روزنامه شهروند با اشاره به منتفی شدن حضور احمدی نژاد در انتخابات نوشت: خبری که از سوی رسانه‌ها و نویسندگان اصول‌گرا منتشر شد، حکایت از دقیق و جدی بودن ماجرا دارد، و نظام اجازه نمی‌دهد که جامعه ایران یک بار دیگر دستخوش بازی مسخره و خسارت‌بار گذشته شود.

البته كه او مثل هر شهروندي مي‌توانست نامزد شود، ولي وقتي كه قصد گرفتن اجازه و تأييد اين حضور را از نظام دارد، بايد متوجه مي‌شد كه نگاه مجموعه حاكميت ايران به او و عملكردش منفي‌تر از آن است كه به تصورش بگنجد. نه تنها ساختار رسمي، بلكه روحانيت قم و علماي ساير مناطق نيز نگاه سراسر منفي به عملكرد او دارند.

قاطبه نخبگان و فعالان فرهنگي و سياسي و اقتصادي تازه سه سال است كه نفس راحتي مي‌كشند. نظام تازه شش ماه است كه از سياه‌چاله تحريم‌هايي كه آن دولت براي مردم ايجاد كرده بود رها شده است، و البته هنوز هم رهايي نيافته است، تازه ابتداي رهايي از اين وضع است. مردم و جامعه ايران حداقل يك دهه زمان مي‌خواهند كه ايران را به جايگاه پيش از ١٣٨٤ برگردانند. بنابراين طبيعت سياست و عقلانيت سياسي اقتضا مي‌كرد كه اجازه ندهد دوباره جامعه دوقطبي شود. جامعه ايران تازه از شنيدن برخي اظهارات و ادبيات سخيف آسوده شده بود.
جلوگيري رسمي از حضور وي در انتخابات نه به نفع نامزدهاي ديگر، بلكه به نفع جامعه و انقلاب است. خسارت‌هاي آن دو قطبي شدن سیاسی كه بر اثر حضور او در انتخابات ايجاد شده بود، بسيار سنگين و در كوتاه‌مدت غيرقابل جبران است. اگر از همين امروز جلوي اين كار گرفته نمي‌شد، به طور قطع تنش ميان جناح‌های اصول‌گرا و نيز ميان قم و تهران و نيز در عرصه خارجي كشور تشديد مي‌شد. تنش براي جامعه ايران مثل زهر است، بويژه تنش‌هايي كه غيرقابل كنترل باشند.

45302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 581499

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =