ایسنا نوشت: نتایج اولیه انتخابات پارلمانی گرجستان امروز (یکشنبه) در حالی نشان از پیروزی حزب حاکم این کشور در این انتخابات دارد که مخالفان این حزب را به تقلب در انتخابات متهم کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه،‌ با توجه به شمارش ۶۰ درصد آرا، کمیسیون انتخابات گرجستان اعلام کرده که حزب حاکم "رویای گرجی" با ۱۶ / ۵۰ درصد آرا از حزب مخالف "جنبش متحد ملی"با ۶۵ / ۲۶ درصد آرا پیشی گرفته است.

پس از آنکه حوزه‌های رای گیری روز شنبه در گرجستان بسته شد،‌ حزب حاکم به سرعت پس از نتایج نظرسنجی‌های صورت گرفته اعلام پیروزی کرد.

اما حزب مخالف این مساله را به چالش کشیده و دولت را به تلاش برای تقلب در این انتخابات متهم کرد و در مقابل کمیسیون انتخابات گرجستان دست به راهپیمایی اعتراضی زد.

نیکا میلا،‌ رییس کمپین انتخاباتی حزب مخالف و یکی از نمایندگان آن در انتخابات پارلمانی با ادعای این مساله که پیروزی از آن حزبش است، گفت:‌ رای‌ها از ما دزدیده شده است. ما از آرای خود دفاع می‌کنیم.

بسیاری دیگر از احزاب اپوزیسیون گرجستان شامل دموکراتیک گرجستان، حزب کارگر و ائتلاف میهن پرستان این انتخابات را به چالش کشیده و دولت را به تقلب در آن متهم کرده‌اند.

رییس سابق پارلمان گرجستان و رهبر حزب دموکراتیک گرجستان گفت: ‌حزب ما این نتایج را قبول ندارد. این انتخابات آزاد و عادلانه برگزار نشده است. ما شواهدی از تقلب‌های انتخاباتی داریم که شامل چندین بار رای دادن است.

این آرا البته بر کرسی‌های پارلمانی اثری نمی‌گذارد چون تقریبا نیمی از نمایندگان به جای سیستم نمایندگی تناسبی که بر طبق آن هر حزب به نسبت تعداد آرایی که کسب می‌کند در پارلمان صاحب کرسی می‌شود، از سیستم نظام انتخاباتی نخست‌نفری انتخاب شده و به پارلمان وارد می‌شوند؛ سیستمی که نوعی روش رأی‌گیری است که نامزد حائز آرای بیشتر، برندهٔ مطلق انتخابات است.

براساس نظام انتخاباتی پیچیده گرجستان، نتایج نهایی اواخر نوامبر سال جاری میلادی اعلام می‌شود.

حزب حاکم "رویای گرجی" تحت حمایت بیدزینا ایوانیشویلی، نخست وزیر سابق گرجستان و حزب جنبش متحد ملی که موسس آن میخاییل ساکاشویلی،‌ رییس جمهوری سابق و در تبعید این کشور است در نظرسنجی‌های پیش از انتخابات در رقابت تنگاتنگی با یکدیگر قرار داشتند.

تنش ها پیش از برگزاری این انتخابات در گرجستان شدت گرفته بود به ویژه آنکه تیراندازی و انفجار یک خودروی بمب گذاری شده پیش از انتخابات رخ داد.

نخست وزیر گرجستان نیز پس از پایان این انتخابات گفت: این انتخابات کاملا آزاد و عادلانه برگزار شد و باعث تحکیم موضع کشور شده است.

ناظران انتخاباتی و سیاستمداران اپوزیسیون گفته بودند که وضعیت نابسامان اقتصادی و شرایط انتخابات باعث شد تا حزب حاکم از آن نفع ببرد و در نهایت به صورت بالقوه بر نتایج انتخابات اثر بگذارد.

این درحالیست که هنوز سیاست در دستان نخست وزیر و رییس جمهوری سابق گرجستان است، اگرچه این دو دیگر نقش سیاسی در کشور ندارند.

انفجار بمب در مرکز تفلیس نیز باعث شد تا اپوزیسیون دولت را به تلاش برای نشان دادن جوی ناارام متهم کنند. همچنین در جریان تیراندازی امروز در جریان برگزاری راهپیمایی اپوزیسیون در شهر "گوری" دو تن زخمی شدند.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 588415

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =