عادت کرده‌ایم به اخبار عجیب؛ خبرهایی که ما را نسبت به آینده مایوس کنند و روی بازار بورس امید ما تاثیر منفی بگذارند و قیمت نفت برنامه‌ریزی‌هایمان را پایین بیاورند.

بعد از انتخاب دونالد ترامپ به ریاست جمهوری آمریکا اگر سری به فضاهای مجازی  بزنیم و  نگاهی  به نظرات مردم کوچه و خیابان بیاندازیم به آسانی در میابیم مردم ، نه تنها در ایران بلکه در بسیاری از کشورهای جهان این انتخاب و این پدیده سیاسی را به یکی از بزرگترین خبرهای عجیب خود تبدیل کرده اند و بر اساس آن اخبار دیگری را هم باز سازی کرده اند و جالب اینکه تمام این شایعات باور شده و حتی باعث تغییر نظر کارشناسان و اهالی تحلیل هم می شود.

در این فضا هیچ بعید نیست اگر بشنویم یوفو ها برای رصد اوضاع سیاسی آمریکا در آسمان این کشور به پرواز درآمده و مشغول تحلیل اوضاع سیاسی آن کشور هستند تا در وقت مناسب ترامپ را بربایند.

اما به راستی آیا انتخاب ترامپ به ریاست جمهوری آمریکا خبری بسیار عجیب و فاجعه بار است؟

آیا او می تواند جنگ نژادی راه بیاندازد آیا مانند هیتلر که همه او را به وی مانند می کنند، می تواند آمریکا رو در روی جهان قرار دهد؟ آیا او می تواند برجام را پاره کند و مهاجران را از آمریکا بیرون کند؟و آیا......

حقیقت این است که پاسخ همه این سئوال ها منفی است.
انتخاب ترامپ اگرچه بسیار نامحتمل تر از انتخاب رقیبش بود و از این لحاظ عجیب اما از لحاظ پاره ای از فاکتورهایی جامعه شناختی پدیده ای عجیب و غیر قابل باور نیست.

بر کسی پوشیده نیست که تحولات خاورمیانه و سوریه تاثیر شگرفتی بر جامعه ارو پا و البته آمریکا گذاشته است.

وجود فضای نا امنی و مرگ در بیخ گوش اروپا و حجم مهاجران با عث ایجاد تغییراتی در جوامع دموکرات دنیا شده است و اساس حکومت های دموکرات را با یک تناقض بزرگ رو به رو کرده است.

این تناقض از آنجا ناشی می شود که پارادایم لیبرال دموکراسی که بر انسان گرائی فارغ از نژاد و دین استوار است در برخورد با مشکلاتی مثل ایجاد عدم ثبات و نا امنی در این جوامع که به دلیل حضور پناهندگان مسلمان است با سئوال بی پاسخ شهروندان خود مواجه می شود.

این جوامع از طرفی به خاطر نقشهای سیاسی در این بحران خود را مسئول ساماندهی پناهندگان می دانند و از ظرف دیگر مسئول حفظ امنیت روانی و اقتصادی شهروندان خود نیزهستند . در این شرایط رشد ملی گرائی افراطی و گروههای سیاسی افراطی ناگزیر می نماید.چنان که پایگاه مردمی حزب دموکرات در آمریکا به شدت تضعیف شد.

انتخاب ترامپ درآمریکا نیز از این قائده مستثنی نیست. چنان که مشاهده می شود طیف اجتماعی خوشحالان از پیروزی ترامپ بیشتر به سمت سفید پوستان با نژادهای اروپائی متمایل است که بسیاری از آنان احتمالا 4 سال قبل رای خود را به دموکراتها داده بودند.

اما این انتخاب به دلیل ساختار سیاسی درون جامعه آمریکا و نقشی که آمریکا برای خود به عنوان مبصر دنیا قائل است ، تامین کننده نظر نژاد پرستان و بیگانه ستیزان سفید پوست نخواهد بود.

تغییر ملموس گفتار و رفتار ترامپ قبل و بعد از پیروزی که در روزهای آینده تشدید هم خواهد شد نشانگر این موضوع است که ترامپ دیر یا زود از ماه عسل پیروزی که بیرون آید با ماه تلخ واقعیت جاری دنیا مواجه می شود.

دنیایی که عملکرد سیاست بازان و سرمایه سالاران آنرا به جای بدی نه تنها برای مسلمانان بلکه برای همه مردم دنیا تبدیل کرده است.

آمریکا و ترامپ نمی توانند بر مسئولیت های جهانی خود خط بکشند و خود را از معادلات کنار بگذارند همچنان که نمی توانند جنگی جدید به راه بیاندازند چرا که هنوز آتش جنگ خاورمیانه لهیبش دنیای متمدن غرب را تهدید به نابودی و استحاله از درون می نماید.

انتخاب ترامپ اگرچه در کوتاه مدت بر روی برخی از بازارها و حتی اظهار نظر ها تاثیر فراوان گذارده است اما مرور زمان ثابت خواهد کرد که آمریکا همان آمریکاست و ترامپ و اوباما جز تفاوت در برخی از روشها، اهداف مشابهی خواهند داشت.

نگارنده معتقد است در این چهار سال نه معاهده ای پاره خواهد شد، نه جنگ جدیدی در خواهد گرفت و نه هیچ بشقاب پرنده ای ترامپ را از درون کاخ سفید خواهد دزدید .

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 599360

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =