانند که دریافت کنندگان حقوق های نجومی در اقلیت هستند بنابراین اقدام خوبی از سوی دولت روحانی آغاز شده وباید از آن حمایت کند .

وی تاکید کرد: انتظار جامعه این است که موضوع به نحو جدی نه تنها مقطعی و به صورت انتشار رسانه ای درمان شود و نظارت ها ادامه دار باشد تا دیگر شاهد چنین موضوعاتی نباشیم چرا که ادامه چنین اتفاقاتی به ارتباط میان مردم ومدیران آسیب خواهد رساند.
این فعال سیاسی همچنین گفت: در این زمینه باید مسایل به طور دقیق مورد بررسی قرار گیرد و هیچ فردی در حاشیه امن نباشد و دریافتی های مدیران بخش خصوصی نیز باید مورد رسیدگی قرار گیرند و اگر خلاء قانونی یا نقص قوانین وجود دارد، اصلاح شود یا قوانین لازم به تصویب برسد .

سجادی ادامه داد: همچنین دستگاه های نظارتی باید مکانیزم های خود را مورد بازنگری قرار دهند و اگر در روش ها اشکالی وجود دارد آن را ترمیم کنند یا اگر نیازمند قوانین محکم تری هستند، درخواست بررسی و تصویب کنند.
وی به موفقیت برخی کشورها در مبارزه بافساد مالی اشاره کرد و اظهارداشت: نظام مدیریتی می تواند با مطالعات مقایسه ای کشورهای موفق در این زمینه از دستاوردهای آنها نیز استفاده کند.

دستگاه های نظارتی در زمینه فیش های حقوقی نامتعارف پاسخگو باشند

همچنین مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران در همایش بانک ها و مجلس دهم تعداد مدیرانی که حقوق نامتعارف گرفته اند را حدود هفت دهم درصد مدیران کشور برشمرد و گفت: دستگاه های نظارتی در زمینه فیش های حقوقی نامتعارف ضعیف عمل کرده اند و باید پاسخگو باشند.

وی افزود: بعضی از این فیش های حقوقی، مهر دیوان محاسبات که زیر نظر مجلس و سازمان بازرسی کل کشور که وابسته به قوه قضائیه است را دارد. ما امروز بحث اساسی تر از موضوع که این روزها پیش آمده داریم و آن این است که سیستم بانکداری ما چقدر اسلامی است؟ طبق آخرین مصوبه سود بانکی 18 درصد است در صورتی که در کشوری مثل امارات 3 الی 4 درصد است که ما باید به این سمت حرکت کنیم نه این چیزی که امروز است. 

این نماینده مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در نظام هماهنگ پرداخت، سقف حقوق هفت برابر کف حقوق تعیین شده است و ما بگوییم با همه مزایا به ندرت به 20 میلیون می رسد و کسی نمی تواند براساس نظام هماهنگ پرداخت در جمهوری اسلامی بالای 20 میلیون حقوق بگیرد اما آمار داریم که حدود 3 هزار فیش بین 20 تا 50 میلیون تومان و 300 فیش بالای 50 میلیون حقوق می گیرند که در عین بی قانونی، پوشش قانونی دارد. 

کواکبیان با بیان این که بروز برخی از مشکلات به دلیل قانونگذاری است، افزود: به طور مثال در مورد بیمه و مالیات ها قانونگذار، سه درصد گفته است یعنی حق دارند برای رفاه یا آموزش کارمندان این سه درصد مصرف شود و به این ترتیب قانون گذار دست مدیران را باز گذاشته است. 

وی به صندوق توسعه ملی نیز اشاره کرد و گفت: صندوق توسعه ملی از دوران احمدی نژاد شروع شده است که در آنجا گفته شده هیات عامل هر طور که خواست برای خود حقوق تنظیم کند. کدام کشوری یک چنین قانونی دارد؟ از همان ابتدایی هم که این صندوق شروع به کار کرد و حقوق 17 میلیون برای خود در نظر گرفتند این مبلغ زیاد بود چه برسد الان که 50 و چند میلیون است. 

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: این فیشها را که می بینیم باید گریه کرد؛ واقعا انصاف و مروت کجا رفته است؟

من حقوقم را از مجلس نمی‌گیرم!

کواکبیان با بیان این که من حقوقم را از مجلس نمی گیریم و در مجلس هشتم هم حقوقم را از دانشگاه می گرفتم، افزود: حقوق های بالا در دانشگاه ها مرسوم نبوده است اگرچه هیات امنا اختیاراتی به رییس دانشگاه داده است .

وی به طرح نظام تحول سلامت نیز اشاره کرد و گفت: اگرچه طرح تحول سلامت خیلی کمک کرده است ولی خیلی هم بریز و بپاش شده است. چرا یک پزشک بیمارستان دولتی باید یک میلیارد و 200 میلیون تومان کارانه بگیرد. البته حق دارند ولی واقعا حق این است؟ ممکن است قانونی باشد ولی آیا متعارف است؟ 

این نماینده مجلس دهم با بیان این که ممکن است این حرفها باعث سوء استفاده جریان مقابل شود، تاکید کرد: ما برای چه انقلاب کردیم؟ همه افتخار ما این است که این انقلاب برای ما معنویت، عدالت، فضلیت و اخلاق آورده است و در مقابل کشورهای دیگر به آن می نازیم. 

کواکبیان یادآور شد: کسی به من گفت شما چرا این قدر در زمینه فیش ها سخت می گیرید؟ در اندونزی وکیل مجلس آنها 12 هزار و 500 دلار می گیرد که من گفتم کارگر آنجا چقدر می گیرد؟ گفت 2500 دلار و من هم گفتم حرف ما این جا است مدیران آنها تقریبا 7 برابر کارگرشان می گیرد ولی اینجا حقوق ها تا 250 برابر است. 

وی ادامه داد: من به کسانی که این فیش ها را با هر انگیزه ای که افشا کردند، کاری ندارم. می گویند این فیش ها را افشا کردند که اختلاس ها فراموش شود که اینطور نیست.

این نماینده اصلاح طلب تاکید کرد: اختلاس ها را هم باید بگوییم و پیگیری کنیم. چرا زمانی که به وزرا 60 تا 60 تا سکه می دادند، حرفی نمی زدید؟ در صورتی که باید همان موقع حرف می زدید. کار غلط را نمی شود توجیه کار غلط دیگری بکنیم. آن زمان خلاف بوده و واقعا هم خلاف بوده است. 

کواکبیان یادآور شد: من آن زمان هم گفتم که احمدی نژاد پول ها را خانه نبرده است که کاش می برد خانه ولی آنقدر به بیت المال ناخنک زد یعنی بی انضباطی مالی به وجود آورد که آن موقع ما فریاد می کشیدیم و می گفتیم. بنابراین نباید توجیه کنیم که دنبال نقشه هستند، باید اگر ضعفی است جلوی آن ضعف را بگیریم. 

وی تصریح کرد: بعضی ها می گویند این مدیران هفت دهم درصد مجموعه مدیران کل کشور هستند که حرف درستی است. ما مدیرانمان واقعا پاکدست هستند ولی برای نظام جمهوری اسلامی همین 7 دهم درصد مجموعه کل کشور، زیاد است. 

این نماینده مردم تهران در مجلس به نقش موثر مجمع اسلامی بانک ها اشاره کرد و گفت: بهترین و شیک ترین ساختمان ها متعلق به بانکها است، مردم با هزار مشکل نباید بهره های آنچنانی بپردازند. ما باید راهکار بدهیم و مطالبه گری کنیم و به سمت بهره های کم برویم. 

کواکبیان خاطرنشان کرد: معتقدم درباره فیش های حقوقی سه کار باید انجام شود. اول نام آن هایی که واقعا به ناحق به بیت المال دستبرد زدند، مطرح و افشا شود. دوم مازاد حقوق های دریافتی را به بیت المال بازگردانند و سوم با آنهایی که واقعا تخلف کردند، برخورد شود.
29219

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 553362

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
    2 0
    امیدوارم به عنوان نماینده مردم لایحه اصلاحی که دولت به مجلس خواهد فرستاد را خوب بررسی کنید و شما نیز جامع نگرانه اگر جایی روزنه ای باز مانده شناسایی کرده تااستفاده نابجا از مقام راببندید و انشاالله کشور از فساد نجات خواهد یافت. به قول امام راحل همه با هم.
  • سینا IR ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
    10 2
    با بیانیه مشکل حل نمیشه
  • بی نام A1 ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
    2 0
    از بانک ها شروع کنید کارمندای بانک از پایین تا بالا همه غیر متعارف پول می گیرن وام های مختلف با سود کم هم که .......