وقتی مخاطبان، سینماگران را غافلگیر می‌کنند

«فروشنده» ساخته اصغر فرهادی فاصله چندانی تا صدر جدول فروش فیلم‌های سینمایی در سال 1395 ندارد و این یک اتفاق ویژه در سینمای ایران است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، 10 فیلم پرفروش سال 1395 نزدیک به 100 میلیارد فروش کرده‌اند و این فروش در شرایطی که سال‌ها سینمای ایران از کمبود مخاطب رنج می‌برد، می‌تواند بیانگر آشتی دوباره مخاطبان با سینما باشد. استقبال گسترده مخاطبان از فیلم‌های روی پرده در حالی رخ می‌دهد که اتفاقا امسال به دلیل نگرانی از قاچاق فیلم‌های سینمایی فاصله بین اکران و عرضه فیلم‌ها در شبکه نمایش خانگی به حداقل زمان ممکن رسیده است. وقتی در چنین شرایطی پنج فیلم‌ به فروش بیش از 10 میلیارد می‌رسند، یعنی چه براساس یک تب و یا به دلیل ارتقای کیفی فیلم‌ها و یا به واسطه تبلیغات ماهوار‌ای مردم تماشای فیلم در سالن‌های سینما را انتخاب کرده‌اند و این همان اتفاقی است که تداوم آن آروزی سینماگران است.

نسبت 60 به 40 کمدی‌ها و جدی‌ها

واکنش مخاطبان به فیلم‌هانکته قابل توجهی در جریان اکران سال 95 است. در میان 10 فیلم پرفروش سال شش فیلم فضایی کمدی داشته‌اند و سه فیلم به موضوعات اجتماعی پرداخته‌اند و گاه رویکرد آسیب‌شناسانه داشته‌اند و یک فیلم با حال و هوای سیاسی- اجتماعی ساخته شده است. به ترتیب چهار فیلم نخست جدول یکی در میان کمدی و جدی هستند و این خود بیانگر آن است که یک فیلم برای مطلوب واقع شدن در نگاه مخاطب لازم نیست حتما کمدی باشد.

رونق باراز فیلم‌‌های کارگردان جوان

نگاهی به سن و سال کارگردانی که فیلم‌هایشان در جدول پرفروش‌ها قرار گرفته نشان از آن دارد که جوان‌ترین 28 سال سن دارد و مسن‌ترین 55 سال. به این ترتیب یک فیلمساز زیر 30 سال، دو کارگردان بین 30 تا 40، چهار کارگردان بین 40 تا 45، یک فیلمساز بین 45 تا 50 و دو کارگردان بین 50 تا 55 سال سن دارند. 

حضور فیلم جدی «ابد و یک روز» ساخته سعید روستایی 28 ساله را می‌توان یکی از پدیده‌های اکران سال 95 برشمرد.

این اعداد حکایت از آن دارد که نسل‌های سوم و چهارم کارگردانی در ایران توانسته‌اند در برقراری ارتباط با مخاطبان موفق عمل کنند.

پدیده «فروشنده»

شروع طوفانی اکران «فروشنده» شاید این تصور را ایجاد کرده بود که فیلم در ادامه مسیر اکران می‌تواند رکوردشکن عمل کند، اما برخی این نوع نگاه را حاصل خوش‌باوری و جوزدگی ارزیابی می‌کردند. فیلم فرهادی در جریان اکران ثابت کرد می‌تواند قواعد تعریف شده گذشته را تغییر دهد و با وجود آنکه حال و هوای آن کاملا جدی است و نگاه اجتماعی را دنبال می‌کند، فاصله بسیار کمی تا صدر جدول فروش پیدا کند. «فروشنده» فرصت هشت روزه‌ای تا پایان اکران دارد و در این مدت برای آنکه «من سالوادور نیستم» صدرنشین جدول را پست سر بگذارد فقط به فروش 500 میلیونی نیاز دارد؛ فروشی که گاه در مورد این فیلم فقط در دو روز اتفاق افتاده است.

دو فیلم متفاوت از کارنامه کارگردان

مانی حقیقی تقریبا همزمان با کمدی «پنجاه کیلو آلبالو» فیلم «اژدها وارد می‌شود» را روی پرده داشت، دو فیلم که از صدر تا ذیل متفاوت به نظر می‌رسند. «پنجاه کیلو آلبالو» با تمامی ساخته‌های این کارگردان هم متفاوت است و این تجربه جدید حقیقی در اکران با استقبال گسترده روبرو شد. 

«ناردون» ساخته سیروس حسن‌پور را هم می‌توان فیلمی متفاوت با «وقتی همه خواب بودند»‌ و دیگر ساخته‌های حسن‌پور برشمرد. تجربه جدید حسن‌پور هم واکنش مثبت مخاطبان را به همراه داشت.

اما در مقابل این دو فیلمساز رضا عطاران در «دراکولا» چندان نتوانست جایی در دل مردم باز کند. هرچند خود او به عنوان یکی از عوامل موفقیت‌ برخی فیلم‌های پرفروش محسوب می‌شود، اما فیلم «دراکولا» و فروش چهار میلیاردی‌اش برای عطاران موفقیتی به حساب نمی‌آید.

نام فیلم

کارگردان

فروش (تومان)

من سالوادور نیستم

منوچهر هادی

15,763,575,410

فروشنده

اصغر فرهادی

15,338,852,920

پنجاه کیلو آلبالو

مانی حقیقی

14,872,867,900

ابد و یک روز

سعید روستایی

12,632,042,610

بارکد

مصطفی کیایی

12,351,948,290

بادیگارد

ابراهیم حاتمی‌کیا

7,358,953,470

لانتوری

رضا درمیشیان

6,731,009,340

زاپاس

برزو نیک‌نژاد

5,297,260,320

ناردون

فریدون حسن‌پور

4,368,735,693

دراکولا

رضا عطاران

4,140,296,380

5858

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 598691

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید A1 ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۸
    6 0
    من بعد از دیدن تبلیغات ماهواره امسال 4 بار برای دیدن 4 فیلم با خانواده رفتم سینما