پایان کنگره بین المللی شمس تبریزی در خوی

کنگره بین المللی شمس الحق تبریزی در روزهای ۴-۷ مهرماه سال جاری در خوی برگزار می شود امروز به کار خود پایان می دهد.

سعید فرجی -خبرآنلاین آذربایجان غربی: کنگره بین المللی شمس تبریزی در شهرستان خوی امروز به پایان می رسد.

حسین سیوانی اصل در کنگره بین المللی شمس الحق تبریزی که با گرامیداشت هفته دفاع مقدس برگزار میشود گفت: در چنین روزگاری فرزندانی با غیرت درشادی ایمان از سرزمین خود دفاع کردند که این عزیزان در برابر تجاوزات ایستادند و از وطن خویش دفاع کردند.
فرماندار خوی نقش مولانا را در ادبیات فارسی ایران زمین مهم عنوان کرده وافزود: مولانا شخصیت ومدرس فقیه ای بود که ناگهان با آتش وانوار شمس، عاشقی شیدا شد که در انوار آسمانی محو گشت.
رئیس هئیت مدیره تولیت شمس تبریزی ادامه داد: مولانا که مرجع دینی و مشکلات مردم قونیه بود دراثر دیدارش با شمس به شاعری عاشق تبدیل شد که مقدار اشعارش در اسمان ادب فارسی بیشتر از دیگر شاعران پارسی گوی است.
وی بیان کرد: مولانا با مردی دیدار کرد که حجاب را از دیده مولانا کنار زد و وارد دنیای عرفان کرد.
سیوانی اصل افزود: مولانا با دیدارشمس گرفتار نیش های اژدهایی شد که در اندرون مولانا پدیدار شد. این خم شراب ربانی سرباز زد.
فرماندار خوی افزود: همچنان که وزیر محترم ارشاد اشاره کردند، باید مثلث عرفان و ادب از تبریز وخوی تاقونیه را تشکیل دهیم. مثلثی که نماد هویت فرهنگی و نماد صلح وبرابری انسان هاست.

مقالات شمس آموزه های زیادی برای بشر امروزی دارد
دکترمصطفی ملیکان گفت: در مقالات شمس تبریزی آموزه های فراوانی برای بشر امروزین است که به آنها نیازمند هستیم حتی اگر اهل عرفان نباشیم.
دکتر مصطفی ملکیان افزود: یکی از محبوب ترین فضلیت های اخلاقی جامعه امروزی ما، یکی از آموزه های شمس تبریزی است که این فضیلت به صورت شگفت انگیزی در جامعه ما کم شده است و عنوان آن عبارت است از بی نفاق زیستن.
ملکیان، صداقت را از جمله فضیلت هایی معرفی کرد که از قدیم مورد تاکید کلیه ادیان و مذاهب بوده است و تصریح کرد: اگر ۵ ساحت باورهای ما، احساسات ما، خواسته های ما، گفتار و کردار ما با همدیگر هماهنگ و سازگار باشند، انسان می تواند زندگی متوازن داشته باشد که از وجود این توازن، به عنوان فضیلت صداقت یاد می شود.
وی، اصالت و داشتن زندگی اصیل را فضیلت دوم روزگار ما اعلام کرد و افزود: به نظر اگزیستانسیالیست این فضیلت رکن اخلاقی زیست است.
این استاد عرفان، ادامه داد: زندگی اصیل یعنی من بر اساس فهم و تشخیص خودم عمل کنم نه بر اساس تقلید و القا پذیری های اجتماعی و نه بر اساس تبعیت از گذشتگان، و بفهمم اینکه فهم و تشخیص من، من را به کجا می رساند و در هر حال هم مسئولیت آن را هم بپذیرم.
وی افزود: در جامعه امروزی، زندگی عاریت آنقدر پیش رفته که داشتن زندگی اصیل نوعی ناهنجاری به شمار می رود در حالی که من باید بر اساس عقل و وجدان اخلاقی خودم زندگی کنم و هر که را خوش آمد خوش آمد و هر که را بد آمد بد آمد.
ملکیان، استفاده از علم و تفکر و فهم و تجربه دیگران را هم رد نکرد و گفت: در بین اینها هم فقط باید مواردی را انتخاب کرد که مورد تائید عقل و وجدان خود آدمی باشد.
وی ادامه داد: شمس تبریزی، بی نفاق زیستن را ترکیب زندگی همراه با صداقت و زندگی همراه با اصالت می داند و معنی اش این است که ظاهر و باطن آدمی با یکدیگر منطبق باشد.

گفتنی است کنگره بین المللی شمس الحق تبریزی از روزهای ۴ تا ۷ مهرماه سال جاری برگزار می شود و همزمان با روز شمس در تقویم کشور، اختتامیه این کنگره با حضور مهمانان داخلی و خارجی و مسئولین طراز اول کشور برگزار می شود.

 

۴۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 584419

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =