در پی پخش برنامه "دورهمی" در رابطه با قاچاق برنج، رییس سابق اتاق بازرگانی ایران در یادداشت تلگرامی به آنچه در این برنامه مطرح شده بود، پاسخ گفت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلابن محسن جلال‌پور در یادداشت تلگرامی خود نوشت:

«سال ها پیش که مردم قدرت خرید کافی نداشتند، وانت بارهایی در کوچه و خیابان راه می افتادند و به خانم ها جنس نسیه می دادند.به داخل این وانت ها که سرک می کشیدی،از پارچه تا آفتابه و لگن و دم پایی و کف گیر هم می دیدی. معمولا خانم هایی که دختر دم بخت داشتند،آفتابه و لگن مورد نیاز برای تکمیل جهاز دخترشان را نسیه برمی داشتند.

حدس می زنم تعداد این وانت بارها به شدت کم شده باشد چون هم قدرت خرید مردم افزایش پیدا کرده و هم این که دیگر کسی برای جهاز دخترش،آفتابه و لگن و دم پایی نمی خرد.خلاصه این که دوره این کسب وکار گویی تمام شده است.

این سنت اما هنوز در بخش هایی از سازمان ها و نهادهای ما جاری است. از جمله در برخی رسانه ها و برخی برنامه های تلویزیونی که همه چیز را آن جا می شود در هم و برهم دید و شنید. مجری و مهمان درباره هرچه دوست دارند صحبت می کنند.خب این روزها که وضع اقتصاد کشور خوب نیست،همه اجازه دارند درباره آن صحبت کنند.برنامه ای، سیاست های اقتصاد کلان را به چالش می کشد و برنامه ای دیگر،سیاست های تجاری را.

خب تا این جای کار ایراد ندارد و ممکن است بگویید کار رسانه همین است اما موضوعی که می خواهم مطرح کنم این است که از جایی به بعد بحث ها تخصصی می شود. بحث ها عمومی نیست و متخصصان آگاه باید درباره آن صحبت کنند نه افرادی که هیچ اطلاعی درباره آن ندارند.دنیای ما این روزها خیلی پیچیده تر از آن شده که یک نفر بتواند همه مناسباتش را به چالش بکشد.روزگاری در کشور ما عادت بود که به اظهارنظرهای روشنفکران گوش کنیم.

خیلی هم خوب صحبت می کردند و می نوشتند اما آن دوره هم مثل دوره وانت بارهای نسیه ای گذشته است. دوره روشنفکری عمومی به پایان رسیده و انصافا اعتماد به نفس بالایی می خواهد که فردی هر روز و هرشب میکروفون دست بگیرد و از کباب و جوجه بگیر تا گمرک و ترخیص کالا ظهار نظر کند. »

 

