ایرنا نوشت: مقام آوری و رکورد شکنی درشنا در گرو عوامل متعددی از جمله فیزیک بدنی است؛ برخی معتقدند در المپیک پکن طراحی و فناوری به کاررفته دراستخر ' مکعب آب' سبب افزایش رکورد شکنی شد؛اکنون این سئوال مطرح است آیا نوع طراحی و فناوری استخر ریو نیز می تواند سبب افزایش رکورد شکنی شود؟

استخر المپیک پکن 8 سال قبل با ثبت 29 رکورد جدید، عنوان سریع ترین استخر جهان را به دست آورد.دراستخر لندن فقط 19 رکورد جهانی ثبت شد.در المپیک ریو تا کنون 9 رکورد جدید ثبت شده است.
یک استخرسرعتی، معمولا حدود سه متر عمق دارد و هرچه عمق آن بیشتر باشد بهتر است، زیرا مدت بیشتری لازم است تا تلاطم آب به کف استخر برسد و مجددا به سطح آب بازگردد و این امر مقاومت آب را در برابر حرکت شناگر کاهش می دهد. در نتیجه شناگران با حداکثر سرعت خود شنا می کنند.


استخری که به درستی طراحی شده، وقتی خالی است کاملا ساکن و بدون تلاطم به نظر می رسد، اما اگر در یک استخر، تلاطم آب به درستی مهار نشود، جریان اصلی حاصل از تخلیه و تصفیه آب استخر موجب تلاطم آب می شود و وقتی ورزشکاران شروع به شنا می کنند، سطح آب بیش از اندازه متلاطم شده و در نتیجه سرعت ورزشکاران کاهش می یابد.
با وجود این طراحی استخری که در مقایسه با استخر دوره های قبل المپیک موجب افزایش سرعت ورزشکاران شود، امر دشواری است. زیرا اکنون تمام ویژگی های استخر المپیک در قالب مشخصات از پیش تعیین شده به کشور میزبان ابلاغ می شود.
اکنون استخر المپیک ریو با توجه به تعداد رکوردها می تواند به المپیک لندن برسد اما با توجه به اینکه فقط 16مسابقه باقی مانده بعید است که رکورد استخر پکن شکسته شود.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 566340

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =