سازمان نظام پزشکی درباره اظهاراتی مبنی بر آنکه پزشکان ایرانی هفت برابر پزشکان آمریکایی درآمد دارند، اعلام کرد: در آمریکا متوسط درآمد یک پزشک متخصص رقمی معادل یک میلیارد تومان در سال است و درآمد هفت برابری گفته شده توسط کسانی که خودشان واقف به این موضوعات هستند، شگفت‌آور است.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از روابط عمومی سازمان نظام پرشکی، سازمان نظام پزشکی در بیانیه‌ای درباره مباحث مطرح در زمینه حقوق پزشکان آورده است: «این روزها که رقم مغلطه بر دفتر دانش کشیده می‌شود و سر حق بر ورق شعبده ملحق می‌گردد، فضای سنگین پزشک ستیزی وجه غالبی یافته که نه تنها هیچ عوایدی در پی ندارد، بلکه مضرات آن برای هیچ عقل سلیمی پوشیده نیست. حال چه منافعی برای عده‌ای متصور است که بد می‌گویند و میل به ناحق می‌کنند؟

در طول تاریخ از سینوهه طبیب تا ابر مرد تاریخ پزشکی جهان شیخ‌الرئیس ابوعلی سینا و مردان و زنان بزرگی که همواره نفس به نفس مردم در کنار آلام آنان بوده‌اند و الیتام بخش دردهای روحانی و جسمانی، هیچ کس موقعیت بزرگ منصب طبابت را بر هیچ یک از تفاخرات دنیوی برتری نداده‌ است.

شاهد این مدعا انسان‌های سختکوش بی‌مدعایی هستند که سالیان عمر و جوانی خویش را در تحصیل می‌گذرانند و از همسر و فرزند و دیار دوری گزیده و آگاهانه به یاری همنوعان خویش می‌پردازند.

مومن را بر مومن هفت حق است که واجب‌ترین آنها این است که آدمی تنها حق را بگوید. ماه‌هاست که ارائه‌دهندگان خدمات درمانی حقوق حقه‌ خویش را دریافت نکرده‌اند و با همه‌ مرارت‌ها کوچکترین خدمت درمانی بر زمین نمانده است.

بسی سخت و ناگوار است که بجای سپاس از ایثارگری‌های این قشر که حتی پس از دوران دفاع مقدس مجدانه ادامه دارد، مردم را نسبت به آنان بی‌اعتماد کرده و بذر یأس و نومیدی در میان آنان پاشید. آیا جز این است که نخبگان و برجستگانی که دل در گرو آبادی میهن خویش دارند، با این رفتارها جلای وطن کنند و امنیت و منافع ملی کشوری در مخاطره قرار گیرد؟ این حد از هجمه از تریبون‌های رسمی چه پیامی جز این می‌تواند داشته باشد؟

بهتر نیست به جای آنکه درآمد مشروع گروهی از اجتماع که در قریب به اتفاق نظرسنجی‌ها جزو دو یا سه گروه اول مرجع جامعه بوده‌اند را زیر سؤال ببریم، نگران افرادی باشیم که قادر به نوشتن اسم خود هم نیستند و با دلالی و واسطه‌گری، استفاده از رانت اقتصادی و با فرار مالیاتی به چپاول و غارت ثروت ملی بدون هیچ استحقاقی می‌پردازند؟

حال آنکه با استناد به تفاهم‌نامه‌های سنواتی با سازمان امور مالیاتی، منضبط‌ترین گروه پرداخت‌کننده مالیات در سال‌های اخیر گروه پزشکی هستند، با مرور اسامی سایر گروه‌های اجتماعی مرجعیت جامعه پزشکی به خوبی روشن می‌شود.

با یک جستجوی ساده اینترنتی می‌توان دریافت که یک دانشجوی پزشکی (انترن) که هنوز فارغ‌التحصیل نشده است در کشوری مثل انگلستان بدون هر گونه پرداخت مالیات بیش از سه هزار پوند و یک داشنجوی سال آخر تخصص حدود هفتاد هزار پوند حقوق می‌گیرد.

در مطالعه‌ای متوسط درآمد یک پزشک عمومی در سال ۲۰۰۸ که توسط OECD
(Organization for Economic Corporation and Development) انجام شد نشان می‌دهد متوسط در آمد یک پزشک عمومی در سال حدود ۱۲۱۰۰۰ دلار و ماهیانه حدود سی‌میلیون تومان است.

در آمریکا متوسط درآمد یک پزشک متخصص رقمی معادل یک میلیارد تومان در سال است. این در حالی است که بنا بر اعلام وزارت بهداشت متوسط کل درآمد بیش از ۲۳ هزار متخصص و فوق‌تخصص شاغل در بخش دولتی حدود هفده میلیون تومان است و درآمد هفت برابری گفته شده توسط کسانی که خودشان واقف به این موضوعات هستند، شگفت‌آور است. جای بسی تأسف است که برخی با استفاده از تریبون‌های مقدس مجلس و رسانه‌ ملی سخنانی می‌گویند که جز ایجاد تقابل و احساس فاصله طبقاتی و از بین بردن اعتماد مردم به پزشکان که اکثریت آنان متصف به تلاش و خدمت عالمانه و جاهدانه هستند، نتیجه دیگری ندارد.

