مدیرکل دامپزشکی استان آذربایجان شرقی از واکسیناسیون 53 هزار و 459 رأس دام سبک (بره، بزغاله، بز و گوسفند) استان بر علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک (PPR) از ابتدای سال تا اواخر تیرماه خبر داد.

به گزارش خبرآنلاین، دکتر امیر حسین بهداد افزود: بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک(PPR)  یک بیماری واگیر دامهای سبک بوده و به هیچ عنوان قابل انتقال به انسان نیست.

وی تصریح کرد: از این رو خطری برای انسان ها ندارد، همچنین این بیماری می تواند علاوه بر انتشار در جمعیت دام های اهلی، چهار پایان حیات وحش مانند کل و بز، قوچ و میش، آهو را نیز درگیر کند.

دکتر بهداد یکی از بهترین و موثر ترین راه های پیشگیری از این بیماری را واکسیناسیون عنوان کرد و گفت:  واکسیناسیون بر علیه این بیماری یکبار در سال انجام گرفته و باعث ایمنیت نسبتا طولانی مدت در دامها می شود.

وی اظهار داشت: اکیپهای واکسیناسیون دامپزشکی نیز در تمامی روستاها به ویژه روستا ها و مناطقی که جمعیت دام سبک آنها زیاد بوده و یا از نظر زیست محیطی به لحاظ حضور چهارپایان وحشی حائز اهمیت فراوان می باشد، واکسیناسیون بر علیه این بیماری را انجام می دهند.

دکتر بهداد با اشاره به علائم این بیماری افزود: این بیماری با تب آغاز شده و همراه با آبریزش از دهان، بینی، چشم و زخم ستاره ای شکل داخل دهان می باشد، این بیماری همچنین در دامهای جوان به صورت شدید بروز کرده و با اسهال بد بو همراه است.

مدیرکل دامپزشکی استان آذربایجان شرقی در پایان از دامداران خواست نهایت همکاری را با اکیپ های دامپزشکی داشته و در صورت مشاهده هرگونه علائم این بیماری و یا هر بیماری دیگر در دامهای خود، مراتب را هر چه سریعتر به ادارات دامپزشکی شهرستان ها و یا از طریق شماره تلفن 1512 به اداره کل دامپزشکی استان اطلاع دهند.

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 557742

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =