ایران نوشت: هفته گذشته کنفرانس Huawei Connect 2016 با موضوع اینترنت اشیا( LoT) و سیستم‌های پردازش ابری در شهر پکن برگزار شد و «برایان کرانیچ» مدیرعامل اینتل یا به عبارت دیگر بزرگترین شرکت تولیدکننده تراشه‌های رایانه‌ای در آن سخنرانی کرد.

کرانیچ که سخنران اصلی کنفرانس بود بر این مسأله تأکید فراوان داشت که آینده دنیای فناوری و زندگی مردم مبتنی بر اینترنت اشیا پیش می‌رود و آنچه طی یک دهه آتی همه جوانب زندگی مردم را تحت پوشش قرار می‌دهد، دستگاه‌ها و سیستم‌های متصل به اینترنت است.


انسان داده‌ساز
کرانیچ بر اساس آخرین بررسی‌های انجام شده اعلام کرد در حال حاضر هر کاربر روزانه به طور میانگین بین 600 تا 700 مگابایت اطلاعات شخصی تولید می‌کند که پیش‌‌بینی می‌شود این رقم در سال 2020 میلادی از1.5  گیگابایت هم فراتر رود. او گفت حجم اطلاعاتی که طی دو سال گذشته در جهان تولید شد، با حجم اطلاعات تولید شده در طول تاریخ برابری می‌کند. البته این میزان تولید اطلاعات فقط محدود به انسان‌ها نمی‌شود و اشیا هم به نوبه خود در این زمینه نقش مهمی دارند. میزان تولید اطلاعات توسط خودروهای خودران در سال 2020 میلادی با حجم اطلاعات تولید شده توسط سه هزار کاربر اینترنتی یکسان خواهد بود.
هم‌اکنون حجم کلی اطلاعات ذخیره شده در جهان4.4  زتابایت است که در سال 2020 میلادی این رقم به 44 زتابایت می‌رسد. به عبارت دیگر می‌توان گفت پایان دهه جاری حافظه‌های الکترونیکی و دیجیتالی بیش از 44 تریلیون گیگابایت اطلاعات را در خود نگه داشته‌اند.


کرانیچ در سخنرانی خود به طور ویژه بر اطلاعاتی تأکید داشت که هر یک از ما آگاهانه یا ناآگاهانه تولید می‌کنیم. او گفت این اطلاعات در انواع و اشکال مختلف ایجاد می‌شود. به‌عنوان مثال در هر ثانیه 40 هزار جست‌وجوی اینترنتی در سایت گوگل صورت می‌گیرد و بر این اساس می‌توان گفت روزانه 5/3 میلیارد جست‌وجو و سالانه1.2 تریلیون جست‌وجوی اینترنتی در این سایت انجام می‌شود. گوگل برای آنکه به کلیدواژه‌های جست‌وجو شده پاسخ دهد، سرورها و رایانه‌های پیشرفته را در اختیار گرفته است. زمانی که یک کلید واژه را در سایت گوگل جست‌وجو می‌کنیم دستکم هزار دستگاه رایانه به کار گرفته می‌شوند تا سریع‌ترین پاسخ به آن داده شود. نکته مهم اینجاست که فعالیت هر یک از این رایانه‌ها می‌تواند در فرآیند تولید داده تأثیر قابل ملاحظه‌ای برجا بگذارد.

 

ابزارهای داده‌ساز

یکی از محبوب‌ترین و کاربردی‌ترین ابزارهای هزاره سوم که دربرگیری بسیار زیادی دارد، شبکه اجتماعی است. آگوست 2015 یک میلیارد نفر از مردم جهان عضو فیس‌بوک بودند که هم‌اکنون تعداد آنها به1.7  میلیارد نفر رسیده است و به گفته مدیر عامل اینتل، این افراد بیشترین اثر را در ایجاد اطلاعات شخصی برجا می‌گذارند. البته ماجرای تولید اطلاعات شخصی به اینجا ختم نمی‌شود. زیرا کاربران جهانی هر یک دقیقه که می‌گذرد معادل 300 ساعت تصویر ویدیویی را روی سایت اینترنتی یوتیوب منتشر می‌کنند تا با این اتفاق ابزارهای اینترنتی بیشترین سهم را در تولید داده‌های شخصی داشته باشند.


در سال 2015 میلادی کاربران جهانی در مجموع یک تریلیون عکس دیجیتالی را با دستگاه‌های مختلف تهیه کردند که احتمال می‌رود پایان سال 2016 میلادی این رقم به دو میلیارد عکس برسد و در مجموع 80 درصد عکس‌ها با گوشی هوشمند تهیه شود.اینها همه اطلاعاتی است که کاربران شخصی تولید می‌کنند. در سال 2020 میلادی یک‌سوم این اطلاعات از طریق فضای پردازش ابری منتشر می‌شود و اینترنت اشیا بیشترین استفاده را از فضای ابری می‌برد. تولید این اطلاعات در حجم وسیع باعث روی کار آمدن مبحثی به نام «کلان داده» ( Big Data) شده است که اینتل برای استفاده از این کلان داده‌ها سرمایه‌گذاری زیادی می‌کند. مدیرعامل اینتل می‌گوید اگر این کلان داده‌ها تحلیل شوند و بدرستی از آنها استفاده شود، در فرآیند ارائه خدمات جهانی بهداشت و درمان سالانه 300 میلیارد دلار صرفه‌جویی می‌شود و به عبارت دیگر، در هر سال هزار دلار هزینه درمان برای هر مرد، زن و کودک کاهش می‌یابد.

داده‌های پولساز
مدیرعامل شرکت اینتل بر این باور است که اگر شرکت‌ها و سازمان‌ها داده‌ها را جدی بگیرند، می‌توانند آینده مالی خود را تضمین کنند. او بر اساس اطلاعات و آماری که به‌دست آورده است ادعا می‌کند که شرکت‌های سخت‌افزاری به سمت اینترنت اشیا پیش می‌روند و شرکت‌های نرم‌افزاری هم در حال ساخت ابزارهایی برای تحلیل داده‌های مبتنی بر دستگاه‌های مذکور هستند. این همان فرآیندی است که آینده دنیای فناوری را رقم می‌زند و توجه به آن می‌تواند مطمئن‌ترین سرمایه‌گذاری برای یک دهه آینده باشد.


کاخ سفید سالانه 200 میلیون دلار برای طرح‌های مختلف مبتنی بر کلان داده‌ها سرمایه‌گذاری می‌کند و البته بجز امریکا، دولت‌ها در دیگر کشورها هم این مسأله را بسیار جدی گرفته‌اند. نکته جالب اینجاست که هرچه اهمیت داده‌ها افزایش می‌یابد، به نسبت میزان درآمد مراکز دولتی و خصوصی هم بیشتر می‌شود.


لیست Fortune 1000 که هر سال منتشر می‌شود، هزار شرکت برتر را در جهان معرفی می‌کند و بررسی‌ها نشان داده است طی یک سال گذشته میزان دسترسی این شرکت‌ها به داده‌ها 10 درصد افزایش یافته است. ولی همین مقدار اندک باعث شده است مجموع درآمد شرکت‌های مذکور 65 میلیون دلار بیشتر شود. مراکز فروش کالا که بیشترین استفاده را از کلان داده‌ها می‌برند، تا پایان سال‌جاری میلادی میانگین درآمدهای خود را نسبت به سال قبل 60 درصد بیشتر می‌کنند.


طبق آماری که در این کنفرانس منتشر شده است 73 درصد سازمان‌های جهانی به صورت مستقیم یا غیرمستقیم روی طرح‌های مرتبط با کلان داده‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌اند که این رقم همچنان در حال افزایش است.به هر حال باید توجه داشت هر روز حدود2.5  کوئینتیلیون بایت (عدد 25 با هفده صفر مقابل آن) اطلاعات در جهان تولید می‌شود که این رقم را می‌توان معادل 10 میلیون دیسک بلو-رِی دانست.


اگر قرار باشد این دیسک‌ها روی یکدیگر قرار بگیرند چهار برابر بلندتر از برج ایفل خواهند بود.


با یک مقایسه دیگر هم می‌توان اهمیت داده‌ها را متوجه شد. در سال 1992 میلادی روزانه 100 گیگابایت داده در جهان تولید می‌شد، در سال 1997 میلادی گفته شد که در هر ساعت 100 گیگابایت داده تولید می‌شود، سال 2002 میلادی مردم جهان در هر ثانیه 100 گیگابایت داده تولید می‌کردند و در سال 2013 گفته شد در هر ثانیه 28875 گیگابایت داده ایجاد می‌شود. پیش‌بینی شده است در سال 2018 میلادی هر ثانیه 50 هزار گیگابایت داده تولید شود و همین حجم گسترده نشان می‌دهد این داده‌ها تا چه اندازه می‌توانند ارزشمند باشند و در صورت تبدیل شدن به اطلاعات کاربردی، به مهم‌ترین منبع مالی برای جهانیان تبدیل شوند.کرانیچ در پایان سخنرانی خود توضیح داد سرعت تولید اطلاعات چهار برابر بیشتر از سرعت رشد اقتصاد جهانی محاسبه می‌شود و به طور میانگین می‌توان گفت سرمایه‌گذاری روی این داده‌ها می‌تواند میزان درآمدهای یک شرکت یا سازمان را تا سال 2020 میلادی سه برابر کند.

 

5656

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 577511

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =