مشخصات فنی جنگنده‌ای که وزیر دفاع از نزدیک بودن خبرهای خوب درباره آن گفت

سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به تازگی اعلام کرد: امیدواریم که خیلی طول نکشد که خبرهای خوبی درباره جنگنده سوخو ۳۰ به ملت عزیز بدهیم. این مسئله را بسیاری به معنای نزدیک شدن به مرحله نهایی خرید جنگنده سوخو ۳۰ می‌دانند. این جنگنده اما چرا برای ایران مهم است و چه مشخصات فنی دارد؟

به گزارش خبرآنلاین،پیش از این مقام‌های روسیه از احتمال نهایی شدن خرید جنگنده‌های سوخو-۳۰ اس‌ام توسط ایران در سال ۲۰۱۶ خبر داده بودند که همین خبر هم باعث واکنش تند مقام‌های آمریکا شد.  SM،بهترین مدل حال حاضر  جنگنده سوخو ۳۰ به حساب می‌آید. جنگنده سو-30 كه مذاكرات درباره خريد آنها صورت گرفته یک هواپیمای جنگنده مدرن و بسیار چابک نظامی است که توسط شرکت سوخو ساخته شده است. شركت سوخو كه بزرگترین تشکیلات هواپیماسازی روسیه است اين جنگنده را با هدف برتري هوايي طراحي كرده اما اين جنگنده قابليت حمله به اهداف زميني را هم دارد. 

سوخو ۳۰ یك جنگنده برتری هوایی دو نفره(يك خلبان،يك افسر اسلحه) است كه از مشتقات سوخو ۲۷ به حساب مي‌آيد. يكي از تفاوت‌هاي سوخو 30 با سوخو27 در اضافه شدن یك بالك (كانارد) به هواپیما برای افزایش كارایی و قدرت مانور است. در یك عملیات شبیه سازی شده كامپیوتری توسط نیروی هوایی آمریكا سوخو ۳۰ ام كا آی توانست اف-۱۵ سی را شكست دهد.

این جنگنده برای عملیات در تمام شرایط آب و هوایی طراحی شده و بسیار مناسب ماموریت‌های هوا به هوا و هوا به سطح است.

این هواپیما ویژگی توانایی خلبان اتوماتیک در تمام مراحل پرواز از جمله پرواز کم ارتفاع یا کروز دارد. برد عملیاتی این جنگنده ۱۵۰۰ کیلومتر است و با مخزن اضافی سوخت ۳۰۰۰ کیلومتر که با استفاده از سیستم سوخت گیری هوایی می‌توان آن را تا ۵۲۰۰ کیلومتر (۳۲۰۰ مایل) افزایش داد.

 
در جدول فروش جهاني سو-30 مدل‌هاي Su-30MK و Su-3-K فروش خوبي داشته‌اند. گزارش‌ها نشان مي‌دهد كه مثلا هند تا آگوست سال 2014 ،200فروند سو-30 را در ارتش خود به خدمت گرفته است. هندي‌ها ابتدا نمونه اوليه را از روسيه خريداري كردند اما نمونه‌هاي جديدتري را خودشان تحت ليسانس سوخو توليد كردند كه سوخو-۳۰ ام‌کاآی نامگذاري شده و مخصوص نيروي هوايي اين كشور است. سوخو ٣٠ علاوه بر نیروی هوایی روسیه ، در کشورهای چین ، الجزایر، آنگولا، مالزی ، ونزوئلا ، اندونزی ، اوگاندا ، قزاقستان و ویتنام هم مورد استفاده قرار گرفته است.

بعداز آزمایش‌ها موفق سوخو-۲۷، نیروی هوایی روسیه برای برطرف کردن نقص‌های سوخو-۲۷ شروع به ارتقا ویژگی‌های آن کردند. ازجمله این ویژگی‌ها افزایش برد هواپیما برای دستیابی به دورترین مرزهای کشور بود و همچنین برای سفرهای طولانی تک سرنشین بودن هواپیما مناسب نبود و نیاز به خلبان کمکی پیدا خواهد شد. در نتیجه سوخو-۳۰براساس سوخو-۲۷ یوبی طراحی و ساخته شد.

این پرنده دارای دو موتور و دو سرنشین و ترمز هوایی است که با ترکیبی از ویژگی‌های آیرودینامیکی و پیشرانش کنترل، قدرت مانور بسیار بالایی را از آن خودش کرده است. 

مدل كه در هند تحت ليسانس سوخو توليد مي‌شود دارای توانایی Thrust Vectoring است. همچنين پیش بالهای جلو و تغییراتی در آن صورت گرفته كه آن را برای سیستم‌های غربی نیروی هوایی هند سازگار كند.

مدل صادراتی به چین دارای توانایی‌های جنگ دریایی بیشتر است اما قابلیت Thrust Vectoring در آن وجود ندارد. همچین پیش بالهای جلویی در مدل توليد شده براي چين وجود ندارد.

 

این جنگنده همچنین می‌تواند نبردهای ضدالکترونیکی را نیز انجام دهد. جنگنده سوخو 30 SM قادر به حمل تسلیحات پیشرفته تا حداکثر وزن 8 تن است. تسلیحات این جنگنده شامل تیربار، انواع بمب، موشک‌های هوا به هوا و نیز موشک‌های فراصوتی ضد ناو است. موشک‌های فراصوتی که می‌توان بر روی این جنگنده نصب کرد، اونیکس نام دارد که دارای برد 120 تا 300 کیلومتر است.

نخستین نمونه‌های ساخته شده از جنگنده‌های سوخو 30 SM در سال 2012 در اختیار وزارت دفاع روسیه قرار گرفت. برخی کارشناسان نظامی این جنگنده را با جنگنده‌های F15 و F16 و F18 آمریکایی هم‌تراز می‌دانند با در اختیار گرفتن این جنگنده، ایران از برتری بسیار محسوسی درنبرد هوایی برخوردار می‌شود.

۵۴۵۴

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 570833

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 48
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • نوشین A1 ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    باید تصحیح کنم: نه فقط آمریکا بلکه اکثر کشورهای همپیمانش در همین همسایگی ما دارن از هواپیماهای نسل آخر مثل اف ۳۵ استفاده میکنند اونوقت با یه هواپیمایی که حد اکثر میتونه با اف ۱۶، اف ۱۷ یا فوق فوقش با اف ۱۸ مقابله کنه چه برتری هوایی می‌خوایم داشته باشیم؟ اون هم با کلی‌ هزینهٔ اقتصادی و احتمالا سیاسی از یه کشور "خوش‌قولی" مثل روسیه.
    • نامدار A1 ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
      17 4
      باید خدمتتون عرض کنم که در واقع ما هیچ گزینه دیگری برای خرید جنگنده در این سطح تکنولوژی نداریم باید قبول کنین که در حال حاضر آمریکا دشمن ایرانه تا حالا که همینو نشون داده حتی با دولت میانه رو ایران هم همین رفتار رو کرده پس نباید توقع داشته باشین که بتونیم از آمریکا جنگنده بخریم بحث فرانسه هم که معلومه وقتی این همه دردسر کشیدیم برا خرید هواپیمای مسافربری ایرباس آخرش هم نتیجه ای تا حالا نداشته پس اطمینان داشته باشید که جنگنده هم نمیتونیم ازش بخریم با این اوصاف بجز روسیه فقط میتونیم جنگنده بی کیفیت چینی بخریم که کلا بی فایدن. البته اگه انصاف داشته باشیم سوخو 30 جنگنده خوب و سطح بالایه . مثلا هند با وجود این که امکان خرید جنگنده های غربی رو داشت رفت سوخو 30 خرید و کاملا هم راضیه.
    • بی نام IR ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
      7 20
      f35 هنوز عملیاتی نشده. f22 هم تنها اسرائیل با کلی زحمت تونسته از آمریکا بگیره.
    • علی رضا IR ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
      18 0
      چندین کشور تا حالا سفارش خرید f35 دادن و به چند کشور هم مثل استرالیا تعدادی تحویل داده شده ولی f22 که خیلی جنگنده بهتری در فاز عملیاتی هست رو امریکا به هیچ کشوری نفروخته و قصد فروش هم نداره
    • بی نام A1 ۰۵:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۳
      26 0
      داداش این اف ۱۷ تولید کجاست ما تا حالا اسمشو نشنیده بودیم خدا خیرت بده اطلاعاتمونو بردی بالا
    • بی نام IR ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۴
      5 4
      نوشن جان شما یه زحمت بکش نظر نده بابا جان..لباس فرم خریدی بابا؟؟ مدرسه داره میادااا
  • هومن IT ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    .. برادر من اینها در مقابل اف 22 و اف 35حرفی برای گفتن ندارن کجاش برتری هوایی هست ؟؟ هدر دادن پول مملکت هست ... روس ها سه برابر پول یک نیروگاه هسته ای مدرن از ما پول چاپیدن هنوز هم ادامه اداره ... زمان یلستین خودش توی تلویزیون روسیه مصاحبه کرده بود و گفته بود اگر پول نیروگاه بوشهر نبود الان روسیه ورشکست شده بود.
  • بی نام A1 ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    88 15
    الجزایر، آنگولا، مالزی ، ونزوئلا ، اندونزی ، اوگاندا ، قزاقستان و ویتنام هم با ما هم نظر بودن و اين هواپيما رو انتخاب كردن. تو خود حديث مفصل بخوان از اين مجمل
  • بی نام IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    68 9
    واقعا که ویتناماوگاندا اندونزی قزاقستان کشورن آخه
  • بی نام A1 ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    93 6
    اسم آنگولا و اوگاندا رو يه مدتي بود نشنيده بودم. ونزوئلا هم كه عزيز دله خودمونه
    • بی نام A1 ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
      25 2
      اسم این کشورایه بزرگو نیار ا خوشحال میشه از پیشرفتشون
  • مهدی A1 ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    107 7
    در استراتژی رسمی دولت پوتین ایران فقط نقش اهرم قدرت برای امتیازگیری از غرب را بازی میکند. حالا شما بشینید تا روسیه جنگنده خوب بهمون بده
  • بی نام IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    66 7
    یه بار دیگه لیست کشورهای خریدارشو نگاه کنی به کیفیت بالاش پی میبری آنگولا ، ونزوئلا تایاند و...
  • سام01 A1 ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    32 45
    خرید تجهییزات نظامی مثل خرید اتومبیل نیست که بحث زیبایی و امکانات و لوکس بودن تاثیر گزار باشه.یک بحث کاملا فنی هست که بر اساس نیاز نیروی هوایی و تهدیدات پیش رو و نوع تهدیدات بررسی میشه والبته مهمترین وجه بازارهای قابل دستیابی برای خرید هست.اf14 برای نیروی هوایی و مردم ایران یک اسطوره بود و هست که بدلیل روابط ایران و امریکا بعد از انقلاب ما حتی قادر به خرید موشکهای فونیکس و تجهییزات جانبی نبودیم.همین امر باعث میشد در درگیریهای هوایی در اواخر جنگ خلبانان فقط در صورت خطر واقعی اقدام به شلیک فونیکس یا اسپارو بکنند.قطعا فرماندهان نیروی هوایی هم میدونند که ساختار هوایی ما کاملا غربی و منطبق بر جنگنده های امریکایی هست ولی وقتی به ما یک فشنگ هم نمیفروشن مجبوریم نیازهامونو از شرق و خصوصا روسها بگیریم
  • بی نام IT ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    87 8
    آقا چی شد این شعار نه شرقی نه غربی ملت هواپیمای قاهر خودمون رو میخوایم ..
    • علی IR ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
      27 1
      قاهر طبق گفته وزیر دفاع فقط یه طرح مفهومی بود که ادامش ندادن که خودمون میدونیم طرح مفهومی منظور همون ماکته که همه نیگفتن
  • سام01 A1 ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    26 38
    بنظر من جنگنده رهگیر فوق العاده ایی هست.حداقل قبل نظر دادن میتونین از سایتهای معتبر مقایسه این جنگنده با سایر رقبا دریافت کنید.مهمترین بحث جنگنده قابلیت مانور و رادار و موشکهای قابل حمل هست که در مورد اول برتری با جنگنده روس و در بحث موشک برتری قابل ملاحضه با نمونه های غربی بخصوص امریکایی هست.در بحث رادار سوخو و بطور کلی روسها بسیار خوب عمل میکنند و شاید مقداری برتری نسبت به غربیها داشته باشند.در بعد مسافت قابل پرواز با باک استاندارد و قابل نصب برتری بالایی با نمونه های غربی از قبیل f15 و f18 هست.f35 نسل پنج هست و امریکا در اختیار اکثر شرکاش قرار داده غیر از اعراب.f22 اخرین و بالاترین سطح تکنولوژی جنگنده چند منظوره دارا هست و فقط در اختیار ارتش امریکا هست حتی به اسرائیل هم صادر نمیشه.
  • بی نام IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    58 8
    ما فقط ابزار امتیاز گیری روسیه در برابر رقباش هستیم بدون اینکه چیزی به ما برسه
  • بی نام IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    58 9
    میفرمایید چه کنیم ؟ تولید هواپیمای نسل 4 و 5 که کار ما نیس . پس باید فقط به فکر موشک باشیم ؟ هواپیماهای فرسوده 40 50 سال قبل رو استفاده کنیم؟ به نظر من هیچی به از کاچی
    • بی نام A1 ۰۴:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۳
      19 8
      در راستای اقتصاد مقاومتی خودمان باید f36 تولید کنیم فقط کافیه خودباوری داشته باشیم جوانان ما میتوانند باز هم رکورد بزنند
  • امین A1 ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    45 9
    در شرایط فعلی با توجه به عدم امکان خرید تسلیحات غربی، خرید یک هواپیمای ضعیف روسی از نداشتن هواپیما یا بهره گیری از هواپیماهای مستهلک منطقی تر به نظر می رسه؛ اگرچه مشخصات سوخو 30 چندان هم ضعیف نیست و در کل هواپیمای متوسطی محسوب میشه
  • بی نام IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    75 9
    فقط جنگنده صاعقه ساخت ایران خوب است کم مصرف و کم جا ایرانی، جنس ایرانی بخر
  • محسن IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    28 31
    اقایان غیرکارشناسانه قضاوت نکنین پرایدپرنده چیه من یه زمانی به این چیزها وارد بودم حتی شنیدم این جنگنده کیسه هواهم داره که درتصادفات خیلی بدرد میخوره ولی بعید میدانم اجازه شماره گذاری بدن نمیدونم دوگانه است یاتک سوز
  • بی نام DE ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    37 1
    بهتر از آبگرمکن های چینی است.
  • رضا IR ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    13 4
    نيروي هوايي ايران چهل سال است بازسازي نشده بخصوص خريد جنگنده هاي نسل چهار وپنج نبازدارد شكي نيست كه غرب جهت به هم خوردن توازن هوايي ايران واعراب واسراييل به ما هواپيما نخواهددادساخت داخل نيز شعاراست لذا بهترين خريد همين سوخو سي است و درمراحل بعد سوخو سي وپنج است اين هواپيماها بااينكه تكنولوژي غرب راندارد ولي باخلبانان دليرو جان بركف ايراني تعادل منطقه رابه نفع ايران به هم خواهد زد چيزي كه واضح است نيروي هوايي قوي مكمل موشك هاي قوي ايران خواهد بود وديگر اولا اعراب منجمله عربستان به نيروي هوايي خود نمي نازند بلكه إز دلاورمردان ما به شدت خواهند ترسيد بنا نيست اين نيرو بانيروي هوايي امريكا درگير شود زيرا باامريكا باموشك مقابله خواهد شد ولي نيروي هوايي برأي مقابله باهمسايگان رجز خوان است
  • بی نام A1 ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    8 0
    حالا بگذارید تحویل بدند بد برای حلوا حلوا کنید
  • بی نام A1 ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    15 1
    موقعی که روسیه عهدشکن بخواهد اینها رو تحویل بده اف35 هم بازنشسته شده
  • بی نام A1 ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    16 0
    چرا اینقدر حرفای غیر کارشناسی و سطحی میزنید انتظار دارید ایران بتونه هواپیمایی بهتر از اف 22 و اف 35 بخره؟؟؟ بعدشم چرا فکر میکنید ما قراره با این هواپیما به آمریکا حمله کنیم؟؟؟ ما قراره با این هواپیما آسمان بی دفاع کشورمونو مجهز کنیم که فرداروز بحرین و قطر و امارات و عربستان برامون بیشتر از این شاخ نشن در ضمن یه خلبان ایرانی به سوخو 30 حتما میتونه یه خلبان عربستان با اف 16 و 15 رو حریف باشه اما با شرایط فعلی و هواپیماهای زمینگیر شده ما مقابل بحرینم آسمونمون بی دفاعه
  • شروین US ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    9 2
    اگه واقعا می خوان به ما سودی برسونن بدن چرا سوخو پک فا یا میگ35 نمی فروشند؟
  • بی نام DE ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    15 18
    مردم نان می خواهند نه جنگنده
  • بی نام A1 ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    11 4
    ولی زیاد خوش بین نباشید. چونکه روسیه از سال 2008 فروش قطعات هواپیمایی رو به ایران تحریم کرده بود و همچنان ادامه دارد نمونه اش هم همین سقوط هواپیمای روسی ارتش ایران به خاطر نقص فنی. این طرح خرید سوخو 30 هم یک بازی سیاسی برای امتیاز گیری از آمریکا و اتحادیه اروپا است. روسیه با تهدید کردن آمریکا و اتحادیه اروپا به فروش سوخو30 به ایران خودشو از تحریمهای اتحادیه اروپا میخواد خلاص کنه.
  • احمد IR ۲۱:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    7 2
    برای مقایسه با رقیب های منطقه ای مثل عربستان و امارات هم نیازی نیست خودمون رو گول بزنیم. عربستان به زودی آخرین خرید تسلیحاتی خودش یعنی اف15 ایگل رو از امریکا تحویل میگیره. این هواپیما تاحالا در هیچ نبرد هوایی شکست نخورده , و تنها در اختیار 4 کشور قرار داره. هم تو حداکثرسرعت هم برد عملیاتی اف15 ایگیل از اف35موفق تره. اف3 فقط به طور ازمایشی در اختیار ارتش های بریتانیا، آمریکا، هلند و ایتالیا برای تست قرار داره و تا این جنگنده وارد عملیات بشه چند سالی طول میکشه. در مورد سوخو 30 هم باید گفت با سرعت 2 ماخ و برد عملیاتی 1500 کیلومتر این جنگنده با اینکه نسبت به اف15
  • احمد IR ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    6 1
    ضعیف تر محسوب میشه. اما اگه این جنگنده در تعداد مناسب و در موعد مقرر خریداری بشه که بعید میدونم همچین اتفاقی بیفته میتونه به نیروی هوایی ایران نیروی تازه ای ببخشه.
  • بدون نام ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    4 37
    این همه اف۳۵. اف۳۵ نکنیدقدرت ایمانه که میجنگه ونه جنگنده اف۳۵و۲۲ووو پس نشین مطرحه ونه اسم ورسم سلاح اصل ایمان وشجاعته که امریکاییها واعراب ندارن ماجرای تفنگدارن اسیرامریکایی بوسیله قایقهای سپاه که فراوش نکردین که. قابل توجه انهایی که دلباخته امریکا هستند
  • بی نام A1 ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۳
    9 8
    خیلی خبر خوبی برای ملت بود. مطمئنا با خرید این جنگنده به جنگ با مشکلات اقتصادی میرویم
  • محمد A1 ۰۲:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۳
    5 16
    درسته که نوع هواپیما مهمه ولی مهم تر از آن شجاعت خلبانشه. شما ماشین بنز را بدی دست یه ناشی چکار می تونه باهاش بکنه . خلبان ایرانی واقعا شجاع و غیرتمنده خواهشا بخونید شجاعت های خلبان هایی مثل جلیلوند و .... را که کسی را نداشتند که مثل شهید بابایی معرفی شون کنه. بنابراین سوخو 30 دست خلبان ایرانی بهتر از اف 35 دست یه خلبان سعودی عمل می کنه
  • داود A1 ۰۳:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۳
    1 26
    طبق اخرین امار امریکا 13000جنگنده دارد و م 450جنگنده در اختیار دارد چیزی که معلومه برتری عددی امریکا نسبت به دنیاست چیزی که من میگم شاید مسخره به نظر بیاد چرا ما تلاش نمی کنیم جنگنده ی بسازیم که نسبت همه ی این جنگنده ها برتری کیفی داشته باشد باشه یعنی قدرت مانور بالا سرعت بر حسب ماخ بسیار زیاد رادارهای خیلی قوی موشک های مناسب در کل بهتر از اف 22 و پک فا در این صورت مهم نیست دشمن چقدر جنگنده داشته باشد ما به راحتی میتونیم همه ی جنگنده های انها را در هوا متلاشی کنیم دولتمردان ما باید به فکر یه همچین ایده ی باشند شاید سخت به نظر بیاد ولی باور کنید شدنی فقط به این جمله اعتماد داشته باشیم که ما می توانیم
  • سوته A1 ۰۶:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۳
    4 7
    یعنی از پراید وانت بهتر نههههههههه
  • سید علیرضا حسام A1 ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۳
    11 9
    سوخو30، بهترین هواپیمای چند منظوره، سوخو 34 بهترین بمب افکن، سوخو 35 فعلا بهترین جنگنده برتری هوایی و میگ 21 بهتربن رهگیر عملیاتی روسیه هستند. اف 22 که عاشقان عمو سام اینقدر اسمش رو میبرن یک جنگنده برتری هواییه برای شناسایی و نابودی اهداف هوایی از فاصله بسیار دور. به هیچ کشوری هم فروخته نخواهد شد. اف 35 هنوز عملیاتی نشده و در حال رفع اشکالات هست. هر جنگنده ای برای منظور خاصی تولید و استفاده میشه. قرار نیست همه چیز رو با اف 22 و اف 35 مقایسه کنیم.
    • فاضل A1 ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۵
      1 5
      قربون مرامت اينا فيلم هاليوودى ميبينن جوگيرميشن مثلا قبل اف ٣٥ راجب هرير اين جنگ روانى بود چون توفيلم ارنولد از ماكتش استفاده كردن ظاهرسازى وتبليغ داعشى
  • سید علیرضا حسام A1 ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۳
    11 4
    یادمون نره سوخو 30 امکان رهگیری و درگیر شدن با موشک های کروز رو هم داره. اگر نیروی هوایی به این جنگنده مجهز بود، در جنگ با آمریکا حداکثر ده درصد از موشک های کروز شلیک شده به هدف میخوردن و اینجوری نابود نمیشد. قرار نیست فقط به این فکر باشیم که چطور میشه با اف 22 جنگید. باید برای تهدید های مختلف چاره اندیشی کرد.
  • بی نام A1 ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۳
    17 4
    سوال من اینه مگه روسیه به 7 قطعنامه تحریم رای مثبت نداد؟ مگر برای یک نیروگاه از رده خارج رو 30 سال مارو آزار نداد؟ مگه حامی شماره یک صدام نبود 90 درصد مهمات عراق روسی بود؟ مگه خاکمون و آبمون رو جدا نکرد؟ چرا از روسیه میخریم؟ کدوم کشور اینارو با ما کرده؟ چرا از روسیه حساب میبریم؟
  • احمد A1 ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۳
    16 5
    اول s300 ها رو تحویل بگیرید کامل و درست حسابی ... بعد . اون از نیروگاه اتمی بوشهر ... اونم از s300
  • علیرضا عاشق ایران و آمریکا A1 ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۳
    15 14
    اف35 بهتره سوخو در برابرش مثل اسباب بازی میمونه ، دیگه الان تو اینترنت به زبان انگلیسی میتونینم تحقیق کنیم راحت
    • فاضل A1 ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۵
      3 7
      فكرميكنى سوخو ٢٧معروف به افعى نابودش ميكنه برو تحقيق كن باسرعت صوت قادره بهرطرف بچرخه وشليك كنه اون تبليقات غربى هاست كه شما رو هپنوتيزم كرده همين جو سازى راجب هريرهاى انگليسى دهه هفتاد براه افتاده بود به هيچ دردى نخورد توجنگ فاكلند يه بار هم درست عمل نكرد
    • سام01 A1 ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
      0 0
      بردار فاضل حرفات تقریبا قبول ولی اون جنگ فارکلند بود.اونی که شما گفنی ترجمه خوبی نداره.
  • بی نام A1 ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۳
    0 8
    من که از همین حالا دارم ذوق مرگ می شم
  • بی نام IR ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۴
    5 3
    قاهر که یک هواپیمای نسل پنجم بود ..آخه چی و ساختید..پس.. حالا چی شده تو این وضع اقتصادی سوخو می خریم