۰ نفر
۱ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۰۴:۵۶

آی.بی.ام موفق به ساخت سیستم خنک‌کننده تازه‌ای برای ابرکامپیوتر جدید آکوواسار شده که می‌تواند گرمای تلف‌شده را مستقیما به سیستم گرمایشی ساختمان‌ها انتقال دهد و بخشی از نیاز انرژی آنها را تأمین کند.

محبوبه عمیدی: اجزای الکترونیکی ابرکامپیوترها و مراکز عظیم داده‌ها باید خنک نگاه‌ داشته شوند، تأمین انرژی مورد نیاز این فرایند اغلب هزینه سنگینی را به مؤسسات و دانشگاه‌ها تحمیل می‌کند.

به گزارش پاپ ساینس، آی.بی.ام که به زودی مراحل بهره‌برداری از ابرکامپیوتر عظیمAquasar را آغاز خواهد کرد، برای کاهش هزینه‌های انرژی و استفاده از انرژی گرمایی تلف‌شده، تمهیداتی اندیشیده است و با اینکه اغلب ابرکامپیوترهای امروزی با گردش آبی به دمای محیط در اطراف آنها خنک می‌شوند، آکوواسار با گردش مداوم آب 60 تا 71 درجه سانتیگراد در اطراف پردازنده آن خنک خواهد شد.

شبکه‌ای مویرگی از کانال‌های بسیارباریک که آب را در اطراف پردازنده آکوواسار به گردش درمی‌آورند، وظیفه خنک نگه‌داشتن این ابرکامپیوتر را به عهده خواهند داشت. نکته جالب توجه این است که بخشی از گرمای جذب‌ شده توسط این آب به سیستم گرمایشی ساختمان مؤسسه ملی فناوری سوئیس در زوریخ که در ساخت این ابرکامپیوتر با آی.بی.ام همکاری کرده تزریق خواهد شد. البته از ماه آینده که آکوواسار شروع به فعالیت آزمایشی خواهد کرد.

آی.بی.ام

در این مرحله تنها بخش کوچکی از این ابرکامپیوتر راه‌اندازی خواهد شد و به همین دلیل انرژی گرمایی تأمین شده توسط آن کمتر از یک‌درصد نیاز گرمایی ساختمان خواهد بود. در طول زمان و با آغاز به کار بخش‌های وسیع‌تری از آکووسار، انرژی گرمایی مورد نیاز چندین ساختمان تأمین خواهد شد، شاید هم انرژی اضافی برای فروش وجود داشته باشد.

آی.بی.ام برای ساخت این سیستم خنک‌کننده مویرگی، بیش از سیستم‌های خنک‌کننده مرسوم هزینه کرده است، اما امیدوارست استفاده بهینه از انرژی گرمایی تلف‌شده، ظرف مدت یکی‌ دوسال آینده این هزینه‌ها را جبران کند.

در حال حاضر تعدادی از مراکز عظیم داده‌ها از چنین سیستمی برای خنک کردن اجزای الکترونیکی ابرکامپیوترها استفاده می‌کنند، اما آبی که در لوله‌ها گردش می‌کند، هم‌دمای محیط است و نمی‌شود از انرژی گرمایی دریافت شده توسط آن برای گرم کردن ساختمان‌ها استفاده کرد. سیستم دیگری هم برای خنک کردن پردازنده‌ها طراحی شده که در آن از کیسه‌های آب سرد به جای میلیون‌ها میکروکانال استفاده می‌شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 56412

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =