پژوهشگران موفق شده‌اند با تولید نانوچسب‌های آغشته به واکسن، هم به واکسیناسیون موثرتری دست پیدا کنند و هم انسان‌ها را از درد آمپول برای همیشه خلاص کنند. این روش فعلا برای واکسن آنفلوانزا پیشنهاد شده است.

فریبا فرهادیان: اگر از دستتان برمی‌آمد و می‌توانستید واکسن بسازید و می‌شنیدید که دیگر واکسن به حد کافی تولید نمی‌شود و یا این که واکسن H1N1 تولید امسال در حد بسیار ناچیزی است، چه کار می‌کردید؟

به گزارش پاپ ساینس، مارک کندال، دانشمند استرالیایی دانشگاه کوئینزلند که در چنین شرایطی بود، تصمیم گرفت دست به کار شود؛ بنابراین سیستم جدیدی برای واکسن طراحی کرد که حفاظتی مشابه با تزریق واکسن‌های معمولی دارد اما در میزان مواد مصرفی برای تهیه آن صرفه‌جویی زیادی شده و فقط از کسری از یک واکسن در آن استفاده شده است.

سیستم جدید واکسن که توسط این محقق طراحی شده، به شکل یک چسب و کوچک‌تر از نوک انگشت است که یک طرف آن با واکسن خشک پوشانده شده است. نکته جالب در این واکسن این است که بر خلاف واکسن آنفلوآنزای رایج که به عمق بافت تزریق می‌شود، بر سطح پوست چسبانده می‌شود و در آن نفوذ می‌کند. به اعتقاد برخی محققان، این روش ممکن است نتیجه بهتری از روش قبلی داشته باشد چون مستقیما بر روی پوست که اولین سد دفاعی بدن در برابر عوامل عفونی محسوب می‌شود، قرار می گیرد و بر لایه متراکمی از سلول های ایمنی که درست زیر سطح آن سکنی دارند تاثیر می‌گذارد.

این چسب هم‌چنین نیاز به استفاده از سوزن و تزریق را برطرف می‌کند و برای عده‌ای که همیشه ترس از سوزن داشته‌اند، کار دل‌پذیرتری خواهد بود. علاوه براین به خاطر این که مقدار واکسنی که در آن استفاده شده است صد برابر کمتر از واکسن‌های عادی است؛ در شرایطی‌که بیماری‌های عفونی به صورت اپیدمی درآمده‌اند، افراد بیشتری را می‌توان واکسینه کرد. درضمن به خاطر عدم نیاز به سوزن می‌توان بدون پرستاران و پزشکان هم از آن استفاده کرد.

اگر این نانوچسب در آزمایشات کلینیکی انسانی نتایج خوبی اخذ کند، می‌تواند طی 5 سال آینده بازار را از آن خود کند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 58181

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =