کیمیا علیزاده دیروز تاریخ سازی کرد. کاری که او کرد را باید از نظر فنی ورزشی نویس ها و مختصصان آن حوزه تحلیل کنند. اما...

آن چیزی که به چشم ما اجتماعی نویس ها می آید، ابعاد اجتماعی مدال اوست و آن چیزی که به چشم من می آید دو مدخل زیر است:


۱- در ایران ما بیشتر فعالان در حوزه های علمی را نخبه می دانیم و برگزیدگانی در حوزه های هنری، موسیقی، ورزشی و... را نخبه نمی دانیم. مثلا بهداد سلیمی را در حوزه ورزشی نخبه نمی دانیم، هادی ساعی را نخبه نمی دانیم، علی دایی را نخبه نمی دانیم، لیلا رجبی را نخبه نمی دانیم . 
این اتفاق هم ریشه هایی از عدم آگاهی نسبت به دشواری فعالیت ورزشی آنها دارد و هم ریشه در تصور تک بعدی نسبت به تعریف نخبگی در جامعه ما. تصور کنید اکثر کشورهای دنیا نمایندگانی برای ورزش تکواندو دارند و به روش های بسیار علمی تر ورزشکارانی را در این رشته تربیت می کنند. بعد هم کسی مانند کیمیا علیزاده در فقر امکانات و توجه‌ها، آنها را در اوج جوانی با نخبگی اش در حوزه ورزشی اش شکست می دهد و مصداق این تعریف از نخبگی می شود: نخبگان به معنای بخش برگزیده‌ای از یک جامعه است که از نظر قابلیت‌ها یا توانایی‌ها برتر از بقیه جامعه دانسته می‌شود.

۲- در این دوره المپیک، کاروان ایران مانند دوره های قبل مرتکب نخبه کشی های زیادی شد. نخبه کشی ای که هم دلایل بلند مدت و هم دلایل کوتاه مدت دارد. دلایل کوتاه مدت و فنی تر بر می‌گردد به تخصص دوستان ورزشی نویس و تحلیل های فنی آنها و اما اهداف بلند مدت که برخی از آنها رگه های اجتماعی دارند، می تواند به محروم بودن زن‌ها از حضور در برخی محیط های ورزشی مربوط باشد. سال‌هاست که حرف از ورزش برای خیلی از زنان و دختران در محیط های سنتی حرف مگو شده و حالا که این فضا اندکی در ساختار های خانواده های سنتی شکسته است، ممنوعیت حضور آنها در محیط های ورزشی یکی از مانع های عجیب شده.

برنامه ریزی ها و ساختار های تاریخی هم باعث شده مردان در حوزه های ورزشی پر طرفدار مانند فوتبال، والیبال، کشتی، بسکتبال و... از امکانات و ظرفیت های بالاتری برخوردار باشند و حضور زنان در این رشته ها همیشه نه تنها با مشکلات جدی مواجه بوده، بلکه حضور آنها به عنوان تماشاگر نیز قدغن شده. این قدغن شدن فارغ از نداشتن امکانات برای حضور آنها، در رشته های ورزشی یک پیام نهفته دارد. اول اینکه حضور زنان در محیط های ورزشی حق آنهاست و بحثی در این باره وجود ندارد. اما دومین نکته اینکه زنان در فضای های ورزشی عمومی نمی توانند حاضر شود و این یک مشکل بزرگ برای آنها دارد. شاید خیلی از قهرمان های ورزشی با الهام گرفتن در همین فضاهای ورزشی تار و پود اهداف شان را بهم بافتند و سال‌ها بعد قهرمان شوند و این اتفاق برای دختران و زنان ایرانی خیلی کمتر رقم و می خورد و شاید اصلا رقم نخورد و تا زمانی که حتی قهرمان یک رشته ورزشی هم شوند باز حق ورود در فضاهای الهام بخش ورزشی را ندارند.

تصور کنید کیمیا علیزاده یا هر دختر قهرمان اگر روزی بخواهد مسابقه تکواندو یکی از هم رشته های مرد خود را مشاهده کند، روزی دلش بخواهد به عنوان یک قهرمان مسابقه والیبال را تماشا کند، یا به استادیوم ۱۰۰ هزار نفری آزادی برود، چه می شود؟
پاسخ کوتاه است، کیمیا علیزاده قهرمانی است که مانند دختران و زنان این مملکت حق ورود به استادیوم را ندارد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 569524

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام RO ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
    0 5
    غلط کرده
  • طاهره A1 ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
    3 0
    ماشالله به این قلم...عالی نوشتین...متاسفانه فقط میتونیم بنویسیم کو توجه؟کو پیگیری؟
  • بی نام A1 ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
    0 3
    ورود خانم ها به استادیوم ها حرام است.
  • بی نام US ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
    1 0
    این وضعیت و تندروی بعضی ها باید جمع بشه. یکی از اونها هم عدم دست دادن حین گرفتن مداله که واقعا زشته و آبروی ما میره. حداقل فعلا با یک دستکش دست کردن رفع و رجوعش کنن تا بیش از این ضایع نشیم
  • عبدالله A1 ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
    1 3
    این حرف شما مثل این می ماند که چون این خانم قهرمان شده باید بدون روسری بیرون برود و کارهایی بکند که برای زنان در جامعه ما منع شده است . ایشان مدال آورده به کنار اما آیا باید قوانین نظام هم بخاطر یک مدال از بین برود؟ البته این مسائل از زمانی شروع شد که این خانم مدالش را به دختران ایرانی تقدیم کرد یعنی یک کمپین از قبل طراحی شده برای هجمه به نظام در خصوص مسائل بانوان در ورزش
  • شاهین A1 ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
    1 0
    به امید ورود آزادانه به ورزشگاه ها بدون فیلتر جنسیتی و البته هدف والا تر رفع تبعیض جنسیتی در همه زمینه ها هست.
  • بی نام IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
    0 2
    مشتی سوراخ دعارو گم کردی.
  • بی نام A1 ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
    1 2
    آقای سلیمی هم به عنوان یه قهرمان نمی تونه والیبال بانوان ایران رو تماشا کنه.
  • مهدی IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
    1 0
    بدبختی هامون که یکی دوتا نیست
  • بی نام RO ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
    0 2
    خدایی لیلا رجبی آیا نخبه ورزشی است ؟
  • بی نام A1 ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
    0 0
    اين كه عكس كيميا نيست كه
  • بی نام A1 ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
    0 2
    کاش به این موضوع هم پرداخته بشه که بانوان برای تشویق ورزشکاران خانم بیشتر به ورزشگاه بیان تا به این صورت باعث پیشرفت بیشتر ورزش بانوان شده و توجه به اون رو هم شاهد باشیم.حتما که نباید بانوان به ورزشگاه برای تشویق آقایان برن تا ورزش بانوان پیشرفت کنه. این موضوع مهمتری هست که هیچ کس بهش توجه نمی کنه. در حالیکه رفتن بانوان برای تشویق آقایان، برای ورزش بانوان یک موضوع فرعی محسوب میشه.
  • بی نام A1 ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
    0 2
    دختر باید در 13 سالگی مدال طلای المپیک ازدواج و شوهرداری و بعدا مدال نقره و برنز بچه داری و نقره داری را کسب کند. همین و بس غربزده های سکولار