هدایت استعدادها در طرح دنباله‌دار «شهاب»

روزنامه همشهری زنجان نوشت: وزارت آموزش و پرورش برای هدایت تحصیلی دقیق دانش‌آموزان از سال 92 اقدام به اجرای طرح شهاب کرد. طرحی که قرار بود شناسایی و هدایت استعدادهای برتر دانش‌آموزان را میسر و در سال‌های آتی انتخاب رشته تحصیلی آنها را طبق توانایی‌های دانش‌آموزان میسر کند.

این طرح تاکنون ثمری نداشته اما مسئولان می‌گویند نتیجه اجرای آن در سال‌های آتی نصیب دانش‌آموزان خواهد شد و باید اندکی صبر پیشه کرد.

مناطق اجرای طرح
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان درباره طرح شهاب می‌گوید: این طرح برای نخستین‌ بار در شهرستان خرمدره در سال تحصیلی 94 - 93 اجرا شد که دانش‌آموزان مقطع چهارم ابتدایی از آن بهره‌مند شدند. در سال تحصیلی95 ـ 94 نیز مسئولان ناحیه 2 زنجان این طرح را برای دانش آموزان پایه چهارم و در شهرستان خرمدره برای دانش آموزان پایه چهارم و پنجم اجرا کردند.
«اصغر بیات» با بیان این‌که 6 منطقه‌ آموزشی استان در سال تحصیلی 96 ـ 95 میزبان اجرای طرح شهاب خواهند بود، می‌افزاید: این طرح در سال تحصیلی 96 ـ 95 در شهرستان خرمدره در 3 مقطع چهارم، پنجم و ششم اجرایی می‌شود.
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش با اشاره به این‌که طرح شهاب برای دومین سال تحصیلی در ناحیه 2 زنجان در پایه‌های چهارم و پنجم اجرایی خواهد شد، افزود: ناحیه یک زنجان، ابهر، خدابنده و ایجرود نیز در سال تحصیلی جدید برای نخستین بار این طرح را اجرایی می‌کنند.

هدف اجرای طرح
رئیس اداره استعدادهای درخشان اداره کل آموزش و پرورش و دبیر اجرایی طرح شهاب در استان هدف از اجرای طرح شهاب را شناسایی و هدایت استعدادهای برتر دانش‌آموزان می‌داند و می‌گوید: این طرح از سال 86 توسط کارشناسان بنیاد ملی نخبگان و وزارت آموزش و پرورش بررسی و مطالعاتی شد و عملا از سال تحصیلی 92 ـ 91 به صورت آزمایشی در 7 استان خراسان جنوبی، آذربایجان شرقی، البرز، اصفهان، خراسان شمالی، کرمانشاه و هرمزگان به اجرا درآمد.
«جمال رحمتی» شروع این طرح را به صورت جدی در استان به 2 سال قبل ارجاع داده و می‌افزاید: 2 سال قبل مسیر اجرایی شدن این طرح در استان‌ها هموار شد و مقرر شد یک ناحیه آموزشی در هر استان شروع به اجرای آن کند. طرح شهاب از پایه 4 ابتدایی در استان کلید خورد و نخستین ناحیه در استان، خرمدره بود. چون این شهرستان آیتم‌هایی از جمله نزدیکی به مرکز استان و همخوانی داشتن میانگین تعداد دانش‌آموزان پایه چهارم ابتدایی با میانگین مرکز استان که وزارتخانه در نظر گرفته را دارا بود.

وضعیت استان
رحمتی می‌گوید: در این طرح مقرر شد که استعداد دانش‌آموزان نسبت به خودشان با بررسی 8 آیتم در انواع هوش‌ها بررسی شود و فرم‌هایی حاوی اطلاعات کامل از این استعدادها در پرونده دانش‌آموزان قرار گیرد. تاکنون نیز با توجه به این‌که صد درصد اطلاعات دانش‌آموزان در سامانه همگام به ثبت رسیده است در کشور جزو استان‌ها موفق در اجرای این طرح به شمار می‌رویم.

آمارها
4897 دانش‌آموز در پایه چهارم ابتدایی منطقه خرمدره و ناحیه 2 زنجان در اجرای طرح شهاب مدنظر قرار گرفته‌اند. رحمتی با بیان این جمله اظهار می‌کند: 886 دانش‌آموز نیز در پایه پنجم در خرمدره در قالب این طرح استعدادیابی شده‌اند. در مجموع 5783 دانش‌آموز زیر پوشش این طرح قرار گرفته اند. طرح شهاب در 31 مدرسه شهرستان خرمدره و 138 مدرسه در ناحیه 2 زنجان اجرا می‌شود. مجموع 289 آموزگار در پایه 4 و 5 و همچنین 317 عوامل اجرایی در مدارس طرح شهاب را عملیاتی می‌کنند. رئیس اداره استعدادهای درخشان اداره کل آموزش و پرورش استان حوزه‌های استعدادیابی دانش‌آموزان را استعداد کلامی، ریاضی، هنری، ورزشی، اجتماعی، فرهنگی - دینی و علوم برشمرد. وی با اشاره به این‌که طرح شهاب به صورت تدریجی اجرا می‌شود، اضافه می‌کند: سال گذشته یک منطقه، امسال 2 منطقه و در سال آتی 6 منطقه شامل اجرای طرح شهاب خواهند بود و تا 3 یا 4 سال آتی همه نقاط استان از اجرای این طرح برخوردار می‌شوند. ولی در سال‌های نخست این طرح نتیجه‌ای را شاهد نخواهیم بود بلکه صرفا تمرکز بر شناسایی استعدادهای دانش‌آموزان در سامانه همگام و پرونده آنها خواهد بود تا در آینده نزدیک هدایت تحصیلی با خروجی این طرح تخصصی‌تر و راحت‌تر انجام شود. در گذشته با حضور مشاوران تحصیلی و با فرم‌هایی که در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گرفت هدایت تحصیلی انجام می‌شد اما با اجرای این طرح، استعدادِ دانش‌آموز هدایت تحصیلی او را رقم می‌زند.

بازخوردها
یکی از بازخوردهای اجرای این طرح افزایش مهارت‌ها و محک زدن توانایی‌های دانش‌آموزان با توجه به استعدادها در مدارس است. رئیس اداره استعدادهای درخشان اداره کل آموزش و پرورش استان پس از بیان این جمله اضافه می‌کند: اگر در مدرسه‌ای برای مثال میانگین استعداد دانش‌آموزان در هنر بالاست، مدیران مدرسه می‌توانند مسابقات یا نمایشگاه‌های هنری برگزار کنند. سال گذشته مسئول اجرای طرح شهاب شهرستان خرمدره به عنوان مهمان ویژه در دوره آموزشی مدرسان استانی دعوت شد تا مسئولان سایر استان‌ها از تجارب وی بهره‌مند شوند.

46

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 568140

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =