ایسنا نوشت: دولت در حالی به زودی حساب یارانه‌بگیران را شارژ می‌کند که دریافتی هر نفر که از ابتدا در لیست قرار داشته، در مرحله شصت و پنجم به حدود سه میلیون تومان خواهد رسید.

یارانه نقدی تیرماه هم ساعت ۲۴ فردا (شنبه) برای هر نفر ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود و پرداخت رقم حدود ۳۵۰۰ میلیارد تومانی ماهانه برای بار شصت و پنجم نیز ثبت خواهد شد.

گرچه از آذر ۱۳۸۹ و با شروع اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها تا کنون همواره نحوه توزیع یارانه نقدی مورد انتقاد بوده و تاییدی بر پرداخت تمامی درآمد ناشی از اصلاح قیمت حامل‌های انرژی به صورت نقدی وجود نداشته است ولی با این حال عمدتا حدود ۷۶ میلیون نفر در هر ماه متقاضی دریافت یارانه بوده اند، حتی زمانی که دولت فعلی طرح ثبت نام مجدد از متقاضیان نقدی را به با هدف کاهش تعداد یارانه بگیران و انصراف پردرآمدها به اجرا در آورد.

با این حال قانون بودجه ۱۳۹۴ رسما دولت را مکلف به حذف یارانه‌بگیران پردرآمد کرد و در نهایت از بین جمعیت یارانه‌بگیر، حدود سه میلیون نفر حذف شدند. اما قانون بودجه ۱۳۹۵ فضای سخت‌تری پیش روی دولت قرار داده و تاکید دارد که باید مجموع گروهی که تعداد آنها از نظر نمایندگان به ۲۴ میلیون نفر می‌رسد از لیست سازمان هدفمندی یارانه‌ها کنار گذاشته شوند.

هر چند که از سوی سازمان مدیریت و برنامعه ریزی و یا وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی هیچ گاه برنامه غربالگری یارانه‌بگیران و معیار حذف شفاف سازی نشده است، اما طبق قانون بودجه ۱۳۹۵ دولت باید تا تیرماه نسبت به حذف کردن گروه‌های تعیین شده اقدام می‌کرد. تکلیفی که از همان روزهای بحث در مجلس برای گنجاندن آن در بین بندهای تبصره هدفمندی مشخص بود که حداقل تا زمان تعیین شده اجرایی نخواهد شد.

این در حالی است که از سویی دولت معتقد است حتی اگر قرار باشد تمامی گروه‌های مد نظر مجلس در بودجه کنار گذاشته شوند بازهم تعداد به حدود هفت میلیون نفر بیشتر نخواهد رسید، نه ۲۴ میلیون نفر. از سویی دیگر تجربه حذف سه میلیون نفری و میزان خطای شناسایی یارانه‌بگیران این اجازه را نمی‌دهد که به یکباره دولت برای حذف ۲۴ میلیون نفر اقدام کند.

به هر صورت واریز یارانه تیرماه می‌تواند با تغییراتی در تعداد یارانه‌بگیران همراه بوده و تعداد قابل توجهی از لیست سازمان هدفمندی کنار گذاشته شوند.
22539

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 556364

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مجتبی IR ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۵
    67 13
    با وجود یارانه این همه اختلاس شد . یه شاخصه تورم رو گذاشتن به حساب یارانه . در صورتی که مشکل فراتر از این حرفاست. و این یارانه حق مردم عزیزمان از ثروت خدا دادی است.
    • بی نام IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۵
      3 0
      حق از ثروت خدادادی ..... ؟ یاد آور می شوم بیش از 70 درصد از مردم سوئیس از دریافت این ثروت خدادادی امتناع کردند.... شفافیت حق مردم است .... مالیلت عادلانه برای همه حق مردم است ... آموزش رایگان حق مردم است ... و ...
  • بی نام A1 ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۵
    33 51
    یارانه حق همه است چه پولدار چه فقیر.
  • بی نام RO ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۵
    80 1
    همین؟ 3 تومن رو یکجا هم اگه بدن هیچ دردی از مردم رو درمون نمیکنه دیگه
  • بی نام IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۵
    5 0
    اگر من بدانم با یارانه نگرفتن دردی دوا میشود همین امروز انصراف میدهم ولی من نگیرم: حقوق من بازنشسته که زیاد نمیشه، پسر فوق لیسانس سی ساله ام صاحب کار نمیشه، هزینه های درمانم را که تامین اجتماعی کامل نمیده ،...... یا میشه حقوق بالای این اقایان یا بخوربخور و لفت ولیس ان اقایان
  • بی نام IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۵
    4 0
    مسخره‌ترین قانون سال‌های اخیر همین یارانه نقدی است. هیچ دردی هم از کسی دوا نمی‌کنه. حتی خانواده 10 نفری هم تهش میشه 450هزار تومان اما جمع یارانه میلیونها نفر هر ماه مبلغ سرسام‌آوری میشه که می‌شد باهاش خیلی کارهای مفیدتری برای کشور کرد. اگر این همه فساد و اختلاس و دزدی اموال عمومی نبود، کی رضایت داشت 45تومن بگیره و چنین فشاری به دولت وارد کنه. ولی افسوس ...حتی نمی‌تونم بدون سانسور حرفم رو به عنوان کامنت ته یه مقاله بذارم.
  • بی نام A1 ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۵
    2 0
    یارانه مادر ما رو قطع کردن فقط بخاطر اینکه برادرم که سرپرستش بود رفته خارج کشور اصلا وضعیت مالی مردم اهمیت نداره . مادر من مستاجر هستش
  • یوسف RO ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۵
    6 0
    آقااااااااااا فتح که نکردید بعد 40 سال پول نفت و گاز رو بصورت دون پاشی دادین به ملت بی نوا.. والا بقران . بعدشم یارانه حق همه ی ملته .. بجز اونایی که اختلاسگرن و میدزدن و اونایی که خودشون نمیگیرن..
  • علی A1 ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۵
    3 0
    پدرمن نه بازنشسته است نه ماشین داره نه خونه نه درامدی بیماری هم داره اما یارانه شو قطع کردن هر دری هم زدیم نشد...حرومتون میلیاردی حقوق میگیرید چشم ندارید 45500بقیه بگیرن...
  • بی نام A1 ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۵
    3 0
    ببخشید آیا تا به حال یارانه تولید که هدف اصلی حذف یارانه بوده پرداخت شده است؟؟
  • بی نام IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۵
    3 0
    چند برابرش را به بهانه های واقعی سازی چند باره قیمتهای حامل انرژی،از جیب مردم درآوردند.
  • بی نام IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۵
    2 1
    خدا کنه هرچه زودتر این شیوه یارانه دادن رو قطع کنن. یارانه فقط برای افراد نیازمند باید باشه
  • بی نام RO ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۵
    3 0
    کسی نیست تا یک جواب درست و حسابی در مورد اختلاس ها و حقوق های نجومی بده ولی همه دولتی ها و مجلس هاو... در مورد یارانه که حق مردم خیلی خیلی بیشتر از اینها است به راحتی نظر میدن.
  • رسول IR ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۵
    4 0
    اقا سه تومن دادین من 3500 میدم قدرت خریدمو بر گردونید به قبل یارانه
  • مهدی RO ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۵
    4 0
    بفرمایید یک فیش حقوقی 240ملیونی یک مدیر یارانه چند یارنه بگیر 45500تومانی می شود؟