یکشنبه 1 مهر 1397
دوشنبه 1 شهریور 1395 - 20:27:05 چاپ

با مسدود کردن سلول‌های مغزی ترک اعتیاد ممکن می‌شود؟/استفاده از ترکیب جدید

دانش > پزشکی - ایسنا نوشت: یک تیم بین‌المللی از محققان تحت هدایت موسسه تحقیقاتی اسکریپس(TSRI) ترکیب جدیدی را شناسایی کردند که باعث جلوگیری از فعالیت گیرنده‌های سلولی خاص در مغز شده و وابستگی به کوکائین را در جوندگان از بین می‌برد.

این محققان شواهد محکمی را در زمینه حمایت از یک استراتژی جدید برای مبارزه با اعتیاد به مواد مخدر ارائه کرده‌اند.
این پژوهش جدید بر روی یک گیرنده مغز به نام گیرنده TrKBمتمرکز شده و نشان می‌دهد تاثیر این گیرنده جلوگیری از وابستگی به کوکائین است. آنها بر این باورند که مسدود کردن این گیرنده مغزی می‌تواند به درمان اعتیاد کمک کند.
اعتیاد به کوکائین میلیون‌ها نفر از مردم در سراسر جهان را تحت تاثیر قرار داده، با این حال در حال حاضر درمان موثر و مورد تاییدی برای ترک این ماده مضر وجود ندارد.

به گفته محققان تأثیر تحریک کننده و اعتیادآور کوکائین به دلیل قابلیت این ماده در جذب دوپامین به وسیله سلولهای عصبی است. دوپامین در "سیستم پاداشی" مغز تولید شده و به طور مستقیم و یا غیرمستقیم بر بخش اعتیادآور هر نوع مواد مخدر تأثیر دارد.
پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که مسدود کردن گیرنده‌های TrkB می‌تواند یک استراتژی جدید در برابر اعتیاد باشد.

این تحقیق که در The Journal of Neuroscience, منتشر شده به بررسی اثر کلی مسدود کردن گیرندهTrkB پرداخته و از یک مسدود کننده که به تازگی توسعه یافته استفاده کردند.

این مسدود کننده در جریان خون تزریق شده و سپس بر روی مغز تاثیر می‌گذارد و وابستگی و علاقه به مصرف کوکائین را از بین می‌برد.

محققان از این مسدود کننده در موش‌های صحرایی استفاده کرده و اعلام کردند که نتایج بدست آمده بسیار امیدوار کننده بوده است.

امید می‌رود که به زودی بتوان از این دارو در انسان‌ها استفاده کرد و به افرادی که اثرات جبران ناپذیر این ماده مخدر زندگی آنها را مختل کرده، کمک کرد.

کلید واژه‌ها : فناوری پزشکی -