22435

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 582738

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 50
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
    34 3
    دم مدیری گرم حرف حساب زد . اما فکر کنم منظورش گمرک نبود بلگه قاچاقچی ها بودن
  • فرید IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
    جناب جلال پور آقای مدیری همین طوری حرفی را بیان نمی کنند بلکه تحقیق می کنن چیزی که در جامعه وجود داره را مطرح می کنن قرار نیست که بعد از چندین سال هنوز وانت ها در کوچه ها بچرخند طبیعی است که پیشرفت حاصل شده ولی نه آنطور که باید
    • بی نام US ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
      5 47
      من از نزدیک مدیری را میشناسم خدایی خیلی معلوماتش متوسط هم نیست ...اگه اون گوشی را که همه دیالوگهای برنامه را بهش میگن ازش بگیرن دو کلمه علمی نمیتونه صحبت کنه. ولی استاد پول درآوردنه..شبی بیست سی میلیون
  • بی نام A1 ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
    31 0
    بجای این حرفهای نیش دار بگو کدوم حرفاش دروغ بود ؟؟تهمت زده؟؟
    • شالوده IR ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۴
      1 5
      البته به تازگی گمرک یک سیستم یکپارچه راه اندازی کرده . البته از کیفیتش بیخبرم و فقط شنیدم و ضمانت نامه های گمرکی هم سیستماتیک بررسی میشود. خوب اینم جالبه که پس از بهبود مورد انتقاد قرار میگیرند.
  • بی نام A1 ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
    214 9
    حرف این آقا مثل اینه که ما حق نداریم به معماری که خونمون رو کج ساخته چیزی بگیم چون یه بحث تخصصیه ما فقط باید لال بشیم تا متخصصان خود خوانده هر بلایی خواستن سرمون بیارن
    • سپهر IR ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۴
      2 17
      اصلا صحبت اين ها نيست نقد را بايد آدم آگاه داشته باشد نه مهران مديري كه درباره هيچ موضوعي نمي تواند نيم ساعت عمقي صحبت كند مهران مديري مي تواند درباره فيلم و سينما حرف بزند ولي مرجع خوبي براي نقد گمرك نيست
  • بی نام A1 ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
    130 8
    آیا واقعا الان وضع مردم خوب است؟ آیا وضع مردم بهتر شده است؟ اگر شما مردم رو فقط اطرافیان خودتون بدونید که قطعاً جواب مثبت است. ما از دکتر روحانی بابت اینکه یک آرامش نسبی را در مملکت ایجاد کرد بسیار ممنون هستیم و قطعاً در دورۀ بعد آرای بیشتری خواهد داشت. اما این به معنی آن نیست که وضع مردم بهبود یافته است، حداقل این است که بدتر نشده است.
    • سپهر IR ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۴
      9 0
      اخوی در حد این که دیگه آفتابه و لگن قسطی نمی خریم که وضعمون خوب شده.
  • محمدرضا نعیمی FI ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
    مهران مدیری که چیزی حالیش نیست. یه نفر از پشت گوشی براش میخونه این بنده خدا هم تکرار میکنه. خودش میگه من از اینترنت و شبکه های مجازی چیزی نمیفهمم. هنوز تو دهه هفتاد گیر کرده
    • حسین A1 ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
      3 25
      واقعا برو سواد یاد بگیر مدیری
  • بی نام A1 ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
    شنیدن حرف حق تلخ است
  • بی نام A1 ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
    113 3
    حرف حق تلخ و شنیدن آن تلخ تر است
  • بی نام GB ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
    1 21
    اقای مدیری شما اصلا تعاریف طنز را نمیشناسی ... برو اول مطالعه کن
  • بی نام A1 ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
    128 6
    یاد اون آقای دکتر جامعه شناس افتادم که گفت خانم باران کوثری نباید درباره مسایل اجتماعی اظهارنظر کنه چون حامه شناس نیست اما انگار اشکال نداره خود این آقا درباره رسانه و جهیزیه اظهارنظر کنه، و پا جای پای نویسنده و وبلاگ نویس و منتقد بذاره و توی تلگرام مطلب بنویسه و رسانه رو نقد کنه. از دید این آقایون هیچکس نباید درباره عملکردشون اظهارنظر کنه ولی خودشون میتونن درباره زمین و زمان نظر بدن.
    • شالوده IR ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۴
      1 8
      بابا تو دیگه کی هستی.رسانه ابزار است.پزشک هم وقتی می خواد چیزی بگه از این ابزار استفاده می کنه.استاد جان آقای جلال پور هم از رسانه استفاده می کنه تا حرفش رو بزنه.ایشون که نگفته از رسانه نباید استفاده کرد.می گه هرکس به اندازه فهم خودش درباره مسائل نظر بده.
  • رامین IR ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
    10 0
    آقای جلالی .......... اوضاع خوبه ؟ اوضاع واقعا خوبه؟؟؟
  • بی نام A1 ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
    1 20
    مدیری حیا کن،گمرک را رها کن
  • بی نام IR ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
    1 27
    آقاجون قاچاق چه ربطی به گمرک داره؟ این مدیری بی سواد اول باید بدونه که قاچاق از مبادی رسمی وارد نمی شه بلکه از اسکله های غیرمجاز و این همه مرز دراندشت کانتینر کانتینر قاچاق می آد بیچاره گمرک چوب دو سر طلا شده
  • بی نام A1 ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
    21 0
    آخ آخ آخ آخ... وقتی درآمد یه مهندس یکهزازم درآمد شما قاچاقچی های دم کلفت باشه. دیگه باید چی بگه بنده خدا مدیری؟؟ چی بگه؟
  • بی نام US ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
    2 14
    کجای این واکنش تند بود؟ راست می‌گه خب. نمی‌شه یه نفر کیلیویی درباره‌ی صدر و ذیل عالم نظر بده. سواد لازم داره. تخصص لازم داره. اطلاعات لازم داره. اگه مرتضی حیدری در مورد بسیاری مسايل نظر می‌داد پای هر کدوم از موضوع‌هایی که طرح می‌کرد یه تیم پژوهشی کار تخصصی کرده بودند. نه مثل مهران مدیری همین‌جوری با هره کره.
  • بی نام A1 ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
    3 6
    ای کاش دوباره ریس بشی
  • اصغر A1 ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
    4 21
    مدیری الهی خیر نبینی ببین چیکار کردی
  • بی نام A1 ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
    19 1
    باسلام اتفاقا وانت بارها ودوره گردها نه تنها کم نشده بلکه زیاد هم شده با تکنولوژی جدید معلومه شما سر تو کردی زیر برف
  • احسان IR ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
    6 0
    کارمندای مرزنشین مهران و دهلران خاک و گرمای 60 درجه میخورن، قاچاقجی ها سود زد وبندشونو
  • بی نام IR ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
    3 13
    آقای مدیری قاچاق رو قاچاقچی انجام میده نه کارمند گمرک
  • داریوش A1 ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
    2 14
    با سلام اینایی که اقای مدیری میگه به عینه اثراتش در جامعه هویداست ولی ای کاش آقای مدیری بگه که قاچاق ربطی به گمرک نداره
  • بی نام IR ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
    18 1
    مهران مدیری عزیز وقتی وارد حیاط خلوت جامعه پرادعای پزشکی شد، جیغ دوستان رفت هوا، اما می‌دونیم که راست می‌گفت، نمونه‌اش مرگ استاد کیارستمی. اما آقای مدیری باهوش بود که،باید بدونه این بازی سیاسیه
  • بی نام A1 ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
    15 0
    آقا جلوی سلطان ها رو بگیرید حالا امسال چند تا سلطان شده اند یا سلطان عوض شده خبر ندارم. ولی شما توضیح بدین مردم روشن بشن
  • بی نام IR ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
    4 10
    واقعا آقای مدیری برای پول رفته این برنامه رو ساخته؟ آقا چه فرقی بین مدیری و اخبار 20 و 30 هست؟؟؟ خب اونا هم دارن دولت رو تخریب می کنند؟ مدیری تو هم شدی امین حیایی وشریفی نیا؟؟؟ متاسفم
  • بی نام IR ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
    2 3
    حیف که شما از اتاق ایران رفتید
  • بی نام IR ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
    16 0
    والا از این وانت ها هنوز تو محله ما تردد میکنند تهران هم هستیم همه چی هم توش پیدا میشه تازه کلی هم وانت میوه و هندونه هم هستند... و البته کلی هم دستفروش تو مترو و اتوبوس در حال ترددند که البته اینها قبلا نبودند و تازگیها اضافه شدند
  • رضا A1 ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
    4 10
    قطعا پشت حرف های اقای مدیری یه تیم نشسته و اینا فقط حرف ایشون تنها نیست،این صدا و سیما میلی می خواد دولت رو تخریب کنه،شنونده باید عاقل باشه
  • بی نام DE ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
    3 9
    مهران مديرى هم مثل احمدى نژاد. تا زمانى كه سطح أگاهى مردم نره بالا وضع همينه. ايشان درست مى گويند بعضى مباحث كارشناسى است واقاى مديرى صلاحيت إظهار نظر تو هر موضوع تخصصى را ندارند.
  • بی نام IR ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
    3 6
    دمت گرم داداششششش الحق که کرمونی ها همیشه حرف حق می گن
  • بی نام RO ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
    9 0
    كلن تو ايران انتقاد كردن از هر قشري اعتراض در پي داره پزشك مهندس معلم اشپز خلبان پرستار كاسب...
  • شایان اکبرپور RO ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
    3 10
    آقای جلال پور فرد تحصیلکرده و کاربلدی است و من با نظر ایشان موافقم.آخه مهران مدیری مگر علامه دهر است که درباره همه ی موضوعات صحبت میکند و مردم در برنامه هم میخندند.مدیری مگه کارای خودش همش درسته که از همه ایراد میگیره وبا این کاراش هم هیچ چیزی رو درست نمیتونه کنه فقط وقت صداوسیما را میگیره
  • بی نام IR ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۴
    4 8
    مهران مدیری باید خجالت بکشه که به مدیران دلسوز گمرک توهین کرده
  • علی IR ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۴
    3 12
    به نظرم باید کمپین عذرخواهی از مدیران و کارکنان گمرک راه بیفته
  • بی نام IR ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۴
    2 9
    یکی نیست بگه آخه مدیری جان تا حالا پات به مرز میلک یا دوغارون افتاده که ببینی قاچاقچی ها با اسلحه زیر گلوی کارمند گمرک گذاشتن و نمی گذارن نفس بکشه که اینجوری مسخره می کنی؟
    • سپهر IR ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۴
      2 12
      مهران مدیری این روزا زیاد حرف می زنه.جدی نگیرید.
  • بی نام IR ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۴
    4 14
    واقعا متاسفم برای مهران مدیری حیف که این محبوبیت رو برده تو مسیر خلاف واقع
  • بی نام IR ۰۶:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۴
    3 8
    دقیقا آقای جلال پور درست می گه.ایشون دستش تو کاره بهتر از هرکسی می دونه که قاچاق چه ضرری به تولید داخلی می زنه اگر نقدی کرده از آقای مدیری اطلاعات بیشتری داره و حتما درست می گه
  • بی نام IR ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۴
    6 6
    همین مدیری فردا کارش گیر باشه می آد التماس گمرک می کنه که جنس قاچاقش از گمرک رد بشه
    • سپهر IR ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۴
      3 5
      شاید هم الان گیره که می خواد فشار بیاره
  • معصومی IR ۰۶:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۴
    2 8
    مدیری فازت چیه؟ تو خودت الان نمونه بارز حمایت از قاچاقی.همین لباس هایی که تنت کردی هیچ کدومش از راه قانونی وارد نشده.رطب کرده منع رطب کی کند؟؟؟؟؟؟؟؟
  • شاهد IR ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۴
    4 0
    گمرک ایران مدعی است که فرآیند سالم سازی در این سازمان مستمر بوده است.در ماه های گذشته هم بسیاری از موارد اطلاع رسانی شده است. اصولا فساد سیستماتیک در کشور نهادینه شده است اما نکته این جاست که خود گمرک مدعی اصلی این مبارزه است.کافی است به سایت گمرک مراجعه کنید و ده ها مورد مشابه را ببینید.اما نکته این جاست که همه این سازمان فاسد نیست. و نکته دیگر این که چرا به جریان اصلی فساد پرداخته نمی شود؟ اگر برنج آلوده وارد می شود،نهادهای دیگری هم هستند که باید پاسخ گو باشند.گمرک مسئول ورود و خروج کالا است و مجوز را سازمان های دیگری می دهند و استاندارد را هم سازمان دیگری تعیین می کند.
  • محمد IR ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۴
    4 0
    مشکل دورهمی این است که گمرک مدعی را در جای متهم می نشاند و سازمانی که وسط یک مهلکه پر هزینه است را از جایگاه مدعی به جایگاه متهم تنزل می دهد. اگر به این سوال ها پاسخ بدهیم،احتمالا به نتیجه درست می رسیم. اول این که : آیا گمرک در دو سال گذشته هیچ گامی برای کاهش فساد برنداشته است؟ دوم این که: منشأ اعتراض های زیادی که به گمرک می شود کجاست؟ چون گمرک مدعی است که در حال ارتقای سیستم و ساختارهای خود است و برخی آشکار و پنهان نسبت به این رویه معترضند. سوم این که: آیا اقدامات دو سال گذشته گمرک در راستای شفاف سازی و کاهش فساد بوده است؟ اگر بوده خب مشخص است که چرا اعتراض می شود و اگر نیست،باید از گمرک پرسید به چه دلیل این دست به تغییرات هزینه زا زده است؟
  • بی نام A1 ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۴
    3 1
    مردم هم روشن بین و هم روشن فکر هستند خوب و بد را میفهمند امروزه فقر بیشتر هم شده حتی همین برنج را هم نمیشه خرید
  • بی نام A1 ۰۴:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
    3 1
    دم مهران مدیری گرم ...حرف مردم رو زد..