به نظر می‌رسد قدرشناسی از همه‌ گروه‌های اجتماعی موجبات افزایش انگیزه و بهبود کارآیی و کیفیت ارائه‌دهندگان خدمت را فراهم می‌آورد و هر گونه اختلاف افکنی و نارضایتی در خدمتگزاران عرصه سلامت مطرود و محکوم است.

عیب درویش و توانگر به کم و بیش بد است

کار بد مصلحت آن است که مطلق نکنیم»

۴۲۴۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 591720

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 21
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۸
    21 11
    خود گویی و خود خندی
  • سقراط حکیم IR ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۸
    23 3
    تا بساط مافیا در این کشور برچیده نشود امیدی به بهروزی نداشته باشید.
  • بی نام IR ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۸
    18 19
    بابا چرا تو روز روشن دروغ میگید الان یه پزشک عمومی که داره دوره ی طرحشو میگذرونه ماهی 15میلیون میگیره یا یه متخصص زنان تو یه بیمارستان کوچیک ماهیانه 190 میلیون میگیره در حالی که کار و بار اصلی درمان رو دوش ماماها و پرستارهاس
    • بی نام IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۸
      0 1
      آقا ايني كه ميگي 15 ميليون ميگيره كجا طرحشو ميگذرونه؟ منم با وجودي كه متخصصم نه عمومي ولي حاضرم برم همونجا
    • بی نام IR ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۸
      0 0
      دروغ گوینده را خفه نمیکند
  • بی نام A1 ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۸
    21 3
    با یه حساب سر انگشتی ننجون منم میفهمه داستان چیه
  • بي نام A1 ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۸
    20 6
    مشكلي نيست دريافتي زياد بگيرند بشرطي كه دلسوز مردم بيمار باشند و وظايفشون رو خوب انجام دهند و همچنين وقت كافي در اختيار بيماراني قرار بدهند كه با ويزيتهاي فراوان در مطب به سراغشان آمده اند.
  • بی نام IR ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۸
    1 0
    با سلام اموزره در ایران بعضی از پزشکان صرفا به دنبال منافع شخص و کسب درامد بیشتر هستند به چند دلیل 1 پزشکان در انجام معاینه پزشکی مریض اتاق را پراز سایر مریض ها کرده حتی در مواردی دیده میشود که خود پزشک برای نوشتن نسخه در مانی عاجز مانده که کدام مریض را اول معاینه کرده و باید داروی وی را بنویسید 2 پزشکان به جای طبابت در امر بساز و به فروش مهارت کافی را بدست اوردند و همزمان با کا ردرمانی کارهای ساختمانی انجام داده و بعضا از طرف عده ای دکتر ها در مطب وقت مریض به مسایل خانه سازی سپری می شود 3 از همه مهمتر برای خیلی از عملهای جراحی و پزشکی هزینه های کلان از مریض درخواست دارند که عقل هیچ فرد باوجدانی این قبول نمی کنند ولی عقل اقایان دکتر قبول کرده و دارد جئن صرفا کار برای کسب درامدی پول اس
  • بی نام A1 ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۸
    14 12
    کجا یک میلیارد تومنه یه منبعی برای خبرت بگو اگه داندان پزشکان و پزشکان درامد میلیاردی نداشتم الان این وضع خونه و زندگی و ماشینشان نبود تو جامعه
  • و IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۸
    16 2
    پزشکان به برج سازی روی اورده اند حالا علم بهتر است یا ثروت
    • علی A1 ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۸
      0 3
      اگر تعدادی پزشک بر فرض به برج سازی روی اورده باشند به نظرتان اندکی جاهلانه نیست که بگوییم پزشکان به برج سازی روی آورده اند؟؟ عجب ملتی داریم
    • بی نام IR ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۸
      0 0
      همین بینش مردم محترم باعث شده که برخی از پزشکان دردسر طبابت رو رها کنن و سراغ کارهای دیگه برن
  • ارش A1 ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۸
    25 12
    میخواستیم کنکور بدیم تمام نوابغ و افراد باهوش رو به کنکور ریاضی تشویق میکردن و میگفتن تجربی نرین چون حیفه.دروس تجربی فقط خرخونی میخواد. وقتی پزشکا خودشونو نخبه میخونن از خنده روده بر میشم. درود بر کسری علیشاهی گرامی نخبه و نابغه جهانی استاد دانشگاه شریف افتخار ملی و جهانی با طلای المپیاد ریاضی جهانی و حقوق 6 میلیون تومن اونوقت یه دندانپزشک با مخ پرت از دانشگاه ازاد فلان اباد باید ماهی 30 میلیون در بیاره. پس پزشکان محترم توهم ممنوع. در همین ایران صدها هزار نفر در تخصص های مختلف مثل مهندسی علوم پایه حقوق و... بمراتب از شماها باسواد تر و نخبه ترن.تلاششون چند برابر شماست و ادعا و حقوقشون یک دهم شماها هم نیست
    • میثم A1 ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۸
      0 2
      خودت هم حتما میدونستی تو رشته ریاضی با یه انتخاب هفتم مهندس خطابت میکنن اما تجربی ازین خبرا نیست
    • بی نام IR ۲۱:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۸
      0 1
      تو واقعا با این تحلیلت و سابقت نخبه ای ، خودت رو به دولت آمریکا معرفی کن که بیان ببرنت
  • رزمنده وجانباز دفاع مقدس IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۸
    0 0
    با سلام البته اکثر پزشکان عزیز به وظیفه ذاتی وشرعی خود آگاه هستند ولی به خا طر نبود نظارت متا سفانه مشکلاتی برای مردم پیش می آید .پدر خانم بنده بدلیل سر طان غدد لنفاوی تحت مداوا تو سط یک متخصص انکو لو زی قرار گرفت وبابت هر جلسه 250 هزار تو مان در مطب هزینه در یافت می کرد نکته جالب اینکه در زمان تزریق سرم وداروها پزشک در مطب حضور نداشت وبهد از اتمام تزریق پزشک بیمار را در اتاق خودش در کمتر از یک دقیقه معا ینه می کرد وداروی مر حله بعد را می نوشت بعد از اولین مر حله مدارک پزشکی ایشان را به پزشکان حا ذق در استانهای دیگر نشان دادیم همگی گفتند که چهار مر حله شیمی در مانی کافی است و8 مرحله زیاد است ولی به دلیل اعتماد بیمار به پزشک نسبت به تغییر پزشک اقدام نکردیم وشیمی در مانیرا ادامه دادیم در پا ی9
  • بی نام IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۸
    0 1
    به جای شعر گویی و از حافظ نقل قول بیجا کردن فقط به وزارت اقتصاد و دارایی و واحدهای مالی بیمارستانها اعلام کنید پرداختی حقوق و کارانه های غیر متعارف را مثل سایر فیشهای به اصطلاح نجومی افشا شده از سایر مدیران و دولتمردان و یانکی ها و با حذف نام گیرندگان عزیز منتشر نمایند. میشود معوقه چند ماهه که به صورت عمده کارانه عزیزان است و بودجه ای برای ان موجود نیست را هم جهت اطلاع منتشر نمایند.
  • عبد الرحیم A1 ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۸
    2 0
    آخی فقط ماهی ۱۷ ملیون حقوق می گیرند.یک ۱۰۰ ملیونی هم کارانه و درمانگاه عصر و...به نظر من که زیر خط فقر هستند و دولت باید یک فکری برایشان بکند.
  • بی نام IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۸
    1 0
    لطفا درآمد متخصصین و دکترا های رشته های دیگر علی الخصوص رشته های مهندسی را هم با خارج از کشور مقایسه کنید.
  • ناشناس A1 ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۳۰
    0 0
    چرا شما وقتی خونه میخرید یا می فروشید با رضایت حاضرید حق کمیسیون بنگاه را که چندین میلیونه بدید اما برای سلامتی خودتون و دادن یه ویزیت یا حق پزشکی که اگه خدانکرده اتفاقی هم براتون بیفته مسئوله و خسارت و دیه هم باید بده اینقدر بزرگنمایی می کنید، در صورتیکه دلال ها و بنگاهها هیچ مسئولیتی برای ضرر کردن شما در معاملات را قبول نمی کنند و فقط پول خیلی خوبی از شما میگیرند و شما هم خوشحال هستید. مشکل ما فرهنگمونه. این شغلهای کاذب پر در آمد که نیازی به تخصص کلاه برداری بدون قبول هیچ مسئولیتی داره هر موقع درست شدند بعدش به فکر اصلاح در آمد قشر تحصیل کرده پزشکان زحمت کش باشید که صبح تا شب بالای سر مریضها هستند.
  • ناشناس A1 ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۳۰
    0 1
    اگر پزشکان قرار باشد فقط به حقوقی که از بیمارستان دولتی به آنان داده می شود اکتفا کنند، پول هر عمل جراحی یک ساعته آنان از تدریس خصوصی یک ساعته یک دبیر تقویتی مدرسه هم خیلی کمتر است. بنابراین، این قضیه با توجه به 1112 سال تحصیل حداقلی پزشکان تا گرفتن تخصص و سختی و استرس کار پزشکان، عدالت نخواهد بود. بنابراین چون سیستم، دستمزد واقعی پزشکان را به آنان پرداخت نمی کند مساله ای به نام زیر میزی مطرح شده است که البته گرفتن پول زیاد از بیماران دور از شرافت خواهد بود. این مشکل باید طوری حل شود که اولا ارزش کار پزشکان و حقوق آنها چه مالی و چه امنیتی در جامعه حفظ گردد و از طرف دیگر جلوی زیر میزی برخی از آنان را بگیرد. راه حل این مساله افزایش حق الزحمه پزشکان در بیمارستانها به صورت کاملا قانونی و در مقا